dienstregeling binnenland december 2020

Alles over reizigerstreinen in België.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door ijzeren rijn 82 »

groentje schreef: 06 aug 2019, 07:31 Liefst wel, maar een G90 die vlak voor de IC naar Hasselt zit, dat geeft 10' vertraging aan die IC. Minstens. Met die goederentrein naar de kant zou dat 5' moeten zijn in Diest, en 3-4 in Hasselt... En daar worden we op afgerekend...
Ik zie dat ze wel eens dat men goederentrein aan de kant trekt in Testelt en ook op andere plaatsen . het duurt altijd behoorlijk lang vooraleer die goederen trein volledig uit de hoofdlijn/sectie is . De wissels nemen (Max 60?) en dan vertragen ze meer om naar een gesloten sein toe rijden op het wijkspoor . De achterkant van de goederen trein zit dan nog stapvoets in de hoofdlijn te bollen . Dat men een goederen trein in Hasselt of Aarschot aan de kant trekt lijkt me logischer eigenlijk .

Bestaat er geen corridor rijpad voor goederen op de relatie Aken-Hasselt-Aarschot-Antwerpen/Zeebrugge ?
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

Na nog eens de lopende studies voor het nieuwe vervoersplan bekeken; men bekijkt voor het weekend een halfuurdienst tussen Essen en Antwerpen, wat ik uiteraard toejuich.
Men spreekt niet over een eventuele halfuurdienst tussen Antwerpen en Puurs. De cijfers zouden dat toch rechtvaardigen? Of niet? Of wordt dat alsnog bekeken? Enig idee, iemand?

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door ToMiKoN »

Ik lees in de presentatie van W-VL dat er een tweede L-trein komt tussen Brugge en Gent. Twee vragen/opmerkingen

Is dit technisch nu pas mogelijk omdat men nu op 4 sporen rijdt tussen Brugge en Landegem? Of is dit meer een vraag van personeel en materieel?

Men spreekt ook over een hogere frequentie naar Blankenberge. Zou deze L-trein Brugge-Gent dan als eindpunt misschien Blankenberge kunnen hebben? Lijkt mij een goed idee als deze trein ook in Brugge Sint-Pieters zou stoppen. Veel mensen uit Blankenberge gaan nu daar naar het AZ Sint-Jan ziekenhuis omdat het gewone ziekenhuis in Blankenberge zo goed als gesloten is. Brugge Sint-Pieters ligt op 800m van AZ Sint-Jan en zou een mooie opwardering zijn voor dit station!
Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Wout912 »

ToMiKoN schreef: 28 aug 2019, 14:16 Ik lees in de presentatie van W-VL dat er een tweede L-trein komt tussen Brugge en Gent. Twee vragen/opmerkingen

Is dit technisch nu pas mogelijk omdat men nu op 4 sporen rijdt tussen Brugge en Landegem? Of is dit meer een vraag van personeel en materieel?

Men spreekt ook over een hogere frequentie naar Blankenberge. Zou deze L-trein Brugge-Gent dan als eindpunt misschien Blankenberge kunnen hebben? Lijkt mij een goed idee als deze trein ook in Brugge Sint-Pieters zou stoppen. Veel mensen uit Blankenberge gaan nu daar naar het AZ Sint-Jan ziekenhuis omdat het gewone ziekenhuis in Blankenberge zo goed als gesloten is. Brugge Sint-Pieters ligt op 800m van AZ Sint-Jan en zou een mooie opwaardering zijn voor dit station!
De extra sporen tussen Brugge en Landegem zullen inderdaad een rol spelen, maar de NMBS heeft veel plannen over het hele land om extra treinen in te leggen, ook waar niet veel capaciteit meer beschikbaar is, zoals op lijn 59. Vergeet ook niet dat men dit slechts onderzoekt en dat nog niets zeker is.
Het zou inderdaad een goed idee zijn om deze extra stoptrein - als hij er komt - af te leiden naar Blankenberge, zo heeft men daar ook twee treinen per uur en hebben ze een goede verbinding met het AZ Sint-Jan. En als men inderdaad extra treinen wilt inleggen naar Blankenberge is dit het beste idee, anders moet er nog eens een extra trein komen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Shrek »

Wout912 schreef: 28 aug 2019, 17:40
ToMiKoN schreef: 28 aug 2019, 14:16 Ik lees in de presentatie van W-VL dat er een tweede L-trein komt tussen Brugge en Gent. Twee vragen/opmerkingen

Is dit technisch nu pas mogelijk omdat men nu op 4 sporen rijdt tussen Brugge en Landegem? Of is dit meer een vraag van personeel en materieel?

