liberalisering

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 23 aug 2019, 19:26
Politiek is men gereed om vooral niet te moeten liberaliseren.
Dat neem ik grif aan - maar gaat men het kunnen blijven tegenhouden, tegen alle Europese oekazen in?
Ja, de Europese Comissie is vooral bezig met de spoorwegagentschappen en de regelgeving rond homologaties eenvormig te maken. Liberalisering is al even geen prioriteit meer. Het achterpoortje om niet te moeten liberaliseren zit trouwens al ingebakken in de Europese wetgeving :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

Rww schreef: 23 aug 2019, 23:37 In belgie zou je kunnen experimenteren met een systeem waarbij de twee gewesten worden aangeduid als vervoersautoriteit.
De gewesten hebben (op Brussel na dan) net laten zien dat ze absoluut incapabel zijn om openbaar vervoer correct te organiseren, bespaar ons daar dus van :roll:
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 23 aug 2019, 23:18 Pas op met vergelijken met het Nederlands systeem. Dat ging voornamelijk om een staatshervorming: de bevoegdheid (en kosten) zijn van het rijk naar de provincies gegaan. De provincies kozen ervoor om meer te investeren dan het rijk deed. Uiteraard is dat een positieve keuze, maar er gaat wèl publiek geld naar het openbaar vervoer. Die hele operatie was dus zeker niet gratis voor de belastingbetaler.
Een geldbron zoals de Nederlandse provincies is er in België niet meteen te vinden, dus dat model kan je niet zomaar kopiëren.
De provincies kregen van het Rijk het geld dat NS als subsisie voor de exploitatie kreeg en daarmee moesten ze het doen. De aanbestedingen van de bestaande treindiensten moesten binnen dat budget passen. Aan de exploitatie besteden ze niks meer. De laatste jaren besteden enkele provincies wel extra geld aan infrastructuur maar dat staat los van de verbeterde treindiensten.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 24 aug 2019, 12:57
Shrek schreef: 23 aug 2019, 23:18 Pas op met vergelijken met het Nederlands systeem. Dat ging voornamelijk om een staatshervorming: de bevoegdheid (en kosten) zijn van het rijk naar de provincies gegaan. De provincies kozen ervoor om meer te investeren dan het rijk deed. Uiteraard is dat een positieve keuze, maar er gaat wèl publiek geld naar het openbaar vervoer. Die hele operatie was dus zeker niet gratis voor de belastingbetaler.
Een geldbron zoals de Nederlandse provincies is er in België niet meteen te vinden, dus dat model kan je niet zomaar kopiëren.
De provincies kregen van het Rijk het geld dat NS als subsisie voor de exploitatie kreeg en daarmee moesten ze het doen. De aanbestedingen van de bestaande treindiensten moesten binnen dat budget passen. Aan de exploitatie besteden ze niks meer. De laatste jaren besteden enkele provincies wel extra geld aan infrastructuur maar dat staat los van de verbeterde treindiensten.
Dat klopt allemaal, ik wou gewoon maar benadrukken dat er nog steeds publiek geld vloeit naar deze lokale lijnen in Nederland (en daar is overigens niks mis mee). Maar liberalisering is dus zeker geen wondermiddel om alles opeens goedkoper te maken voor de overheid.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 24 aug 2019, 01:49
Rww schreef: 23 aug 2019, 23:37 In belgie zou je kunnen experimenteren met een systeem waarbij de twee gewesten worden aangeduid als vervoersautoriteit.
De gewesten hebben (op Brussel na dan) net laten zien dat ze absoluut incapabel zijn om openbaar vervoer correct te organiseren, bespaar ons daar dus van :roll:
En toch zie ik geen andere optie gezien de huidige politieke situatie en omdat het op provinciaal niveau ondoenbaar zou zijn: de provincies zijn hier te klein en meerdere partijen willen van de provincies af... Welnu, ik hoop dat het nog lang mag duren eer het zover is, want niets of niemand is er klaar voor. Volgens mij zijn ze bijvoorbeeld in Oostenrijk al even bang, waar het nu allemaal op wieltjes loopt, maar men niet weet wat de toekomst zou brengen in geval van liberalisering.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: liberalisering

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 24 aug 2019, 14:09
rvdborgt schreef: 24 aug 2019, 12:57
Shrek schreef: 23 aug 2019, 23:18 Pas op met vergelijken met het Nederlands systeem. Dat ging voornamelijk om een staatshervorming: de bevoegdheid (en kosten) zijn van het rijk naar de provincies gegaan. De provincies kozen ervoor om meer te investeren dan het rijk deed. Uiteraard is dat een positieve keuze, maar er gaat wèl publiek geld naar het openbaar vervoer. Die hele operatie was dus zeker niet gratis voor de belastingbetaler.
Een geldbron zoals de Nederlandse provincies is er in België niet meteen te vinden, dus dat model kan je niet zomaar kopiëren.
De provincies kregen van het Rijk het geld dat NS als subsisie voor de exploitatie kreeg en daarmee moesten ze het doen. De aanbestedingen van de bestaande treindiensten moesten binnen dat budget passen. Aan de exploitatie besteden ze niks meer. De laatste jaren besteden enkele provincies wel extra geld aan infrastructuur maar dat staat los van de verbeterde treindiensten.
Dat klopt allemaal, ik wou gewoon maar benadrukken dat er nog steeds publiek geld vloeit naar deze lokale lijnen in Nederland (en daar is overigens niks mis mee). Maar liberalisering is dus zeker geen wondermiddel om alles opeens goedkoper te maken voor de overheid.
Natuurlijk is dat geen wondermiddel. Het hangt in de eerste plaats af van hoe de verantwoordelijke overheid het organiseert en wat voor eisen ze stellen.
Maar het is dus niet zo dat er in Nederland extra investeringen nodig waren voor een betere dienstverlening. Een betere dienstverlening is ook mogelijk gebleken binnen het bestaande budget, en dat in alle provincies die een aanbesteding organiseerden. Daar waren geen meerinvesteringen voor nodig, zoals je leek te impliceren.

Groetjes,
Rian
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: liberalisering

Bericht door Davy »

Keerzijde van dit: personeel mag de rekening betalen.
Arbeidsvoorwaarden zijn bij die Nederlandse privévervoerders vaak veel slechter.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: liberalisering

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 24 aug 2019, 16:26 En toch zie ik geen andere optie gezien de huidige politieke situatie en omdat het op provinciaal niveau ondoenbaar zou zijn: de provincies zijn hier te klein en meerdere partijen willen van de provincies af... Welnu, ik hoop dat het nog lang mag duren eer het zover is, want niets of niemand is er klaar voor. Volgens mij zijn ze bijvoorbeeld in Oostenrijk al even bang, waar het nu allemaal op wieltjes loopt, maar men niet weet wat de toekomst zou brengen in geval van liberalisering.
Het alternatief is dat de federale overheid het vervoer gewoon aan de NMBS gunt, dat lijkt mij nog het beste van al :wink:
En inderdaad, er zijn steeds meer landen waar men niets moet weten van liberalisering. En al zeker niet voor de hoofdlijnen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: liberalisering

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 24 aug 2019, 18:14 Het hangt in de eerste plaats af van hoe de verantwoordelijke overheid het organiseert en wat voor eisen ze stellen.
En daar knelt het schoentje nog het hardst. In de huidige structuur moet de overheid enkel wat algemene bakens uitzetten, de NMBS is zelfstandig genoeg om daar dan op verder te bouwen. Zelfs dat lukt onze huidige politiekers niet. Wat gaat het dan geven als in een geliberaliseerde wereld de politiek alles tot in het kleinste detail in zo'n aanbesteding moet zetten?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: liberalisering

Bericht door rvdborgt »

Davy schreef: 24 aug 2019, 21:58 Keerzijde van dit: personeel mag de rekening betalen.
Arbeidsvoorwaarden zijn bij die Nederlandse privévervoerders vaak veel slechter.
Weet je dat zeker? Heb je daar bronnen over?

