dienstregeling binnenland december 2020

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door overweg13 »

Tja, ik heb lang genoeg voetbal gespeeld en gefloten om te weten dat dit wel degelijk op de man spelen is. Wat mijn OV-filosofie betreft: wat goed is voor mij, is dat ook voor een ander. Of dat nu egoïsme of egocentrisme is, moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Steve »

Wat ook meespeelt: in Wallonië zijn er veel minder structurele files dan in Vlaanderen en Brussel. Het niet te onderschatten ontradende effect daarvan speelt dus ook amper.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 07 jul 2019, 14:29 Wat ook meespeelt: in Wallonië zijn er veel minder structurele files dan in Vlaanderen en Brussel. Het niet te onderschatten ontradende effect daarvan speelt dus ook amper.
En er is natuurlijk ook het reizigerspotentieel: rond de grote steden wonen er gewoon meer potentiële klanten, in de Ardennen zijn die er gewoon niet.
Het verschil in succes lijkt mij ook niet echt Wallonië-Vlaanderen maar wel rechtstreeks gelinkt aan de bevolkingsdichtheid.
Dit is trouwens een internationaal gegeven: streken met een grotere bevolkingsdichtheid hebben vanzelf een hoger treingebruik. Onder andere NS en SBB hebben het daarvoor veel makkelijker om meer reizigers aan te trekken dan de NMBS of pakweg DB of SNCF. Het is dus absoluut geen gek idee om in België te proberen op lange termijn de bevolking wat meer te concentreren rond plaatsen met stations.
Spoorlijn 89
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jul 2019, 10:56

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Spoorlijn 89 »

Hallo,

Weet toevallig iemand of er in het nieuwe vervoersplan verbeteringen gepland zijn voor reizigers in Vichte en Anzegem? Sinds het vervoersplan van 2017 is de situatie daar namelijk veel verslechterd:

2014-2017: Vichte en Anzegem werden bediend door een L-trein Kortrijk-Oudenaarde-Gent, die in Oudenaarde gekoppeld werd aan de L-trein komende van Ronse. Reizigers naar Gent moesten dus niet overstappen, reizigers naar Brussel hadden in Oudenaarde een snelle aansluiting naar Brussel. In de omgekeerde richting werd ontkoppeld in Oudenaarde, waarna de eerste rijtuigen verder reden naar Kortrijk en de laatste rijtuigen naar Ronse.

Sinds 2017: Vichte en Anzegem worden bediend door een L-trein Kortrijk-Zottegem. Reizigers naar zowel Gent als Brussel moeten sindsdien overstappen in Oudenaarde, met een overstaptijd van bijna 20 minuten. De reistijd Anzegem-Gent Sint-Pieters ging van 40' naar 56', de reistijd Anzegem-Brussel Zuid ging van 1u02' naar 1u13'.

In vergelijking met 2014-2017 is het tijdverlies in Oudenaarde sinds 2017 echt wel heel groot. Snellere aansluitingen in Oudenaarde zouden al veel oplossen, maar een terugkeer naar de situatie van 2014-2017 zou natuurlijk ideaal zijn.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door overweg13 »

jan_olieslagers schreef: 07 jul 2019, 12:59 Als ik dan de honderden mensen zie die, als beesten opeengepakt zelfs in M6'en, elke dag naar Brussel pendelen om de noodzakelijke boterham te gaan verdienen, dan beschouw ik u als een luxe-toerist op kosten van 't gemeen.
Eigenlijk verwijt je ons dus dat we het openbaar vervoer gebruiken om ons te verplaatsen... En luxe-toeristen, dat is er pas ver over; ik vermoed dat je nooit mijn blog leest, dan zou je wel weten dat ons spoor niet altijd over rozen gaat. En dan nog op kosten van het gemeen? Ik dacht dat dit voor elke OV-gebruiker gold. Mochten alle Belgen evenveel besteden aan OV als wij, alle vervoersmaatschappijen waren op slag uit de kosten...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Steve »

Spoorlijn 89 schreef: 08 jul 2019, 11:27 Hallo,

Weet toevallig iemand of er in het nieuwe vervoersplan verbeteringen gepland zijn voor reizigers in Vichte en Anzegem? Sinds het vervoersplan van 2017 is de situatie daar namelijk veel verslechterd:

2014-2017: Vichte en Anzegem werden bediend door een L-trein Kortrijk-Oudenaarde-Gent, die in Oudenaarde gekoppeld werd aan de L-trein komende van Ronse. Reizigers naar Gent moesten dus niet overstappen, reizigers naar Brussel hadden in Oudenaarde een snelle aansluiting naar Brussel. In de omgekeerde richting werd ontkoppeld in Oudenaarde, waarna de eerste rijtuigen verder reden naar Kortrijk en de laatste rijtuigen naar Ronse.

