Omleidingen

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Omleidingen

Bericht door jan_olieslagers »

Dat is toch ook niet van belang.
Ook niet om te weten of er ETCS op zit of niet?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Omleidingen

Bericht door Tim »

jan_olieslagers schreef: 22 apr 2019, 21:32
Dat is toch ook niet van belang.
Ook niet om te weten of er ETCS op zit of niet?
Op de klassieke lijnen niet nee. Het gaat pas een rol spelen wanneer er zoals in Nederland op bv. de Betuweroute geen lichtseinen meer staan. Hier in België zal dit op de gewone lijnen waarschijnlijk niet gebeuren voor ETCS verplicht is op alle tractiematerieel.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Omleidingen

Bericht door groentje »

Elke afzonderlijke locomotief moet ik inderdaad niet kennen, welk type het is (zodat ik weet of een trein een bepaalde route mag volgen wegens niet te zwaar) dan weer wel. Bij goederenvervoer beschikken wij (da's inderdaad TC) daarover. Bij reizigersvervoer hebben we het telefoonnummer van de bestuurder. Geen samenstelling. Een rit met gelegenheidsmaterieel dat niet over pakweg de HSL2 mag? Moeten wij mondeling van ingelicht worden.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Omleidingen

Bericht door traxie »


Asterix schreef:
traxie schreef: 22 apr 2019, 18:32 Als je die dan toch aan de lijn hebt om hem dat mee te delen toets je dat even en het is geklonken. Je moet immers nog de nieuwe dienstregeling ook bezorgen een trein is immers maar een trein met nummer en dienstregeling. Dat kan per mail, gedicteerd enz maar je moet toch een notie hebben van je reisweg.
Hoe zit dat nu eigenlijk bij jullie? De ene bestuurder wil in een onbemand station per se een dienstregeling op papier, de ander rijdt aan een vertakking in volle baan zonder probleem de omleidingsreisweg op. Je krijgt er kop noch staart aan.
Zoals cursor schreef. Bij de nmbs. Voor omleidingen moet je een aangepaste dienstregeling hebben. Sinds kort mag dat via mail, telefonisch enz maar voordien moest dat gewoon uitgeprint of op een e289. Maar gewoon de seinen volgen zonder dienstregeling mag eigenlijk niet. Als je hem zelf kan laden op passengerweb is dat ook ok.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Omleidingen

Bericht door Asterix »

traxie schreef: 23 apr 2019, 07:42Zoals cursor schreef. Bij de nmbs. Voor omleidingen moet je een aangepaste dienstregeling hebben. Sinds kort mag dat via mail, telefonisch enz maar voordien moest dat gewoon uitgeprint of op een e289. Maar gewoon de seinen volgen zonder dienstregeling mag eigenlijk niet. Als je hem zelf kan laden op passengerweb is dat ook ok.
Telefonisch dicteren zonder verdere plichtplegingen is dus aanvaardbaar?
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Omleidingen

Bericht door traxie »

Asterix schreef:
traxie schreef: 23 apr 2019, 07:42Zoals cursor schreef. Bij de nmbs. Voor omleidingen moet je een aangepaste dienstregeling hebben. Sinds kort mag dat via mail, telefonisch enz maar voordien moest dat gewoon uitgeprint of op een e289. Maar gewoon de seinen volgen zonder dienstregeling mag eigenlijk niet. Als je hem zelf kan laden op passengerweb is dat ook ok.
Telefonisch dicteren zonder verdere plichtplegingen is dus aanvaardbaar?
Ja, al zal dat wel een beetje duren.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Omleidingen

Bericht door Asterix »

traxie schreef: 23 apr 2019, 10:10
Asterix schreef:
traxie schreef: 23 apr 2019, 07:42Zoals cursor schreef. Bij de nmbs. Voor omleidingen moet je een aangepaste dienstregeling hebben. Sinds kort mag dat via mail, telefonisch enz maar voordien moest dat gewoon uitgeprint of op een e289. Maar gewoon de seinen volgen zonder dienstregeling mag eigenlijk niet. Als je hem zelf kan laden op passengerweb is dat ook ok.
Telefonisch dicteren zonder verdere plichtplegingen is dus aanvaardbaar?
Ja, al zal dat wel een beetje duren.
Nu moet er soms een collega van de NMBS naar zijn bureau stappen, het rijpad met de dienstregeling opvragen, dit vervolgens uitprinten, het nadien gaan afgeven aan zijn permanentie, die er dan vervolgens mee in zijn auto moet stappen om naar een station te rijden om het daar te gaan afgeven aan de betrokken bestuurder. Waardoor op dat ogenblik de dienstregeling al hopeloos achterhaald is, natuurlijk. Welkom in 2019.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Omleidingen

Bericht door traxie »

Asterix schreef:
traxie schreef: 23 apr 2019, 10:10
Asterix schreef:
Telefonisch dicteren zonder verdere plichtplegingen is dus aanvaardbaar?
Ja, al zal dat wel een beetje duren.
Nu moet er soms een collega van de NMBS naar zijn bureau stappen, het rijpad met de dienstregeling opvragen, dit vervolgens uitprinten, het nadien gaan afgeven aan zijn permanentie, die er dan vervolgens mee in zijn auto moet stappen om naar een station te rijden om het daar te gaan afgeven aan de betrokken bestuurder. Waardoor op dat ogenblik de dienstregeling al hopeloos achterhaald is, natuurlijk. Welkom in 2019.
Dat is thans gewijzigd in december.

