liberalisering

Alles over reizigerstreinen in België.
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: liberalisering

Bericht door Freken »

Voor de volledigheid, hieronder wat het regeerakkoord juist zegt. Dat de tegenstanders van een liberalisering nu staan te juichen lijkt mij dus minstens een verdraaiing of niet geheel weergeven van de feiten. :roll:
De COVID-19-crisis heeft tegelijk het belang van de continuïteit van de dienstverlening en de eenheid van aansturing voor een veilig en duurzaam spoorvervoer op nationaal niveau duidelijk gemaakt. Daarom geeft deze regering een direct award aan de NMBS voor haar opdracht van openbare dienst om de komende 10 jaar als operator van het personenvervoer via spoor op te treden in ons land en dit voor het volledige
spoornet. De directe toekenning geldt in eerste instantie voor het hele grondgebied. Parallel zal zowel in Vlaanderen als in Wallonië in samenwerking met de gewestelijke instanties in één vervoersregio een pilootproject worden opgezet waar via tendering één operator voor het vraaggestuurd kern- en aanvullend net kan worden aangeduid. Van zodra alle modaliteiten voor deze projecten zijn gedefinieerd, zal de scope van het grondgebied waarop de directe toewijzing van toepassing is, worden aangepast.

Hierbij zullen er wel strenge en sanctioneerbare kwaliteitseisen aan de NMBS worden opgelegd. Om de NMBS klaar te maken voor de nakende liberalisering zal er onderzocht worden of er private expertise in de NMBS kan worden ingebracht.

Er zal ook bestudeerd worden of het huidige HR-beleid de NMBS voldoende voorbereidt om competitiefte zijn in lijn met de nieuwe Europese regels.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: liberalisering

Bericht door rvdborgt »

Freken schreef: 30 sep 2020, 18:15 Voor de volledigheid, hieronder wat het regeerakkoord juist zegt. Dat de tegenstanders van een liberalisering nu staan te juichen lijkt mij dus minstens een verdraaiing of niet geheel weergeven van de feiten. :roll:
De COVID-19-crisis heeft tegelijk het belang van de continuïteit van de dienstverlening en de eenheid van aansturing voor een veilig en duurzaam spoorvervoer op nationaal niveau duidelijk gemaakt. Daarom geeft deze regering een direct award aan de NMBS voor haar opdracht van openbare dienst om de komende 10 jaar als operator van het personenvervoer via spoor op te treden in ons land en dit voor het volledige
spoornet. De directe toekenning geldt in eerste instantie voor het hele grondgebied. Parallel zal zowel in Vlaanderen als in Wallonië in samenwerking met de gewestelijke instanties in één vervoersregio een pilootproject worden opgezet waar via tendering één operator voor het vraaggestuurd kern- en aanvullend net kan worden aangeduid. Van zodra alle modaliteiten voor deze projecten zijn gedefinieerd, zal de scope van het grondgebied waarop de directe toewijzing van toepassing is, worden aangepast.

Hierbij zullen er wel strenge en sanctioneerbare kwaliteitseisen aan de NMBS worden opgelegd. Om de NMBS klaar te maken voor de nakende liberalisering zal er onderzocht worden of er private expertise in de NMBS kan worden ingebracht.

Er zal ook bestudeerd worden of het huidige HR-beleid de NMBS voldoende voorbereidt om competitiefte zijn in lijn met de nieuwe Europese regels.
Een "direct award" heet in het Nederlands overigens een onderhandse gunning. "directe toekenning" of "directe toewijzing" ben ik nog nooit tegengekomen, toch niet in het OV. "tendering" is hier denk ik "aanbestedingsprocedure". "operator" is normaliter "vervoerder". "de scope van het grondgebied" klinkt vaag en wat vreemd.
De vertaling en/of opstelling moest vermoedelijk weer veel te snel, terwijl er in de EU-wetgeving allemaal vaste termen voor zijn.

Groetjes,
Rian
JHS2013
Berichten: 471
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: liberalisering

Bericht door JHS2013 »

Laat ze hun “private expertise” thuis houden, de NMBS zit al tjokvol expertise...
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: liberalisering

Bericht door jan_olieslagers »

Pfff. NMBS lijkt er wel om te vragen om de "private expertise" tegen zich gekeerd te krijgen, eerder dan er uit te halen wat uit te halen valt. Er mag daar dan heel wat kennis en ervaring beschikbaar zijn, niemand heeft de volledige totale waarheid in pacht; en in deze 21ste eeuw komt het een beetje potsierlijk over om te doen alsof; en vooral weinig geloofwaardig, en al helemaal niet toekomstgericht.

Verder helemaal akkoord met de kritische toon vanwege Rian aangaande taalgebruik: het is een klassieke techniek om een pak exotisch-klinkende terminologie aan te dragen om de (niet altijd even aangename) feiten te verbloemen/verdoezelen. Men durft het gewoon niet meer in de eigen landstalen schrijven en veegt de problemen dus maar onder een vreemdtalige mat.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: liberalisering

Bericht door Tijgernoot »

Rww schreef: 25 aug 2019, 09:41Dingen als een levenslange baangarantie en recht om geen rondje om de kerk te rijden gaat de prive niet geven maar ik ken genoeg mensen die voor arriva limburg werken, die zijn precies tevreden over hun salaris.
Toch een soort van. Wanneer bij busvervoer of treinvervoer in Nederland na aanbesteding van vervoerder wordt gewisseld, bestaat er een wettelijke overnameplicht met behoud van looninschaling en arbeidsverleden. Arbeidsvoorwaarden zijn in Nederland voor alle private vervoerders zo goed als gelijk, want deze zijn vastgesteld in een sectorbrede CAO. Buschauffeurs en treinbestuurders met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd bij een private vervoerder zijn in Nederland dus praktisch zeker van een baan tot aan het pensioen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: liberalisering

Bericht door dekooiker »

jan_olieslagers schreef: 30 sep 2020, 20:42 Pfff. NMBS lijkt er wel om te vragen om de "private expertise" tegen zich gekeerd te krijgen, eerder dan er uit te halen wat uit te halen valt. Er mag daar dan heel wat kennis en ervaring beschikbaar zijn, niemand heeft de volledige totale waarheid in pacht; en in deze 21ste eeuw komt het een beetje potsierlijk over om te doen alsof; en vooral weinig geloofwaardig, en al helemaal niet toekomstgericht.

Verder helemaal akkoord met de kritische toon vanwege Rian aangaande taalgebruik: het is een klassieke techniek om een pak exotisch-klinkende terminologie aan te dragen om de (niet altijd even aangename) feiten te verbloemen/verdoezelen. Men durft het gewoon niet meer in de eigen landstalen schrijven en veegt de problemen dus maar onder een vreemdtalige mat.
Dezelfde fout heeft Infrabel ook al gemaakt: in plaats van de private vervoerders het gemakkelijk te maken (we moeten ze wel aanvaarden) net proberen het onmogelijk te maken. Pas jaren later zetten ze tankinstallaties. Er liggen bundels weg te roesten, ongebruikt. Men zou die misschien kunnen verhuren aan de vervoerders en dat als geheel van sporen zodat ze er hun eigen ding kunnen doen.

NMBS zal vooral snel moeten leren inspelen op veranderende situaties zonder de dogmatiek en logge procedures te blijven aanhouden. Daar valt meteen winst te maken en even gaan kijken hoe de andere spelers het doen is geen slecht idee.

Wat taalgebruik betreft: hoe hip toch, al dat Engels. Doen alsof ze Engels kunnen maar misschien zijn ze de landstaal gewoon niet meer meester. Bedroevend.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie