dienstregeling binnenland december 2020

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door jan_olieslagers »

Ik tel toch 4 rammen
en dan ook vier ooien ;) ?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Steve »

Dat het allemaal niet zo gemakkelijk te organiseren is, daar twijfel ik niet aan. Maar dat het nu bijzonder slecht georganiseerd is terwijl het over de drukste stations van heel het land gaat, kun je toch niet ontkennen. Leuven is, de Brusselse stations niet meegerekend, het derde station van heel het land qua reizigersaantallen, nog ruim voor pakweg Brugge, Luik Guillemins, Mechelen, Antwerpen-Berchem enzovoort. Bovendien is het reizigersaantal ook in het weekend bovengemiddeld hoog door onder meer de studenten. Op zo'n grote as dan slechts ca. "anderhalve" rechtstreekse trein per uur inzetten is ver onder wat je zou verwachten om de trein enigszins aantrekkelijk te maken. Vergelijk eens met onze noorderburen: Haarlem - Amsterdam is vergelijkbaar qua afstand en reizigersaantallen en daar heb je in het weekend wel 4 mooi gespreide IC's per uur, plus een aantal stoptreinen. Of eigenlijk nog pertinenter qua vergelijking (want ook op een landelijke hoofdas gelegen): Den Bosch - Utrecht, 6 IC's per uur. Uiteraard is dat allemaal niet zomaar te vergelijken, maar de kloof is wel enorm. Waar een wil is, is een weg.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Matthias »

De Powerpointpresentatie gegeven in de kamer is ook beschikbaar op de website van NMBS.
https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... -2020-2023
Daarin staan ook de veranderingen vanaf 12/2021 & 12/2022 (slide 30 --> 32)
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door stijn »

Bedankt voor het bericht!

De verlenging van de IC Antwerpen Luchthaven Leuven Hasselt ieder uur i.p.v. om de twee uur tussen Leuven en Hasselt zal dus pas voor eind 2021 zijn...

Slecht en goed nieuws dus.. :?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 26 jun 2020, 16:58 Ik zou zeker 2 S-verbindingen voorzien langs de luchthaven met een frequentie van om het kwartier:
* ... Brussel Zuid,Kapellekerk,Centraal,congres,Noord,Schaarbeek,Luchthaven,Nossegem,Kortenberg,Erps-Kwerps,Veltem,Herent,Leuven,...
* ... Brussel-Lu,Schuman,Meiser,Evere,Bordet,Haren,Diegem,Zaventem,Luchthaven,Mechelen,...
Daar zou men in de omgeving van Brussel dan ook iets aan hebben.
Oei hier had ik nog niet op gereageerd, excuus voor de vertraging.

Op de stations tussen Nossegem en Leuven is één trein per kwartier per richting ruim voldoende, met jouw voorstel komen we aan veel te veel als je S2, S9 en deze trein optelt. Daar moeten dus keuzes gemaakt worden.

De mobiliteitswinst van deze verbinding lijkt me ook heel beperkt. Enkel Schaarbeek-Luchthaven en de dorpen tussen Leuven en Nossegem krijgen nieuwe verbindingen naar de luchthaven. Voor alle andere verbindingen (pakweg Schaarbeek-Nossegem) is deze trein helemaal niet nuttig want trager dan de S2.
Al deze dorpen hebben trouwens al busverbindingen met de luchthaven, dus het is niet dat ze er vandaag niet geraken.

Bovendien is er vandaag niet de nodige infra aanwezig om van Schaarbeek naar de luchthaven te geraken via het noorden.
Al bij al dus een nutteloze verbinding waar geen ruimte of infra voor is.


