Pagina 29 van 36

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 14 okt 2020, 23:28
door Shrek
rvdborgt schreef: 14 okt 2020, 23:04 Zijn er dan nog veel werkzaamheden op lijn 25 of 27 en tot wanneer zijn die gepland? Want "meerdere weekends per jaar" lijkt me alleen noodzakelijk voor grootschalige werkzaamheden.
Of de NMBS dit een goede oplossing vindt, dat lijkt me sterk. Misschien eerder de minst slechte oplossing onder de omstandigheden.
De seininrichting op L25 Mechelen-Brussel wordt volledig vernieuwd, de bovenleiding op L27 Mechelen-Antwerpen moet nog vernieuwd worden en dan zijn er nog alle werken rond Mechelen.
Ik zie niet in hoe je zoiets beter kan oplossen dan dar structureel ruimte voor te voorzien. Als je dat week per week apart moet inplannen kunnen de reizigers er ook niet meer aan uit.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 14 okt 2020, 23:43
door rvdborgt
Shrek schreef: 14 okt 2020, 23:28
rvdborgt schreef: 14 okt 2020, 23:04 Zijn er dan nog veel werkzaamheden op lijn 25 of 27 en tot wanneer zijn die gepland? Want "meerdere weekends per jaar" lijkt me alleen noodzakelijk voor grootschalige werkzaamheden.
Of de NMBS dit een goede oplossing vindt, dat lijkt me sterk. Misschien eerder de minst slechte oplossing onder de omstandigheden.
De seininrichting op L25 Mechelen-Brussel wordt volledig vernieuwd, de bovenleiding op L27 Mechelen-Antwerpen moet nog vernieuwd worden en dan zijn er nog alle werken rond Mechelen.
Ik zie niet in hoe je zoiets beter kan oplossen dan dar structureel ruimte voor te voorzien. Als je dat week per week apart moet inplannen kunnen de reizigers er ook niet meer aan uit.
Dat is inderdaad grootschalig.
Enig idee hoe lang de werkzaamheden aan de bovenleiding en seininrichting nog duren?

Groetjes,
Rian

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 19 okt 2020, 20:13
door Spoorlijn 89
Ik had een voorstel gedaan aan de klantendienst om de overdreven lange overstaptijden in Oudenaarde (19 minuten overstaptijd naar Gent, 17 minuten naar Brussel) voor reizigers in Anzegem en Vichte te verbeteren:

Als de info in de reisplanner klopt, zullen er in Kortrijk elk uur treinen vertrekken naar Oudenaarde om u12 (IC richting Brussels Airport), om u42 (IC richting Schaarbeek) en om u53 (L richting Zottegem). Is het mogelijk om de L richting Zottegem circa 10 minuten later te laten vertrekken? Zodoende kan de overstaptijd in Oudenaarde van reizigers uit Anzegem en Vichte met 10 minuten ingekort worden.

In de omgekeerde richting stel ik een gelijkaardige vraag. Als de info in de reisplanner klopt, zullen er in Oudenaarde elk uur treinen vertrekken naar Kortrijk om u32 (IC richting Oostende), om u47 (L richting Kortrijk) en om u57 (IC richting Kortrijk). Is het mogelijk om de L richting Kortrijk circa 10 minuten vroeger te laten vertrekken? Zodoende kan ook hier de overstaptijd in Oudenaarde van reizigers naar Anzegem en Vichte met 10 minuten ingekort worden.

Volgend antwoord ontvangen:

Operationeel is een later vertrek van de L-trein Kortrijk – Zottegem op dit moment niet mogelijk. Indien hij bijvoorbeeld 10 minuten later zou aankomen in Oudenaarde, ontstaat er een conflict met S51-trein Ronse – Gent-Sint-Pieters bij aankomst in Oudenaarde. Een later vertrek van een 5-tal minuten uit Kortrijk is helaas ook niet mogelijk wegens de korte opeenvolging met IC04 Kortrijk – Gent – Antwerpen tussen Kortrijk en de vertakking Zandberg en de kruising ter hoogte van vertakking Zandberg met de IC04 Antwerpen – Gent - Kortrijk.

Is het nu echt zo dat de treindienst momenteel zo ongelooflijk fragiel in elkaar zit dat er geen enkele ruimte is om iets aan te passen? :roll: En dat terwijl de stoptrein Denderleeuw-Zottegem-Oudenaarde-Kortrijk vlotjes 18 minuten blijft staan in Zottegem (en daar pas 12 minuten na de IC-trein vertrekt) en vervolgens ook nog eens 5 minuten blijft staan in Oudenaarde? Ergens moet daar toch ruimte zijn voor verbetering?

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 19 okt 2020, 20:24
door Shrek
Spoorlijn 89 schreef: 19 okt 2020, 20:13 Operationeel is een later vertrek van de L-trein Kortrijk – Zottegem op dit moment niet mogelijk. Indien hij bijvoorbeeld 10 minuten later zou aankomen in Oudenaarde, ontstaat er een conflict met S51-trein Ronse – Gent-Sint-Pieters bij aankomst in Oudenaarde. Een later vertrek van een 5-tal minuten uit Kortrijk is helaas ook niet mogelijk wegens de korte opeenvolging met IC04 Kortrijk – Gent – Antwerpen tussen Kortrijk en de vertakking Zandberg en de kruising ter hoogte van vertakking Zandberg met de IC04 Antwerpen – Gent - Kortrijk.

Is het nu echt zo dat de treindienst momenteel zo ongelooflijk fragiel in elkaar zit dat er geen enkele ruimte is om iets aan te passen? :roll: En dat terwijl de stoptrein Denderleeuw-Zottegem-Oudenaarde-Kortrijk vlotjes 18 minuten blijft staan in Zottegem (en daar pas 12 minuten na de IC-trein vertrekt) en vervolgens ook nog eens 5 minuten blijft staan in Oudenaarde? Ergens moet daar toch ruimte zijn voor verbetering?
Er is daar enkel ruimte tot vebetering als het voor anderen verslechtert. Moest het makkelijk zijn hadden ze het echt al wel gedaan hoor :wink:
Maar wel chiq dat ze zo'n gedetailleerd antwoord geven, nu weten we meteen hoe het zit :)

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 21 okt 2020, 09:20
door BlackEagle
Spoorlijn 89 schreef: 19 okt 2020, 20:13 Ik had een voorstel gedaan aan de klantendienst om de overdreven lange overstaptijden in Oudenaarde (19 minuten overstaptijd naar Gent, 17 minuten naar Brussel) voor reizigers in Anzegem en Vichte te verbeteren:
Vind je dat overdreven lange overstaptijden? Sorry, maar op dezelfde L-trein hebben reizigers uit Sint-Denijs-Boekel en Munkzwalm een véél slechter overstapmodel. De L-trein is richting Brussel goed aangesloten (met 12min overstap in Zottegem, dit is waarschijnlijk de 'cruciale' overstap met de meeste reizigers), maar richting Gent is het dramatisch: 'overstaptijden' van meer dan 45min in Oudenaarde en Zottegem, waardoor deze reizigers verplicht zijn om een enorme omweg te maken via ofwel Kortrijk ofwel Denderleeuw.

Met de tweede IC Kortrijk-Brussel lijkt het mij een beter plan om de dienstregeling van de L-trein een halfuur te verschuiven om de overstappen naar Gent met een halfuur in te korten in Oudenaarde en Zottegem. Dan vervallen de overstappen in Oudenaarde, maar vanuit Anzegem reis je over Kortrijk even snel naar Brussel als over Oudenaarde nu (maar dan moet er in Kortijk ook een IC op het juiste moment komen, en dat is helaas niet het geval, de andere vertrekt niet op .47 maar om .58). Daarnaast kan je de L-trein misschien een paar minuten dichter op de IC zetten, maar geen volle 10 minuten (dan heb je nog maar 2 minuten in Zottegem en dat is te weinig). Als dat natuurlijk mogelijk is met de gelijkgrondse Y Zandberg.

