dienstregeling binnenland december 2020

Alles over reizigerstreinen in België.
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door ostbahnhof »

ik hou het bij AM 👍
😀
AM96 😎
trainlovertje
Berichten: 2345
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door trainlovertje »

ostbahnhof schreef: 05 okt 2020, 18:03 ik hou het bij AM 👍
😀
AM96 😎
MW41 wordt dan AR41
Maar we wijken af van het onderwerp...
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door LML »

Er is onlangs bekend gemaakt welk treinmaterieel er op korte termijn gaat komen in de Kempen voor treinen die nu met M4-rijtuigen wordt gereden. Dit heeft met materieelverschuivingen te maken door de instroom van M7 en de voltooiing van de elektrificatie Mol-Hamont in 2021:
Turnhout-Brussel-Binche: M4 wordt M6
(Hamont-)Mol-Lier-Leuven-Heverlee (studententreinen op zondagavond): M4 wordt Desiro (MS08)
(Neerpelt-)Mol-Lier-Mechelen-Brussel (P-treinen): M4 wordt varkenssnuit (MS75)
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door BlackEagle »

Wat is dan de ontbrekende stap?

We weten dat I10/I11 > M7 op de IC-01

Waar gaan de I10/I11's dan naartoe om M6, MS08 en MS75 vrij te maken? Naar de IC-12 Kortrijk-Welkenraedt? De IC-22/31 Antwerpen-Brussel? De IC-02 Antwerpen-Oostende?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Steven »

Er gaan een deel i11 normaal richting Brussel -Luxemburg om daar MR96 te vervangen normaal.
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Davy »

M6 op Turnhout Binche vind ik weer raar. Naar mijn ervaring is deze dienst buiten de spits helemaal niet druk en kan dat zo met enkeldeks materieel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Shrek »

LML schreef:Er is onlangs bekend gemaakt welk treinmaterieel er op korte termijn gaat komen in de Kempen voor treinen die nu met M4-rijtuigen wordt gereden. Dit heeft met materieelverschuivingen te maken door de instroom van M7 en de voltooiing van de elektrificatie Mol-Hamont in 2021:
Turnhout-Brussel-Binche: M4 wordt M6
(Hamont-)Mol-Lier-Leuven-Heverlee (studententreinen op zondagavond): M4 wordt Desiro (MS08)
(Neerpelt-)Mol-Lier-Mechelen-Brussel (P-treinen): M4 wordt varkenssnuit (MS75)
Hoe is dat bekend gemaakt?
trainlovertje
Berichten: 2345
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 11 okt 2020, 20:52
LML schreef:Er is onlangs bekend gemaakt welk treinmaterieel er op korte termijn gaat komen in de Kempen voor treinen die nu met M4-rijtuigen wordt gereden. Dit heeft met materieelverschuivingen te maken door de instroom van M7 en de voltooiing van de elektrificatie Mol-Hamont in 2021:
Turnhout-Brussel-Binche: M4 wordt M6
(Hamont-)Mol-Lier-Leuven-Heverlee (studententreinen op zondagavond): M4 wordt Desiro (MS08)
(Neerpelt-)Mol-Lier-Mechelen-Brussel (P-treinen): M4 wordt varkenssnuit (MS75)
Hoe is dat bekend gemaakt?
Stond op de facebookpagina Trein Weert-België zag ik, maar daar staat geen verdere bronvermelding bij.
trainlovertje
Berichten: 2345
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door trainlovertje »

In de presentatie van Vlaams-Brabant over het nieuwe vervoersplan staat eveneens dat de S5 weer haar gewone reisweg zal hernemen vanaf 12/2020, met stop in Weerde dus.

In de presentatie van West-Vlaanderen staat trouwens niets over een kortere reistijd tussen Kortrijk en Brugge. Ik dacht nochtans dat dat één van de grote verbeteringen zou gaan worden in West-Vlaanderen.
ronny
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door ronny »

Shrek schreef: 11 okt 2020, 20:52
LML schreef:Er is onlangs bekend gemaakt welk treinmaterieel er op korte termijn gaat komen in de Kempen voor treinen die nu met M4-rijtuigen wordt gereden. Dit heeft met materieelverschuivingen te maken door de instroom van M7 en de voltooiing van de elektrificatie Mol-Hamont in 2021:
Turnhout-Brussel-Binche: M4 wordt M6
(Hamont-)Mol-Lier-Leuven-Heverlee (studententreinen op zondagavond): M4 wordt Desiro (MS08)
(Neerpelt-)Mol-Lier-Mechelen-Brussel (P-treinen): M4 wordt varkenssnuit (MS75)
Hoe is dat bekend gemaakt?
Volgens een aantal politici :

Marianne Verhaert (VLD):
De Kempense treinreiziger merkt het elke dag: de treinen vanuit de Kempen hebben de meeste vertraging van het hele land. Maar daar komt verbetering in. Zo zal de IC Antwerpen-Mol-Hamont in de toekomst niet meer gesplitst worden in Mol, wat betekent dat de verbinding sneller en betrouwbaarder wordt. Dat kondigde de NMBS aan tijdens de roadshow waarin ze het nieuwe vervoersplan uit de doeken doet.

Een goede eerste stap vindt Marianne Verhaert, Kamerlid voor Open Vld en mobiliteitsspecialist. “De verbinding van Mol naar Antwerpen heeft nu een stiptheid tussen de 80% en 85%. Maar vooral het groot aantal afgeschafte treinen, een 400-tal in 2019, is een groot probleem op deze Kempense lijn. Dat komt voornamelijk omdat er met oud dieselmateriaal gereden wordt en er bovendien telkens in Mol een aan- of afkoppeling van rijtuigen moet gebeuren. Vaak met veel problemen tot gevolg.”

Nu de trein rechtstreeks doorrijdt van Mol naar Hamont en er een aparte trein de verbinding tussen Mol en Hasselt verzekert, moet de stiptheid en de betrouwbaarheid verbeteren. “Bovendien zal er door de elektrificatie tot in Hamont ook op termijn met nieuwer materieel gereden kunnen worden. Dat verbetert de stiptheid maar ook het reizigerscomfort.”

Door de elektrificatie komt er mogelijks ook een extra halte in het vizier. Nu is het eindstation van de verbinding Hamont, de NMBS onderzoekt of het de verbinding Antwerpen-Hamont kan doortrekken tot in Weert, net over de grens. “De aansluiting op Weert zou een groot voordeel kunnen zijn voor de Kempense reiziger. Want van daaruit zijn stations zoals Eindhoven, Rotterdam en Amsterdam zeer makkelijk te bereiken. Momenteel is Nederland, waar de verbinding is opgenomen in het regeerakkoord, bezig met enkele studies. Ik zal onze nieuwe minister van mobiliteit dan ook vragen om hier volop aan mee te werken en deze verbinding te ondersteunen.” Besluit Verhaert.

Servais Verherstraeten (CD&V):
De NMBS gaat op ‘korte termijn’ de oude dieseltreinen – gebruikt in onze regio – volledig vervangen door modernere exemplaren. Concreet zullen op de lijnen naar Brussel, de M4-toestellen vervangen worden door M6-rijtuigen. Op de lijnen naar Antwerpen zullen we geleidelijk aan steeds meer gerenoveerde ‘varkensneuzen’ (MS75) te zien krijgen. Volgens de NMBS komt dit gemoderniseerde materieel inzake capaciteit goed overeen met de grootte van de reizigersstromen tussen de Kempen en Antwerpen.
Ook de 'studententreinen' krijgen hun noodzakelijke upgrade. Door de elektrificatie van het stuk spoor tussen Hamont en Mol zullen ook hier elektrische toestellen kunnen worden ingezet. De jonge reizigers kunnen dus comfortabeler naar hun kot sporen. De wagonnen hebben een grotere capaciteit én studenten die van Hamont komen zullen niet meer moeten overstappen in Mol. Deze verandering gaat in vanaf september 2021.
Blijven inzetten op modernisering.
Federaal Volksvertegenwoordiger Servais Verherstraeten werkt al jaren op dit dossier. “Door de instroom van ‘dubbeldekkers’ (M7) op het Belgisch spoornet, komt er steeds meer materiaal vrij. Het is daarom logisch dat de NMBS stelselmatig de vernieuwing van het materiaal ook in de Kempen wil doortrekken. Ik pleitte er al een aantal jaar voor om de oude vervuilende dieselstellen te vervangen door modernere exemplaren.”
“De ‘nieuwe varkensneuzen’ kennen een goede betrouwbaarheid en bieden een beter zitcomfort dan de Desiro-toestellen. Maar aan het gebrek van airco of internet moet echt iets gebeuren. Ook de hoge opstap is wel degelijk een probleem.”, aldus Verherstraeten. “Ik ben blij met deze stap, maar de NMBS moet blijven inzetten op modernisering. Dit mag geen eindpunt zijn. Ik blijf pleiten om minstens tijdens de spits ook AM80-motorstellen op de Kempense spoorlijnen in te zetten.
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Terminus »

Interessant om zo al iets te weten te komen over wijzigende samenstellingen.
(En ik wist niet dat de Servais een treinenkenner was :lol: )
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door overweg13 »

Ik was nog meer verrast dat er bijd Open-VLD mobiliteitsspecialisten waren. Ik heb altijd gedacht dat alleen de auto voor hen van belang was...
Met vriendelijke groet

overweg13
jpvdveer
Berichten: 277
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door jpvdveer »

En fijn dat de volksvertegenwoordigers blij zijn met de nieuwe varkensneuzen en ervoor pleiten om in de spits zelfs MS80 in te zetten. In elk geval geeft dat blijk van een gepaste bescheidenheid. In alle ons omringende landen zou hier hartelijk om worden gelachen.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Zwoopaman »

Blijf het raar vinden dat politiekers de MW41 bestempelen als oud (bouwjaar 2000) en blij zijn dat ze worden vervangen door "comfortabeler" elektrisch materieel. De varkensneuzen en breaks zijn minstens 20 jaar ouder.
260689
Berichten: 3322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door 260689 »

Zwoopaman schreef: 12 okt 2020, 23:13 Blijf het raar vinden dat politiekers de MW41 bestempelen als oud (bouwjaar 2000) en blij zijn dat ze worden vervangen door "comfortabeler" elektrisch materieel. De varkensneuzen en breaks zijn minstens 20 jaar ouder.
En pittig detail, de MW41 heeft airco. Dat hebben de 800 en Breaks niet hoor.
Plaats reactie