Re: Omleidingen
Geplaatst: 22 apr 2019, 21:32
Ook niet om te weten of er ETCS op zit of niet?Dat is toch ook niet van belang.
Ook niet om te weten of er ETCS op zit of niet?Dat is toch ook niet van belang.
Op de klassieke lijnen niet nee. Het gaat pas een rol spelen wanneer er zoals in Nederland op bv. de Betuweroute geen lichtseinen meer staan. Hier in België zal dit op de gewone lijnen waarschijnlijk niet gebeuren voor ETCS verplicht is op alle tractiematerieel.jan_olieslagers schreef: ↑22 apr 2019, 21:32Ook niet om te weten of er ETCS op zit of niet?Dat is toch ook niet van belang.
Zoals cursor schreef. Bij de nmbs. Voor omleidingen moet je een aangepaste dienstregeling hebben. Sinds kort mag dat via mail, telefonisch enz maar voordien moest dat gewoon uitgeprint of op een e289. Maar gewoon de seinen volgen zonder dienstregeling mag eigenlijk niet. Als je hem zelf kan laden op passengerweb is dat ook ok.Asterix schreef:Hoe zit dat nu eigenlijk bij jullie? De ene bestuurder wil in een onbemand station per se een dienstregeling op papier, de ander rijdt aan een vertakking in volle baan zonder probleem de omleidingsreisweg op. Je krijgt er kop noch staart aan.traxie schreef: ↑22 apr 2019, 18:32 Als je die dan toch aan de lijn hebt om hem dat mee te delen toets je dat even en het is geklonken. Je moet immers nog de nieuwe dienstregeling ook bezorgen een trein is immers maar een trein met nummer en dienstregeling. Dat kan per mail, gedicteerd enz maar je moet toch een notie hebben van je reisweg.
Telefonisch dicteren zonder verdere plichtplegingen is dus aanvaardbaar?traxie schreef: ↑23 apr 2019, 07:42Zoals cursor schreef. Bij de nmbs. Voor omleidingen moet je een aangepaste dienstregeling hebben. Sinds kort mag dat via mail, telefonisch enz maar voordien moest dat gewoon uitgeprint of op een e289. Maar gewoon de seinen volgen zonder dienstregeling mag eigenlijk niet. Als je hem zelf kan laden op passengerweb is dat ook ok.
Ja, al zal dat wel een beetje duren.Asterix schreef:Telefonisch dicteren zonder verdere plichtplegingen is dus aanvaardbaar?traxie schreef: ↑23 apr 2019, 07:42Zoals cursor schreef. Bij de nmbs. Voor omleidingen moet je een aangepaste dienstregeling hebben. Sinds kort mag dat via mail, telefonisch enz maar voordien moest dat gewoon uitgeprint of op een e289. Maar gewoon de seinen volgen zonder dienstregeling mag eigenlijk niet. Als je hem zelf kan laden op passengerweb is dat ook ok.
Nu moet er soms een collega van de NMBS naar zijn bureau stappen, het rijpad met de dienstregeling opvragen, dit vervolgens uitprinten, het nadien gaan afgeven aan zijn permanentie, die er dan vervolgens mee in zijn auto moet stappen om naar een station te rijden om het daar te gaan afgeven aan de betrokken bestuurder. Waardoor op dat ogenblik de dienstregeling al hopeloos achterhaald is, natuurlijk. Welkom in 2019.traxie schreef: ↑23 apr 2019, 10:10Ja, al zal dat wel een beetje duren.Asterix schreef:Telefonisch dicteren zonder verdere plichtplegingen is dus aanvaardbaar?traxie schreef: ↑23 apr 2019, 07:42Zoals cursor schreef. Bij de nmbs. Voor omleidingen moet je een aangepaste dienstregeling hebben. Sinds kort mag dat via mail, telefonisch enz maar voordien moest dat gewoon uitgeprint of op een e289. Maar gewoon de seinen volgen zonder dienstregeling mag eigenlijk niet. Als je hem zelf kan laden op passengerweb is dat ook ok.