Dus je moet niet alleen naar Anzegem en Vichte kijken, maar ook naar Sint-Denijs-Boekel en Munkzwalm :D Ik heb er mij ook al wel het hoofd over gebroken. Als je de L-trein in de knoop in Oudenaarde (00/30) zou leggen, worden de aansluitingen richting Brussel voor Munkzwalm en Sint-Denijs-Boekel weer te lang. Er is dus geen elegante oplossing, vrees ik, en het huidige model lijkt wel de minste nadelen te hebben voor de meeste reizigers.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 21 okt 2020, 10:05
door overweg13
Kijk, de 2 vorige bijdragen illustreren perfect waarom je eigenlijk nooit met ideeën op de proppen moet komen voor in je eigen voordeel gewijzigde dienstregelingen. Je ziet nooit het volledige plaatje en allerminst de gevolgen voor andere reizigers. Erover nadenken is goed, maar je kunt onmogelijk verwachten dat al je wensen waarheid kunnen worden.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 21 okt 2020, 13:27
door pietje
Bij mij illustreert het ook hoe het in onze regio al een tijdje niet meer uit te leggen valt dat vele treinen 1 keer per uur rijden. Men probeert het dan maar om de meest gebruikte vervoersstromen een haalbare overstap te geven, maar dat maakt wel dat sommige verbindingen enkel haalbaar zijn voor mensen met veel te veel vrije tijd.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 21 okt 2020, 16:50
door Shrek
pietje schreef: 21 okt 2020, 13:27 Bij mij illustreert het ook hoe het in onze regio al een tijdje niet meer uit te leggen valt dat vele treinen 1 keer per uur rijden. Men probeert het dan maar om de meest gebruikte vervoersstromen een haalbare overstap te geven, maar dat maakt wel dat sommige verbindingen enkel haalbaar zijn voor mensen met veel te veel vrije tijd.
Dat illustreert het net niet, als je de frequentie van de stoptrein zou verdubbelen blijft het probleem exact hetzelfde, alleen krijg je het dan 2x per uur.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 21 okt 2020, 16:59
door overweg13
Misschien heb ik te veel ervaring opgedaan in de voorbije 50 jaar met treinverbindingen die maar een keer per uur rijden en verbaas ik me er nu over dat er geklaagd wordt over uurdiensten op secundaire verbindingen. (En ik weet dat voor de gebruiker zijn verbinding altijd primair is...) Op dat vlak is er toch wel echt heel veel vooruitgang geboekt; dat het niet overal even goed uitkomt, heb ik er dus leren bijnemen. Tegenwoordig verbaas ik me eerder over het aanbod dat nu plots wel mogelijk is dan dat ik nog meer treinen zou vragen. En voor de rest lukt het waarschijnlijk nog altijd niet om iedereen tevreden te stellen. Er zullen nu eenmaal altijd beperkingen zijn qua infrastructuur, materieel en personeel. In vergelijking met wat De Lijn nu doorvoert met haar basisonbereikbaarheid, verricht de NMBS in mijn ogen wonderen.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 21 okt 2020, 18:46
door Spoorlijn 89
BlackEagle schreef: 21 okt 2020, 09:20
Spoorlijn 89 schreef: 19 okt 2020, 20:13 Ik had een voorstel gedaan aan de klantendienst om de overdreven lange overstaptijden in Oudenaarde (19 minuten overstaptijd naar Gent, 17 minuten naar Brussel) voor reizigers in Anzegem en Vichte te verbeteren:
Vind je dat overdreven lange overstaptijden? Sorry, maar op dezelfde L-trein hebben reizigers uit Sint-Denijs-Boekel en Munkzwalm een véél slechter overstapmodel. De L-trein is richting Brussel goed aangesloten (met 12min overstap in Zottegem, dit is waarschijnlijk de 'cruciale' overstap met de meeste reizigers), maar richting Gent is het dramatisch: 'overstaptijden' van meer dan 45min in Oudenaarde en Zottegem, waardoor deze reizigers verplicht zijn om een enorme omweg te maken via ofwel Kortrijk ofwel Denderleeuw.

Met de tweede IC Kortrijk-Brussel lijkt het mij een beter plan om de dienstregeling van de L-trein een halfuur te verschuiven om de overstappen naar Gent met een halfuur in te korten in Oudenaarde en Zottegem. Dan vervallen de overstappen in Oudenaarde, maar vanuit Anzegem reis je over Kortrijk even snel naar Brussel als over Oudenaarde nu (maar dan moet er in Kortijk ook een IC op het juiste moment komen, en dat is helaas niet het geval, de andere vertrekt niet op .47 maar om .58). Daarnaast kan je de L-trein misschien een paar minuten dichter op de IC zetten, maar geen volle 10 minuten (dan heb je nog maar 2 minuten in Zottegem en dat is te weinig). Als dat natuurlijk mogelijk is met de gelijkgrondse Y Zandberg.

Dus je moet niet alleen naar Anzegem en Vichte kijken, maar ook naar Sint-Denijs-Boekel en Munkzwalm :D Ik heb er mij ook al wel het hoofd over gebroken. Als je de L-trein in de knoop in Oudenaarde (00/30) zou leggen, worden de aansluitingen richting Brussel voor Munkzwalm en Sint-Denijs-Boekel weer te lang. Er is dus geen elegante oplossing, vrees ik, en het huidige model lijkt wel de minste nadelen te hebben voor de meeste reizigers.
Als ik de reistijden van nu vergelijk met die van 2014-2017 kan ik alleen maar concluderen dat 16 minuten langer onderweg toch een fameuze achteruitgang is :? .

Er blijven hoe dan ook enkele vraagtekens over. Waarom kan de L-trein Zottegem-Kortrijk bv. niet enkele minuten eerder vertrekken in Zottegem om de overstaptijd voor reizigers van Brussel/Gent naar Anzegem/Vichte in Oudenaarde korter te maken? De trein blijft bovendien ook in Oudenaarde nog eens 5 minuten staan, dus daar is misschien ook nog marge voor een verkorting van de reisduur met enkele minuten?

Concreet zou de trein dan bv. in Zottegem kunnen vertrekken om u24 (drie minuten vroeger, waarbij toch de aansluiting met 5 minuten overstaptijd voor reizigers uit Geraardsbergen verzekerd blijft). De trein zou dan aankomen in Oudenaarde om u39 (i.p.v. u42 nu). Als de trein vervolgens geen 5 minuten blijft staan in Oudenaarde, maar terug vertrekt om u40, wordt de overstaptijd meteen met 7 minuten ingekort.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 21 okt 2020, 19:10
door Shrek
Spoorlijn 89 schreef: 21 okt 2020, 18:46 Er blijven hoe dan ook enkele vraagtekens over. Waarom kan de L-trein Zottegem-Kortrijk bv. niet enkele minuten eerder vertrekken in Zottegem om de overstaptijd voor reizigers van Brussel/Gent naar Anzegem/Vichte in Oudenaarde korter te maken? De trein blijft bovendien ook in Oudenaarde nog eens 5 minuten staan, dus daar is misschien ook nog marge voor een verkorting van de reisduur met enkele minuten?

Concreet zou de trein dan bv. in Zottegem kunnen vertrekken om u24 (drie minuten vroeger, waarbij toch de aansluiting met 5 minuten overstaptijd voor reizigers uit Geraardsbergen verzekerd blijft). De trein zou dan aankomen in Oudenaarde om u39 (i.p.v. u42 nu). Als de trein vervolgens geen 5 minuten blijft staan in Oudenaarde, maar terug vertrekt om u40, wordt de overstaptijd meteen met 7 minuten ingekort.
De stoptrein kan perfect iets vroeger vertrekken in Zottegem, maar niet uit Oudenaarde. Dus een deel van de wachttijd van Zottegem overhevelen naar Oudenaarde zou kunnen, maar hij mag niet voor .47 vertrekken uit Oudenaarde omdat er anders in Kortrijk een conflict is.

De aanleg van een 3e spoor tussen Y. Zandberg en Kortrijk zou dit verhelpen, maar dat zit niet meteen in de plannen.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 21 okt 2020, 19:40
door Spoorlijn 89
Shrek schreef: 21 okt 2020, 19:10 De stoptrein kan perfect iets vroeger vertrekken in Zottegem, maar niet uit Oudenaarde. Dus een deel van de wachttijd van Zottegem overhevelen naar Oudenaarde zou kunnen, maar hij mag niet voor .47 vertrekken uit Oudenaarde omdat er anders in Kortrijk een conflict is.
Dat er op een bepaald tijdstip een conflict kan zijn is logisch, maar kan zo'n conflictsituatie echt 7 minuten duren? :o Nu komt de trein aan in Kortrijk om u07. Als de trein niet om u00 (7 minuten vroeger) mag aankomen in Kortrijk zou je toch denken dat dat dan misschien wel kan om u01 of u02 of u03...