Men spreekt ook over een hogere frequentie naar Blankenberge. Zou deze L-trein Brugge-Gent dan als eindpunt misschien Blankenberge kunnen hebben? Lijkt mij een goed idee als deze trein ook in Brugge Sint-Pieters zou stoppen. Veel mensen uit Blankenberge gaan nu daar naar het AZ Sint-Jan ziekenhuis omdat het gewone ziekenhuis in Blankenberge zo goed als gesloten is. Brugge Sint-Pieters ligt op 800m van AZ Sint-Jan en zou een mooie opwaardering zijn voor dit station!
De extra sporen tussen Brugge en Landegem zullen inderdaad een rol spelen, maar de NMBS heeft veel plannen over het hele land om extra treinen in te leggen, ook waar niet veel capaciteit meer beschikbaar is, zoals op lijn 59. Vergeet ook niet dat men dit slechts onderzoekt en dat nog niets zeker is.
Het zou inderdaad een goed idee zijn om deze extra stoptrein - als hij er komt - af te leiden naar Blankenberge, zo heeft men daar ook twee treinen per uur en hebben ze een goede verbinding met het AZ Sint-Jan. En als men inderdaad extra treinen wilt inleggen naar Blankenberge is dit het beste idee, anders moet er nog eens een extra trein komen.
Probleem hier is dat het spoor tussen Blauwe Toren en Brugge eivol zit. Zolang dat 3e spoor er niet ligt zal er niet veel mogelijk zijn vrees ik.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door ToMiKoN »

Je zou toch denken dat er wat meer mogelijk is met het kruis viaduct die er ligt van 25 miljoen euro! Er rijden nog altijd evenveel passagierstreinen dan ervoor! Ook doen ze er nog altijd 13 min over terwijl dit in de jaren 80 en 90 in 10 of 11 min kon!

Foutje van hierboven. De treinen tussen Gent en Landegem rijden al op 4 sporen, dus niet tussen Brugge en Landegem!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Shrek »

ToMiKoN schreef: 29 aug 2019, 22:11 Je zou toch denken dat er wat meer mogelijk is met het kruis viaduct die er ligt van 25 miljoen euro! Er rijden nog altijd evenveel passagierstreinen dan ervoor! Ook doen ze er nog altijd 13 min over terwijl dit in de jaren 80 en 90 in 10 of 11 min kon!

Foutje van hierboven. De treinen tussen Gent en Landegem rijden al op 4 sporen, dus niet tussen Brugge en Landegem!
Dat viaduct is vooral bedacht met het 3e spoor in het achterhoofd. Het viaduct an sich scheelt misschien één rijpad per uur, de combinatie viaduct-3e spoor kan je er veel meer doen winnen.
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door JPV »

In de roadshows werd melding gemaakt van een tijdslijn, met o.a.:

Oktober 2019:
"Beslissing van de RvB
• Krachtlijnen en scenario VP"

Iemand een idee wanneer deze RvB samen komt? Met de wet op openbaarheid van bestuur zou ik daarna graag inzage vragen in die krachtlijnen en scenario VP.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 29 aug 2019, 22:58 Dat viaduct is vooral bedacht met het 3e spoor in het achterhoofd. Het viaduct an sich scheelt misschien één rijpad per uur, de combinatie viaduct-3e spoor kan je er veel meer doen winnen.
Goede morgen,
Ik ben absoluut geen professioneel, maar uit interesse... hoeveel rijpaden per uur / per richting zijn er eigenlijk per uur op een normale lijn in de veronderstelling dat er onderweg geen kruisingen zouden zijn...

Groetjes,

Stijn
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door ostbahnhof »

Nog een vraag: welke aanpassingen moeten er gebeuren opdat een trein sneller een station kan binnenrijden (ref SBB CFF FFS)
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door kika »

ostbahnhof schreef: 10 okt 2019, 17:39 sneller een station kan binnenrijden (ref SBB CFF FFS)
Lijkt me voor zo'n beetje ieder station verschillend: in volle baan of kopspoor? Met een 40km/h wissel net voor het perron? Vrije baan of 3 kruisingen waar je met dubbel geel heen slentert? Materieel dat goed kan remmen? Zijn de richtingen een beetje gebundeld? Heb je een historische scherpe, trage bocht net voor de inrit?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Shrek »

ostbahnhof schreef:Nog een vraag: welke aanpassingen moeten er gebeuren opdat een trein sneller een station kan binnenrijden (ref SBB CFF FFS)
Kijk hier naar Leuven als goed voorbeeld: een vereenvoudigd wisselcomplex met lange, snelle wissels en lange perrons. Dan moet het seinhuis de uitritseinen op tijd open zetten en je kan binnen vliegen :)
Op dit moment wordt Gent St Pieters op een gelijkaardige manier herbouwd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Shrek »

stijn schreef:
Shrek schreef: 29 aug 2019, 22:58 Dat viaduct is vooral bedacht met het 3e spoor in het achterhoofd. Het viaduct an sich scheelt misschien één rijpad per uur, de combinatie viaduct-3e spoor kan je er veel meer doen winnen.
Goede morgen,
Ik ben absoluut geen professioneel, maar uit interesse... hoeveel rijpaden per uur / per richting zijn er eigenlijk per uur op een normale lijn in de veronderstelling dat er onderweg geen kruisingen zouden zijn...

Groetjes,

Stijn
Er zijn heel veel factoren die meespelen, maar 12 rijpaden zijn er op de hoofdlijnen wel te verkrijgen. Het zijn echter de stations die doorgaans de flessenhals vormen.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door kika »

Vergeet je daar niet bij te vertellen dat dat ongeveer het maximum per richting is, er van uitgaande dat alle treinen dezelfde snelheden hebben (en even snel optrekken)? 96 treinen over 6 sporen per uur als max in Brussel, tegen 50km/h? En altijd zitten ze elkaar in de weg, dat zijn er dan 16 per uur :wink:
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door FLV-FGSP »

Persbericht van de NMBS, maar ze verklappen nog nix:
https://nmbs.prezly.com/nmbs-breidt-tre ... 22020-2023
Plaats reactie