Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Alles over reizigerstreinen in België.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door trainlovertje »

Dat geldt niet alleen voor Brussel trouwens, maar voor het hele land.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door overweg13 »

Ik heb net een reeks reischeques gekregen (Nieuwjaar, nietwaar) en heb aan de klantendienst de vraag gesteld of die papieren dragers nog wel bruikbaar zijn als men alle loketten sluit. Je kunt ze nl. alleen maar inwisselen aan het loket.
Met vriendelijke groet

overweg13
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door rdv »

Inderdaad, men maakt het zeer onaantrekkelijk om aan het loket te kopen - dan is het logisch dat de loketten minder gebruikt worden.

In de kerstvakantie in Gent Sint Pieters, twee loketten open, waar lange wachtrijen stonden, en drie "stewards" om de mensen wegwijs te maken, die de grootste deel van de tijd met hun vingers stonden te draaien.
Eén steward, daar kan ik nog in komen - er zijn altijd mensen die van gewoonte of uit ongemak in het gebruiken van de automaten naar het loket gaan. En met de hulp van een steward kunnen deze wel via de automaten geholpen worden.

Maar het grootste deel van de tijd zie ik de stewards weinig actief zijn.

De stewards zijn wellicht goedkoper, geen statutairen, misschien zelfs interimmers of jobstudenten. Doordat ze zelf geen finaniële transacties doen is hun verantwoordelijkheid beperkter, en kunnen ze dus minder betaald worden.

Maar het moet gezegd, de stewardes heeft me er wel toe aangezet om met ecocheques via de automaat een Rail Pass te kopen, terwijl ik haar eerst had genegeerd omdat ik op de site van de NMBS gelezen had dat je met ecocheques enkel aan het loket terecht kan.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Steve »

De échte pineut is diegene die iets moet doen waarvoor je enkel aan een loket terechtkunt en dan heb je natuurlijk geen andere keuze, hoe digitaal aangelegd je ook bent. En zo zijn er helaas nog heel wat zaken: alles rond MOBIB (aanmaken, omruilen, vervangen...), inwisselen van bepaalde waardebonnen, omruilen/terugbetalen van tickets, bepaalde internationale aankopen enzovoort. Als je een traject doet zonder passage via een station met een regelmatig geopend loket - en zo kun je er wel wat voor de geest halen - wordt het praktisch wel erg moeilijk als je er speciaal een lange omweg voor moet gaan doen (en betalen!). Ik mis vooral elk duidelijk initiatief van de NMBS om die resterende zaken ook op andere manieren mogelijk te maken, zodat er inderdaad altijd een alternatief is.
HLE18
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door HLE18 »

Je mag nog digitaal aangelegd zijn, koop maar eens een ticket op een dag zoals gisteren als de app & site het laten afweten :twisted:
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Dieselfreak »

Je hebt toch nog steeds de automaten in de stations? Als ze die óók maar niet gaan afschaffen... :shock:
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door overweg13 »

De hele onderneming doet me terugdenken aan het moment dat de zaalwachters werden afgeschaft: ook die kregen een nieuwe job, die van onthaalbediende. Dat moet een van de meest frustrerende jobs geweest zijn die er ooit geweest zijn bij de NMBS. Weg de kniptang, waarmee je de toegang tot het perron regelde: vanaf dat moment moest je wat doelloos door de wachtzaal slenteren in de hoop dat er eens iemand om wat info vroeg, als die dat al niet gedaan had aan het loket. De afgedankte zaalwachters bleven natuurlijk aan het "werk" en dat was een niet onaanzienlijk voordeel, maar eigenlijk beseften ze goed genoeg dat ze niet meteen een zinvolle taak uitvoerden. Ik vermoed dat men nu met de overtallige loketbedienden dezelfde plannen heeft (met dien verstande dat die de reizigers wegwijs zullen moeten helpen aan publiek vijand nummer één, de automaat, die hun hun echte job gekost heeft.
Met vriendelijke groet

overweg13
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door nighttrain »

overweg13 schreef: 23 jan 2024, 16:32 De hele onderneming doet me terugdenken aan het moment dat de zaalwachters werden afgeschaft: ook die kregen een nieuwe job, die van onthaalbediende. Dat moet een van de meest frustrerende jobs geweest zijn die er ooit geweest zijn bij de NMBS. Weg de kniptang, waarmee je de toegang tot het perron regelde: vanaf dat moment moest je wat doelloos door de wachtzaal slenteren in de hoop dat er eens iemand om wat info vroeg, als die dat al niet gedaan had aan het loket. De afgedankte zaalwachters bleven natuurlijk aan het "werk" en dat was een niet onaanzienlijk voordeel, maar eigenlijk beseften ze goed genoeg dat ze niet meteen een zinvolle taak uitvoerden. Ik vermoed dat men nu met de overtallige loketbedienden dezelfde plannen heeft (met dien verstande dat die de reizigers wegwijs zullen moeten helpen aan publiek vijand nummer één, de automaat, die hun hun echte job gekost heeft.
Ik denk dat die afgeschaft werden begin de jaren 80. In sommige stations vulden ze de kolenkachels aan bv. Pure nostalgie hun hokjes waarin ze zaten voor de tunnels naar het perron...
In Gent St-Pieters werden ze "lader" of "eerste lader" voor de pakjes ( voorloper van Amazon) , beheerden de fietsstalling,openden en sloten het station, begeleiding van personen met beperkte mobiliteit,poetsten de wachtlokalen op het perron en verfden de perronboorden in het wit....
Plaats reactie