dienstregeling binnenland december 2020

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door jan_olieslagers »

Centraal is erg belangrijk als overstappunt op de metro, bv. voor wie uit Gent of W-Vl. komt en naar het Europees kwartier wil. Als men het aantal reizigers in Centraal wil verminderen dan moet er een ander overstappunt geboden worden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door pietje »

groentje schreef: 16 jul 2020, 02:30 Daar wil ik toch wel een beetje tegen reageren. Natuurlijk, met amper treinen gaan Congres en Kapellekerk nooit volk trekken, als je een trein mist, sta je er minstens een halfuur tot een uur te schilderen, tegen dan ben je al 4 keer over en weer naar Centraal, Noord of Zuid.
Maar ik vrees wel dat Brussel-Centraal op een bepaald moment op een breekpunt gaat komen, niet alleen qua treinen, maar vooral ook qua reizigers. Het is er nu al in de avondspits vaak benauwend om op het perron te wachten.. Kapellekerk en vooral Congres zouden kunnen dienen als overloopstations van Brussel-Centraal, maar dan heb je wel voldoende treinen nodig. Op langere termijn zou ik daarom pleiten om alle S-treinen door de NZV door eenzelfde koker te sturen, en die dan allemaal te laten stoppen in op z'n minst Congres, eventueel ook Kapellekerk. De capaciteit is vooral geimpacteerd door treinen met een afwijkend stoppatroon, daarom is bijvoorbeeld een Thalys zo storend, maar als alle treinen hetzelfde stoppatroon hebben per koker, zou dat wegvallen.. En ja, ik besef dat dat wellicht een hele reorganisatie van de sporen in de NZV en ver daarbuiten zou veroorzaken. Laat me wel duidelijk zijn, ik zou het nu niet sluiten, maar als er in de toekomst echt niets beters mee gebeurt, kan je beter sluiten. Of je doet iets goed, of je doet het niet. Met één of 2 treinen per uur ga je nooit een betekenisvol aantal reizigers ernaartoe kunnen afleiden.
Ik ben er ook van overtuigd dat als er door de NZV 1 of 2 goede GEN verbindingen zouden rijden, die dus om de 10-15 minuten zou rijden, dat je daar in Congres en Kapellekerk duizenden reizigers mee kan aantrekken. Als je dat vergelijkt met die schamele paar honderd van dit moment, is dat echt bedroevend.
Er zijn dan wel enkele randvoorwaarden waar je aan moet voldoen:
* Eenvoudigheid: in alle betrokken stations steeds dezelfde perrons gebruiken, als een reiziger langer dan 5 minuten moet zoeken naar het juiste perron, ga je hem niet overtuigen.
* Voorspelbaarheid: een reiziger moet er van kunnen uitgaan dat er een frequente trein is, en niet op de dienstregeling moeten kijken om te zien hoe laat de volgende trein gaat komen. Maar dat werkt allen bij intervallen van maximum 10-15 minuten
* Tariefintegratie: OV in een grootstad moet geïntegreerd zijn, dus met een standaard OV-abonnement zou het niet mogen uitmaken of je van Noord naar Zuid reist met de trein of met de (pré-)metro.
Als aan 1 van deze voorwaarden niet voldaan kan worden, zal het niet lukken, maar buitenlandse voorbeelden tonen dat dit werkt.
EBFS
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 apr 2020, 14:53

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door EBFS »

Shrek schreef: 16 jul 2020, 00:17 Congres is helemaal geen toplocatie, het licht te dicht bij centraal en heeft geen aansluiting op tram of metro. Het is heel logisch dat mensen naar een vlakbij gelegen IC-station gaan ipv de S-treinen daar te nemen.
Kappellekerk is nog erger, dat moet gewoon dicht. Had er geen politiek hoofdkwartier op 200m gelegen was dat hoogstwaarschijnlijk al lang gebeurd.
Treinstations moeten toch echt minstens een kilometer uit elkaar liggen, alles wat korter is is nutteloos.
Kappellekerk en Congres vind ik heel gelijkaardig aan station Vesterport in Kopenhagen. Dat ligt op een belachelijk kleine afstand van het Centraal Station maar heeft toch redelijk wat aantrek. Dat komt omdat er vijf S-lijnen halt houden (6 als je Bx ook meetelt). Akkoord, die treinen rijden wel om de tien minuten maar als er dus genoeg aanbod is, komen de reizigers vanzelf.

Er rijden zes S-lijnen door de NZV maar er stopt er maar één in Congres en Kappellekerk. Dat heb ik altijd heel raar gevonden. Het is juist de bedoeling van een voorstedelijk netwerk dat deze stopt in kleine stationnetjes om het de mensen zo makkelijk mogelijk te maken om te gaan naar waar ze willen. Ook kan het, zoals hiervoor gezegd, drukke stations ontlasten. Zeker voor Centraal zou dit handig zijn.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Dienstregeling binnenland 2021

Bericht door 260689 »

Ik heb in de voorontwerpen willen zien dat de IC Oostende - Eupen met 6xM7+2xI11 waaronder een I11 stuurstand zal rijden.

Behalve de E527 Eupen - Oostende en E522 Oostende- Eupen met 11xI11 zal rijden.

Maar ik vind nergens terug wat ze met de vrijkomende I11 gaan doen. Ik veronderstel dat deze verlopig als back-up standby staan. Normaal zullen de IC Brussel-Zuid- Luxemburg bepaalde treinen nog met I6/I10/I11 rijden. Al kan het goed zijn dat er meer I11 in deze treinen zullen komen te zitten. Maar dit is nog steeds koffiedik kijken.

Al kan het ook te maken hebben dat ze niet genoeg M7en zullen hebben door de corona achterstand en daardoor verlopig maar met 6xM7 zullen rijden.

De nieuwe IC Kortrijk - Schaarbeek zal een paar treinen rijden met 11xM4 in trek en duw.
Deze zullen het treinnummer 51xx krijgen.
Laatst gewijzigd door 260689 op 10 aug 2020, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling binnenland 2021

Bericht door Steve »

Het zou echt onbegrijpelijk zijn als ze op de IC Oostende - Eupen slechts 6 M7-rijtuigen laten rondrijden (met moeite de capaciteit van de huidige, overbevolkte I11-stammen), terwijl er op minder drukke IC's stammen van 8, 9 of zelfs 10 M6-rijtuigen rondrijden. Ze zouden er minstens een aantal I11'en aan mogen laten hangen, ik zie ook niet waar die plots allemaal naartoe zouden gaan.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling binnenland 2021

Bericht door trainlovertje »

Bedoel je met 2021 vanaf december 2020?
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Dienstregeling binnenland 2021

Bericht door jens123 »

Ik heb gezien in het voorontwerp van de diensten van de tbg dat er inderdaad met 6 M7 gaat worden gereden + 2I11 rijtuigen
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Dienstregeling binnenland 2021

Bericht door Terminus »

Er is sowieso een rijtuig met dienstafdeling voorzien (I11-stuurrijtuig of multifunctioneel M6-rijtuig)

Wat met de Oostende-Antwerpen? Gingen de I11 daar de Desiro's niet vervangen?

Daarnaast lijken er me ook meer I-samenstellingen nodig op de IC Brussel-Arlon-Luxemburg wanneer de laatste MR96 daarvan verdwijnen.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling binnenland 2021

Bericht door 260689 »

trainlovertje schreef: 10 aug 2020, 12:56 Bedoel je met 2021 vanaf december 2020?
December 2020.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Dienstregeling binnenland 2021

Bericht door LML »

trainlovertje schreef: 10 aug 2020, 12:56 Bedoel je met 2021 vanaf december 2020?
Dienstregeling 2021 start in december 2020
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling binnenland 2021

Bericht door 260689 »

jens123 schreef: 10 aug 2020, 12:58 Ik heb gezien in het voorontwerp van de diensten van de tbg dat er inderdaad met 6 M7 gaat worden gereden + 2I11 rijtuigen
Ik had iets te snel gekeken. Maar bij nader inzien heb je gelijk.

1I11 stuurstand en 1I11 A of B achter het stuurrijtuig. Dit heeft te maken als de omvormer van het stuurrijtuig naar de kl*te is kan die energie nemen van de I11 dat er achter hangt of visaversa. Vandaar ook op de IC Brussel-Zuid - Luxemburg dat er een I11 achter het stuurrijtuig hangt. Hierdoor blijft er altijd een pakwagen aanwezig in de trein.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling binnenland 2021

Bericht door trainlovertje »

LML schreef: 10 aug 2020, 13:32
trainlovertje schreef: 10 aug 2020, 12:56 Bedoel je met 2021 vanaf december 2020?
Dienstregeling 2021 start in december 2020
Het kon ook zijn dat er de dienstregeling van december 2021 bedoeld werd :wink:
En een topic over dienstregeling december 2020 hadden we namelijk al.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Dienstregeling binnenland 2021

Bericht door LML »

trainlovertje schreef: 10 aug 2020, 13:46
LML schreef: 10 aug 2020, 13:32
trainlovertje schreef: 10 aug 2020, 12:56 Bedoel je met 2021 vanaf december 2020?
Dienstregeling 2021 start in december 2020
Het kon ook zijn dat er de dienstregeling van december 2021 bedoeld werd :wink:
En een topic over dienstregeling december 2020 hadden we namelijk al.
Weet ik
Trouwens, dienstregeling 2020 is in december 2019 gestart
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling binnenland 2021

Bericht door trainlovertje »

LML schreef: 10 aug 2020, 13:50
trainlovertje schreef: 10 aug 2020, 13:46
LML schreef: 10 aug 2020, 13:32 Dienstregeling 2021 start in december 2020
Het kon ook zijn dat er de dienstregeling van december 2021 bedoeld werd :wink:
En een topic over dienstregeling december 2020 hadden we namelijk al.
Weet ik
Trouwens, dienstregeling 2020 is in december 2019 gestart
Dienstregeling december 2020
Zie viewtopic.php?f=41&t=13938
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Steve »

Bovenstaande posts samengevoegd met het bestaande topic over de dienstregeling die vanaf december 2020 ingaat, ook wel "dienstregeling-2021".
jens123 schreef: 10 aug 2020, 12:58 Ik heb gezien in het voorontwerp van de diensten van de tbg dat er inderdaad met 6 M7 gaat worden gereden + 2I11 rijtuigen
Dat maakt het al iets anders, met 6 M7 en 2 I11 heb je een (relatief beperkte) capaciteitswinst ten opzichte van de huidige stammen. Toch vind ik het een rare manier om te beginnen; de M7 wordt nu al zo lang aangekondigd als de oplossing voor meer capaciteit en comfort op die verbinding en uiteindelijk is er amper vooruitgang - alleen al de veel kortere lengte van de trein zal veel mensen doen denken dat er minder plaats is (en zeker de gewoontereizigers die helemaal achteraan of vooraan het perron staan en zullen mogen rennen). Met ruim voldoende I11'en op overschot hadden ze toch ofwel kunnen wachten tot er genoeg M7's zijn om langere stammen te vormen, ofwel nog meer I11'en inzetten? Ik blijf benieuwd naar het volledige verhaal en wat uiteindelijk de bedoeling is als er nog meer M7 instroomt.
Plaats reactie