Sinds 2017: Vichte en Anzegem worden bediend door een L-trein Kortrijk-Zottegem. Reizigers naar zowel Gent als Brussel moeten sindsdien overstappen in Oudenaarde, met een overstaptijd van bijna 20 minuten. De reistijd Anzegem-Gent Sint-Pieters ging van 40' naar 56', de reistijd Anzegem-Brussel Zuid ging van 1u02' naar 1u13'.

In vergelijking met 2014-2017 is het tijdverlies in Oudenaarde sinds 2017 echt wel heel groot. Snellere aansluitingen in Oudenaarde zouden al veel oplossen, maar een terugkeer naar de situatie van 2014-2017 zou natuurlijk ideaal zijn.
Er is sprake van een tweede IC per uur tussen Kortrijk en Brussel via lijn 89, dus meer dan waarschijnlijk zal dat ook een positieve impact hebben op de overstaptijd in Oudenaarde.

Of Vichte en Anzegem eindelijk ook in het weekend bediend zouden worden (zo'n ander lang aanslepend pijnpunt), is dan weer onduidelijk: er is sprake van het versnellen van de IC door de S3 ook te laten rijden. De stops tussen Zottegem en Denderleeuw zullen daardoor dus wegvallen, maar voor het deel Kortrijk - Zottegem is het hoogst onduidelijk. Misschien zal de presentatie voor Oost-Vlaanderen (die als enige nog online moet komen) meer duidelijkheid scheppen.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Stijn91 »

Heeft er iemand weet wanneer de info voor O-VL is? Blijkbaar is die nog niet geweest

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Floris Cappelle »

Spoorlijn 89 schreef: 08 jul 2019, 11:27 Hallo,

Weet toevallig iemand of er in het nieuwe vervoersplan verbeteringen gepland zijn voor reizigers in Vichte en Anzegem? Sinds het vervoersplan van 2017 is de situatie daar namelijk veel verslechterd:

2014-2017: Vichte en Anzegem werden bediend door een L-trein Kortrijk-Oudenaarde-Gent, die in Oudenaarde gekoppeld werd aan de L-trein komende van Ronse. Reizigers naar Gent moesten dus niet overstappen, reizigers naar Brussel hadden in Oudenaarde een snelle aansluiting naar Brussel. In de omgekeerde richting werd ontkoppeld in Oudenaarde, waarna de eerste rijtuigen verder reden naar Kortrijk en de laatste rijtuigen naar Ronse.

Sinds 2017: Vichte en Anzegem worden bediend door een L-trein Kortrijk-Zottegem. Reizigers naar zowel Gent als Brussel moeten sindsdien overstappen in Oudenaarde, met een overstaptijd van bijna 20 minuten. De reistijd Anzegem-Gent Sint-Pieters ging van 40' naar 56', de reistijd Anzegem-Brussel Zuid ging van 1u02' naar 1u13'.

In vergelijking met 2014-2017 is het tijdverlies in Oudenaarde sinds 2017 echt wel heel groot. Snellere aansluitingen in Oudenaarde zouden al veel oplossen, maar een terugkeer naar de situatie van 2014-2017 zou natuurlijk ideaal zijn.
Beste,

Oost-Vlaanderen staat online.
Een weekendverbinding voor Anzegem wordt ook hier niet besproken. Nochtans denk ik, dat een stoptrein met halte in o.a. Anzegem kansrijk is.

Mvg,
Floris Cappelle
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

Oost-Vlaanderen staat online.
De gerealiseerde uitbreidingen zouden succes zijn.
Ze onderzoeken tijdens de week een stop te Deinze voor IC04. Trein Kortrijk, Waregem, Aalst.
Ondubbeling IC Kortrijk, Zottegem en Brussel. Ook ontdubbeling S3.
Ook amplitudes en uurdienst op Eeklo - Ronse op zondag.
Daarnaast komt lijn 204 ter sprake.
Ook betere frequenties 's avonds tussen Brussel en Gent.

Mvg,
Floris Cappelle
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door HLE 2302 »

Floris Cappelle schreef: 15 jul 2019, 17:49 Beste,

Oost-Vlaanderen staat online.
De gerealiseerde uitbreidingen zouden succes zijn.
Ze onderzoeken tijdens de week een stop te Deinze voor IC04. Trein Kortrijk, Waregem, Aalst.
Ondubbeling IC Kortrijk, Zottegem en Brussel. Ook ontdubbeling S3.
Ook amplitudes en uurdienst op Eeklo - Ronse op zondag.
Daarnaast komt lijn 204 ter sprake.
Ook betere frequenties 's avonds tussen Brussel en Gent.

Mvg,
Floris Cappelle
IC 04 is de verbinding Poperinge/lille - Antwerpen ? Gaan ze daar nu ook een veredelde stoptrein van maken ... :roll:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Floris Cappelle »

HLE 2302 schreef: 16 jul 2019, 11:09
Floris Cappelle schreef: 15 jul 2019, 17:49 Beste,

Oost-Vlaanderen staat online.
De gerealiseerde uitbreidingen zouden succes zijn.
Ze onderzoeken tijdens de week een stop te Deinze voor IC04. Trein Kortrijk, Waregem, Aalst.
Ondubbeling IC Kortrijk, Zottegem en Brussel. Ook ontdubbeling S3.
Ook amplitudes en uurdienst op Eeklo - Ronse op zondag.
Daarnaast komt lijn 204 ter sprake.
Ook betere frequenties 's avonds tussen Brussel en Gent.

Mvg,
Floris Cappelle
IC 04 is de verbinding Poperinge/lille - Antwerpen ? Gaan ze daar nu ook een veredelde stoptrein van maken ... :roll:
Beste,

IC04 is inderdaad Poperinge/Lille - Antwerpen.

Mvg,
Floris Cappelle
Spoorlijn 89
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jul 2019, 10:56

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Spoorlijn 89 »

Hallo,

Ik heb zelf een plan ontwikkeld waarmee de dienstverlening in de regio Kortrijk/Oudenaarde/Ronse/Zottegem een pak vlotter zou kunnen worden op weekdagen. Weet iemand bij welke contactpersoon ik hiermee terechtkan?

Helaas heb ik gemerkt dat ze bij de klantendienst suggesties vaak afblokken met standaard antwoorden (bv. onmogelijk om op alle individuele vervoerswensen in te gaan, geen pasklaar antwoord op alle vragen van individuele klanten).

Ik zou dus liever rechtstreeks een mailtje kunnen sturen naar een contactpersoon die bevoegd is voor het nieuwe transportplan dan via de klantendienst te moeten gaan :)

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Shrek »

Spoorlijn 89 schreef:Hallo,

Ik heb zelf een plan ontwikkeld waarmee de dienstverlening in de regio Kortrijk/Oudenaarde/Ronse/Zottegem een pak vlotter zou kunnen worden op weekdagen. Weet iemand bij welke contactpersoon ik hiermee terechtkan?

Helaas heb ik gemerkt dat ze bij de klantendienst suggesties vaak afblokken met standaard antwoorden (bv. onmogelijk om op alle individuele vervoerswensen in te gaan, geen pasklaar antwoord op alle vragen van individuele klanten).

Ik zou dus liever rechtstreeks een mailtje kunnen sturen naar een contactpersoon die bevoegd is voor het nieuwe transportplan dan via de klantendienst te moeten gaan :)

Alvast bedankt!
Post het maar gewoon hier. Als er dingen in je plan niet goed zijn die je over het hoofd zag zien wij het misschien wel. En als het echt realistisch is lezen de juiste mensen hier wel stiekem mee ;)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Steve »

Als er aangekondigd wordt dat er een nieuwe verbinding Kortrijk - Waregem - Gent - Aalst komt (onderzocht wordt), zou dat kunnen betekenen dat de huidige IC Welkenraedt - Kortrijk beperkt wordt tot Gent, of eventueel doorgetrokken naar Brugge of de kust? En die verbinding via Aalst is dan misschien de "IC" Landen - Gent (of eventueel Tongeren - Gent) die dan doorrijdt tot Kortrijk? Ik kan me moeilijk voorstellen dat er plots drie treinen per uur zouden komen tussen Kortrijk en Deinze, die dan ook nog allemaal bijna overal zouden stoppen. Ik heb het idee dat de beoogde extra stop van de IC Poperinge - Antwerpen in Deinze in dat verhaal kan passen, dus concreet: 1x per uur een nieuwe verbinding via Aalst die overal stopt, en 1x per uur de IC Poperinge - Antwerpen die "enkel" in Waregem en Deinze stopt.
Spoorlijn 89
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jul 2019, 10:56

