dienstregeling binnenland december 2020

Alles over reizigerstreinen in België.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door benimmeg »

rvdborgt schreef: 25 jun 2020, 18:25
DDietzen schreef: 25 jun 2020, 11:30 Luik-Luxemburg uitbreiden naar 1x/u enkel op Luik-Gouvy klinkt mij toch wel vrij absurd in de oren. Straks rijdt er dan een uursdienst op Luik-Gouvy en (reeds bestaand) Troisvierges-Luxemburg, enkel het kippeneindje (8 minuten) Gouvy-Troisvierges blijft steken op 1x/2u. En dat terwijl de Gouvy-toevoeger en de Troisvierges-toevoeger dan beide 1u10 staan te keren vlak voor de grens.
Bij mijn weten gaan de tussenslagen Luxemburg-Troisvierges doorrijden naar Gouvy en sluiten de treinen daar op elkaar aan.

Groetjes,
Rian
Lijkt mij ook wel vrij absurd, waarom dan niet direct de trein doortrekken ipv aansluiting te geven midden op de lijn? Nu moeten twee treinen keren, terwijl ze waarschijnlijk perfect rechtdoor kunnen rijden. Waarschijnlijk zit hier wel een goede reden achter.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 25 jun 2020, 17:15 Je voorbeeld houdt al in dat er veel meer treinkm moeten gepresteerd worden, dat is zowel qua spoorcapaciteit als budgettair geen optie. Een nieuwe dienstregeling mag schuiven met verbindingen en bestemmingen, maar veel meer verbindingen inleggen kan niet.
Meer treinkm: klopt, maar andere landen met een efficiëntere dienstregeling slagen er zeker ook in om verhoudingsgewijs meer treinkm/km spoornet af te leggen, dus dan moet dat hier ook lukken. Het zal hier en daar investeringen kosten, maar als je er nu niet aan begint, ga je zelfs binnen 50 jaar geen modal shift hebben (tenzij in de "verkeerde" richting)
jan_olieslagers schreef: 25 jun 2020, 16:53 Onze NMBS was traditioneel voornamelijk (om maar niet te zeggen bijna uitsluitend) gericht op pendelaars maandag-vrijdag, voornamelijk op kantooruren, voornamelijk naar/van Brussel. Het huidige treinenaanbod komt in de eerste plaats aan die vraag tegemoet (en doet dat, voorzover ik kan zien, helemaal niet slecht met de beschikbare middelen). Deze insteek wordt ook aangemoedigd door de politiek, toch zeker de Vlaamse, die van de strijd tegen de files een prioriteit heeft gemaakt (en met hun eigen "De Lijn" bakken ze er niet zodanig veel van, haha).

