Omleidingen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Omleidingen

Bericht door Shrek »

dantjebram72 schreef: 21 apr 2019, 22:55 Het is een interessant idee om de regels te versoepelen op trajecten waar bijvoorbeeld ETCS FS is geinstaleerd. Veel gevaarlijk kan er dan niet meer gebeuren, uiteraard nog wel perrons voorbijrijden of miszendingen niet opmerken. Lijnkennis is een enorm beperkende factor om bij werken of problemen de situatie flexibel op te lossen. Ben benieuwd naar jullie mening!
Probleem is dat vandaag nog niet alle treinen uitgerust zijn met ETCS en men bijna nergens weet welke treinen juist wel en niet uitgerust zijn (voornamelijk dan de stellen binnen een bepaalde reeks zijn bijna niet gekend).
Volgens mij zal pas in 2025, wanneer ETCS op alle treinen verplicht is, heel wat reglementering grondig aangepast worden.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Omleidingen

Bericht door jan_olieslagers »

men bijna nergens weet welke treinen juist wel en niet uitgerust zijn
Sorry hoor, maar dat klinkt toch wel bijzonder amateuristisch.
Als het echt niet anders kan maakt men toch een enkel Excelbestand met een tabblad per type en dan een regel voor elke loc/stel, en dan een aankruisvakje? Moeilijker hoeft het echt niet te zijn. Maar ik durf te wedden dat er ergens een database moet zijn van het tractiemateriaal; in de betreffende tabel een veldje toevoegen en Kees komt klaar zelfs zonder Excel op te starten.

En nu maar wachten tot iemand komt zeggen dat het niet zo simpel is. Ja, er is een zekere traditie van ingewikkeld doen, ja. Mogen we daar niet stilaan op terugkomen?

Natuurlijk, die informatie moet onderhouden worden. Lijkt mij iets voor de werkplaatsen die de beveiligingssystemen plaatsen, die moeten toch door een pak administratie heen telkens er iets de werkplaats verlaat?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Omleidingen

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 22 apr 2019, 11:40
men bijna nergens weet welke treinen juist wel en niet uitgerust zijn
Sorry hoor, maar dat klinkt toch wel bijzonder amateuristisch.
Als het echt niet anders kan maakt men toch een enkel Excelbestand met een tabblad per type en dan een regel voor elke loc/stel, en dan een aankruisvakje? Moeilijker hoeft het echt niet te zijn. Maar ik durf te wedden dat er ergens een database moet zijn van het tractiemateriaal; in de betreffende tabel een veldje toevoegen en Kees komt klaar zelfs zonder Excel op te starten.

En nu maar wachten tot iemand komt zeggen dat het niet zo simpel is. Ja, er is een zekere traditie van ingewikkeld doen, ja. Mogen we daar niet stilaan op terugkomen?

Natuurlijk, die informatie moet onderhouden worden. Lijkt mij iets voor de werkplaatsen die de beveiligingssystemen plaatsen, die moeten toch door een pak administratie heen telkens er iets de werkplaats verlaat?
Uiteraard weten ze het in de werkplaatsen wel, maar daar worden de realtime-beslissingen niet genomen.
Op een seinhuis daarentegen hebben ze geen enkel idee of een trein nu wel of geen ETCS heeft. Die info ten allen tijde 100% correct doorspelen (want daar gaat het hem natuurlijk om) is een pak ingewikkelder dan een excelletje rondmailen.

En ja, er is altijd iemand die zal zeggen dat het niet zo simpel is. We worden immers allemaal getraind om na te denken over mogelijke risico's en op zoek te gaan naar waar er fouten zouden kunnen gebeuren. Wanneer je met veiligheidsprocedures werkt moet je 100% zeker zijn en dat zorgt er automatisch voor dat alles minder vlot gaat. De traditie van veiligheidsdenken bij de spoorwegen zal dan ook nooit verdwijnen.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Omleidingen

Bericht door jan_olieslagers »

een pak ingewikkelder dan een excelletje rondmailen.
Nogmaals, ik maak me sterk dat de betreffende informatie ook wel ergens in een database zal zitten. Dan volstaat het om periodiek (dagelijks? wekelijks?) de betreffende info uit de database te filteren en uit te mailen naar een gegeven verzendlijst. Mooie oefening voor middelbare-schoolleerlingen informatica. Kan helemaal in een sql-script binnen de database.

Maar zelfs als het met een Excelletje moet: wat is er dan wel ingewikkelder aan dan het periodiek uitsturen van dat Excelletje, alweer naar een gegeven adressenlijst?

En kom niet af dat die informatie niet 100% gegarandeerd correct en betrouwbaar is: GEEN ENKELE informatie is gegarandeerd 100% correct en betrouwbaar. Waar mensen werken gebeuren nu eenmaal fouten. Dat mag geen uitvlucht zijn om niks te doen. Vooraleer men op basis van deze informatie een beslissing neemt lijkt het me niet meer dan normaal om bevestiging te vragen, desnoods bij de betreffende bestuurder.
Wanneer je met veiligheidsprocedures werkt moet je 100% zeker zijn
Juist ja dat was ik nog vergeten: het schaamlapje voor al die ingewikkeldheid is de veiligheid. Handig, want daar kan toch niemand tegen zijn?

Ik erger me bont en blauw aan dat "altijd een uitleg om het amateurisme toe te dekken". Zou er EEN verkeersvliegtuig rondvliegen waarvan niet iedere luchtverkeersleider kan checken welk veiligheids/navigatie/communicatie-materiaal er aan boord is? Als ik met mijn uiterst bescheiden vliegtuigje een uitstap ga maken dan dien ik een vluchtplan in, en daarop wordt aangegeven of ik een radio en een transponder bijheb, en met welke faciliteiten (8,33? Mode S? &c). Waarom kan dat voor de trein niet? Ik zie daar enkel brute onwil, netjes toegedekt onder fraaie voorwendsels van veiligheid.
De traditie van veiligheidsdenken bij de spoorwegen zal dan ook nooit verdwijnen.
Daarentegen lijkt een traditie van "efficient en simpel werken, zonder daarom aan veiligheid in te boeten" nog niet voor morgen te gaan zijn, zo te lezen. Met andere woorden: veilig en simpel kunnen zogezegd niet samen gaan, enkel ingewikkeld doen kan veiligheid opleveren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Omleidingen

Bericht door groentje »

Bij goederenverkeer kennen we het nummer van de locomotief niet, maar wel welk type, hoeveel wagens, welke lading (gevaarlijke goederen!), de exacte tonnage, etc. Bij reizigersverkeer weten we nog altijd alleen maar de theoretisch voorziene samenstelling. Het zou al geen slechte zaak zijn, zelfs zonder de afschaffing van de verplichte lijnkennis, als ook reizigersverkeer de samenstelling moet invoeren, want daar hangen we nu telkens af van de info die we krijgen van RDV en de tractieverdelers, die dit nog deels op papier doen... Kwestie van te weten of een trein kan geëvacueerd worden met een ander stelletje, of er een hulpkoppeling nodig is, etc.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Omleidingen

Bericht door jan_olieslagers »

Dank voor de verduidelijking - maar een glorieus beeld biedt dit toch niet...

"Wij" dat slaat toch op de centrale dispatch aka "Traffic Control", dacht ik? Dus jullie worden geacht treinen te beheren (of toch minstens te ondersteunen) zonder de exacte samenstelling te kennen? Dat klinkt voor mij, buitenstaander, bijna apocalyptisch. Alsof je een stoofpotje moet bereiden zonder te weten welke ingredienten erin zitten...

En inderdaad, als jullie niet weten welke loc. nummer er een bepaalde trein bedient dan is een lijstje van locs met hun uitrusting (TBLx/y/z / ETCSa/b/c) voor jullie nutteloos. Ik had me niet ingebeeld dat het er ZO stoemelings aan toe gaat!

Is het nu echt zo moeilijk in te beelden dat elke treinbestuurder, bij het aanvatten van elke rit, een rapportje uitstuurt met
* exacte samenstelling, inclusief identificatie tractiemateriaal
* beveiligingsuitrusting ETCS/TBL/xxx
* identificatie en contactinfo (gsm nr?) bestuurster en (indien van toepassing) begeleider
* wellicht nog meer nuttige info mogelijk

en dat dit rapportje dan beschikbaar is voor eenieder die het mogelijks misschien zou kunnen nodig hebben? Het opmaken en versturen kan toch geen eeuwigheid werk zijn? En vermoedelijk is de meeste info toch al nodig voor andere rapporteringen, dus toch reeds beschikbaar.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Omleidingen

Bericht door traxie »

jan_olieslagers schreef:Dank voor de verduidelijking - maar een glorieus beeld biedt dit toch niet...