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Spoorlijn 89 »

Shrek schreef: 16 jul 2019, 12:43 Post het maar gewoon hier. Als er dingen in je plan niet goed zijn die je over het hoofd zag zien wij het misschien wel. En als het echt realistisch is lezen de juiste mensen hier wel stiekem mee ;)
Bedankt! :) Dit is het plan (voor de leesbaarheid heb ik de uurregeling uitgewerkt met een voorbeeld van rond 11u/12u):

- De S3-verbinding Dendermonde-Brussel-Zottegem effectief niet verder laten rijden dan Zottegem. Momenteel rijdt die in werkelijkheid met hetzelfde materiaal verder naar Munkzwalm, Sint-Denijs-Boekel, Oudenaarde, Anzegem, Vichte en Kortrijk. Dit na stilstand van 18 minuten in Zottegem. In de omgekeerde richting blijft de trein vanuit Kortrijk, Vichte, Anzegem, Oudenaarde, Sint-Denijs-Boekel en Munkzwalm eveneens 17 minuten staan in Zottegem om vervolgens verder te rijden als S3-verbinding naar Brussel-Dendermonde.

- Bij verdubbelde frequentie IC Kortrijk-Zottegem-Brussel: 1 IC met de huidige haltes (Kortrijk, Oudenaarde, Zottegem, Denderleeuw, Brussel) en 1 IC met bediening van Sint-Denijs-Boekel en Munkzwalm (Kortrijk, Oudenaarde, Sint-Denijs-Boekel, Munkzwalm, Zottegem, Denderleeuw, Brussel). Reizigers in Sint-Denijs-Boekel en Munkzwalm krijgen hiermee elk uur een snelle, rechtstreekse trein naar Brussel en een snelle, rechtstreekse trein naar Kortrijk.

- Vichte en Anzegem terug laten bedienen door een L-trein Kortrijk-Oudenaarde-Gent, met koppeling aan de L-trein vanuit Ronse in Oudenaarde. Reizigers in Vichte en Anzegem krijgen hiermee een snelle, rechtstreekse trein naar Gent. Reizigers naar Brussel kunnen in Oudenaarde overstappen op 1 van de 2 IC's van de verdubbelde frequentie Kortrijk-Zottegem-Brussel.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

L-trein Kortrijk-Oudenaarde-Gent

11:02 Kortrijk
11:10 Vichte
11:16 Anzegem
11:23 Oudenaarde (Aansluiting naar Brussel om 11:32 en naar Ronse om 11:36)

L-trein Ronse-Oudenaarde-Gent

11:14 Ronse
11:25 Oudenaarde (Aansluiting naar Brussel om 11:32 en naar Kortrijk om 11:35)

WORDEN GEKOPPELD IN OUDENAARDE

11:33 Oudenaarde
11:37 Eine
11:42 Zingem
11:46 Gavere-Asper
11:50 Eke-Nazareth
11:55 De Pinte
12:03 Gent Sint-Pieters

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

L-trein Gent-Oudenaarde-Kortrijk/Ronse

10:57 Gent Sint-Pieters
11:05 De Pinte
11:10 Eke-Nazareth
11:15 Gavere-Asper
11:29 Zingem
11:24 Eine
11:27 Oudenaarde (Aansluiting naar Brussel om 11:32)

WORDT ONTKOPPELD IN OUDENAARDE

L-trein Gent-Oudenaarde-Kortrijk

11:35 Oudenaarde
11:42 Anzegem
11:48 Vichte
11:56 Kortrijk

L-trein Gent-Oudenaarde-Ronse

11:36 Oudenaarde
11:47 Ronse

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

IC-trein 1 Kortrijk-Zottegem-Brussel

11:12 Kortrijk
11:32 Oudenaarde (Aansluiting naar Ronse om 11:36)
11:38 Sint-Denijs-Boekel
11:41 Munkzwalm
11:47 Zottegem
12:05 Denderleeuw
12:20 Brussel-Zuid

IC-trein 2 Kortrijk-Zottegem-Brussel

11:40 Kortrijk
12:00 Oudenaarde
12:15 Zottegem (Aansluiting naar Gent om 12:21 en naar Geraardsbergen om 12:41)
12:33 Denderleeuw
12:48 Brussel-Zuid

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

IC-trein 1 Brussel-Zottegem-Kortrijk

10:34 Brussel-Zuid
10:53 Denderleeuw
11:10 Zottegem (Aansluiting naar Gent om 11:21 en naar Geraardsbergen om 11:41)
11:17 Munkzwalm
11:21 Sint-Denijs-Boekel
11:28 Oudenaarde (Aansluiting naar Gent om 11:33, naar Anzegem/Vichte om 11:35 en naar Ronse om 11:36)
11:45 Kortrijk

IC-trein 2 Brussel-Zottegem-Kortrijk

11:04 Brussel-Zuid
11:23 Denderleeuw
11:39 Zottegem
11:57 Oudenaarde
12:14 Kortrijk

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

VERTREKTIJDEN OUDENAARDE

11:28 IC Kortrijk
11:32 IC Brussel
11:33 S51 Gent Sint-Pieters-Eeklo
11:35 L Kortrijk
11:36 S51 Ronse
11:57 IC Kortrijk
12:00 IC Brussel

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

REISTIJDEN

* Anzegem naar Gent Sint-Pieters daalt van 56' naar 47' (9 minuten minder) (zonder overstap)
* Vichte naar Gent Sint-Pieters daalt van 1u02' naar 53' (9 minuten minder) (zonder overstap)
* Gent Sint-Pieters naar Anzegem daalt van 57' naar 45' (12 minuten minder) (zonder overstap)
* Gent Sint-Pieters naar Vichte daalt van 1u03' naar 51' (12 minuten minder) (zonder overstap)

* Anzegem naar Brussel Zuid daalt van 1u13' naar 1u04' (9 minuten minder) (met overstap van 9' in Oudenaarde)
* Vichte naar Brussel Zuid daalt van 1u19' naar 1u10' (9 minuten minder) (met overstap van 9' in Oudenaarde)
* Brussel Zuid naar Anzegem daalt van 1u15' naar 1u08' (7 minuten minder) (met overstap van 7' in Oudenaarde)
* Brussel Zuid naar Vichte daalt van 1u21' naar 1u14' (7 minuten minder) (met overstap van 7' in Oudenaarde)

* Sint-Denijs-Boekel naar Kortrijk daalt van 31' naar 24' (7 minuten minder) (zonder overstap)
* Munkzwalm naar Kortrijk daalt van 35' naar 28' (7 minuten minder) (zonder overstap)
* Kortrijk naar Sint-Denijs-Boekel daalt van 32' naar 26' (6 minuten minder) (zonder overstap)
* Kortrijk naar Munkzwalm daalt van van 35' naar 29' (6 minuten minder) (zonder overstap)

* Sint-Denijs-Boekel naar Brussel Zuid daalt van 55' naar 42' (13 minuten minder) (zonder overstap)
* Munkzwalm naar Brussel Zuid daalt van 52' naar 39' (13 minuten minder) (zonder overstap)
* Brussel Zuid naar Sint-Denijs-Boekel daalt van 57' naar 47' (10 minuten minder) (zonder overstap)
* Brussel Zuid naar Munkzwalm daalt van 53' naar 43' (10 minuten minder) (zonder overstap)

* Sint-Denijs-Boekel naar Gent Sint-Pieters daalt van 1u15' naar 42' (33 minuten minder) (met overstap van 5' in Oudenaarde)
* Munkzwalm naar Gent Sint-Pieters daalt van 1u19' naar 46' (33 minuten minder) (met overstap van 5' in Oudenaarde)
* Gent Sint-Pieters naar Sint-Denijs-Boekel daalt van 1u16' naar 41' (35 minuten minder) (met overstap van 5' in Oudenaarde)
* Gent Sint-Pieters naar Munkzwalm daalt van 1u19' naar 44' (35 minuten minder) (met overstap van 5' in Oudenaarde)

* Sint-Denijs-Boekel naar Ronse daalt van 1u10' naar 23' (47 minuten minder) (met overstap van 8' in Oudenaarde)
* Munkzwalm naar Ronse daalt van 1u14' naar 27' (47 minuten minder) (met overstap van 8' in Oudenaarde)
* Ronse naar Sint-Denijs-Boekel daalt van 1u11' naar 24' (47 minuten minder) (met overstap van 7' in Oudenaarde)
* Ronse naar Munkzwalm daalt van 1u14' naar 27' (47 minuten minder) (met overstap van 7' in Oudenaarde)
Plaats reactie