Maar het verwachtingspatroon is anders: wie pendelt van Knokke naar Brussel-Noord zit niet te springen om een overstap in Gent; evenmin iemand die van Luik naar Merode reist, bv. in Leuven. Die mensen willen ofwel hun slaapje doen in de trein, ofwel de krant lezen, ofwel naarstig werken op de laptop of slimfoon. Hoe minder onderbrekingen, hoe beter. Daarentegen wie eens met de familie een weekeindje naar de Ardennen trekt, of een dagje naar Plopsaland, die wil best overstappen, dat is een afwisseling voor het kroost dat zich toch maar verveelt, en sommige stations zijn best het bekijken waard.
Hier is trouwens een grote rol weggelegd voor de verschillende overheden: België is (net als Frankrijk) een zeer gecentraliseerd land, waar zowat elke overheidsdienst, zoveel mogelijk centraliseert in de hoofdstad.
Andere landen, zoals NL, D, CH,... hebben dat veel minder.
Resultaat is dus dat de spoorwegen er idd enkel op gericht zijn om 's morgens iedereen in hartje Brussel te krijgen en 's avonds terug naar de rest van het land.
Als de overheden (en ook de "autonome" overheidsbedrijven) zelf eens het goede voorbeeld geven en enkel centraliseren wat niet anders kan, en tevens de onvermijdelijke centralisaties eens niet in Brussel doen, maar in 1 van de andere steden, dan kunnen we ineens van het idee af dat elke trein door de NZV in Brussel moet en worden ook de andere steden versterkt. Als we iets geleerd hebben uit heel de Corona-miserie is dat toch dat we niet per sé in dezelfde ruimte moeten zitten om iets te kunnen bespreken?
De uitdaging voor NMBS is om reizigers bij te winnen, wat bijna alleen maar kan in andere segmenten dan de (Brussel-)pendelaars. Zoals eerder aangehaald: winkelen, recreatie, bezoek aan vrienden en verwanten. Idealiter gebeurt dat met (zoveel mogelijk) eenzelfde dienstregeling in het weekeinde als in de werkweek; ondanks de verschillende verwachtingspatronen. Het is voor NMBS een moeilijke evenwichtsoefening tussen het behouden van bestaand kliënteel, en het aanboren van nieuwe markten, allemaal met beperkte middelen. Het laatste dat we mogen verlangen of verwachten is een radicaal omgooien van het roer, om de aangehaalde voorbeelden na te volgen; hooguit zal men er met kleine stapjes naartoe evolueren.
Maar dan moet men vooral nu beginnen met een denkoefening te maken, zodat men weet waar men naartoe wil en dan de noodzakelijke investeringen doen.
bv. Bij het Diabolo project had ik na het opleveren sterk de indruk dat men vooraf eigenlijk geen idee had welke treinen men naar de luchthaven wou verleggen.
Ik vind het trouwens nog altijd vreemd dat er enkel IC-treinen in de luchthaven stoppen. Voor een luchthaven van dat formaat had ik eerder verwacht dat er bijna alleen S-treinen zouden stoppen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 25 jun 2020, 20:01 Ik vind het trouwens nog altijd vreemd dat er enkel IC-treinen in de luchthaven stoppen. Voor een luchthaven van dat formaat had ik eerder verwacht dat er bijna alleen S-treinen zouden stoppen.
Hier blijkt dus nogmaals dat jouw verwachtingen mijlenver van die van de doorsnee Belg ligt. Die IC's naar de luchthaven hebben namelijk een groot succes, mensen van over heel het land nemen de trein naar de luchthaven. Zo'n succes zou je met S-treintjes nooit kunnen hebben. Zowel de infra als de verbindingen die passeren in de luchthaven zijn goed bedacht en doen exact wat ze moeten doen. (Nu nog de tarifering...)
Ik kan uit jouw reactie alleen maar concluderen dat je om dogmatische redenen een NS-type dienstregeling wilt zonder rekening te houden met de specifieke noden en wensen van het Belgische cliënteel.
pietje schreef: 25 jun 2020, 20:01 Meer treinkm: klopt, maar andere landen met een efficiëntere dienstregeling slagen er zeker ook in om verhoudingsgewijs meer treinkm/km spoornet af te leggen, dus dan moet dat hier ook lukken. Het zal hier en daar investeringen kosten, maar als je er nu niet aan begint, ga je zelfs binnen 50 jaar geen modal shift hebben (tenzij in de "verkeerde" richting)
Ook dat zijn weer dogma's zonder concrete zaken. Op de assen waar het nodig is wordt er in België weldegelijk geïnvesteerd en is er een afdoende aanbod. We gaan geen zware investeringen doen gewoon om een mooier plannetje te kunnen tekenen van de dienstregeling.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door jan_olieslagers »

Hm, de luchthaven in Zaventem is wel degelijk de luchthaven van het hele land, daarom heet ze ook "Nationaal". En dus moet ze inderdaad vanuit het hele land vlot bereikbaar zijn, en dat doet NMBS alweer niet zo slecht, al kan het altijd beter.

Maar alweer gaat het over
de specifieke noden en wensen van het Belgische cliënteel.
, ik wil nog altijd weten waar en hoe die zijn vastgelegd. In mijn observatie zijn er veel cliënten, effectieve en potentiële, en geen twee hebben exact dezelfde noden en wensen; integendeel zie ik zeer brede variaties. Er is geen "one size fits all", en wie probeert daaraan tegemoet te komen die is gedoemd om te mislukken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 25 jun 2020, 20:55 Maar alweer gaat het over
de specifieke noden en wensen van het Belgische cliënteel.
, ik wil nog altijd weten waar en hoe die zijn vastgelegd. In mijn observatie zijn er veel cliënten, effectieve en potentiële, en geen twee hebben exact dezelfde noden en wensen; integendeel zie ik zeer brede variaties. Er is geen "one size fits all", en wie probeert daaraan tegemoet te komen die is gedoemd om te mislukken.
Dat voorspellen is niet zo eenvoudig, maar als je een nieuwe trein (cfr luchthaven) inlegt en die trein blijkt succes te hebben, dan mag je toch wel spreken van een invulling van de noden lijkt mij.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Steve »

Het valt wel op dat er in de omgekeerde zin een dogma lijkt te bestaan dat de luchthaven enkel en alleen door IC's bediend mag worden, ook al is dat een zuiver etiket. Neem nu de "IC" Eigenbrakel - Leuven in het weekend: dat is een zuivere voorstadstrein en variant van wat doordeweeks de S9 is, maar door de passage via de luchthaven moet het plots een IC worden. Tijdens de week heb je ook de "IC" naar Charleroi, die ook een zuivere S of L is als je naar z'n stoppatroon (Lillois, Obaix-Buzet, Courcelles-Motte...) of materieel kijkt.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door pietje »

