Pagina 10 van 13

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 05 aug 2019, 16:22
door Tram44
Bij vergaderingen over het stationsproject is altijd gezegd dat de perrons in Mechelen langer worden. De perrons 11 en 12 zijn in ieder geval langer. Ook de perrons 2/3 en 3/4 zijn behoorlijk lang én recht maar daar heb je op lijn 25 niet zoveel aan.

De langste combinaties die ik hier vandaag zie halteren zijn loc21/27+4M6+loc21/27+5M6, d.w.z. twee locs met negen rijtuigen. Dat biedt al een behoorlijke capaciteit maar er rijden helaas in de spits ook IC's met slechts 7 M6-rijtuigen of het gebeurt ook wel eens dat een stam dat 9 rijtuigen moet tellen binnenrolt met slechts 5 rijtuigen. Dat is nog altijd beter dan de hele trein te schrappen maar een pretje is het ook niet.

Op de zondagen van de klimaatbetogingen zag ik combinaties van 4 Desiro's maar dan speelde het ontblokkingsprobleem wellicht minder. In het verleden reden ern ook combinaties van 3 AM75 maar ik weet niet of dat vandaag technisch nog kan en ik ben er ook niet meteen voorstander van om die rijdende sauna's terug te halen.

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 05 aug 2019, 19:13
door groentje
Zelfs bij de huidige maximale samenstelling is het af en toe prijs in Mechelen. Al een paar keer een trein die ik even wilde ophouden om een andere voor te laten de wisselstraat niet vrij maakte en toch ervoor moest laten... Ik verdenk sommige bestuurders ervan het met opzet te doen, omdat ze niet (nog) meer vertraging willen oplopen...

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 06 aug 2019, 01:05
door Steven
treinbestuurders zijn verplicht om 8m van het sein te stoppen, bij de ene is die 8 meter ruimer dan bij de andere, we gebruiken nu eenmaal geen meetlat om dat na te kijken :wink: , en soms komt het op een cm aan natuurlijk, maar dat zie je dan niet als je vooraan zit en je achteraan nog net voor 1 cm in die andere sectie zit.

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 06 aug 2019, 04:17
door groentje
Tja, andere treinbestuurders nemen die veiligheidsmarge wel heel ruim (ooit goederentrein van slordige 600m gehad die Testelt niet vrijmaakte. Het wijkspoor is 750m...)

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 06 aug 2019, 06:46
door Tim
groentje schreef:
06 aug 2019, 04:17
Tja, andere treinbestuurders nemen die veiligheidsmarge wel heel ruim (ooit goederentrein van slordige 600m gehad die Testelt niet vrijmaakte. Het wijkspoor is 750m...)
Een goederentrein op snelheid moet je laten doorrijden :wink:

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 06 aug 2019, 07:31
door groentje
Liefst wel, maar een G90 die vlak voor de IC naar Hasselt zit, dat geeft 10' vertraging aan die IC. Minstens. Met die goederentrein naar de kant zou dat 5' moeten zijn in Diest, en 3-4 in Hasselt... En daar worden we op afgerekend...

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 06 aug 2019, 09:02
door Glodenox
Hoe haalbaar/wenselijk zou het zijn om een aanduiding te geven aan bestuurders dat ze de sectie achter hen nog niet vrijgemaakt hebben? Op zich zou zo'n aanduiding overbodig moeten zijn omdat de lengte van de trein en de lengte van het perron gekend zijn, maar het kan misschien wel wat meer gemoedsrust geven. Wanneer men dan opzettelijk de wisselstraat zou gaan blokkeren kan men deze persoon er echt op kan gaan aanspreken aangezien de nodige informatie voor handen was.

Een heel Visual Docking Guidance System zoals bij vliegtuigen lijkt me overdreven, maar op sommige strategische plaatsen lijkt me een aanduiding van afstand wel een toegevoegde waarde.

PS: we zijn een beetje aan het afwijken van het originele onderwerp. Misschien een aparte topic van maken?

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 07 aug 2019, 20:32
door Eimai
groentje schreef:
05 aug 2019, 19:13
Zelfs bij de huidige maximale samenstelling is het af en toe prijs in Mechelen. Al een paar keer een trein die ik even wilde ophouden om een andere voor te laten de wisselstraat niet vrij maakte en toch ervoor moest laten... Ik verdenk sommige bestuurders ervan het met opzet te doen, omdat ze niet (nog) meer vertraging willen oplopen...
Dat zal dan ook wel mee aan de kwaliteit van de grensbordjes liggen die aanduiden waar we moeten staan bij welk aantal rijtuigen, die vaak onder het onkruid zitten of mettertijd zijn verdwenen en waar we dus op gevoel moeten gokken. Plus, een trein zet je niet zomaar stil op de exacte meter waar je het wil hebben, zeker een gesleepte trein niet, en al zeker niet als je naar een rood sein aan het rijden bent, waar je weet dat één meter per ongeluk daar voorbij rijden een hoop miserie, tijd- en geldverlies betekent voor de machinist. Dus zeker bij rood worden de marges ruim genoeg gehouden. En 8 meter is het minimum, maar dat is echt al enorm kortbij om een trein stil te zetten als we niet willen kruipen naar het sein elke keer, dus voor de meesten zal het minstens al de afstand van een rijtuig zijn tot dat sein, en dat kan het verschil maken op de grootste samenstellingen of je net wel of niet binnen staat.

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 07 aug 2019, 23:03
door Shrek
Hier is Infrabel de schuldige hoor: de perrons in Mechelen zijn gewoon effectief te kort.
Daarom ook dat er een plan bestaat om het hele station aan te passen en de perrons langer te maken, wanneer dat zal gebudgetteerd en uitgevoerd worden hangt volledig af van de volgende regering.

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 08 aug 2019, 14:42
door FrederikD
Ze zijn toch al bezig in Mechelen?

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 08 aug 2019, 17:56
door Shrek
FrederikD schreef:Ze zijn toch al bezig in Mechelen?
Ja, maar de financiering (en dus einddatum) zijn nog niet rond.

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 09 aug 2019, 14:05
door Glodenox
Momenteel is men er bezig aan het nieuwe spoor 11 en 12. De ombouw van de andere sporen is financieel al vastgelegd, maar moet nog een deel van de nodige vergunningen krijgen vooraleer ze kunnen beginnen.

De omgevingsvergunning is enkele dagen geleden ingediend: http://mecheleninbeweging.be/nu-bezig/4 ... erond.html

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 09 aug 2019, 16:31
door Shrek
Eerst zien dan geloven, voor Gent was er eerst ook voldoende geld beschikbaar, en kijk nu...

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 09 aug 2019, 16:34
door Glodenox
Men gaat het in elk geval in 1 aanbesteding doen in Mechelen. Dus het is alles of niets, in tegenstelling tot wat in Gent aan het gebeuren is. Gezien de vele kostenbesparingen die ze al hebben toegepast in het project (door minder grond af te graven) ga ik er van uit dat dit wel zal lukken.

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 10 aug 2019, 19:39
door Tram44
Dat is ook mijn inschatting. De aanbesteding, gepland begin 2020, gebeurt bovendien niet in een verkiezingsjaar, wat helpt om de prijzen onder controle te houden.