De 2e verbinding klinkt al beter, een rechtstreekse trein Mechelen-Luchthaven-Schuman is zeker welkom. Alleen zou ik dit doen door de bestaande IC's uit Dinant en Charleroi een extra stop te geven in Diegem en ze dan te verlengen tot Antwerpen.
Dan heb je een halfuurdienst, dat is zeker genoeg op die verbinding, elk kwartier is onnodig.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 14 jul 2020, 08:01
pietje schreef: 26 jun 2020, 16:58 Ik zou zeker 2 S-verbindingen voorzien langs de luchthaven met een frequentie van om het kwartier:
* ... Brussel Zuid,Kapellekerk,Centraal,congres,Noord,Schaarbeek,Luchthaven,Nossegem,Kortenberg,Erps-Kwerps,Veltem,Herent,Leuven,...
* ... Brussel-Lu,Schuman,Meiser,Evere,Bordet,Haren,Diegem,Zaventem,Luchthaven,Mechelen,...
Daar zou men in de omgeving van Brussel dan ook iets aan hebben.
Op de stations tussen Nossegem en Leuven is één trein per kwartier per richting ruim voldoende, met jouw voorstel komen we aan veel te veel als je S2, S9 en deze trein optelt. Daar moeten dus keuzes gemaakt worden.

De mobiliteitswinst van deze verbinding lijkt me ook heel beperkt. Enkel Schaarbeek-Luchthaven en de dorpen tussen Leuven en Nossegem krijgen nieuwe verbindingen naar de luchthaven. Voor alle andere verbindingen (pakweg Schaarbeek-Nossegem) is deze trein helemaal niet nuttig want trager dan de S2.
Al deze dorpen hebben trouwens al busverbindingen met de luchthaven, dus het is niet dat ze er vandaag niet geraken.
Na de invoering van de basisbereikbaarheid gaat dat laatste behoorlijk tegenvallen. Bovendien trek je met een trein veel meer reizigers dan met een bus, zeker als je hier de reistijden vergelijkt. Volgens mij is er best belangstelling voor een stoptrein Leuven - luchthaven. Het kan zeker geen kwaad om een serieus naar het potentieel te kijken.

Groetjes,
Rian
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door ronny »

Ik vind het vreemd dat de IC A geen aansluiting geeft naar de Oostkust in Brugge. Met een aankomst om x.58 in Brugge is de trein naar Blankenberge x.50 net weg en voor deze naar Knokke x.33 en Zeebrugge x.36 is het ruim een half uur wachten. Nu er dubbeldekkers gaan komen en er dus meer reizigers meekunnen kan hier eens over nagedacht worden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Steve »

Je bedoelt dus van Oostende via Brugge naar de oostkust? De IC's van/naar Blankenberge en Knokke volgen tot ver in het binnenland (Leuven respectievelijk Brussel-Noord) krak dezelfde route als de IC vanuit Oostende en ze zijn ook zo georganiseerd dat ze voor een gecadanceerd aanbod zorgen tussen Brugge en Brussel, dus het zal altijd moeilijk zijn om daar een goede aansluiting tussen te verzorgen. Voor de paar mensen die erbij gebaat zijn, riskeer je de spreiding van de treinen van zoveel meer mensen in de war te gooien. Maar bovenal is er een rechtstreekse en frequente verbinding tussen Oostende en de oostkust met de Kusttram, dus ik zie de grote noodzaak eerlijk gezegd niet. Zelfs met een korte aansluiting zou je amper tijd winnen in vergelijking met de Kusttram.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door ronny »

Steve schreef: 14 jul 2020, 10:10 Je bedoelt dus van Oostende via Brugge naar de oostkust? De IC's van/naar Blankenberge en Knokke volgen tot ver in het binnenland (Leuven respectievelijk Brussel-Noord) krak dezelfde route als de IC vanuit Oostende en ze zijn ook zo georganiseerd dat ze voor een gecadanceerd aanbod zorgen tussen Brugge en Brussel, dus het zal altijd moeilijk zijn om daar een goede aansluiting tussen te verzorgen. Voor de paar mensen die erbij gebaat zijn, riskeer je de spreiding van de treinen van zoveel meer mensen in de war te gooien. Maar bovenal is er een rechtstreekse en frequente verbinding tussen Oostende en de oostkust met de Kusttram, dus ik zie de grote noodzaak eerlijk gezegd niet. Zelfs met een korte aansluiting zou je amper tijd winnen in vergelijking met de Kusttram.
Ik bedoelde de verbinding in het weekend vanuit het binnenland. Met een vertrek in Leuven om x.20 en x.33 zijn de treinen naar de kust kort na mekaar. Met een aankomst van de treinen uit Aarschot in Leuven om x.27 en x.49 is de aansluiting op de IC A te Leuven van x.33 de enigste optie richting kust.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door pietje »

rvdborgt schreef: 14 jul 2020, 08:11
Shrek schreef: 14 jul 2020, 08:01
pietje schreef: 26 jun 2020, 16:58 Ik zou zeker 2 S-verbindingen voorzien langs de luchthaven met een frequentie van om het kwartier:
* ... Brussel Zuid,Kapellekerk,Centraal,congres,Noord,Schaarbeek,Luchthaven,Nossegem,Kortenberg,Erps-Kwerps,Veltem,Herent,Leuven,...
* ... Brussel-Lu,Schuman,Meiser,Evere,Bordet,Haren,Diegem,Zaventem,Luchthaven,Mechelen,...
Daar zou men in de omgeving van Brussel dan ook iets aan hebben.
Op de stations tussen Nossegem en Leuven is één trein per kwartier per richting ruim voldoende, met jouw voorstel komen we aan veel te veel als je S2, S9 en deze trein optelt. Daar moeten dus keuzes gemaakt worden.

De mobiliteitswinst van deze verbinding lijkt me ook heel beperkt. Enkel Schaarbeek-Luchthaven en de dorpen tussen Leuven en Nossegem krijgen nieuwe verbindingen naar de luchthaven. Voor alle andere verbindingen (pakweg Schaarbeek-Nossegem) is deze trein helemaal niet nuttig want trager dan de S2.
Al deze dorpen hebben trouwens al busverbindingen met de luchthaven, dus het is niet dat ze er vandaag niet geraken.
Na de invoering van de basisbereikbaarheid gaat dat laatste behoorlijk tegenvallen. Bovendien trek je met een trein veel meer reizigers dan met een bus, zeker als je hier de reistijden vergelijkt. Volgens mij is er best belangstelling voor een stoptrein Leuven - luchthaven. Het kan zeker geen kwaad om een serieus naar het potentieel te kijken.

Groetjes,
Rian
Ik ben er ook van overtuigd dat men echt werk moet maken van het GEN in Brussel en dat de luchthaven daar ook een rol in moet spelen.
Als je vanuit het centrum van Brussel of de Europese wijk naar de luchthaven wil gaan, zou je toch op een frequente, eenvoudige verbinding moeten kunnen rekenen. Dus zoals ze in andere landen de verbinding met de luchthaven verzorgen. En dit zowel tijdens de week als in het weekend, en op de vroege en late uurtjes.

Tevens vind ik het nog steeds ongelofelijk dat de NMBS er niet in slaagt om een station op een toplocatie als Congres meer dan 1000 passagiers te lokken. Zelfs Kapellekerk heeft voldoende troeven om veel meer reizigers te trekken. Zeker nu de werken aan metro3 gaan starten, ligt er heel wat potentieel in de stations van de NZV, maar daarvoor moet er een eenvoudige, frequente dienstregeling komen. Je weet wel, hetgeen er ons al decennia beloofd wordt voor het GEN.

Concreet, als ik dan toch alleen maar van bestaande infra mag gebruik maken :wink: :
* ... Brussel Zuid,Kapellekerk,Centraal,congres,Noord,Schaarbeek,Haren-zuid,Diegem,Zaventem,Luchthaven,Mechelen,...
* ... Brussel-Lu,Schuman,Meiser,Evere,Bordet,Haren,Luchthaven,Nossegem,Kortenberg,Erps-Kwerps,Veltem,Herent,Leuven,...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 15 jul 2020, 23:55 Tevens vind ik het nog steeds ongelofelijk dat de NMBS er niet in slaagt om een station op een toplocatie als Congres meer dan 1000 passagiers te lokken. Zelfs Kapellekerk heeft voldoende troeven om veel meer reizigers te trekken. Zeker nu de werken aan metro3 gaan starten, ligt er heel wat potentieel in de stations van de NZV, maar daarvoor moet er een eenvoudige, frequente dienstregeling komen. Je weet wel, hetgeen er ons al decennia beloofd wordt voor het GEN.

Concreet, als ik dan toch alleen maar van bestaande infra mag gebruik maken :wink: :
* ... Brussel Zuid,Kapellekerk,Centraal,congres,Noord,Schaarbeek,Haren-zuid,Diegem,Zaventem,Luchthaven,Mechelen,...
* ... Brussel-Lu,Schuman,Meiser,Evere,Bordet,Haren,Luchthaven,Nossegem,Kortenberg,Erps-Kwerps,Veltem,Herent,Leuven,...
Congres is helemaal geen toplocatie, het licht te dicht bij centraal en heeft geen aansluiting op tram of metro. Het is heel logisch dat mensen naar een vlakbij gelegen IC-station gaan ipv de S-treinen daar te nemen.
Kappellekerk is nog erger, dat moet gewoon dicht. Had er geen politiek hoofdkwartier op 200m gelegen was dat hoogstwaarschijnlijk al lang gebeurd.
Treinstations moeten toch echt minstens een kilometer uit elkaar liggen, alles wat korter is is nutteloos.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door groentje »

Daar wil ik toch wel een beetje tegen reageren. Natuurlijk, met amper treinen gaan Congres en Kapellekerk nooit volk trekken, als je een trein mist, sta je er minstens een halfuur tot een uur te schilderen, tegen dan ben je al 4 keer over en weer naar Centraal, Noord of Zuid.
Maar ik vrees wel dat Brussel-Centraal op een bepaald moment op een breekpunt gaat komen, niet alleen qua treinen, maar vooral ook qua reizigers. Het is er nu al in de avondspits vaak benauwend om op het perron te wachten.. Kapellekerk en vooral Congres zouden kunnen dienen als overloopstations van Brussel-Centraal, maar dan heb je wel voldoende treinen nodig. Op langere termijn zou ik daarom pleiten om alle S-treinen door de NZV door eenzelfde koker te sturen, en die dan allemaal te laten stoppen in op z'n minst Congres, eventueel ook Kapellekerk. De capaciteit is vooral geimpacteerd door treinen met een afwijkend stoppatroon, daarom is bijvoorbeeld een Thalys zo storend, maar als alle treinen hetzelfde stoppatroon hebben per koker, zou dat wegvallen.. En ja, ik besef dat dat wellicht een hele reorganisatie van de sporen in de NZV en ver daarbuiten zou veroorzaken. Laat me wel duidelijk zijn, ik zou het nu niet sluiten, maar als er in de toekomst echt niets beters mee gebeurt, kan je beter sluiten. Of je doet iets goed, of je doet het niet. Met één of 2 treinen per uur ga je nooit een betekenisvol aantal reizigers ernaartoe kunnen afleiden.
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door 260689 »

M'n kan de S treinen beter laten stoppen in kapellekerk en congres en de stop in centraal achterwege laten. Zou dat geen oplossing zijn?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Shrek »

260689 schreef: 16 jul 2020, 03:22 M'n kan de S treinen beter laten stoppen in kapellekerk en congres en de stop in centraal achterwege laten. Zou dat geen oplossing zijn?
Neen helemaal niet, heel veel mensen willen net naar centraal gaan, je moet hen het leven niet moeilijk maken met een wandeling van 800m.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door groentje »

Zou ik inderdaad niet doen. Maar met bijkomende stops voor alle S-treinen zou je wel iets in de aard van bijvoorbeeld de Munchener Stamstrecke krijgen. Ook daar zijn haltes behoorlijk dicht bij elkaar, en doordat alle treinen exact hetzelfde stoppatroon hebben, slagen ze erin om elke 2 minuten een trein te laten rijden over slechts 2 sporen..
Plaats reactie