Steve schreef: 25 jun 2020, 21:23 Het valt wel op dat er in de omgekeerde zin een dogma lijkt te bestaan dat de luchthaven enkel en alleen door IC's bediend mag worden, ook al is dat een zuiver etiket. Neem nu de "IC" Eigenbrakel - Leuven in het weekend: dat is een zuivere voorstadstrein en variant van wat doordeweeks de S9 is, maar door de passage via de luchthaven moet het plots een IC worden. Tijdens de week heb je ook de "IC" naar Charleroi, die ook een zuivere S of L is als je naar z'n stoppatroon (Lillois, Obaix-Buzet, Courcelles-Motte...) of materieel kijkt.
Dat was eigenlijk wat ik bedoelde. Van mij mogen er ook enkele IC-treinen stoppen in de luchthaven, maar het gaat er bij mij niet in dat er niet meer moeite gedaan wordt om een frequente dienstregeling aan te bieden om ook voor mensen uit de buurt een vlotte verbinding naar de luchthaven te geven.
Shrek schreef: 25 jun 2020, 20:41 Ik kan uit jouw reactie alleen maar concluderen dat je om dogmatische redenen een NS-type dienstregeling wilt zonder rekening te houden met de specifieke noden en wensen van het Belgische cliënteel.
Daar gaat het hem helemaal niet om. Het gaat mij vooral om een betere mobiliteit creëren voor ALLE Belgen en niet alleen voor mensen die voor hun werk van en naar Brussel willen.
Als je mijn posts volledig leest, zie je ook dat ik vooral pleit ik ook om de centralisatie door (vooral) onze verschillende overheden zoveel mogelijk te vermijden of terug te schroeven.
Dan kunnen we heel het land eindelijk een deftige dienstregeling geven en niet nog meer vanuit elk boerengat een P-trein naar Brussel bij in de dienstregeling proberen persen.
Het kan de stiptheid alleen maar ten goede komen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Shrek »

benimmeg schreef: 25 jun 2020, 19:55
rvdborgt schreef: 25 jun 2020, 18:25
DDietzen schreef: 25 jun 2020, 11:30 Luik-Luxemburg uitbreiden naar 1x/u enkel op Luik-Gouvy klinkt mij toch wel vrij absurd in de oren. Straks rijdt er dan een uursdienst op Luik-Gouvy en (reeds bestaand) Troisvierges-Luxemburg, enkel het kippeneindje (8 minuten) Gouvy-Troisvierges blijft steken op 1x/2u. En dat terwijl de Gouvy-toevoeger en de Troisvierges-toevoeger dan beide 1u10 staan te keren vlak voor de grens.
Bij mijn weten gaan de tussenslagen Luxemburg-Troisvierges doorrijden naar Gouvy en sluiten de treinen daar op elkaar aan.

Groetjes,
Rian
Lijkt mij ook wel vrij absurd, waarom dan niet direct de trein doortrekken ipv aansluiting te geven midden op de lijn? Nu moeten twee treinen keren, terwijl ze waarschijnlijk perfect rechtdoor kunnen rijden. Waarschijnlijk zit hier wel een goede reden achter.
De Luxemburgse treinen rijden enkel op 25kV, die geraken dus niet voorbij Aywaille. Gouvy is dan een logischere plaats om om te wisselen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 26 jun 2020, 10:31 Dat was eigenlijk wat ik bedoelde. Van mij mogen er ook enkele IC-treinen stoppen in de luchthaven, maar het gaat er bij mij niet in dat er niet meer moeite gedaan wordt om een frequente dienstregeling aan te bieden om ook voor mensen uit de buurt een vlotte verbinding naar de luchthaven te geven.
Die mensen hebben vlotte verbindingen, alleen zijn die niet per trein.
De Lijn heeft vanuit alle dorpen tussen Brussel en Leuven een bus naar de luchthaven, vanuit het oosten van Brussel is er ook een bus en komt er in de toekomst zelfs een tram.
Die mensen nog extra verbindingen geven is een leuk extraatje, maar absoluut geen prioriteit, daar waar de IC's dat wel zijn.
Welke S-trein zou jij dan op de luchthaven laten stoppen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 26 jun 2020, 10:31 Daar gaat het hem helemaal niet om. Het gaat mij vooral om een betere mobiliteit creëren voor ALLE Belgen en niet alleen voor mensen die voor hun werk van en naar Brussel willen.
Als je mijn posts volledig leest, zie je ook dat ik vooral pleit ik ook om de centralisatie door (vooral) onze verschillende overheden zoveel mogelijk te vermijden of terug te schroeven.
Dan kunnen we heel het land eindelijk een deftige dienstregeling geven en niet nog meer vanuit elk boerengat een P-trein naar Brussel bij in de dienstregeling proberen persen.
Het kan de stiptheid alleen maar ten goede komen.
Onder andere de vele luchthaven-IC's laten duidelijk zien dat het niet enkel om Brussel-pendelaars gaat maar dat ook toeristen en luchthavenpersoneel op hun wenken bediend worden. De nu geplande amplitudeverhogingen zijn ook niet bepaald voor pendelaars.
Dat van de decentralisatie kan ik nog steunen, maar je andere voorstellen zijn heel vaag en lijken mij onrealistisch.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 26 jun 2020, 13:16 Die mensen nog extra verbindingen geven is een leuk extraatje, maar absoluut geen prioriteit, daar waar de IC's dat wel zijn.
Welke S-trein zou jij dan op de luchthaven laten stoppen?
Ik zou zeker 2 S-verbindingen voorzien langs de luchthaven met een frequentie van om het kwartier:
* ... Brussel Zuid,Kapellekerk,Centraal,congres,Noord,Schaarbeek,Luchthaven,Nossegem,Kortenberg,Erps-Kwerps,Veltem,Herent,Leuven,...
* ... Brussel-Lu,Schuman,Meiser,Evere,Bordet,Haren,Diegem,Zaventem,Luchthaven,Mechelen,...
Daar zou men in de omgeving van Brussel dan ook iets aan hebben.
ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door ianryckewaert13 »

