dienstregeling binnenland december 2020

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Steven »

Er zijn zelfs plaatsen met meer reizigers die het met minder moeten doen. Een Station als Ieper heeft bijna 1200 reizigers en heeft 1 vaste trein per uur per richting. Met 784 reizigers telt Wezemaal 400 reizigers per dag minder maar krijgt het wel dubbel zoveel treinen. Dus het aantal reizigers gebruiken als argument om een IC te laten stoppen is een wat kromme gedachte. Zelfs Blankenberge met bijna 1800 reizigers moet het met minder doen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Steve »

Steven schreef: 23 dec 2019, 23:26 Met 784 reizigers telt Wezemaal 400 reizigers per dag minder maar krijgt het wel dubbel zoveel treinen.
Drie keer zoveel treinen zelfs, want ook de IC Antwerpen - Leuven stopt er naast de L op hetzelfde traject en dat naar Hasselt. Waarom is me trouwens een raadsel want alle andere haltes zijn echt wel van het IC-kaliber (Leuven, Aarschot, Heist-ODB, Antwerpen).
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Matthias »

Steve schreef: 24 dec 2019, 08:52
Steven schreef: 23 dec 2019, 23:26 Met 784 reizigers telt Wezemaal 400 reizigers per dag minder maar krijgt het wel dubbel zoveel treinen.
Drie keer zoveel treinen zelfs, want ook de IC Antwerpen - Leuven stopt er naast de L op hetzelfde traject en dat naar Hasselt. Waarom is me trouwens een raadsel want alle andere haltes zijn echt wel van het IC-kaliber (Leuven, Aarschot, Heist-ODB, Antwerpen).
Laat het inderdaad uit zeg; dat die IC stopt in Wezemaal is al erg genoeg.
Tijdens de invoering van de IC deed hij over Antwerpen-Centraal (in 2015) 52 minuten.
Ondertussen zitten we al aan 58 minuten, mede dankzij de stop in Wezemaal; waardoor de reistijd met de trein opnieuw langer is dan met de auto.
Wezemaal heeft dus 3 verbindingen per uur op weekdagen; nog eens extra aangevuld met P-treinen (wel met het stoppatroon van een L-trein) tijdens de spits; op BeluxTrains tel ik 114 treinen op een weekdag. Op 784 reizigers zijn dat er ongeveer 7 per trein. Dan lijkt een 4e trein die stopt een nadeel voor de reizigers die er al zitten en een klein voordeel voor de paar extra reizigers die erop zitten mij niet echt aangewezen...
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door ronny »

rvdborgt schreef: 23 dec 2019, 23:21
Shrek schreef: 23 dec 2019, 23:12
Lukas schreef: 23 dec 2019, 22:13 Shrek, Zijn er soms plannen om een derde spoor te bouwen op lijn 35?
Dat is één van de vele knelpunten op het net waar Infrabel niet alle toekomstige wensen van de operatoren kan uitvoeren. Infrabel is dan verplicht een plan te hebben om dit aan te pakken, [...]
Dat klopt, maar dat plan wordt normaliter voorafgegaan door een eveneens verplichte overbelastverklaring. Of komt die binnenkort ook?

Groetjes,
Rian
Er zijn wel concrete plannen voor de spoedige aanleg van een fietspad langs deze lijn. Hopelijk dient Infrabel dan een bezwaarschrift in als dit toekomstige uitbreiding moeilijker maakt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Shrek »

ronny schreef:
rvdborgt schreef: 23 dec 2019, 23:21
Shrek schreef: 23 dec 2019, 23:12 Dat is één van de vele knelpunten op het net waar Infrabel niet alle toekomstige wensen van de operatoren kan uitvoeren. Infrabel is dan verplicht een plan te hebben om dit aan te pakken, [...]
Dat klopt, maar dat plan wordt normaliter voorafgegaan door een eveneens verplichte overbelastverklaring. Of komt die binnenkort ook?

Groetjes,
Rian
Er zijn wel concrete plannen voor de spoedige aanleg van een fietspad langs deze lijn. Hopelijk dient Infrabel dan een bezwaarschrift in als dit toekomstige uitbreiding moeilijker maakt.
Dat lijkt mij moeilijk gezien er nog geen detailstudies zijn, misschien hindert het fietspad wel helemaal niet.
Hoe dan ook, over misschien 20 of 30 jaar het fietspad weer moeten opbreken is nu ook weer geen ramp.
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Lukas »

Hoi,

Beste medeforumleden, Uiteraard ben ik zeer tevreden met het aantal treinen per uur die in Wezemaal stoppen dus daar ga ik geen kritiek geven. De reden dat er 3 treinen per uur stoppen is dat er met 2 treinen per uur te laten stoppen er plaatsgebrek was op deze treinen.

Als dagelijkse pendelaar op lijn 35 wil ik alleen het beste voor mij en mijn medependelaars.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Lorre
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jul 2015, 01:21
Locatie: Hoeleden

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Lorre »

ronny schreef: 23 dec 2019, 19:53
Er is een plan om een S-trein door te laten rijden naar Aarschot maar dat zal voor het transportplan van 2024 zijn.
De bedoeling is om de S2 of S9 trein te verlengen naar Tienen wanneer daar het station af is. Dan zou het Braine-Le-Comte of Braine-l'Alleud - Tienen worden. En niet naar Aarschot. Zo is het tegen ons (treinbestuurders) altijd gezegd geweest. Maar aan het tempo dat het daar nu gaat, zal dat niet voor snel zijn.