"Wij" dat slaat toch op de centrale dispatch aka "Traffic Control", dacht ik? Dus jullie worden geacht treinen te beheren (of toch minstens te ondersteunen) zonder de exacte samenstelling te kennen? Dat klinkt voor mij, buitenstaander, bijna apocalyptisch. Alsof je een stoofpotje moet bereiden zonder te weten welke ingredienten erin zitten...

En inderdaad, als jullie niet weten welke loc. nummer er een bepaalde trein bedient dan is een lijstje van locs met hun uitrusting (TBLx/y/z / ETCSa/b/c) voor jullie nutteloos. Ik had me niet ingebeeld dat het er ZO stoemelings aan toe gaat!

Is het nu echt zo moeilijk in te beelden dat elke treinbestuurder, bij het aanvatten van elke rit, een rapportje uitstuurt met
* exacte samenstelling, inclusief identificatie tractiemateriaal
* beveiligingsuitrusting ETCS/TBL/xxx
* identificatie en contactinfo (gsm nr?) bestuurster en (indien van toepassing) begeleider
* wellicht nog meer nuttige info mogelijk

en dat dit rapportje dan beschikbaar is voor eenieder die het mogelijks misschien zou kunnen nodig hebben? Het opmaken en versturen kan toch geen eeuwigheid werk zijn? En vermoedelijk is de meeste info toch al nodig voor andere rapporteringen, dus toch reeds beschikbaar.
Wat een drama voor niets.

Een treinbestuurder moet steeds op de hoogte zijn van een omleiding, logisch, anders is het een miszending.

Als het volledige traject van de omleiding is uitgerust met etcs, materieel ook en met hetzelfde level, zou je dan zonder lijnkennis de TB hierover kunnen trekken. Lijkt me te verantwoorden. Als je die dan toch aan de lijn hebt om hem dat mee te delen toets je dat even en het is geklonken. Je moet immers nog de nieuwe dienstregeling ook bezorgen een trein is immers maar een trein met nummer en dienstregeling. Dat kan per mail, gedicteerd enz maar je moet toch een notie hebben van je reisweg.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Omleidingen

Bericht door jan_olieslagers »

Als het volledige traject van de omleiding is uitgerust met etcs, materieel ook en met hetzelfde level, zou je dan zonder lijnkennis de TB hierover kunnen trekken.
ALS... als mijn tante mijn oom was, dan had ze een snor... :)

Ja, dus, maar dat is allesbehalve het geval. Dat etcs niet over het hele spoornet is uitgerold daar valt nog mee te leven, gezien de beperkte budgetten en de vele prioriteiten. Dat niet alle tractiemateriaal het heeft, idem dito. Maar dat er treinen rondrijden waarvan niet geweten is wat ze aan boord hebben en wat niet, dat doet mij steigeren. Allemaal best zolang alles goed gaat, maar owee als er improvisatie verlangd wordt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Omleidingen

Bericht door brouckie »

jan_olieslagers schreef: 22 apr 2019, 17:20 Is het nu echt zo moeilijk in te beelden dat elke treinbestuurder, bij het aanvatten van elke rit, een rapportje uitstuurt met
* exacte samenstelling, inclusief identificatie tractiemateriaal
* beveiligingsuitrusting ETCS/TBL/xxx
* identificatie en contactinfo (gsm nr?) bestuurster en (indien van toepassing) begeleider
* wellicht nog meer nuttige info mogelijk
De boordchef moet voor elke trein de samenstelling ingeven in zijn Itirs. Deze data wordt dan gebruikt om bv de eerste klasse plaatsen om te roepen op het perron. Deze gegevens zijn denk ik niet toegankelijk voor Infrabel. Net zoals de EBP beelden niet zichtbaar zijn op de tablet van de treinbestuurder. Andere firma, je kent het verhaal ondertussen wel al...