Je dienstregeling staat normaal op je dienstfiche maar de gewijzigde kan gecommuniceerd worden via een overhandigd e289, een afdruk van pasengerweb, inschrijving op het m510 door de tb of het nmbs-stationspersoneel, digitaal via mail of via passengerweb. Bij een digitale moet je een verkorte notitie doen op je m510 met minimaal de lijnen, de voorziene stops met de aankomst en vertrektijd en de rest naar behoefte.

Er staat expliciet in de reglementering dat de bediende beweging de dienstregeling kan dicteren en de tb die dan op zijn m510 schrijft. Dat is meteen naast mailen en door de tb zelf geconsulteerde passengerweb de enige mogelijkheid voor de bediende bewegingen om een gewijzigde dienstregeling te communiceren. Inschrijving op het verslag voor een gewijzigde dienstregeling is enkel voorzien door nmbs-stationspersoneel, overhandigen via e289 ook. Afgedrukte dienstregeling van passengerweb door de permanentie of nmbs-stationspersoneel.
Via mail of passengerweb moet je dus even toetsen of de tb ze wel goed ontving.

Ik weet niet wat de reglementering is van de treinbegeleider.

Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Omleidingen

Bericht door Asterix »

Bedankt voor de info!
wuitz
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 jul 2018, 11:00

Re: Omleidingen

Bericht door wuitz »

traxie schreef: 23 apr 2019, 13:38 Ik weet niet wat de reglementering is van de treinbegeleider.
Die heeft geen lijnkennis (behalve voor de hsl-lijnen) en moet er dan ook niet echt van worden ingelicht. Enkel als er haltes wegvallen of bijkomen moet de tbg er van ingelicht worden (en zelfs dat wil wel eens misgaan...).
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Omleidingen

Bericht door Asterix »

Tim schreef: 22 apr 2019, 21:19
jan_olieslagers schreef: 22 apr 2019, 20:54 @Brouckie: dat gaat dan wel enkel over reizigerstreinen, begrijp ik? Ik was vooral geschokkeerd dat de verkeersleiding bij goederentreinen zelfs niet het locnummer blijkt te (mogen/kunnen) weten.
Dat is toch ook niet van belang. De tractievorm (diesel of elektrisch) kent men en bij de ingevoerde last staat ook het loctype vermeld.
Voor een beetje treinliefhebber zou het anders wel leuk zijn om te weten wat er precies achter die nummers schuilgaat :-)
Tim schreef: 22 apr 2019, 23:15
jan_olieslagers schreef: 22 apr 2019, 21:32
Dat is toch ook niet van belang.
Ook niet om te weten of er ETCS op zit of niet?
Op de klassieke lijnen niet nee. Het gaat pas een rol spelen wanneer er zoals in Nederland op bv. de Betuweroute geen lichtseinen meer staan. Hier in België zal dit op de gewone lijnen waarschijnlijk niet gebeuren voor ETCS verplicht is op alle tractiematerieel.
Bestaat dan niet het risico dat buitenlandse locs (zoals SNCF, dacht ik?) die ETCS hebben dan zonder beveiliging naar een lijn met enkel TBL1+ worden gestuurd?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Omleidingen

Bericht door Shrek »


Asterix schreef: Bestaat dan niet het risico dat buitenlandse locs (zoals SNCF, dacht ik?) die ETCS hebben dan zonder beveiliging naar een lijn met enkel TBL1+ worden gestuurd?
In zo'n situatie gaat de trein automatisch in mode unfit en kan hij max 50km/h rijden, dan heeft de bestuurder wel door dat er iets mis is.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Omleidingen

Bericht door jan_olieslagers »

In zo'n situatie gaat de trein automatisch in mode unfit en kan hij max 50km/h rijden, dan heeft de bestuurder wel door dat er iets mis is.
Ik durf het nauwelijks nog te zeggen, maar de meeste transportmodi kennen toch subtielere beveiligingen tegen mogelijke probleemsituaties. Met dank herneem ik de eerdere opmerking
Welkom in 2019.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Omleidingen

Bericht door traxie »

Shrek schreef:
Asterix schreef: Bestaat dan niet het risico dat buitenlandse locs (zoals SNCF, dacht ik?) die ETCS hebben dan zonder beveiliging naar een lijn met enkel TBL1+ worden gestuurd?
In zo'n situatie gaat de trein automatisch in mode unfit en kan hij max 50km/h rijden, dan heeft de bestuurder wel door dat er iets mis is.
Op dit moment zijn er lijnen waar er etcs is en tbl 1+ waar de kroko's weg zijn. Daar is memor dus niet meer toegelaten. Maar wel etcs. De andere lijnen daar is nog steeds memor. Er zijn dus geen lijnen met enkel Tbl1+. De meeste van die locs hebben enkel maar memor en etcs omdat die verplicht zijn, Tbl1+ is dat niet, ik dacht dat Infrabel dat ook niet kon verplichten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Omleidingen

Bericht door Steven »

Tbl1+ verplicht men inderdaad niet. De operatoren enkel nog laten kiezen tussen tbl1+ en etcs stelt ze natuurlijk wel voor een duidelijke keuze.
Plaats reactie