Groetjes,
Rian
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: liberalisering

Bericht door Rww »

rvdborgt schreef: 25 aug 2019, 07:21
Davy schreef: 24 aug 2019, 21:58 Keerzijde van dit: personeel mag de rekening betalen.
Arbeidsvoorwaarden zijn bij die Nederlandse privévervoerders vaak veel slechter.
Weet je dat zeker? Heb je daar bronnen over?

Groetjes,
Rian
Dingen als een levenslange baangarantie en recht om geen rondje om de kerk te rijden gaat de prive niet geven maar ik ken genoeg mensen die voor arriva limburg werken, die zijn precies tevreden over hun salaris.


Veel machinisten zijn ook buschauffeur dat maakt het werk afwisselend.
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: liberalisering

Bericht door Rww »

Shrek schreef: 24 aug 2019, 22:08
rvdborgt schreef: 24 aug 2019, 18:14 Het hangt in de eerste plaats af van hoe de verantwoordelijke overheid het organiseert en wat voor eisen ze stellen.
En daar knelt het schoentje nog het hardst. In de huidige structuur moet de overheid enkel wat algemene bakens uitzetten, de NMBS is zelfstandig genoeg om daar dan op verder te bouwen. Zelfs dat lukt onze huidige politiekers niet. Wat gaat het dan geven als in een geliberaliseerde wereld de politiek alles tot in het kleinste detail in zo'n aanbesteding moet zetten?
Denk je dat de provincies daarop voorbereid waren?? Dat alles in een keer goed ging?? Ze hebben het geleerd met vallen en opstaan.
FrederikD
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 jan 2014, 00:31

Re: liberalisering

Bericht door FrederikD »

Uit de Standaard:

Een ‘ambitieuze visie’ tot 2040, investeringsplannen voor 10 jaar en extra budget moeten het spoorverkeer klaarstomen om meer reizigers te overtuigen.

De nakende liberalisering van het spoor, die al vele jaren als een zwaard van Damocles boven de Belgische spoorbedrijven hangt, verschuift voor tien jaar lang naar de zijlijn. De regering geeft de NMBS een ‘direct award’ om gedurende die tijd het personenvervoer in heel het land te blijven organiseren.

Alleen al daarom zal dit akkoord bij het spoor positief onthaald worden - ook al zal aan deze gunst een resem van ‘strenge en sanctioneerbare kwaliteitseisen’ worden gekoppeld. Die moeten vastgelegd worden in een nieuwe beheersovereenkomst: een ambitie die ook de vorige regering en die daarvoor hadden, maar die telkens opnieuw strandde. De NMBS doet het daardoor al sinds 2012 zonder.

Daar moet snel verandering in komen, wil de regering haar duidelijke ambitie om het spoor langetermijnperspectief te bieden, inlossen. Die ambitie spreekt ook uit de opdracht die de FOD Mobiliteit krijgt om met de NMBS, Infrabel en de gewestelijke vervoersmaatschappijen een visie uit te werken ‘op de in 2040 verwachte dienstverlening en uitbating’. Die moet ‘gebaseerd zijn op ambitieuze doelstellingen’ en leiden tot ‘ontwikkeling van een geïntegreerd openbaar vervoersysteem’.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200930_94499096
jpvdveer
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: liberalisering

Bericht door jpvdveer »

Niet helemaal correct - het regeerakkoord geeft aan dat er in Vlaanderen en Wallonië pilotprojecten komen waarbij er wel degelijk tot aanbesteding zal worden overgegaan. Wanneer en in welke mate moet nog worden uitgewerkt.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: liberalisering

Bericht door dekooiker »

Rww schreef: 25 aug 2019, 09:41
Veel machinisten zijn ook buschauffeur dat maakt het werk afwisselend.
Waar kan ik tekenen? :D
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie