Pagina 3 van 3

Re: Staking Nederland

Geplaatst: 03 jun 2019, 00:09
door Shrek
groentje schreef: 02 jun 2019, 22:17 De tweede trein tussen Antwerpen-Luchthaven is niet-cruciaal? Da's een straffe uitspraak voor een halvering van de reismogelijkheden van de tweede stad van het land met 's lands luchthaven tot een magere uurdienst. Ik wil nog aanvaarden dat de overstap niet gegarandeerd wordt tussen de pendeltrein van de Noorderkempen met die van de Luchthaven, maar vanuit Antwerpen hoort er gewoon een tweede trein te rijden naar de Luchthaven. En omdat die trein niet op de HSL komt, kan het bovendien met zo goed als gelijk welk materieel, de Beneluxstammen die in België aanwezig zijn, maar bijvoorbeeld ook Desiro's of breaks. Ik zie trouwens niet goed waar je zou besparen, je rijdt sowieso met een pendeltrein naar Noorderkempen, dus de voornaamste reden waarom de Benelux duur is, zijn doortocht over de HSL, gebeurt toch. Je kan die pendeldienst met 1 (of 2 gekoppelde) Desiro's uitvoeren, en kan dus besparen op multicourant materieel. Da's zowat alles.
Vraag is natuurlijk waar je zo snel de nodige stammen treinstellen gaat vandaan halen zonder andere verbindingen te hypothekeren. Ook de roosters van de machinisten moeten uitkomen zonder extra diensten te moeten inleggen (dat lijkt mij al onmogelijk zonder de Nederlandse machinisten).
Maar de belangrijkste besparing is uiteraard het niet laten rijden van de stammen met buitenlands materieel met 2 peperdure locomotieven.

Re: Staking Nederland

Geplaatst: 03 jun 2019, 03:01
door groentje
Maar is dat materieel veel minder duur als het gewoon in de bundel blijft staan? Met 4 stammen moet het mogelijk zijn om een uurdienst aan te bieden, me dunkt, Omdat een halfuur de Benelux laten staan wordt hij best uitgeweken in Luchtbal.
Ik zeg niet dat het een goedkope oplossing zou zijn, maar wel een waar nood aan is. Het enige argument dat ik enigszins terecht vindt, is de laattijdige verwittiging vanuit Nederland, dat had al veel langer duidelijk moeten zijn dat Nederland die dag geen treinen zou ontvangen, maar dan nog lijkt mij dit een ideaal onderwerp van een noodscenario, wat als je met de Benelux Nederland niet binnen mag? Daar hoort gewoon een plan voor klaar te liggen, dat hier perfect had kunnen dienen, wantnu hadden we 4 stammen, als het halverwege de dienst gebeurt wellicht niet.

Re: Staking Nederland

Geplaatst: 03 jun 2019, 16:13
door Steven
In een vrije markt schrappen ze nog sneller. Van toepassing in Duitsland bij zowel DB als de privé operatoren op dit moment is dat als er geen personeel is dat ze de trein schrappen, in België trekt men gewoon verlof in om toch de trein te laten rijden. Denk dus 2 keer na voor je denkt dat bij vrij gemaakte spoorwegen de reiziger centraal komt te staan, men zal nog meer besparen dan nu als diezelfde bedrijven hier met treintjes komen rijden.

Re: Staking Nederland

Geplaatst: 03 jun 2019, 20:48
door groentje
Dat laatste lijkt me eerder een gevolg te zijn van het verschil tussen contractuelen en statutairen. Contractuelen kan je niet zomaar eenzijdig de werkomstandigheden aanpassen, verlof incluis.