liberalisering

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9674
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek » 24 aug 2019, 01:48

jan_olieslagers schreef:
23 aug 2019, 19:26
Politiek is men gereed om vooral niet te moeten liberaliseren.
Dat neem ik grif aan - maar gaat men het kunnen blijven tegenhouden, tegen alle Europese oekazen in?
Ja, de Europese Comissie is vooral bezig met de spoorwegagentschappen en de regelgeving rond homologaties eenvormig te maken. Liberalisering is al even geen prioriteit meer. Het achterpoortje om niet te moeten liberaliseren zit trouwens al ingebakken in de Europese wetgeving :wink:


Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9674
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek » 24 aug 2019, 01:49

Rww schreef:
23 aug 2019, 23:37
In belgie zou je kunnen experimenteren met een systeem waarbij de twee gewesten worden aangeduid als vervoersautoriteit.
De gewesten hebben (op Brussel na dan) net laten zien dat ze absoluut incapabel zijn om openbaar vervoer correct te organiseren, bespaar ons daar dus van :roll:

rvdborgt
Berichten: 3250
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt » 24 aug 2019, 12:57

Shrek schreef:
23 aug 2019, 23:18
Pas op met vergelijken met het Nederlands systeem. Dat ging voornamelijk om een staatshervorming: de bevoegdheid (en kosten) zijn van het rijk naar de provincies gegaan. De provincies kozen ervoor om meer te investeren dan het rijk deed. Uiteraard is dat een positieve keuze, maar er gaat wèl publiek geld naar het openbaar vervoer. Die hele operatie was dus zeker niet gratis voor de belastingbetaler.
Een geldbron zoals de Nederlandse provincies is er in België niet meteen te vinden, dus dat model kan je niet zomaar kopiëren.
De provincies kregen van het Rijk het geld dat NS als subsisie voor de exploitatie kreeg en daarmee moesten ze het doen. De aanbestedingen van de bestaande treindiensten moesten binnen dat budget passen. Aan de exploitatie besteden ze niks meer. De laatste jaren besteden enkele provincies wel extra geld aan infrastructuur maar dat staat los van de verbeterde treindiensten.

Groetjes,
Rian

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9674
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek » 24 aug 2019, 14:09

rvdborgt schreef:
24 aug 2019, 12:57
Shrek schreef:
23 aug 2019, 23:18
Pas op met vergelijken met het Nederlands systeem. Dat ging voornamelijk om een staatshervorming: de bevoegdheid (en kosten) zijn van het rijk naar de provincies gegaan. De provincies kozen ervoor om meer te investeren dan het rijk deed. Uiteraard is dat een positieve keuze, maar er gaat wèl publiek geld naar het openbaar vervoer. Die hele operatie was dus zeker niet gratis voor de belastingbetaler.
Een geldbron zoals de Nederlandse provincies is er in België niet meteen te vinden, dus dat model kan je niet zomaar kopiëren.
De provincies kregen van het Rijk het geld dat NS als subsisie voor de exploitatie kreeg en daarmee moesten ze het doen. De aanbestedingen van de bestaande treindiensten moesten binnen dat budget passen. Aan de exploitatie besteden ze niks meer. De laatste jaren besteden enkele provincies wel extra geld aan infrastructuur maar dat staat los van de verbeterde treindiensten.
Dat klopt allemaal, ik wou gewoon maar benadrukken dat er nog steeds publiek geld vloeit naar deze lokale lijnen in Nederland (en daar is overigens niks mis mee). Maar liberalisering is dus zeker geen wondermiddel om alles opeens goedkoper te maken voor de overheid.

trainlovertje
Berichten: 983
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door trainlovertje » 24 aug 2019, 16:26

Shrek schreef:
24 aug 2019, 01:49
Rww schreef:
23 aug 2019, 23:37
In belgie zou je kunnen experimenteren met een systeem waarbij de twee gewesten worden aangeduid als vervoersautoriteit.
De gewesten hebben (op Brussel na dan) net laten zien dat ze absoluut incapabel zijn om openbaar vervoer correct te organiseren, bespaar ons daar dus van :roll:
En toch zie ik geen andere optie gezien de huidige politieke situatie en omdat het op provinciaal niveau ondoenbaar zou zijn: de provincies zijn hier te klein en meerdere partijen willen van de provincies af... Welnu, ik hoop dat het nog lang mag duren eer het zover is, want niets of niemand is er klaar voor. Volgens mij zijn ze bijvoorbeeld in Oostenrijk al even bang, waar het nu allemaal op wieltjes loopt, maar men niet weet wat de toekomst zou brengen in geval van liberalisering.

rvdborgt
Berichten: 3250
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: liberalisering

Bericht door rvdborgt » 24 aug 2019, 18:14

Shrek schreef:
24 aug 2019, 14:09
rvdborgt schreef:
24 aug 2019, 12:57
Shrek schreef:
23 aug 2019, 23:18
Pas op met vergelijken met het Nederlands systeem. Dat ging voornamelijk om een staatshervorming: de bevoegdheid (en kosten) zijn van het rijk naar de provincies gegaan. De provincies kozen ervoor om meer te investeren dan het rijk deed. Uiteraard is dat een positieve keuze, maar er gaat wèl publiek geld naar het openbaar vervoer. Die hele operatie was dus zeker niet gratis voor de belastingbetaler.
Een geldbron zoals de Nederlandse provincies is er in België niet meteen te vinden, dus dat model kan je niet zomaar kopiëren.
De provincies kregen van het Rijk het geld dat NS als subsisie voor de exploitatie kreeg en daarmee moesten ze het doen. De aanbestedingen van de bestaande treindiensten moesten binnen dat budget passen. Aan de exploitatie besteden ze niks meer. De laatste jaren besteden enkele provincies wel extra geld aan infrastructuur maar dat staat los van de verbeterde treindiensten.
Dat klopt allemaal, ik wou gewoon maar benadrukken dat er nog steeds publiek geld vloeit naar deze lokale lijnen in Nederland (en daar is overigens niks mis mee). Maar liberalisering is dus zeker geen wondermiddel om alles opeens goedkoper te maken voor de overheid.
Natuurlijk is dat geen wondermiddel. Het hangt in de eerste plaats af van hoe de verantwoordelijke overheid het organiseert en wat voor eisen ze stellen.
Maar het is dus niet zo dat er in Nederland extra investeringen nodig waren voor een betere dienstverlening. Een betere dienstverlening is ook mogelijk gebleken binnen het bestaande budget, en dat in alle provincies die een aanbesteding organiseerden. Daar waren geen meerinvesteringen voor nodig, zoals je leek te impliceren.

Groetjes,
Rian

Davy
Berichten: 443
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: liberalisering

Bericht door Davy » 24 aug 2019, 21:58

Keerzijde van dit: personeel mag de rekening betalen.
Arbeidsvoorwaarden zijn bij die Nederlandse privévervoerders vaak veel slechter.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9674
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: liberalisering

Bericht door Shrek » 24 aug 2019, 22:06

trainlovertje schreef:
24 aug 2019, 16:26
En toch zie ik geen andere optie gezien de huidige politieke situatie en omdat het op provinciaal niveau ondoenbaar zou zijn: de provincies zijn hier te klein en meerdere partijen willen van de provincies af... Welnu, ik hoop dat het nog lang mag duren eer het zover is, want niets of niemand is er klaar voor. Volgens mij zijn ze bijvoorbeeld in Oostenrijk al even bang, waar het nu allemaal op wieltjes loopt, maar men niet weet wat de toekomst zou brengen in geval van liberalisering.
Het alternatief is dat de federale overheid het vervoer gewoon aan de NMBS gunt, dat lijkt mij nog het beste van al :wink:
En inderdaad, er zijn steeds meer landen waar men niets moet weten van liberalisering. En al zeker niet voor de hoofdlijnen.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9674
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: liberalisering

Bericht door Shrek » 24 aug 2019, 22:08

rvdborgt schreef:
24 aug 2019, 18:14
Het hangt in de eerste plaats af van hoe de verantwoordelijke overheid het organiseert en wat voor eisen ze stellen.
En daar knelt het schoentje nog het hardst. In de huidige structuur moet de overheid enkel wat algemene bakens uitzetten, de NMBS is zelfstandig genoeg om daar dan op verder te bouwen. Zelfs dat lukt onze huidige politiekers niet. Wat gaat het dan geven als in een geliberaliseerde wereld de politiek alles tot in het kleinste detail in zo'n aanbesteding moet zetten?

rvdborgt
Berichten: 3250
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: liberalisering

Bericht door rvdborgt » 25 aug 2019, 07:21

Davy schreef:
24 aug 2019, 21:58
Keerzijde van dit: personeel mag de rekening betalen.
Arbeidsvoorwaarden zijn bij die Nederlandse privévervoerders vaak veel slechter.
Weet je dat zeker? Heb je daar bronnen over?

Groetjes,
Rian

Rww
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: liberalisering

Bericht door Rww » 25 aug 2019, 09:41

rvdborgt schreef:
25 aug 2019, 07:21
Davy schreef:
24 aug 2019, 21:58
Keerzijde van dit: personeel mag de rekening betalen.
Arbeidsvoorwaarden zijn bij die Nederlandse privévervoerders vaak veel slechter.
Weet je dat zeker? Heb je daar bronnen over?

Groetjes,
Rian
Dingen als een levenslange baangarantie en recht om geen rondje om de kerk te rijden gaat de prive niet geven maar ik ken genoeg mensen die voor arriva limburg werken, die zijn precies tevreden over hun salaris.


Veel machinisten zijn ook buschauffeur dat maakt het werk afwisselend.

Rww
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: liberalisering

Bericht door Rww » 25 aug 2019, 09:42

Shrek schreef:
24 aug 2019, 22:08
rvdborgt schreef:
24 aug 2019, 18:14
Het hangt in de eerste plaats af van hoe de verantwoordelijke overheid het organiseert en wat voor eisen ze stellen.
En daar knelt het schoentje nog het hardst. In de huidige structuur moet de overheid enkel wat algemene bakens uitzetten, de NMBS is zelfstandig genoeg om daar dan op verder te bouwen. Zelfs dat lukt onze huidige politiekers niet. Wat gaat het dan geven als in een geliberaliseerde wereld de politiek alles tot in het kleinste detail in zo'n aanbesteding moet zetten?
Denk je dat de provincies daarop voorbereid waren?? Dat alles in een keer goed ging?? Ze hebben het geleerd met vallen en opstaan.

Plaats reactie