Pagina 4 van 36

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 29 jun 2019, 10:58
door Portbou
dentheo schreef: 28 jun 2019, 15:16
Portbou schreef: 27 jun 2019, 22:53

Ik wandel en fiets geregeld in de buurt van de zogenaamde goederenlijnen 27 en 53 tussen Mechelen en Brussel/Leuven en het is niet dat de goederentreinen elkaar daar kort op elkaar opvolgen (overdag).
Het kan natuurlijk dat de goederenstromen in Belgie zich de laatste vijftig jaar verlegd hebben...
Wat bedoel je hier precies mee Theo ? Zijn lijn 27 en 53 geen typische goederenlijnen meer ?

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 29 jun 2019, 11:59
door Matthias
Wat ik vooral jammer vind is dat veel van deze ideeën allemaal nogal utopisch zijn, maar dat iets basic als een betere spreiding of een trein extra tussen Leuven & Brussel in het weekend blijkbaar niet overwogen wordt... Het is echt niet voldoende dat er maar twee degelijke treinen zijn tussen Leuven & Brussel en dat nog eens op een kwartier van elkaar...

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 29 jun 2019, 16:00
door groentje
Er zijn idd heel wat kleine verbeteringen die over het hoofd gezien worden, zeker in het weekend. Ik weet wel niet hoe gemakkelijk die schijnbare quick wins in praktijk kunnen worden gezet, ik kan me voorstellen dat ze in Hasselt niet meteen zitten te wachten op een koppeling van hun trein met een andere bestemming, omdat anders lijn 50A niet meer lekker zou lopen, of zo. Het beste waar we wellicht op kunnen hopen is dat de Luik-Quiévrain ook 's weekends zou rijden...

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 29 jun 2019, 20:04
door dentheo
Portbou schreef: 29 jun 2019, 10:58
Wat bedoel je hier precies mee Theo ? Zijn lijn 27 en 53 geen typische goederenlijnen meer ?
De industrie in Wallonie is fel veranderd, dan is het logisch dat de goederenstromen van steenkool en erts ook van richting veranderen, als ze er nog zijn. Ik zie nu veel meer containervervoer en autovervoer.
Het zou mij niet verbazen dat de 27 en 53 nu minder "optimaal" gelegen zijn dan een eeuw geleden.

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 29 jun 2019, 23:01
door Ducktape
In de roadshows zit er telkens een kaartje met de geplande infrastructuurwerken, maar deze is van zo'n lage kwaliteit dat ze niet te lezen is. Heeft iemand toevallig een versie in betere kwaliteit?

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 01 jul 2019, 00:32
door Steven
Ik mag dan hopen dat men het voor de lijnen 50 en 60 gewoon een verdubbeling van de S3 en S10 word en de aanpassing van de S10 laat varen wat betreft de reisweg.

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 01 jul 2019, 19:51
door FLV-FGSP
Namen en West-Vlaanderen staan er nu ook. Veel goede suggesties:
ma t/m vr
- halfuurdienst op lijn 89 Kortrijk-Brussel en 69 Kortrijk-Poperinge
- bijkomende IC tussen Kortrijk en Gent
- halfuurdienst stoptrein Brugge-Gent
- snelle verbinding Brugge-Kortrijk met stops in Torhout, Lichtervelde en Roeselare
- verhoging frequentie en latere trein tussen Brugge & Blankenberge
- Verlenging P-trein De Panne-Gent tot Schaarbeek

weekend:
- Kortrijk-Brussel sneller door het inleggen van een aparte stoptrein tussen Zottegem en Brussel
- Brugge-Zeebrugge om het uur
- Brugge-Kortrijk 2x per uur i.p.v. 1,5x zoals nu
- latere trein van Kortrijk naar Oostende

Plus algemene verbetering van de amplitude.

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 01 jul 2019, 22:42
door trainlovertje
jan_olieslagers schreef: 29 jun 2019, 09:59
Er wordt wel gesproken over een verbinding Brussel - Hofstade - Haacht - Leuven,
Die is er ooit geweest als P-trein, twee 's morgens en twee 's avonds, dacht ik. Of ze ook stopten in Hofstade zou ik niet weten.
Deze stopte in Weerde en Mechelen, niet in Hofstade. Ik betwijfel toch het succes van deze trein als Mechelen in de toekomst niet aangedaan zou worden..

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 01 jul 2019, 22:44
door Shrek
trainlovertje schreef: 01 jul 2019, 22:42
jan_olieslagers schreef: 29 jun 2019, 09:59
Er wordt wel gesproken over een verbinding Brussel - Hofstade - Haacht - Leuven,
Die is er ooit geweest als P-trein, twee 's morgens en twee 's avonds, dacht ik. Of ze ook stopten in Hofstade zou ik niet weten.
Deze stopte in Weerde en Mechelen, niet in Hofstade. Ik betwijfel toch het succes van deze trein als Mechelen in de toekomst niet aangedaan zou worden..
Ik denk dat je Brussel vooral moet lezen als Brussel-Schuman. Ik denk wel dat deze verbinding heel nuttig kan zijn, er stappen tijdens de spits in Mechelen veel mensen over van de Leuven-St Niklaas/Gent naar de S-treinen richting Bordet en verder.

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 01 jul 2019, 23:00
door CursorX
FLV-FGSP schreef: 01 jul 2019, 19:51 Namen en West-Vlaanderen staan er nu ook. Veel goede suggesties:
ma t/m vr
- halfuurdienst op lijn 89 Kortrijk-Brussel en 69 Kortrijk-Poperinge
- bijkomende IC tussen Kortrijk en Gent
- halfuurdienst stoptrein Brugge-Gent
- snelle verbinding Brugge-Kortrijk met stops in Torhout, Lichtervelde en Roeselare
- verhoging frequentie en latere trein tussen Brugge & Blankenberge
- Verlenging P-trein De Panne-Gent tot Schaarbeek

weekend:
- Kortrijk-Brussel sneller door het inleggen van een aparte stoptrein tussen Zottegem en Brussel
- Brugge-Zeebrugge om het uur
- Brugge-Kortrijk 2x per uur i.p.v. 1,5x zoals nu
- latere trein van Kortrijk naar Oostende

Plus algemene verbetering van de amplitude.
Lijken me allemaal heel relevante dingen, vooral de snelle verbinding Brugge - Kortrijk is echt nodig.

Maar als ik kritisch mag zijn, met welk personeel wil men dit doen? Er is nu al amper personeel genoeg om de huidige treinen te laten rijden, volgens krantenartikels kunnen treinbegeleiders soms jaren geen verlof krijgen in bv zomerperiode, en nu plant men nog meer treinen? Dan moet er dringend VEEL meer personeel bijkomen, maar dat zijn bijkomende ambtenaren en dat hebben sommige politieke machthebbers niet echt graag...

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 02 jul 2019, 09:16
door trainlovertje
Je mag er zeker van zijn dat lang niet alles wat ze voorstellen gerealiseerd zal worden. Alleen een kleine selectie van deze voorstellen zal het waarschijnlijk halen. Maar ze tonen op deze manier wel ambitie door aan te halen wat ze allemaal beter kunnen doen. Daarom ben ik wel blij met deze aanpak.

nieuw vervoersplan

Geplaatst: 05 jul 2019, 12:13
door joverwimp
De NMBS bereidt een nieuw veervoersplan voor en wil het aantal S-treinen op het Brusselse voorstadsnet fors optrekken, net als het station Anderlecht openen. Het vervoersplan legt de inspanningen van de nationale spoorwegmaatschappij vast voor een periode van drie jaar. Er wordt momenteel onderzocht of de wensen ook haalbaar zijn.

Het S-treinnetwerk van de NMBS dat eind 2015 gelanceerd werd kent steeds meer succes. Het aanbod stijgt gestaag met hogere frequenties tijdens de week en het weekend, en dat leidde tot een pak meer reizigers.

De NMBS wil verdergaan op dat elan met het nieuwe vervoersplan dat eind 2020 van kracht wordt. Het plan legt de prioriteiten van de NMBS vast tot eind 2023. Voor Brussel staat een verdere uitbreiding van het aanbod op het verlanglijstje, blijkt uit een presentatie van de maatschappij voor de regionale en lokale besturen.

Zo bestudeert de nationale spoorwegmaatschappij frequentieverhogingen op bijna alle S-lijnen. Ook de 'amplitude' zou verder opgetrokken worden. Dat betekent dat de treinen een groter deel van de dag rijden, meer vroege en late treinen dus. Het station dat gebouwd is aan de Bergensesteenweg bij Ceria/Coovi in Anderlecht zou ook in gebruik genomen worden.

S-treinen die vandaag slechts een keer per uur rijden zouden elk half uur moeten gaan rijden. Het gaat dan bijvoorbeeld om de S7 tussen Mechelen en 's Gravenbrakel, via het oostelijk ringspoor. Ook in het onderbenutte station Brussel-West zouden meer treinen gaan stoppen. Vandaag stopt er slechts één trein per uur in elke richting.

Voor de S1 tussen Antwerpen en Nijvel wordt een uitbreiding naar een trein om de twintig minuten in de spits bestudeerd.

Doordat sommige trajecten door verschillende S-lijnen bediend worden, zouden in een aantal stations zelfs vier of meer treinen per uur stoppen.

De extra treinen zijn echter nog niet voor morgen. "Het gaat om zaken die we mogelijk zouden kunnen invoeren," zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. "We moeten heel wat aspecten bestuderen. Is het technisch mogelijk, is het financieel mogelijk, en is er vraag naar bij de reizigers."

Eind dit jaar valt de beslissing over welke projecten uitgevoerd zullen worden. Een paar maanden later moet ook de (toekomstige) federale regering het plan goedkeuren. In december 2020 wordt het van kracht. Het vervoersplan is cruciaal, omdat de NMBS tegen 2023 omgevormd moet zijn tot een performant overheidsbedrijf dat klaar is voor de liberalisering van het spoorverkeer.
(https://www.bruzz.be/mobiliteit/nmbs-wi ... 2019-07-03)

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 05 jul 2019, 12:31
door Steve
Bovenstaand bericht verplaatst naar het bestaande topic over het nieuwe vervoersplan.

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 05 jul 2019, 12:44
door kika
In welke mate zijn een deel van de voorstellen om politiekers te overtuigen? Eenmaal zij 1 of meerdere stukjes van die taart gerealiseerd willen zien, zijn ze misschien ook meer geneigd fondsen vrij te maken? Of is dat te ver gezocht?

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 05 jul 2019, 17:35
door jens123
Ik vraag mij toch af met welk personeel dat ze dat allemaal gaan doen. Er is nu al een tekort aan tbg/tb en men vindt zeer moeilijk nieuwe mensen. Tenzij de dan toch de 'one man car' gaan invoeren dan (terwijl ze dit idee net terug in de koelkast hebben gestoken), maar dan blijf je natuurlijk een tb nodig hebben.