Pagina 8 van 36

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 03 aug 2019, 22:20
door groentje
Vanuit Antwerpen is het misschien niet verkeerd om extra treinseries naar pakweg Brussel-Luxemburg te sturen? Er ontbreekt wat mij betreft een aanbod richting Ottignies en Namen vanuit Antwerpen... En ook aan de amplitude kan nog gewerkt worden, dan speelt de verzadiging in de NZV niet zo'n rol...

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 04 aug 2019, 13:44
door jan_olieslagers
groentje schreef: 03 aug 2019, 22:20 Vanuit Antwerpen is het misschien niet verkeerd om extra treinseries naar pakweg Brussel-Luxemburg te sturen? Er ontbreekt wat mij betreft een aanbod richting Ottignies en Namen vanuit Antwerpen... En ook aan de amplitude kan nog gewerkt worden, dan speelt de verzadiging in de NZV niet zo'n rol...
Men zou misschien de S5 - of sommige, 1 per uur bv. - noordwaarts kunnen doortrekken tot Antwerpen. Daar zal zeker een clienteel voor zijn. Alleen lijkt het me niet dat er extra stoptreincapcaciteit nodig is tussen Antwerpen en Mechelen; misschien kan hij enkel stoppen in Berchem en Nekkerspoel, bv.?

En als men dan diezelfde rit bezuiden Etterbeek op L161 stuurt is er gelijk een verbinding Antwerpen-Namur; alleen ben ik niet zo zeker of er daar wel veel mensen op zitten te wachten. Het bedienen van Luxemburg en Schuman uit zuid-oostelijke richting is dan al nuttiger nmbm.

Maar voor beide ideetjes zal er wel geen spoorcapaciteit meer over zijn, zeker?

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 04 aug 2019, 13:50
door Shrek
Mij lijkt het nuttiger om de IC's Dinant-luchthaven en Charleroi-luchthaven door te trekken naar Antwerpen eens de werken rond Mechelen en Otterbeek achter de rug zijn. Daar zou dan in principe genoeg capaciteit voor moeten zijn.

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 04 aug 2019, 14:13
door rvdborgt
Shrek schreef: 03 aug 2019, 22:13 In het weekendkan er niet meer rijden wegens de Infrabel-eis dat of L25 of L27 buiten dienst moet kunnen zijn.
In de week zijn er in de NZV gewoon geen rijpaden meer over.
Zijn daar dan grootschalige werkzaamheden (er valt me eigenlijk niks op) of claimt Infrabel ieder weekend de helft van de sporen voor onderhoud? In dat laatste geval zou ik toch denken dan dat ook in een beperkt aantal weekends zou moeten kunnen.

Groetjes,
Rian

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 04 aug 2019, 15:06
door Shrek
rvdborgt schreef: 04 aug 2019, 14:13
Shrek schreef: 03 aug 2019, 22:13 In het weekendkan er niet meer rijden wegens de Infrabel-eis dat of L25 of L27 buiten dienst moet kunnen zijn.
In de week zijn er in de NZV gewoon geen rijpaden meer over.
Zijn daar dan grootschalige werkzaamheden (er valt me eigenlijk niks op) of claimt Infrabel ieder weekend de helft van de sporen voor onderhoud? In dat laatste geval zou ik toch denken dan dat ook in een beperkt aantal weekends zou moeten kunnen.
Het is op zich geen claim, Infrabel verkoopt gewoon geen rijpaden die beide lijnen tegelijk vereisen in het weekend.
Er zijn af en toe grootschalige werkzaamheden (de vernieuwing van de bovenleiding op L27, de seinvernieuwing L25,...) maar niet heel de tijd. Het punt hier is gewoon dat Infrabel het onderhoud en aanpassingswerken veel goedkoper en efficiënter kan inplannen als er 2 dagen lang geen verkeer is.
Centenkwestie dus :wink:

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 04 aug 2019, 15:13
door jan_olieslagers
Shrek schreef: 04 aug 2019, 13:50 Mij lijkt het nuttiger om de IC's Dinant-luchthaven en Charleroi-luchthaven door te trekken naar Antwerpen eens de werken rond Mechelen en Otterbeek achter de rug zijn. Daar zou dan in principe genoeg capaciteit voor moeten zijn.
Ik had er niet bij stilgestaan dat de Dinant-Luchthaven reeds een redelijke bediening inhoudt van Schuman en Luxembourg vanuit de regio Namur.
Jawel, een beter idee is dat, het belast L25/27 niet tussen Brussel en Mechelen en daar zijn die juist het drukst. Ook moeten die IC's uit het Zuiden dan de luchthaven niet gebruiken als eindstation, waardoor de beperkte spoor- en perroncapaciteit daar beter kan gebruikt worden.

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 04 aug 2019, 16:03
door Shrek
Over de Antwerpen-Brussel: daar zijn inderdaad minder verbindingen dan vanuit Leuven of Gent, maar is er echt te weinig aanbod? Laten we er vanuit gaan dat over enkele jaren de vermaledijde 27+M5 verdwenen is en er betrouwbaarder en iets sneller materieel rijdt op de tragere IC's. Die kunnen dan misschien zelfs enkele minuten sneller (nu staan de treinen met Desiros soms lang te wachten in de tussenstations). Dan heb je 4 bruikbare treinen per uur met voldoende zitplaatsen, dat is toch helemaal geen slechte situatie?

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 04 aug 2019, 16:37
door jan_olieslagers
is er echt te weinig aanbod?
Stap maar eens op een werkdag tussen 16:30 en 18:00 in een M6 in Brussel-Noord, richting Antwerpen. Ge zult dan wel weten dat er te weinig aanbod is. Meer dan eens heb ik meegemaakt dat de beide middengangen (boven en beneden) vol stonden met mensen die geen zitplaats vonden, die inderdaad stevig opeengepakt rechtstonden.

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 04 aug 2019, 16:56
door overweg13
Eén van de funeste zij-effecten van goede frequenties is dat "men" er niet zo zwaar aan tilt als een trein uitvalt. Ik vermoed dat de overbezettingen dan ook niet structureel zijn - maar daarom niet minder reëel - door frequent uitvallende treinen (met of zonder M5) en door treinen in vertraging. Als je om de 15 minuten een trein hebt en een trein heeft tien minuten vertraging, dan is de verleiding groot om de eerste te nemen, met overbezetting tot gevolg. Als dan ook nog eens wat treinen met verminderde samenstelling rijden, is het hek helemaal van de dam.
Wat niet betekent dat ik het probleem ontken: in september en oktober noteer ik al vele jaren de (gedetailleerde) samenstelling van alle gesleepte treinen en het is me al enkele keren opgevallen hoeveel volk er zelfs in Antwerpen-Berchem (een van mijn pleisterplaatsen) nog uit die IC's stapt, zelfs met normale samenstelling.

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 04 aug 2019, 16:57
door rvdborgt
Shrek schreef: 04 aug 2019, 15:06
rvdborgt schreef: 04 aug 2019, 14:13
Shrek schreef: 03 aug 2019, 22:13 In het weekendkan er niet meer rijden wegens de Infrabel-eis dat of L25 of L27 buiten dienst moet kunnen zijn.
In de week zijn er in de NZV gewoon geen rijpaden meer over.
Zijn daar dan grootschalige werkzaamheden (er valt me eigenlijk niks op) of claimt Infrabel ieder weekend de helft van de sporen voor onderhoud? In dat laatste geval zou ik toch denken dan dat ook in een beperkt aantal weekends zou moeten kunnen.
Het is op zich geen claim, Infrabel verkoopt gewoon geen rijpaden die beide lijnen tegelijk vereisen in het weekend.
Er zijn af en toe grootschalige werkzaamheden (de vernieuwing van de bovenleiding op L27, de seinvernieuwing L25,...) maar niet heel de tijd. Het punt hier is gewoon dat Infrabel het onderhoud en aanpassingswerken veel goedkoper en efficiënter kan inplannen als er 2 dagen lang geen verkeer is.
Centenkwestie dus :wink:
Een suboptimalisatie voor Infrabel, misschien. De prijs daarvoor betalen de NMBS en de maatschappij. Het zet immers een stevige rem op de reizigersgroei in het weekend.

Groetjes,
Rian

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 04 aug 2019, 17:02
door Shrek
rvdborgt schreef:
Shrek schreef: 04 aug 2019, 15:06
rvdborgt schreef: 04 aug 2019, 14:13 Zijn daar dan grootschalige werkzaamheden (er valt me eigenlijk niks op) of claimt Infrabel ieder weekend de helft van de sporen voor onderhoud? In dat laatste geval zou ik toch denken dan dat ook in een beperkt aantal weekends zou moeten kunnen.
Het is op zich geen claim, Infrabel verkoopt gewoon geen rijpaden die beide lijnen tegelijk vereisen in het weekend.
Er zijn af en toe grootschalige werkzaamheden (de vernieuwing van de bovenleiding op L27, de seinvernieuwing L25,...) maar niet heel de tijd. Het punt hier is gewoon dat Infrabel het onderhoud en aanpassingswerken veel goedkoper en efficiënter kan inplannen als er 2 dagen lang geen verkeer is.
Centenkwestie dus :wink:
Een suboptimalisatie voor Infrabel, misschien. De prijs daarvoor betalen de NMBS en de maatschappij. Het zet immers een stevige rem op de reizigersgroei in het weekend.

Groetjes,
Rian
Het probleem is natuurlijk dat noch de NMBS noch "de maatschappij" de kosten van de lijnen wel openhouden willen dragen.

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 04 aug 2019, 18:01
door jan_olieslagers
... en wordt er bij Infrabel wel nagedacht over manieren om het werk even vlot te organiseren, met minder onderbrekingen van de dienstverlening? Ook hier wacht ik met een visademke op SLA's... Het is wel degelijk logisch dat er meer betaald moet worden voor meer beschikbaarheid, maar hoe wordt dat vandaag in de praktijk gebracht? Er zijn toch (nog) geen SLA's, dacht ik, aangaande beschikbaarheid van spoorlijnen?

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 04 aug 2019, 18:11
door Shrek

jan_olieslagers schreef:... en wordt er bij Infrabel wel nagedacht over manieren om het werk even vlot te organiseren, met minder onderbrekingen van de dienstverlening?
Even vlot met minder onderbrekigen kan niet (mede door DVIS dat geen kranen meer toelaat naast een spoor in dienst).
We evolueren trouwens net naar grotere werven met buitendienststellingen van één of meerdere weken. Zoals we rond Vilvoorde hadden vorige maand of nu rond Luik-St Lambert.


Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 04 aug 2019, 18:22
door jan_olieslagers
... alweer die eeuwige reflex om de schuld bij anderen te leggen. Nu is het weer DVIS die de boter gegeten heeft.
Zelf eens nadenken mag dus echt niet verlangd worden, duidelijkerwijs. Zucht.
Dat schreeuwt om rigoureuzere maatregelen. Die er voorlopig niet komen, natuurlijk, bij gebrek aan regering.

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 04 aug 2019, 18:24
door Shrek
jan_olieslagers schreef:... alweer die eeuwige reflex om de schuld bij anderen te leggen. Nu is het weer DVIS die de boter gegeten heeft.
Zelf eens nadenken mag dus echt niet verlangd worden, duidelijkerwijs. Zucht.
Dat schreeuwt om rigoureuzere maatregelen. Die er voorlopig niet komen, natuurlijk, bij gebrek aan regering.
Ik zeg niet dat het de schuld van DVIS is, zij doen gewoon hun werk. Maar het resultaat is wel dat er meer hinder is. Infrabel is uiteraard wel proactief en lost het probleem op door werven te bundelen en de sporen opeens voor langere tijd buiten dienst te nemen.