Pagina 24 van 36

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 13 sep 2020, 10:56
door 260689
rvdborgt schreef: 13 sep 2020, 10:35
Wout912 schreef: 13 sep 2020, 10:09 Ik heb juist de nieuwe dienstregeling eens bekeken in de routeplanner en wat mij toch wel opvalt is het wegvallen van de piekuurtreinen tussen Antwerpen-Centraal en Sint-Niklaas. Het was al langer duidelijk dat er nog geen halfuurfrequentie gedurende de hele dag zou komen tussen Antwerpen en Sint-Niklaas, maar dat ook de piekuurtreinen op dit traject zouden wegvallen, is volgens mij nooit gecommuniceerd.

Ik reis tijdens de avondspits al eens tussen Antwerpen-Berchem en Melsele met S34 8292 (piekuurtrein). Ik heb het eens één keer meegemaakt dat deze werd afgeschaft (nog voor de coronacrisis) en dat iedereen de reguliere S34-trein van twintig minuten later moest nemen. De desiro die deze verbinding uitvoerde, zat toen echt propvol. Indien de piekuurtreinen niet meer zullen rijden bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling, hoop ik dat de NMBS toch op zijn minst twee desiro's zal inzetten op de reguliere S34-treinen...
Ik zie op Antwerpen - Sint-Niklaas noch een halfuurdienst met de S-trein, noch P-treinen. Ik hoop dat hier nog minstens een van beide moet worden toegevoegd.

Groetjes,
Rian
Deze zal denk ik nog aangevuld moeten worden. In de conceptdiensten van depot Sint-Niklaas staat wel degelijk dat Antwerpen - Sint-Niklaas een half uur dienst wordt. Het treinnummer zal beginnen met 14xx. Deze zal dus gekoppeld rijden met de verbinding Antwerpen - Lokeren (-Dendermonde).

Klein voorbeeldje:

2657

Antwerpen-Centraal: 07u19
Dendermonde: 08u22

2679

Dendermonde: 08u38
Antwerpen-Centraal: 09u41

1459

Antwerpen-Centraal: 09u56
Sint-Niklaas: 10u25

1481

Sint-Niklaas: 10u34
Antwerpen-Centraal: 11u04

Alles zal gereden worden met 1x desiro.

Personeel heeft terecht geklaagd dat m'n met moeite naar de WC kan, iets eten of dergelijke. Maar positief is het dan wel weer voor de reizigers dat die effectief een halfuur dienst hebben.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 13 sep 2020, 11:29
door Spoorlijn 89
Een nieuwe dienstregeling met werkelijk geen enkele verbetering voor reizigers in Anzegem en Vichte. Drie jaar geleden een forse toename van de reistijd richting Gent en Brussel, en ondanks talloze klachten doen ze nu zelfs geen poging om iets te veranderen. Ongelooflijk.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 13 sep 2020, 13:42
door Steve
FLV-FGSP schreef: 13 sep 2020, 10:46 De halfuursdienst Brussel - Zottegem - Kortrijk komt er gelukkig wel, evenals de S3 in het weekend.
Een halve S3 dan, want lijn 60 kan het nog steeds schudden met enkel de S10 om het uur. En een nieuwe klap voor de leesbaarheid van het S-net, met een S3 die op het ene moment naar Dendermonde rijdt en op het andere naar Schaarbeek.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 13 sep 2020, 14:13
door trainlovertje
Steve schreef: 13 sep 2020, 13:42
FLV-FGSP schreef: 13 sep 2020, 10:46 De halfuursdienst Brussel - Zottegem - Kortrijk komt er gelukkig wel, evenals de S3 in het weekend.
Een halve S3 dan, want lijn 60 kan het nog steeds schudden met enkel de S10 om het uur. En een nieuwe klap voor de leesbaarheid van het S-net, met een S3 die op het ene moment naar Dendermonde rijdt en op het andere naar Schaarbeek.
Wat ik nog vreemder vind aan de S3 is dat die vanaf december in Anderlecht zal stoppen, maar nog steeds niet in Liedekerke...

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 13 sep 2020, 16:12
door Steven
4 min voor de S3 vertrekt de IC Tongeren Gent met stop in Liedekerke. Beter die IC niet laten stoppen in Liedekerke en die aan de S3 geven.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 13 sep 2020, 16:18
door Davy
Is er ook al wat nieuws of er grote materieelverschuivingen zullen zijn?