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 21 okt 2020, 21:00
door Shrek
Spoorlijn 89 schreef: 21 okt 2020, 19:40 Dat er op een bepaald tijdstip een conflict kan zijn is logisch, maar kan zo'n conflictsituatie echt 7 minuten duren? :o Nu komt de trein aan in Kortrijk om u07. Als de trein niet om u00 (7 minuten vroeger) mag aankomen in Kortrijk zou je toch denken dat dat dan misschien wel kan om u01 of u02 of u03...
Het probleem is dat de treinen Poperinge-Antwerpen en Antwerpen-Poperinge mekaar ongeveer op die vertakking kruisen, je moet dus op beide wachten.
Er is echt wel goed nagedacht over de dienstregeling hoor, er is echt geen verbetering mogelijk zonder de dienstregeling volledig overhoop te gooien of te investeren in stevige infrastructuurwerken.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 22 okt 2020, 15:05
door Eimai
Ik ken de situatie niet op lijn 89 maar nmbs moet het ook maar doen met de rijpaden die ze kan krijgen. En een rijpad drie minuten verzetten kan plots conflicten geven met andere treinen, een goederentrein kan bijvoorbeeld in de problemen komen verderop waardoor er daar aanpassingen moeten gebeuren en voor je het weet zit je de treinen aan de andere kant van het land te hervormen door die stomme drie minuten. Neem op lijn 59 de extra stoptrein tussen Antwerpen en Sint-Niklaas. Nmbs zal zeker gevraagd hebben om die ook in Nieuwkerken-Waas te laten stoppen maar die lijn zit stampvol en die twee minuten dat die stop zou kosten heeft een sneeuwbaleffect op al de rest van de rijpaden. We zitten in België op sommige knooppunten al echt op de limieten van de capaciteit. Voor overal een mooie halfuursdienstregeling te krijgen gaat de infrastructuur fel moeten uitgebreid worden.
Spoorlijn 89 schreef: 21 okt 2020, 19:40Dat er op een bepaald tijdstip een conflict kan zijn is logisch, maar kan zo'n conflictsituatie echt 7 minuten duren? :o Nu komt de trein aan in Kortrijk om u07. Als de trein niet om u00 (7 minuten vroeger) mag aankomen in Kortrijk zou je toch denken dat dat dan misschien wel kan om u01 of u02 of u03...
Tussen twee opeenvolgende treinen moet 3 minuten zitten om te voorkomen dat die op beperkende seinen gaat rijden (en dus te traag ten opzichte van de uurregeling). Als je met dat venster van drie minuten voor en achter die trein moet schuiven heb je al veel minder mogelijkheden. Dus trein uit Antwerpen komt aan om x:02, dus stel die van Zottegem komt dan aan om x:05. Omgekeerd moet die dan richting Zottegem om x:55 vertrekken (dienstregeling is bij voorkeur symmetrisch), in dat geval komt die aan vertakking Y.Zandberg (nu x:56, maar dat wordt drie minuten later daardoor naar x:59) op exact hetzelfde moment dat die trein nu uit Antwerpen aankomt (x:59). Ga je de uurregeling van de trein uit Antwerpen sleutelen kom je in de problemen met kruisingen aan De Pinte en Deinze, om maar te zwijgen over het effect in Gent.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 22 okt 2020, 15:41
door rdv
Shrek schreef: 21 okt 2020, 16:50
pietje schreef: 21 okt 2020, 13:27 Bij mij illustreert het ook hoe het in onze regio al een tijdje niet meer uit te leggen valt dat vele treinen 1 keer per uur rijden. Men probeert het dan maar om de meest gebruikte vervoersstromen een haalbare overstap te geven, maar dat maakt wel dat sommige verbindingen enkel haalbaar zijn voor mensen met veel te veel vrije tijd.
Dat illustreert het net niet, als je de frequentie van de stoptrein zou verdubbelen blijft het probleem exact hetzelfde, alleen krijg je het dan 2x per uur.
Twee treinen per uur zou overstaptijden van 45 minuten toch verkorten tot 15 minuten?

Nog een voordeel van 2/uur, is dat je bij het missen van een overstap max. 29 minuten moet wachten, ipv 59 minuten.

Maar goed, ik besef dat dit in de praktijk niet mogelijk is.