Omleidingen

Alles over reizigerstreinen in België.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Omleidingen

Bericht door Davy »

Gisteren een omleiding gehad met P8214 door de bermbrand te Diest. Vanaf Aarschot via Leuven, Landen en zo naar Hasselt, best flinke omweg. Aangekomen met 50 minuten vertraging. De 3 sporen in Sint-Truiden kwamen ook goed van pas.

Bestaat er eigenlijk een soort vaste lijst van mogelijke omspoorroutes?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Omleidingen

Bericht door Asterix »

Ja, er bestaat inderdaad een lijst van 'vaste' omleidingsroutes. Het is een lijst die elke spoorwegliefhebber ook zou kunnen samenstellen aan de hand van de netkaart. Helaas worden die mooie plannen vaak gedwarsboomd door de weerbarstige praktijk. Zo loopt de omleidingsroute voor problemen op de lijn 161 tussen het Brusselse en Ottignies via Leuven (dus vanaf Brussel-Noord eerst de lijn 36/36N op en dan in Leuven de lijn 139 op naar Ottignies). Probeer echter maar eens een bestuurder van Namen te vinden die de taal- en lijnkennis heeft. De spoorwegoperatoren beknibbelen ook op hun premies voor dergelijke kennis.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Omleidingen

Bericht door Steven »

Sinds het nieuwe premiesysteem van start ging begin dit jaar is de hoeveelheid lijnkennis niet meer opgenomen in de premies (op een kleine uitzondering na).
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Omleidingen

Bericht door CursorX »

Dit weekend bijvoorbeeld wordt de 5xx serie Oostende - Eupen omgeleid met extra stop via de luchthaven wegens werken. Miserie, want bestuurders van Welkenraedt die op deze verbinding zitten kennen dat niet, daardoor moet er elke keer een andere mee om ze daar te "loodsen", handig is dat allemaal niet...
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Omleidingen

Bericht door traxie »

Premies zo'n inderdaad geen reden meer om lijnkennis niet te laten behouden. Het wordt vaak afgenomen, omdat dat praktischer zou zijn. De verplichting er elk jaar eens te passeren is er nog steeds.
rdv
Berichten: 1220
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Omleidingen

Bericht door rdv »

Ik begrijp het nut van die verplichte lijnkennis niet zo goed. In Frankrijk bvb is lijnkennis geen verplichting om ergens te rijden. Een lijn waar je een keer per jaar komt ga je volgens mij niet beter kennen dan een lijn waar je nooit passeert. Voor het wegverkeer zijn er studies die trouwens aantonen dat je onoplettender bent op een gekende route dan ergens waar je niet vaak komt, het veiligheidsaspect is dus relatief.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Omleidingen

Bericht door traxie »

rdv schreef:Ik begrijp het nut van die verplichte lijnkennis niet zo goed. In Frankrijk bvb is lijnkennis geen verplichting om ergens te rijden. Een lijn waar je een keer per jaar komt ga je volgens mij niet beter kennen dan een lijn waar je nooit passeert. Voor het wegverkeer zijn er studies die trouwens aantonen dat je onoplettender bent op een gekende route dan ergens waar je niet vaak komt, het veiligheidsaspect is dus relatief.
De perrons worden soms aangeduid, als die worden aangeduid is dat een 800 m voor het perron (soms ook dichter) afhankelijk van materieel en snelheid is dat ok of toch wat kort. Korte secties behoren ook tot de lijnkennis, zo kan je zien of een sein twijfelachtig is. ( Als sein A verticaal moet aanduiden, omdat sein B 2 gele geeft, omdat C dicht staat, dan is B twijfelachtig, terwijl je van groen op 2 gele rijdt)
Daarnaast wordt er verwacht dat als je een miszending kan zien aan de seininrichting je ze ook opmerkt. De vraag is of iedereen zo goed zijn lijn kent.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Omleidingen

Bericht door jan_olieslagers »

En hoe lossen ze dat dan in Frankrijk op? Ook mij lijkt het dat het leven (alweer) nodeloos ingewikkeld gemaakt wordt bij ons. Maar ik sta natuurlijk maar op het perron, ik besef dat ik makkelijk praten heb.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desperado
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: Omleidingen

Bericht door desperado »

Sorry for posting in English.
"Route knowledge" is very much a requirement in the UK with a lot of paperwork to record it.
The government does not require train companies to maintain "route knowledge" and many train companies have stopped allowing drivers time to retain it.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Omleidingen

Bericht door Steven »

Ook in Nederland mag je enkel daar rijden waar je ‘wegbekendheid’ hebt. In principe is in in de eu nu overal hetzelfde systeem in voege. Een treinbestuurder heeft een rijbewijs. Daar staat vaste info op zoals foto, naam, ... en vele andere info. Op het rijbewijs zijn de zaken die veranderlijker zijn niet vermeld. De bijlage naar waar dan verwezen worden bevatten dan de lijsten met materieel en lijnkennis, ...
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Omleidingen

Bericht door dentheo »

In Duitsland heeft men beide: lijnkennis en geen lijnkennis.
In het tweede geval mag men er wel rijden , maar niet met maximum lijnsnelheid heb ik begrepen.
Lijkt mij niet zo gek en wel praktisch.
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Omleidingen

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef: 21 apr 2019, 11:54 In Duitsland heeft men beide: lijnkennis en geen lijnkennis.
In het tweede geval mag men er wel rijden , maar niet met maximum lijnsnelheid heb ik begrepen.
Lijkt mij niet zo gek en wel praktisch.
Zonder lijnkennis mag je in Duitsland bij mijn weten maximaal 100 km/h. Is inderdaad best praktisch en scheelt wel wat opgeheven treinen.

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Omleidingen

Bericht door jan_olieslagers »

Het zal wel geen zin hebben, zeker, om te vragen wanneer dit soort zaken op Europees niveau geharmoniseerd gaat worden? Zouden mijn kleinkinderen het nog mogen meemaken? Arm Europa.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Omleidingen

Bericht door Horatio »

In België is het gewoonweg te gevaarlijk om zonder lijnkennis te rijden vanwege het ontbreken van een deftig veiligheidssysteem op -nog altijd het grootste gedeelte van- het netwerk.
Aankondigingsborden voor een snelheidsvermindering van minder dan 50km/h hebben zelfs geen krokodil. Soms kunnen deze borden in de winter bij sneeuwval volledig bedekt zijn met sneeuw en dus onzichtbaar zijn. Als je dan geen lijnkennis hebt en niet weet dat er daar een bord moet staan kan je dus aan een te hoge snelheid een bocht invliegen.
In ons omringende landen hebben ze wel al oudere veiligheidssysteemen die ook de maximum snelheid controleren.
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Omleidingen

Bericht door dantjebram72 »

Het is een interessant idee om de regels te versoepelen op trajecten waar bijvoorbeeld ETCS FS is geinstaleerd. Veel gevaarlijk kan er dan niet meer gebeuren, uiteraard nog wel perrons voorbijrijden of miszendingen niet opmerken. Lijnkennis is een enorm beperkende factor om bij werken of problemen de situatie flexibel op te lossen. Ben benieuwd naar jullie mening!
Plaats reactie