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 13 sep 2020, 17:14
door trainlovertje
Davy schreef: 13 sep 2020, 16:18 Is er ook al wat nieuws of er grote materieelverschuivingen zullen zijn?
Alleszins niet op de Brussel - Luxemburg, want er moet voor een aantal treinen nog steeds overgestapt worden in Aarlen. De HLE 18 zou tegen die tijd dus nog steeds geen toelaten voor GH Luxemburg hebben, hoewel NMBS me heeft laten weten dat die dit jaar nog rond zou zijn. Ik moet er wel bij zeggen dat ik die info pre-corona bekomen heb.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 13 sep 2020, 18:33
door EBFS
trainlovertje schreef: 13 sep 2020, 14:13 Wat ik nog vreemder vind aan de S3 is dat die vanaf december in Anderlecht zal stoppen, maar nog steeds niet in Liedekerke...
Hoe gaat dit nieuw station nu eigenlijk heten? Is het station COOVI of station Anderlecht? Ik hoop op het laatste aangezien ik het eerste een verschrikkelijk naam vind voor een metro- of treinstation. Een afkorting en dan nog van een school die misschien binnen een week van naam verandert (bij wijze van spreken uiteraard).

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 13 sep 2020, 19:08
door trainlovertje
EBFS schreef: 13 sep 2020, 18:33
trainlovertje schreef: 13 sep 2020, 14:13 Wat ik nog vreemder vind aan de S3 is dat die vanaf december in Anderlecht zal stoppen, maar nog steeds niet in Liedekerke...
Hoe gaat dit nieuw station nu eigenlijk heten? Is het station COOVI of station Anderlecht? Ik hoop op het laatste aangezien ik het eerste een verschrikkelijk naam vind voor een metro- of treinstation. Een afkorting en dan nog van een school die misschien binnen een week van naam verandert (bij wijze van spreken uiteraard).
In de app staat het aangeduid als 'Anderlecht'.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 13 sep 2020, 19:16
door overweg13
COOVI zou inderdaad eigenaardig geweest zijn want in de wijde omtrek is de school bekend als CERIA... Frans heeft ook zijn rechten...

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 13 sep 2020, 19:36
door EBFS
Het metrostation heet COOVI in het Nederlands en CERIA in het Frans. Dus het zou logisch zijn moesten de beide namen gebruikt worden. Het BHG is tweetalig. Maar bon, ik ben blij dat het Anderlecht wordt.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 13 sep 2020, 21:47
door BlackEagle
Op basis van de presentatie (https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... -2020-2023) die de NMBS gaf in het federale parlement over het vervoersplan, zouden de volgende wijzigingen in de nieuwe dienstregeling moeten zitten (met voorbehoud voor sommige projecten):

Week
IC-33 stopt ook in Esneux
P7444/7445 en P8445/8446 stoppen ook in Leuven

Nieuwe IC-13 Kortrijk-Oudenaarde-Zottegem-Brussel (halfuurfrequentie Kortrijk-Brussel), ter vervanging van de P-treinen (mogelijk uitgesteld door Covid, update september 2020)
IC-33 Liers-Luxemburg ingekort tot Luik-Guillemins en rijdt elk uur tussen Luik en Gouvy (ter vervanging van P-treinen) (mogelijk uitgesteld door Covid, update september 2020)
S34 elk halfuur tussen Antwerpen en Sint-Niklaas (ter vervanging van P-treinen) (mogelijk uitgesteld door Covid, update september 2020)
Uitbreiding amplitude P-treinen Gembloux-Jemeppe-sur-Sambre van 17u05-18u05 tot 16u05-19u05

IC-28 rijdt ook in de vakantie tussen Gent en Antwerpen
3 IC’s ipv 4 IC’s tussen Antwerpen en Brussel tijdens de vakantie!
IC-12 stopt in Ans
S7 beperkt tot Vilvoorde, S4 verlengd tot Mechelen
S61 verlengd tot Waver tijdens de daluren (tot in 2022) (mogelijk uitgesteld door Covid, update september 2020)
L-04 Quévy-Doornik verlengd tot Moeskroen (mogelijk uitgesteld door Covid, update september 2020)

Uitbreidingen amplitudes rond Charleroi, Luik, Brussel, Gent, Namen en Turnhout

Weekend
S3 rijdt ook in het weekend

L-02 Zeebrugge-Gent rijdt 1x/u ipv 1x/2u tussen Brugge en Zeebrugge
L-29 elk uur verlengd tot Quévy
L-13 rijdt elke twee uur tussen Virton-Athus-Aarlen

Uitbreiding amplitudes rond Gent en Brugge

Weekendbediening van de stations:
– Mervergnies-Attre (L-29)
– Bléret (S44)
– Voroux (S44)
– Hever (IC-21)
– Landskouter (S52)
– Balegem-Zuid (S52)

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 16 sep 2020, 07:43
door trein92
Shrek schreef: 10 sep 2020, 09:59
trein92 schreef:Op 7 september is de dienstregeling licht gewijzigd. Daarom stopt de s9-trein in Herent enkel nog in de richting Eigenbrakel, maar niet meer richting Leuven. Ik zga op Twitter al wat reacties hierop.

Toch totaal onlogisch lijkt mij? Iemand die weet hoe dit zit?
Op het eerste zicht is dat om niet in de weg te rijden van de 22** die vlak erna aan volle snelheid door Herent moet passeren. Maar het is inderdaad geen optimale oplossing.
Update: hierbij nog een antwoord van de klantendienst:

Door werken die Infrabel uitvoert op lijnen 36 en 36N ter hoogte van de brug over de R0 in Zaventem werd de
rittijd van verschillende treinen die over deze lijn rijden gewijzigd. Deze aanpassing veroorzaakt echter een
conflict tussen IC20 Gent-Sint-Pieters – Tongeren en S9 Eigenbrakel – Leuven richting Leuven.
Om de hinder (structurele vertragingen, schrappen van verbindingen) voor zoveel mogelijk reizigers te beperken
werd als noodzakelijke oplossing weerhouden om de halte Herent tijdelijk niet te bedienen door de S9-treinen
richting Leuven.
Reizigers komende van Eigenbrakel en Brussel kunnen de S9-trein nemen tot Kortenberg, waar er aansluiting
is met S2 richting Leuven. Dit zorgt voor een bijkomende reistijd van 11 minuten.
Deze aangepaste dienstregeling is voorzien tot en met 5 februari 202 1.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 16 sep 2020, 07:53
door rvdborgt
trein92 schreef: 16 sep 2020, 07:43 Update: hierbij nog een antwoord van de klantendienst:

Door werken die Infrabel uitvoert op lijnen 36 en 36N ter hoogte van de brug over de R0 in Zaventem werd de
rittijd van verschillende treinen die over deze lijn rijden gewijzigd. Deze aanpassing veroorzaakt echter een
conflict tussen IC20 Gent-Sint-Pieters – Tongeren en S9 Eigenbrakel – Leuven richting Leuven.
Om de hinder (structurele vertragingen, schrappen van verbindingen) voor zoveel mogelijk reizigers te beperken
werd als noodzakelijke oplossing weerhouden om de halte Herent tijdelijk niet te bedienen door de S9-treinen
richting Leuven.
Ik had inmiddels ook iets dergelijks van het Facebook-team gekregen, dat ik na enig heen en weer ook kon laten inzien dat het niet zo handig is om een stiekeme (*) wijziging in de dienstregeling te doen met o.a. vervroegde vertrektijden en vervallen haltes. Ze zouden het doorgeven aan de dienst reizigerscommunicatie.

Groetjes,
Rian

(*) een nietszeggend bericht op de website en wat willekeurig verstuurde app-meldingen zijn geen aankondiging, laat staan een overzicht van de belangrijkste wijzigingen.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 28 sep 2020, 10:10
door ov_wijzer
BlackEagle schreef: 13 sep 2020, 21:47 Op basis van de presentatie (https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... -2020-2023) die de NMBS gaf in het federale parlement over het vervoersplan, zouden de volgende wijzigingen in de nieuwe dienstregeling moeten zitten (met voorbehoud voor sommige projecten):
L-04 Quévy-Doornik verlengd tot Moeskroen (mogelijk uitgesteld door Covid, update september 2020)
Volgens de app als je zoekt op de reeks 4600 rijdt deze overdag inderdaad nu door naar Moeskroen.