pietje schreef:
Shrek schreef: 26 jun 2020, 13:16 Die mensen nog extra verbindingen geven is een leuk extraatje, maar absoluut geen prioriteit, daar waar de IC's dat wel zijn.
Welke S-trein zou jij dan op de luchthaven laten stoppen?
Ik zou zeker 2 S-verbindingen voorzien langs de luchthaven met een frequentie van om het kwartier:
* ... Brussel Zuid,Kapellekerk,Centraal,congres,Noord,Schaarbeek,Luchthaven,Nossegem,Kortenberg,Erps-Kwerps,Veltem,Herent,Leuven,...
* ... Brussel-Lu,Schuman,Meiser,Evere,Bordet,Haren,Diegem,Zaventem,Luchthaven,Mechelen,...
Daar zou men in de omgeving van Brussel dan ook iets aan hebben.
Schaarbeek Brussels airport Nossegem gaat niet geen aansluiting op lijn 25n

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door ianryckewaert13 »

pietje schreef:
Shrek schreef: 26 jun 2020, 13:16 Die mensen nog extra verbindingen geven is een leuk extraatje, maar absoluut geen prioriteit, daar waar de IC's dat wel zijn.
Welke S-trein zou jij dan op de luchthaven laten stoppen?
Ik zou zeker 2 S-verbindingen voorzien langs de luchthaven met een frequentie van om het kwartier:
* ... Brussel Zuid,Kapellekerk,Centraal,congres,Noord,Schaarbeek,Luchthaven,Nossegem,Kortenberg,Erps-Kwerps,Veltem,Herent,Leuven,...
* ... Brussel-Lu,Schuman,Meiser,Evere,Bordet,Haren,Diegem,Zaventem,Luchthaven,Mechelen,...
Daar zou men in de omgeving van Brussel dan ook iets aan hebben.
Als je Schaarbeek Brussel airport wil verbinden ben je verplicht langs haren Diegem Zaventem (dorp) te gaan.

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 26 jun 2020, 13:20 Dat van de decentralisatie kan ik nog steunen, maar je andere voorstellen zijn heel vaag en lijken mij onrealistisch.
Er is ook niemand die zegt dat dit allemaal in degember dit jaar moet uitgevoerd zijn, maar er moet wel eens gestart worden met wat er al mogelijk is.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door jan_olieslagers »

Ik zou zeker 2 S-verbindingen voorzien langs de luchthaven met een frequentie van om het kwartier
Dat lijkt mij fel overdreven, gezien de beperkte capaciteit in de luchthaven - slechts drie perronsporen, en dat station wordt "mis"bruikt als eindstation zodat sommige treinen er redelijk lang blijven staan. Nogmaals: dit station moet - ten behoeve van vliegtuigpassagiers - het hele land bedienen. Wie er werkt zal allicht dichterbij wonen, maar die heeft dan ook de bus en weldra ook de tram ter beschikking. Er is geen enkele verantwoording om het lokale treinverkeer zozeer voor te trekken, de totale dienstverlening zou daar meer aan verliezen dan eraan te winnen valt.

Dat dit station als eindstation dient vind ik overigens behoorlijk ongelukkig, maar ik zie er niet direct een oplossing voor. De IC Antwerpen-Luchthaven-Hasselt is een veel betere formule, maar die kan men niet blijven toepassen. Misschien is het een idee om een IC van Charleroi of Tournai of Mons te laten doorbollen naar Leuven/Landen/Liège (en vice versa, uiteraard), ipv te laten termineren in de luchthaven?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 26 jun 2020, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie