dienstregeling binnenland december 2020

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Steven »

Daarvoor is het nog veel te vroeg. Ten vroegste tegen de zomer zullen we een eerste info verkrijgen over wat volgt.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door dentheo »

Duidt dat erop dat de aanwerving van machinisten zeer vlot verloopt , of gaat men die 5% bijkomende treinkilometers leveren ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Steven »

Neen het tekort is en blijft een probleem, nog meer bij treinbegeleiders dan bij treinbestuurders.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door FLV-FGSP »

De uurdienst Luik - Gouvy vanaf dec. 2020 werd vandaag bevestigd in de Franstalige pers.
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

Hierbij de link naar wat ik tegenkwam op de site van Navetteurs.be
https://www.navetteurs.be/docs/cpresse/CP20191220.pdf

Mvg,
Floris Cappelle
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik hoop dat er ook een halte in Wezemaal komt voor de IC trein Tongeren - Brussel - Gent Sint Pieters. Ik vind dat deze halte dat verdiend. Volgens tellingen die de NMBS heeft uitgevoerd stappen er per dag 784 reizigers op de trein.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door calabria »

Lukas schreef: 22 dec 2019, 22:34 Hoi,

Ik hoop dat er ook een halte in Wezemaal komt voor de IC trein Tongeren - Brussel - Gent Sint Pieters. Ik vind dat deze halte dat verdiend. Volgens tellingen die de NMBS heeft uitgevoerd stappen er per dag 784 reizigers op de trein.

Lukas
Bespaar ons dat, alstublieft. Een IC hoort helemaal niet in zo'n klein station te stoppen, zeker niet als er al zoveel andere treinen stoppen. Ik tel trouwens 111 treinen per dag in Wezemaal, dus 7 instappers per trein, dat is nu toch niet zo indrukwekkend.

Wat er eventueel zou kunnen stoppen is een P trein naar Brussel, maar enkel als die met dubbeldekkers zou rijden, want die treinen zitten nu al overvol. Die zou dan eveneens in Diegem of Zaventem kunnen stoppen om ook naar die bestemming de E314 en E40 te ontlasten.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door groentje »

Ik snap het ergens wel, maar wat hebben mensen tegen stoptreinen? Mits die frequent genoeg rijden is de dienstverlening door stoptreinen best ok, hoor.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Steven »

Wezemaal heeft al een mooie bediening voor het aantal reizigers dat het heeft. Voldoende stations met iets meer reizigers die het met evenveel treinen moeten doen. Laat IC treinen aub IC treinen zijn. Het is nu al erg genoeg gesteld met sommige IC-treinen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Ik snap het ergens wel, maar wat hebben mensen tegen stoptreinen? Mits die frequent genoeg rijden is de dienstverlening door stoptreinen best ok, hoor.
We zijn net vòòr stoptreinen. Laat zoveel mogelijk* stoptreinen Wezemaal bedienen zodat de IC's er niet meer hoeven te stoppen.

*Dan moeten we wel eerst een 3e spoor tussen Aarschot en Leuven bouwen.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door ronny »

calabria schreef: 22 dec 2019, 22:48
Lukas schreef: 22 dec 2019, 22:34 Hoi,

Ik hoop dat er ook een halte in Wezemaal komt voor de IC trein Tongeren - Brussel - Gent Sint Pieters. Ik vind dat deze halte dat verdiend. Volgens tellingen die de NMBS heeft uitgevoerd stappen er per dag 784 reizigers op de trein.

Lukas
Bespaar ons dat, alstublieft. Een IC hoort helemaal niet in zo'n klein station te stoppen, zeker niet als er al zoveel andere treinen stoppen. Ik tel trouwens 111 treinen per dag in Wezemaal, dus 7 instappers per trein, dat is nu toch niet zo indrukwekkend.

Wat er eventueel zou kunnen stoppen is een P trein naar Brussel, maar enkel als die met dubbeldekkers zou rijden, want die treinen zitten nu al overvol. Die zou dan eveneens in Diegem of Zaventem kunnen stoppen om ook naar die bestemming de E314 en E40 te ontlasten.
Er is een plan om een S-trein door te laten rijden naar Aarschot maar dat zal voor het transportplan van 2024 zijn.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door jan_olieslagers »

Er is een plan om een S-trein door te laten rijden naar Aarschot
Als buitenstaander heb ik daar mijn vragen bij, al lijkt het op het eerste zicht wel positief. Toch:
* gaat die S-dienst dan kop maken in Leuven, of Leuven overslaan? Het ene lijkt ongelukkig in de spits, het andere erbuiten.
* ook voor mij is de bediening van Wezemaal best voldoende buiten de spits, dus meer bediening door P-treinen lijkt mij nuttiger/efficiënter. (En die P-treinen moeten dan vooral NIET langs Leuven passeren, zeker in de spits moet het vooruit gaan, en er zijn toch volop passagiers, alle treinen zitten sowieso vol.) Tenslotte is dit een behoorlijk landelijk dorp, weliswaar met een hoog pendelaarsgehalte; nog aangevuld met "Park&Ride".
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Lukas »

Hoi,

Bij de pendelaars die in Wezemaal opstappen zijn er heel veel die naar Brussel moeten en die telkens moeten overstappen in Leuven. Dus deze reizigers verdienen dat ook!!! Het word eens tijd dat de NMBS de pendelaars op lijn 35 eens een deftige service geeft en dat de stations op lijn 35 gemoderniseerd worden. Niet al het geld moet naar lijn 50 A gaan!!!

Shrek, Zijn er soms plannen om een derde spoor te bouwen op lijn 35?

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Steve »

Wezemaal heeft drie keurig gespreide treinen per uur per richting, waaronder een IC die je snel in de tweede stad van het land brengt (en waarvan het me al een grote uitzondering lijkt dat die in een dorp als Wezemaal stopt, als je naar de overige haltes kijkt). Oké, je moet overstappen voor Brussel, maar ik denk dat Wezemaal voor z'n grootte en potentieel al zeer goed bediend wordt. Plaatsen genoeg in het land die zouden dromen van zo'n bediening. Iedereen verdedigt z'n eigen zaak, maar laten we misschien ook realistisch blijven.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Shrek »

Lukas schreef: 23 dec 2019, 22:13 Bij de pendelaars die in Wezemaal opstappen zijn er heel veel die naar Brussel moeten en die telkens moeten overstappen in Leuven. Dus deze reizigers verdienen dat ook!!! Het word eens tijd dat de NMBS de pendelaars op lijn 35 eens een deftige service geeft en dat de stations op lijn 35 gemoderniseerd worden. Niet al het geld moet naar lijn 50 A gaan!!!

Shrek, Zijn er soms plannen om een derde spoor te bouwen op lijn 35?
Dat is één van de vele knelpunten op het net waar Infrabel niet alle toekomstige wensen van de operatoren kan uitvoeren. Infrabel is dan verplicht een plan te hebben om dit aan te pakken, het 3e spoor is dus één van de honderden plannen die elke beleidsperiode naar de minister gestuurd worden met de vraag voor financiering. Het staat echter laag op het prioriteitenlijstje zowel voor Infrabel als de politiek, dus snel zal het er niet komen.
Om zulke investering optimaal te laten renderen moeten bovendien eerst de 2e havenontsluiting, de afschaffing van overwegen op L16 en de tunnel van Langdorp gebouwd worden.

En daarnaast: Haltes moderniseren OK, maar snelle P-treinen laten stoppen in zo'n klein dorpje lijkt mij er ook wel over. Er zijn tientallen haltes met evenveel reizigers als Wezemaal waar de treinen ook gewoon doorrijden. Er is een heel goede verbinding met Leuven en Aarschot van waaruit je heel veel en heel snelle treinen hebt in alle richtingen.
Plaats reactie