Dat is thans gewijzigd in december.Asterix schreef:Nu moet er soms een collega van de NMBS naar zijn bureau stappen, het rijpad met de dienstregeling opvragen, dit vervolgens uitprinten, het nadien gaan afgeven aan zijn permanentie, die er dan vervolgens mee in zijn auto moet stappen om naar een station te rijden om het daar te gaan afgeven aan de betrokken bestuurder. Waardoor op dat ogenblik de dienstregeling al hopeloos achterhaald is, natuurlijk. Welkom in 2019.
Die heeft geen lijnkennis (behalve voor de hsl-lijnen) en moet er dan ook niet echt van worden ingelicht. Enkel als er haltes wegvallen of bijkomen moet de tbg er van ingelicht worden (en zelfs dat wil wel eens misgaan...).
Voor een beetje treinliefhebber zou het anders wel leuk zijn om te weten wat er precies achter die nummers schuilgaatTim schreef: ↑22 apr 2019, 21:19Dat is toch ook niet van belang. De tractievorm (diesel of elektrisch) kent men en bij de ingevoerde last staat ook het loctype vermeld.jan_olieslagers schreef: ↑22 apr 2019, 20:54 @Brouckie: dat gaat dan wel enkel over reizigerstreinen, begrijp ik? Ik was vooral geschokkeerd dat de verkeersleiding bij goederentreinen zelfs niet het locnummer blijkt te (mogen/kunnen) weten.
Bestaat dan niet het risico dat buitenlandse locs (zoals SNCF, dacht ik?) die ETCS hebben dan zonder beveiliging naar een lijn met enkel TBL1+ worden gestuurd?Tim schreef: ↑22 apr 2019, 23:15Op de klassieke lijnen niet nee. Het gaat pas een rol spelen wanneer er zoals in Nederland op bv. de Betuweroute geen lichtseinen meer staan. Hier in België zal dit op de gewone lijnen waarschijnlijk niet gebeuren voor ETCS verplicht is op alle tractiematerieel.jan_olieslagers schreef: ↑22 apr 2019, 21:32Ook niet om te weten of er ETCS op zit of niet?Dat is toch ook niet van belang.
In zo'n situatie gaat de trein automatisch in mode unfit en kan hij max 50km/h rijden, dan heeft de bestuurder wel door dat er iets mis is.Asterix schreef: Bestaat dan niet het risico dat buitenlandse locs (zoals SNCF, dacht ik?) die ETCS hebben dan zonder beveiliging naar een lijn met enkel TBL1+ worden gestuurd?
Ik durf het nauwelijks nog te zeggen, maar de meeste transportmodi kennen toch subtielere beveiligingen tegen mogelijke probleemsituaties. Met dank herneem ik de eerdere opmerkingIn zo'n situatie gaat de trein automatisch in mode unfit en kan hij max 50km/h rijden, dan heeft de bestuurder wel door dat er iets mis is.
Welkom in 2019.
Op dit moment zijn er lijnen waar er etcs is en tbl 1+ waar de kroko's weg zijn. Daar is memor dus niet meer toegelaten. Maar wel etcs. De andere lijnen daar is nog steeds memor. Er zijn dus geen lijnen met enkel Tbl1+. De meeste van die locs hebben enkel maar memor en etcs omdat die verplicht zijn, Tbl1+ is dat niet, ik dacht dat Infrabel dat ook niet kon verplichten.Shrek schreef:In zo'n situatie gaat de trein automatisch in mode unfit en kan hij max 50km/h rijden, dan heeft de bestuurder wel door dat er iets mis is.Asterix schreef: Bestaat dan niet het risico dat buitenlandse locs (zoals SNCF, dacht ik?) die ETCS hebben dan zonder beveiliging naar een lijn met enkel TBL1+ worden gestuurd?