Nu, het kan nog erger. Als treinbestuurder krijgen we niet eens het GSM nummer van de boordchef. Enkel als die man/vrouw zo goed is om dit op de TC Mobi (samenstelling van de trein) te schrijven beschikken we over die info. Wordt de boordchef onderweg afgelost dan hebben we niks van info over de nieuwe boordchef. Spoorwegen anno 2019...
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Omleidingen

Bericht door jan_olieslagers »

Nog veel werk aan de winkel, dus, inderdaad. Zucht.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Omleidingen

Bericht door Asterix »

traxie schreef: 22 apr 2019, 18:32 Als je die dan toch aan de lijn hebt om hem dat mee te delen toets je dat even en het is geklonken. Je moet immers nog de nieuwe dienstregeling ook bezorgen een trein is immers maar een trein met nummer en dienstregeling. Dat kan per mail, gedicteerd enz maar je moet toch een notie hebben van je reisweg.
Hoe zit dat nu eigenlijk bij jullie? De ene bestuurder wil in een onbemand station per se een dienstregeling op papier, de ander rijdt aan een vertakking in volle baan zonder probleem de omleidingsreisweg op. Je krijgt er kop noch staart aan.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Omleidingen

Bericht door jan_olieslagers »

@Brouckie: dat gaat dan wel enkel over reizigerstreinen, begrijp ik? Ik was vooral geschokkeerd dat de verkeersleiding bij goederentreinen zelfs niet het locnummer blijkt te (mogen/kunnen) weten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
260689
Berichten: 3288
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Omleidingen

Bericht door 260689 »

brouckie schreef: 22 apr 2019, 19:01
jan_olieslagers schreef: 22 apr 2019, 17:20 Is het nu echt zo moeilijk in te beelden dat elke treinbestuurder, bij het aanvatten van elke rit, een rapportje uitstuurt met
* exacte samenstelling, inclusief identificatie tractiemateriaal
* beveiligingsuitrusting ETCS/TBL/xxx
* identificatie en contactinfo (gsm nr?) bestuurster en (indien van toepassing) begeleider
* wellicht nog meer nuttige info mogelijk
De boordchef moet voor elke trein de samenstelling ingeven in zijn Itirs. Deze data wordt dan gebruikt om bv de eerste klasse plaatsen om te roepen op het perron. Deze gegevens zijn denk ik niet toegankelijk voor Infrabel. Net zoals de EBP beelden niet zichtbaar zijn op de tablet van de treinbestuurder. Andere firma, je kent het verhaal ondertussen wel al...

Nu, het kan nog erger. Als treinbestuurder krijgen we niet eens het GSM nummer van de boordchef. Enkel als die man/vrouw zo goed is om dit op de TC Mobi (samenstelling van de trein) te schrijven beschikken we over die info. Wordt de boordchef onderweg afgelost dan hebben we niks van info over de nieuwe boordchef. Spoorwegen anno 2019...
Via de itris krijgt men de gsm nummers van boordchef, controles, treinbestuurder, tico.

Bij den track-in van Infrabel kan men het volledige UIC nummer zien, de volledige last, lengte van de goederentreinen althans.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Omleidingen

Bericht door Tim »

jan_olieslagers schreef: 22 apr 2019, 20:54 @Brouckie: dat gaat dan wel enkel over reizigerstreinen, begrijp ik? Ik was vooral geschokkeerd dat de verkeersleiding bij goederentreinen zelfs niet het locnummer blijkt te (mogen/kunnen) weten.
Dat is toch ook niet van belang. De tractievorm (diesel of elektrisch) kent men en bij de ingevoerde last staat ook het loctype vermeld.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Omleidingen

Bericht door CursorX »

Asterix schreef: 22 apr 2019, 20:10
traxie schreef: 22 apr 2019, 18:32 Als je die dan toch aan de lijn hebt om hem dat mee te delen toets je dat even en het is geklonken. Je moet immers nog de nieuwe dienstregeling ook bezorgen een trein is immers maar een trein met nummer en dienstregeling. Dat kan per mail, gedicteerd enz maar je moet toch een notie hebben van je reisweg.
Hoe zit dat nu eigenlijk bij jullie? De ene bestuurder wil in een onbemand station per se een dienstregeling op papier, de ander rijdt aan een vertakking in volle baan zonder probleem de omleidingsreisweg op. Je krijgt er kop noch staart aan.
De regel is dat er een dienstregeling moet zijn die aangepast is, maar dat is ook alles. Als Infrabel de reisweg aanpast kan een beetje it kenner daaraan via passenger web op de edrive. Bestuurders die daar minder handig in zijn (want 't is een heel gedoe) kunnen vragen om dit te mailen, dat volstaat reglementair.
Als bestuurder ben je dan verplicht om wat voor jou belangrijk is op de m510 te noteren, maar dat kan heel weinig of heel veel zijn, naar eigen inzicht.
Plaats reactie