dienstregeling binnenland december 2020

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door jan_olieslagers »

profke schreef: 03 dec 2021, 20:22 misschien verwacht ik te veel, maar,
zou het niet "logisch" zijn dat abonnementshouders van een treinabonnement tussen, pakweg Nijlen en Antwerpen, in die marketing email ook meekrijgt: "voor uw dagelijkse verbinding waar uw abonnement geldig voor is betekent dit:
De treinen met vertek in Nijlen van XX u XX ; YYuXX en ZZuXX richting Antwerpen rijden niet, en omgekeerd treinen YY & ZZ richting Nijlen rijden niet.

(big data mag ook eens voor de klant aangewend worden he)
Dat is inderdaad een zéér hooggespannen verwachting :) Maar hoop doet leven...

Alleen zou het wel eens kunnen dat er geen lijsten worden bijgehouden van welke abonnementhouders in aanmerking komen voor welke berichten. Privacy-wetgeving zou een welgekomen excuus kunnen zijn, wie weet zelfs terecht.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Dwarsligger
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 nov 2021, 15:33
Locatie: Sint-Katelijne-Waver

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Dwarsligger »

jan_olieslagers schreef: 03 dec 2021, 20:30
profke schreef: 03 dec 2021, 20:22 misschien verwacht ik te veel, maar,
zou het niet "logisch" zijn dat abonnementshouders van een treinabonnement tussen, pakweg Nijlen en Antwerpen, in die marketing email ook meekrijgt: "voor uw dagelijkse verbinding waar uw abonnement geldig voor is betekent dit:
De treinen met vertek in Nijlen van XX u XX ; YYuXX en ZZuXX richting Antwerpen rijden niet, en omgekeerd treinen YY & ZZ richting Nijlen rijden niet.

(big data mag ook eens voor de klant aangewend worden he)
Dat is inderdaad een zéér hooggespannen verwachting :) Maar hoop doet leven...

Alleen zou het wel eens kunnen dat er geen lijsten worden bijgehouden van welke abonnementhouders in aanmerking komen voor welke berichten. Privacy-wetgeving zou een welgekomen excuus kunnen zijn, wie weet zelfs terecht.
Ik zou denken dat wanneer je als abonnementhouder een verkoopovereenkomst met de NMBS sluit, zij mogen registreren welk product je aanschaft. Zo weet bijvoorbeeld Apple welke toestellen ik bij hen heb gekocht, en suggereert Amazon mij zelfs nieuwe producten op basis van mijn recente aankopen. Vanuit die optiek zou ik dus durven zeggen dat de privacywetgeving voor dit specifieke doeleinde van de NMBS geen bezwaar zou mogen zijn. Wat mogelijks nog roet in het eten strooit, is dat ik bij pakweg Amazon waarschijnlijk een hoop meer “ik ga akkoord”-vinkjes heb moeten aanklikken dan bij de NMBS, waardoor men zich bij die eerste meer kan permitteren qua persoonsgegevens.

Dat terzijde denk ik dat de NMBS reeds met abonnementsgegevens aan de slag gaat in haar communicatie: men stuurt me bijvoorbeeld ook een e-mail wanneer mijn abonnement gaat vervallen, met daarin specifiek vermeld welk abonnement het betreft.

Het lijkt me alleszins een fijne attentie naar reiziger toe, al durf ik me niet uit te spreken over de technische implementatie.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door AlexNL »

Als je zomaar willekeurig dit soort dingen gaat doen, kun je inderdaad klagende reizigers en wellicht ook toezichthouders verwachten. Als je het achter een vinkje zet - "Ik wil graag relevante informatie van NMBS ontvangen over aanpassingen op mijn vaste traject" - is er niets aan de hand.

In het verleden (al was dat wel nog voor GDPR in voege kwam) heb ik van NS meerdere malen e-mails gehad voor werkzaamheden op mijn reguliere traject. Zelfs als dit traject wijzigde (ik werk in de consulting) kreeg ik automatisch e-mails voor het nieuwe traject, wat werd bepaald op basis van de in- en uitcheckgegevens van mijn OV-chipkaart.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 03 dec 2021, 20:30
profke schreef: 03 dec 2021, 20:22 misschien verwacht ik te veel, maar,
zou het niet "logisch" zijn dat abonnementshouders van een treinabonnement tussen, pakweg Nijlen en Antwerpen, in die marketing email ook meekrijgt: "voor uw dagelijkse verbinding waar uw abonnement geldig voor is betekent dit:
De treinen met vertek in Nijlen van XX u XX ; YYuXX en ZZuXX richting Antwerpen rijden niet, en omgekeerd treinen YY & ZZ richting Nijlen rijden niet.

(big data mag ook eens voor de klant aangewend worden he)
Dat is inderdaad een zéér hooggespannen verwachting :) Maar hoop doet leven...

Alleen zou het wel eens kunnen dat er geen lijsten worden bijgehouden van welke abonnementhouders in aanmerking komen voor welke berichten. Privacy-wetgeving zou een welgekomen excuus kunnen zijn, wie weet zelfs terecht.
Geloof het of niet, maar ik heb vandaag een e-mail gehad ivm de aanpassingen van de dienstregeling, zowel de covid-beperkingen als de nieuwe dienstregeling vanaf half december. En onderaan stond de belangrijkste aanpassing voor mij persoonlijk uitgelegd, in mijn geval de verlenging van de S9 tot Landen.
Men maakt dus toch gebruik van die data, lijkt mij.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door overweg13 »

Ik ben geen abonnee en mijn vrouw evenmin maar wij kregen dat bericht ook. Het lijkt iets te maken te hebben met de nieuwe app.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie