dienstregeling binnenland december 2020

Alles over reizigerstreinen in België.
Wout912
Berichten: 73
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Wout912 »

Gisteren zijn in Melsele de nieuwe gele affiches opgehangen met de dienstregeling. Opvallend vind ik dat op die affiches de 'extra' stoptreinen tussen Sint-Niklaas en Antwerpen-Centraal als L-trein worden aangekondigd in plaats van S34-trein, zoals het trouwens wel in de routeplanner staat.

Gisterennamiddag rond 16h waren er overigens al grote problemen op L59 door een wisselstoring aan de Gentboog in Melsele. Vertragingen van 30 minuten of meer waren geen uitzondering, er moest namelijk op enkel spoor worden gereden. Doordat nu ook de S34-treinen (of L-treinen) in Antwerpen-Centraal nog maar weinig 'buffertijd' hebben, werden die vertragingen gewoon meegenomen tijdens de volgende rit. Ook werden er enkele treinen afgeschaft, waarbij het u niet zal verwonderen dat de 'nieuwe' stoptreinen de eerste waren die sneuvelden...
BlackEagle
Berichten: 145
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door BlackEagle »

Ik had eigenlijk begrepen dat het stoppatroon van de tweede S34 meer te maken had met de perronbezettingen in Sint-Niklaas dan de doorrijtijden op volle spoorlijn. Ik zie in de planner dat er op alle treinen van reeks 1450 een spoorwijziging naar spoor A (het korte doodlopende spoor dat aansluit op L54) staat aangeduid.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10313
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Shrek »

Paul schreef: 14 dec 2020, 21:39 Het motief zou zijn dat er onvoldoende capaciteit is op lijn 59 en dat de rijpaden voor goederentreinen in het gedrang komen. Ik heb daar mijn twijfels bij. De totale rijtijd van de stoptreinen die niet in Nieuwkerken-Waas stoppen, is slechts één minuut korter. Dat kan toch het verschil niet maken? En als dat wel zo zou zijn, kan men dan niet beter de stop van de IC Oostende - Antwerpen vv. in Beveren-Waas schrappen en zo meer ruimte verkrijgen in de dienstregelingsgrafieken? Beveren behoudt dan toch zijn twee treinen per uur in elke richting, mooi gespreid, met een goede aansluiting in Sint-Niklaas tussen stoptreinen en IC-treinen, en de IC Oostende - Antwerpen vv. wordt een beetje sneller.
Hoe kan je daar nu twijfels bij hebben? Op een headway van 5 minuten maakt 1 minuut een heel groot verschil. Concreet kan men wanneer de E14xx niet stopt in Nieuwkerken hem om .15 laten vertrekken in Y.Melsele, anders is het om .14.
Die ene minuut maakt dat er tussen het rijpad van de E30xx en de E14xx wel of geen plaats is om een volwaardige goederentrein te laten rijden. Met de stop in Nieuwkerken kan er hoogstens een losse rit van een goederenloc tussen maar geen complete goederentrein meer.
De IC30xx stopt niet in Beveren, dus jouw voorstel heeft daar geen enkele invloed op.
Als je een leesbare dienstregeling wilt is het simpel: dan stopt er geen enkele E14xx in Nieuwkerken. Als je pragmatisch wilt zijn kunnen er enkele per dag wel stoppen.
rvdborgt
Berichten: 3480
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 15 dec 2020, 12:45 Hoe kan je daar nu twijfels bij hebben? Op een headway van 5 minuten maakt 1 minuut een heel groot verschil. Concreet kan men wanneer de E14xx niet stopt in Nieuwkerken hem om .15 laten vertrekken in Y.Melsele, anders is het om .14.
Die ene minuut maakt dat er tussen het rijpad van de E30xx en de E14xx wel of geen plaats is om een volwaardige goederentrein te laten rijden. Met de stop in Nieuwkerken kan er hoogstens een losse rit van een goederenloc tussen maar geen complete goederentrein meer.
De IC30xx stopt niet in Beveren, dus jouw voorstel heeft daar geen enkele invloed op.
Als je een leesbare dienstregeling wilt is het simpel: dan stopt er geen enkele E14xx in Nieuwkerken. Als je pragmatisch wilt zijn kunnen er enkele per dag wel stoppen.
Ik ben nu wel benieuwd eigenlijk wat Infrabels plan wordt om dit capaciteitsprobleem in de toekomst op te lossen. Of zou de NMBS tevreden zijn met deze dienstregeling?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10313
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:
Shrek schreef: 15 dec 2020, 12:45 Hoe kan je daar nu twijfels bij hebben? Op een headway van 5 minuten maakt 1 minuut een heel groot verschil. Concreet kan men wanneer de E14xx niet stopt in Nieuwkerken hem om .15 laten vertrekken in Y.Melsele, anders is het om .14.
Die ene minuut maakt dat er tussen het rijpad van de E30xx en de E14xx wel of geen plaats is om een volwaardige goederentrein te laten rijden. Met de stop in Nieuwkerken kan er hoogstens een losse rit van een goederenloc tussen maar geen complete goederentrein meer.
De IC30xx stopt niet in Beveren, dus jouw voorstel heeft daar geen enkele invloed op.
Als je een leesbare dienstregeling wilt is het simpel: dan stopt er geen enkele E14xx in Nieuwkerken. Als je pragmatisch wilt zijn kunnen er enkele per dag wel stoppen.
Ik ben nu wel benieuwd eigenlijk wat Infrabels plan wordt om dit capaciteitsprobleem in de toekomst op te lossen. Of zou de NMBS tevreden zijn met deze dienstregeling?

Groetjes,
Rian
Op middellange termijn een 3e spoor tussen St Niklaas en Lokeren waardoor de spreiding goederentreinen-passagierstreinen tussen StNiklaas en Melsele geoptimaliseerd kan worden, op lange termijn de nieuwe lijn Waaslandhaven-Zelzate-Zeebrugge.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1155
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Tim »

Shrek schreef: 15 dec 2020, 12:45
Paul schreef: 14 dec 2020, 21:39 Het motief zou zijn dat er onvoldoende capaciteit is op lijn 59 en dat de rijpaden voor goederentreinen in het gedrang komen. Ik heb daar mijn twijfels bij. De totale rijtijd van de stoptreinen die niet in Nieuwkerken-Waas stoppen, is slechts één minuut korter. Dat kan toch het verschil niet maken? En als dat wel zo zou zijn, kan men dan niet beter de stop van de IC Oostende - Antwerpen vv. in Beveren-Waas schrappen en zo meer ruimte verkrijgen in de dienstregelingsgrafieken? Beveren behoudt dan toch zijn twee treinen per uur in elke richting, mooi gespreid, met een goede aansluiting in Sint-Niklaas tussen stoptreinen en IC-treinen, en de IC Oostende - Antwerpen vv. wordt een beetje sneller.
Hoe kan je daar nu twijfels bij hebben? Op een headway van 5 minuten maakt 1 minuut een heel groot verschil. Concreet kan men wanneer de E14xx niet stopt in Nieuwkerken hem om .15 laten vertrekken in Y.Melsele, anders is het om .14.
Die ene minuut maakt dat er tussen het rijpad van de E30xx en de E14xx wel of geen plaats is om een volwaardige goederentrein te laten rijden. Met de stop in Nieuwkerken kan er hoogstens een losse rit van een goederenloc tussen maar geen complete goederentrein meer.
De IC30xx stopt niet in Beveren, dus jouw voorstel heeft daar geen enkele invloed op.
Als je een leesbare dienstregeling wilt is het simpel: dan stopt er geen enkele E14xx in Nieuwkerken. Als je pragmatisch wilt zijn kunnen er enkele per dag wel stoppen.
Dat is de theorie van Infrabel. In praktijk kan een P100 (misschien zelfs een G90) op L59 gerust voor een IC rijden. In Lokeren en Sint-Niklaas staat die minutenlang aan het perron waardoor we die steeds inhalen.
Bereken eens de rijpaden aan de werkelijke snelheid dat treinen rijden en verbied de NMBS om zo lang aan het perron te staan. Want dat is enkel goed voor hun grafieken maar nefast voor de capaciteit.
thejay
Berichten: 365
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door thejay »

Mijn ervaringen:

Tussen de P-treinen 8292/8293 en de IC naar Oostende zat eigenlijk altijd al onvoldoende tijd. Bij de minste vertraging van de P-trein moest de achteropkomende 1838/1839 vanaf Melsele of Beveren in de remmen en al sukkelend verder op blokafstand.

Tussen de serie 18xx en de daaropvolgende S34 van de reeks 26xx zit er normaal een goederenpad (vanaf de Gentboog). Met bovenstaande in acht genomen zit je dan dus snel met een file op het spoor.

Nu: de reeks 14xx is zowaar met enkele minuten vervroegd, dus het probleem van de achteropkomende 18xx zou iets minder snel moeten plaatsvinden. De stop in Beveren schrappen voor de IC 18xx heeft weinig zin, die zou dan ook vanaf Beveren of Nieuwkerken hetzelfde lot ondergaan.
Het enige juiste is het hele patroon op lijn 59 herzien, de huidige verdeling van de S34 en de drie IC's is niet ideaal te noemen. Begrijpelijk dat dat niet zomaar kan, alles hangt aan elkaar vast (L50A, L75, de rijpaden van de S32 tussen Antwerpen-Zuid en Antwerpen-Centraal niet te vergeten), ...

In de andere rijrichting heb ik minder ervaring met de opvolging en een eventueel goederenpad.
Paul
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Paul »

Shrek schreef: 15 dec 2020, 12:45
Paul schreef: 14 dec 2020, 21:39 Het motief zou zijn dat er onvoldoende capaciteit is op lijn 59 en dat de rijpaden voor goederentreinen in het gedrang komen. Ik heb daar mijn twijfels bij. De totale rijtijd van de stoptreinen die niet in Nieuwkerken-Waas stoppen, is slechts één minuut korter. Dat kan toch het verschil niet maken? En als dat wel zo zou zijn, kan men dan niet beter de stop van de IC Oostende - Antwerpen vv. in Beveren-Waas schrappen en zo meer ruimte verkrijgen in de dienstregelingsgrafieken? Beveren behoudt dan toch zijn twee treinen per uur in elke richting, mooi gespreid, met een goede aansluiting in Sint-Niklaas tussen stoptreinen en IC-treinen, en de IC Oostende - Antwerpen vv. wordt een beetje sneller.
Hoe kan je daar nu twijfels bij hebben? Op een headway van 5 minuten maakt 1 minuut een heel groot verschil. Concreet kan men wanneer de E14xx niet stopt in Nieuwkerken hem om .15 laten vertrekken in Y.Melsele, anders is het om .14.
Die ene minuut maakt dat er tussen het rijpad van de E30xx en de E14xx wel of geen plaats is om een volwaardige goederentrein te laten rijden. Met de stop in Nieuwkerken kan er hoogstens een losse rit van een goederenloc tussen maar geen complete goederentrein meer.
Doortocht in Y Melsele kan gerust op .15 blijven, met een stop in Nieuwkerken wordt de aankomst in Sint-Niklaas .26 ipv. .25
En omgekeerd uit Sint-Niklaas vertrekken om .33 ipv. .34
Toegegeven, de keertijd in Sint-Niklaas wordt dan beperkt tot 7 minuten ipv. 9 minuten in de daluren nu.
Maar als dat in het spitsuur kan, dan moet dat toch ook in de daluren kunnen?
260689
Berichten: 2480
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Meerhout

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door 260689 »

Paul schreef: 15 dec 2020, 16:03
Shrek schreef: 15 dec 2020, 12:45
Paul schreef: 14 dec 2020, 21:39 Het motief zou zijn dat er onvoldoende capaciteit is op lijn 59 en dat de rijpaden voor goederentreinen in het gedrang komen. Ik heb daar mijn twijfels bij. De totale rijtijd van de stoptreinen die niet in Nieuwkerken-Waas stoppen, is slechts één minuut korter. Dat kan toch het verschil niet maken? En als dat wel zo zou zijn, kan men dan niet beter de stop van de IC Oostende - Antwerpen vv. in Beveren-Waas schrappen en zo meer ruimte verkrijgen in de dienstregelingsgrafieken? Beveren behoudt dan toch zijn twee treinen per uur in elke richting, mooi gespreid, met een goede aansluiting in Sint-Niklaas tussen stoptreinen en IC-treinen, en de IC Oostende - Antwerpen vv. wordt een beetje sneller.
Hoe kan je daar nu twijfels bij hebben? Op een headway van 5 minuten maakt 1 minuut een heel groot verschil. Concreet kan men wanneer de E14xx niet stopt in Nieuwkerken hem om .15 laten vertrekken in Y.Melsele, anders is het om .14.
Die ene minuut maakt dat er tussen het rijpad van de E30xx en de E14xx wel of geen plaats is om een volwaardige goederentrein te laten rijden. Met de stop in Nieuwkerken kan er hoogstens een losse rit van een goederenloc tussen maar geen complete goederentrein meer.
Doortocht in Y Melsele kan gerust op .15 blijven, met een stop in Nieuwkerken wordt de aankomst in Sint-Niklaas .26 ipv. .25
En omgekeerd uit Sint-Niklaas vertrekken om .33 ipv. .34
Toegegeven, de keertijd in Sint-Niklaas wordt dan beperkt tot 7 minuten ipv. 9 minuten in de daluren nu.
Maar als dat in het spitsuur kan, dan moet dat toch ook in de daluren kunnen?
Die diensten zitten nu al zo vol of iets voor de Machinisten/Treinbegeleiders. Die mensen zouden graag in depot Sint-Niklaas eens naar de WC willen gaan en deftig hun handen wassen in dezer tijden met corona. Een goed treinbeleid is altijd super. Maar je moet onthouden dat dit nog steeds door mensen worden gedaan. Die mensen hebben het al zwaar te verduren. (ik ken de diensten van Sint-Niklaas voor de treinbegeleiders en die hebben bij redelijk veel diensten niet eens de tijd om boterhammen te kunnen eten/naar een wc in een depot te gaan, handen wassen, ...... )
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10313
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Shrek »

Paul schreef: 15 dec 2020, 16:03 Doortocht in Y Melsele kan gerust op .15 blijven, met een stop in Nieuwkerken wordt de aankomst in Sint-Niklaas .26 ipv. .25
En omgekeerd uit Sint-Niklaas vertrekken om .33 ipv. .34
Toegegeven, de keertijd in Sint-Niklaas wordt dan beperkt tot 7 minuten ipv. 9 minuten in de daluren nu.
Maar als dat in het spitsuur kan, dan moet dat toch ook in de daluren kunnen?
Ik denk niet dat er één trein is die zowel op de heen als op de terugrit een stop maakt in Nieuwkerken, het zou de keertijd ook wel extreem kort maken, dat zorgt alleen maar voor het doorgeven van vertragingen dus dat moet je zeker niet wensen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10313
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Shrek »

Tim schreef: 15 dec 2020, 14:31 Dat is de theorie van Infrabel. In praktijk kan een P100 (misschien zelfs een G90) op L59 gerust voor een IC rijden. In Lokeren en Sint-Niklaas staat die minutenlang aan het perron waardoor we die steeds inhalen.
Bereken eens de rijpaden aan de werkelijke snelheid dat treinen rijden en verbied de NMBS om zo lang aan het perron te staan. Want dat is enkel goed voor hun grafieken maar nefast voor de capaciteit.
Dat is niet juist. Ik begrijp dat je als machinist met een goederentrein zo snel mogelijk wil rijden, maar dat is niet het beste voor de globale capaciteit. Het beste is wanneer de gemiddelde snelheid van alle treinen op de lijn zo dicht mogelijk bij elkaar zit, dus stoptreinen met snel optrekkend materieel en zo weinig mogelijk stops, IC's die gerust wat langer aan hun halte mogen staan en goederentreinen die er netjes achter blijven. Goederentreinen die sneller zouden rijden dan de IC's zitten toch binnen de kortste keren achter de stoptrein, daar win je dus niets mee.
Goederentreinen aan dezelfde gemiddelde snelheid als de IC's is het beste voor de globale capaciteit van de lijn. In de praktijk betekent dat hier iets van een 75 km/h gemiddeld. Alles wat sneller rijdt haalt de capaciteit naar beneden.
Plaats reactie