Ik heb ook vaak de IC29XX Leuven-Antwerpen gedaan, buiten de spits heb ik de stop in Wezemaal nooit gesnapt. Buiten de spits stapte er amper mensen op. Dus in de spits beter bedienen (evt een P-trein vanuit Brussel) en buiten de spits de L-treinen, dat is meer dan voldoende denk ik.
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Cherrytrain »

Floris Cappelle schreef: 21 dec 2019, 13:28 Beste,

Hierbij de link naar wat ik tegenkwam op de site van Navetteurs.be
https://www.navetteurs.be/docs/cpresse/CP20191220.pdf

Mvg,
Floris Cappelle
Interessante informatie, waarvoor dank. Ik lees in het pdf-document van Navetteurs dat er voorgenomen wijzigingen zijn opgenomen in het vervoersplan 2020 -2023 ten aanzien van de voorstedelijke verbindingen rondom Luik. Gaat het in dat geval dan om wijzigingen in de lijnen S41 t/m S44 en waaraan valt dan concreet te denken?
simpel en meedogenloos :!:
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Floris Cappelle »

Cherrytrain schreef: 27 dec 2019, 15:17
Floris Cappelle schreef: 21 dec 2019, 13:28 Beste,

Hierbij de link naar wat ik tegenkwam op de site van Navetteurs.be
https://www.navetteurs.be/docs/cpresse/CP20191220.pdf

Mvg,
Floris Cappelle
Interessante informatie, waarvoor dank. Ik lees in het pdf-document van Navetteurs dat er voorgenomen wijzigingen zijn opgenomen in het vervoersplan 2020 -2023 ten aanzien van de voorstedelijke verbindingen rondom Luik. Gaat het in dat geval dan om wijzigingen in de lijnen S41 t/m S44 en waaraan valt dan concreet te denken?

Beste,

Mijn talenkennis Frans is niet zo goed.
Volgens mij kan je dat als een uitbreiding van de amplitudes zien.
En als je de online vertaler mag geloven, een versterking.
Ik meen mij te herinneren dat er voor de Luikse S-treinen een halfuurbediening tussen Liers - Luik - Flemalle gepland stond alsook een doortrekking van de trein Waremme - Luik - Flemalle.
Betreft infrastructuur weet ik niet wat daar allemaal haalbaar is.
Enig idee hoe de NMBS een rechtstreekse dienst Luik - Luchthaven ziet?

Mvg,
Floris Cappelle
Spoorlijn 89
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jul 2019, 10:56

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Spoorlijn 89 »

Noord-Limburg heeft uitzicht op rechtstreekse trein naar Brussel
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200213_04847582

Beernem stuurt smeekbede naar De Lijn en NMBS: “Laat ons niet in de kou staan”
https://www.hln.be/in-de-buurt/beernem/ ... ~a902c303/
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door trainlovertje »

Spoorlijn 89 schreef: 15 feb 2020, 12:46 Beernem stuurt smeekbede naar De Lijn en NMBS: “Laat ons niet in de kou staan”
https://www.hln.be/in-de-buurt/beernem/ ... ~a902c303/
Hebben ze dan in Beernem echt niet door dat het 3e en 4e spoor nog niet afgewerkt zijn? Misschien gaan ze beter eens een kijkje nemen in het station...
BVG1988
Berichten: 565
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door BVG1988 »

Is er al iets meer geweten over de 2de IC-trein via L89 over wat ie gaat doen in Brussel. Terugkeren of verder rijden (op een doorgetrokken verbinding)?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door overweg13 »

BVG1988 schreef: 12 apr 2020, 18:08 Is er al iets meer geweten over de 2de IC-trein via L89 over wat ie gaat doen in Brussel. Terugkeren of verder rijden (op een doorgetrokken verbinding)?
Een gokje: naar Mechelen - Turnhout. Onder druk van de Kempen wil de NMBS af van de koppeling Turnhout - Binche. Niet dat de IC's naar Turnhout dan stipter zullen worden, want er ontstaan voor de verbinding Turnhout - Binche minstens evenveel vertragingen in Vlaanderen als in Wallonië.
Met vriendelijke groet

overweg13
BVG1988
Berichten: 565
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door BVG1988 »

overweg13 schreef: 12 apr 2020, 18:24
BVG1988 schreef: 12 apr 2020, 18:08 Is er al iets meer geweten over de 2de IC-trein via L89 over wat ie gaat doen in Brussel. Terugkeren of verder rijden (op een doorgetrokken verbinding)?
Een gokje: naar Mechelen - Turnhout. Onder druk van de Kempen wil de NMBS af van de koppeling Turnhout - Binche. Niet dat de IC's naar Turnhout dan stipter zullen worden, want er ontstaan voor de verbinding Turnhout - Binche minstens evenveel vertragingen in Vlaanderen als in Wallonië.
Dat zou wel een interessante connectie zijn. Dat maakt de connectie met Lier van hieruit al een stuk makkelijker.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie