Transportplan NMBS 2020-2023

Alles over reizigerstreinen in België.
dekooiker
Berichten: 1448
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door dekooiker » 16 jul 2019, 16:00

rvdborgt schreef:
26 jun 2019, 19:45

Er beweegt duidelijk iets. Bovengenoemde uitbreidingen waren nog niet zo lang geleden onmogelijk/onbespreekbaar.
Verdubbeling Noorderkempen-Antwerpen en toevoeging ritten Breda - Brussel zijn prima met elkaar te rijmen als je bedenkt dat de amplitude naar Breda niet bijzonder groot is. Er ontbreken minimaal een vroeger rit Breda - Brussel en een late rit Brussel - Breda.

Groetjes,
Rian
Hoe lang heeft het ook niet geduurd eer
- de treinen op lijn 52 weer overal stopten
- er eindelijk een aanvaardbare frequentie op dezelfde lijn kwam?

Soms komt het na lang wachten goed.
De trein.
Alleen voor durvers.


Paul
Berichten: 897
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Paul » 16 jul 2019, 19:13

HLE 2302 schreef:
16 jul 2019, 11:09
IC 04 is de verbinding Poperinge/lille - Antwerpen ? Gaan ze daar nu ook een veredelde stoptrein van maken ... :roll:
Ik hoop echt van niet. Het is een van de weinige verbindingen die de naam IC nog waard zijn...

rvdborgt
Berichten: 3146
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door rvdborgt » 16 jul 2019, 19:14

dekooiker schreef:
16 jul 2019, 16:00
rvdborgt schreef:
26 jun 2019, 19:45
Er beweegt duidelijk iets. Bovengenoemde uitbreidingen waren nog niet zo lang geleden onmogelijk/onbespreekbaar.
Verdubbeling Noorderkempen-Antwerpen en toevoeging ritten Breda - Brussel zijn prima met elkaar te rijmen als je bedenkt dat de amplitude naar Breda niet bijzonder groot is. Er ontbreken minimaal een vroeger rit Breda - Brussel en een late rit Brussel - Breda.
Hoe lang heeft het ook niet geduurd eer
- de treinen op lijn 52 weer overal stopten
- er eindelijk een aanvaardbare frequentie op dezelfde lijn kwam?

Soms komt het na lang wachten goed.
Lang wachten moet je sowieso. Maar het is ook belangrijk om bij iedere gelegenheid de verwachtingen van de reizigers aan de verantwoordelijken bij de NMBS te laten weten. In het geval van het 17e Benelux-paar hebben Rover en TreinTramBus dat dan ook gedaan, eigenlijk al sinds het aantal treinparen zonder overleg is teruggebracht tot 16.

Groetjes,
Rian

Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 1900
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: In de buurt van Kortrijk.

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Dieselfreak » 16 jul 2019, 21:07

HLE 2302 schreef:
16 jul 2019, 11:09
Floris Cappelle schreef:
15 jul 2019, 17:49
Ze onderzoeken tijdens de week een stop te Deinze voor IC04.
IC 04 is de verbinding Poperinge/lille - Antwerpen ? Gaan ze daar nu ook een veredelde stoptrein van maken ... :roll:
Deinze heeft al twee verbindingen per uur met Gent. Waarom zou daar dan nóg een moeten bijkomen?
19/12/2015: 1. België (11490) 2. Nederland (6430) 3. Duitsland (3430) 4. Luxemburg (2625) 5. Frankrijk (2540) 6. Zwitserland (1915) 7. Italië (1066) 8. Oostenrijk (480) 9. Spanje (397) 10. Polen (267)

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4193
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Steve » 16 jul 2019, 21:14

Onlogisch is het idee niet, Deinze is nu niet bepaald een kleine kern. Neem pakweg Lokeren, dat ongeveer even groot is: daar rijden tot wel 4 treinen per uur, naar Sint-Niklaas zelfs 5. Al is het natuurlijk niet de bedoeling dat zoiets al te veel ten koste gaat van andere verbindingen op de langere afstand.

Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 1900
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: In de buurt van Kortrijk.

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Dieselfreak » 16 jul 2019, 21:22

Maar Kortrijk is veel groter dan Deinze en moet het toch ook doen met twee verbindingen per uur met Gent?
19/12/2015: 1. België (11490) 2. Nederland (6430) 3. Duitsland (3430) 4. Luxemburg (2625) 5. Frankrijk (2540) 6. Zwitserland (1915) 7. Italië (1066) 8. Oostenrijk (480) 9. Spanje (397) 10. Polen (267)

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4193
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Steve » 16 jul 2019, 22:34

Maar Kortrijk ligt ook verder van Gent en heeft zelf een belangrijke centrumfunctie, je raakt er ook vrij vlot naar pakweg Brugge, Rijsel en Brussel, dus het is niet alsof iedereen daar naar Gent wil. Deinze is dan weer bijna volledig op Gent georiënteerd. Als de trein er toch al passeert, vind ik het niet onlogisch dat er (louter) onderzocht wordt of een extra stop haalbaar is.

Gebruikersavatar
HLE 2302
Berichten: 2595
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door HLE 2302 » 17 jul 2019, 09:42

Steve schreef:
16 jul 2019, 22:34
Maar Kortrijk ligt ook verder van Gent en heeft zelf een belangrijke centrumfunctie, je raakt er ook vrij vlot naar pakweg Brugge (2x per uur op 15 minuten van elkaar), Rijsel (1x per uur)en Brussel (2x per uur rechtstreeks op 4 minuten van elkaar + één keer met overstap via Gent), dus het is niet alsof iedereen daar naar Gent wil. Deinze is dan weer bijna volledig op Gent georiënteerd. Als de trein er toch al passeert, vind ik het niet onlogisch dat er (louter) onderzocht wordt of een extra stop haalbaar is.
Volgens het aantal reizigers en het gebruik van het openbaar vervoer in Kortrijk en verder door naar de westhoek of Roeselare vind ik niet dat het aanbod vrij gespreid is en het blijft ook beperkt tot max 2 treinen per uur, die dan bovendien steeds of direct na elkaar of 15 minuten na elkaar rijden, een totaal niet gespreide wachttijd dus. Ze zouden beter kijken voor een betere spreiding van de treinen tussen Kortrijk en Brugge, en vooral in het weekend een latere bediening van de L66. De laatste trein vanuit Brugge naar Kortrijk vertrekt reeds om 21u 38 (!) laatste bediening van Roeselare met zijn 62 000 inwoners iets na 22u. Als je dat vergelijkt met het huidige treinaanbod in Deinze dat al 2 treinen per uur telt en ter vergelijking maar 43 000 inwoners is de bediening daar meer dan dik in orde, alleen als je het vergelijkt met aanbod eerste/laatste trein. Als je door de week met de IC naar Welkenraedt stopt in Deinze dan is het aantal opstappende reizigers eigenlijk vrij mager, tussen de 5 en 25 personen. Als de IC vanuit Poperinge richting Gent vertrekt zit deze in Kortrijk al goed op bezetting met 100'n reizigers op gelijk welk uur van de dag. Een extra halte in Deinze zou vooral een negatieve invloed hebben op de reistijd van de westhoek en Kortrijk richting Gent, ze laten de verbinding beter zoals het is. In de perfectie zou er zelfs plaats kunnen zijn voor een 3e trein per uur met het idee dat 1 trein alle haltes bedient, 1 trein enkel Waregem en de huidige IC Poperinge - Antwerpen zelfs rechtstreeks Gent zoals vroeger het geval was.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...

Spoorlijn 89
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jul 2019, 10:56

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Spoorlijn 89 » 17 jul 2019, 10:23

Dieselfreak schreef:
16 jul 2019, 21:22
Maar Kortrijk is veel groter dan Deinze en moet het toch ook doen met twee verbindingen per uur met Gent?
Daarvoor zou mijn voorstel van pagina 6 ook interessant kunnen zijn, met een verbinding vanuit Kortrijk via Oudenaarde naar Gent en Eeklo.

Gebruikersavatar
HLE 2302
Berichten: 2595
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door HLE 2302 » 18 jul 2019, 10:51

Spoorlijn 89 schreef:
17 jul 2019, 10:23
Dieselfreak schreef:
16 jul 2019, 21:22
Maar Kortrijk is veel groter dan Deinze en moet het toch ook doen met twee verbindingen per uur met Gent?
Daarvoor zou mijn voorstel van pagina 6 ook interessant kunnen zijn, met een verbinding vanuit Kortrijk via Oudenaarde naar Gent en Eeklo.
Vroeger was er een verbinding Kortrijk - Gent via oudenaarde, geen enkele treinreiziger die deze verbinding neemt behalve reizigers die zich vergist hadden. Een verbinding naar Gent via Oudenaarde is véél te traag om interessant te zijn voor reizigers die vanuit Kortrijk vertrekken, je moet toch rekenen op een reistijd van minimum 51 minuten als de trein al onmiddellijk in Oudenaarde kan vertrekken zonder stilstand langer dan 1 minuut. (zonder verrichtingen om te koppelen/ontkoppelen.)
Dat is véél te lang in vergelijking met de huidige rechtstreekse treinen. (Antwerpen/Lille doet er 26 minuten over, de Welkenraedt 34 minuten.)
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1156
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Portbou » 21 jul 2019, 21:51

Zelf ben ik te weinig bekend in de regio van lijn 89 om zinnige feedback te geven.

Maar heeft er nu echt niemand op het forum iets van commentaar op het uitgebreid uitgewerkte voorstel van user Spoorlijn 89 ? Dat nota bene op uitdrukkelijke uitnodiging hier gepost werd ?

Spoorlijn 89 schreef:
16 jul 2019, 13:54
Bedankt! :) Dit is het plan (voor de leesbaarheid heb ik de uurregeling uitgewerkt met een voorbeeld van rond 11u/12u):

- De S3-verbinding Dendermonde-Brussel-Zottegem effectief niet verder laten rijden dan Zottegem. Momenteel rijdt die in werkelijkheid met hetzelfde materiaal verder naar Munkzwalm, Sint-Denijs-Boekel, Oudenaarde, Anzegem, Vichte en Kortrijk. Dit na stilstand van 18 minuten in Zottegem. In de omgekeerde richting blijft de trein vanuit Kortrijk, Vichte, Anzegem, Oudenaarde, Sint-Denijs-Boekel en Munkzwalm eveneens 17 minuten staan in Zottegem om vervolgens verder te rijden als S3-verbinding naar Brussel-Dendermonde.

- Bij verdubbelde frequentie IC Kortrijk-Zottegem-Brussel: 1 IC met de huidige haltes (Kortrijk, Oudenaarde, Zottegem, Denderleeuw, Brussel) en 1 IC met bediening van Sint-Denijs-Boekel en Munkzwalm (Kortrijk, Oudenaarde, Sint-Denijs-Boekel, Munkzwalm, Zottegem, Denderleeuw, Brussel). Reizigers in Sint-Denijs-Boekel en Munkzwalm krijgen hiermee elk uur een snelle, rechtstreekse trein naar Brussel en een snelle, rechtstreekse trein naar Kortrijk.

- Vichte en Anzegem terug laten bedienen door een L-trein Kortrijk-Oudenaarde-Gent, met koppeling aan de L-trein vanuit Ronse in Oudenaarde. Reizigers in Vichte en Anzegem krijgen hiermee een snelle, rechtstreekse trein naar Gent. Reizigers naar Brussel kunnen in Oudenaarde overstappen op 1 van de 2 IC's van de verdubbelde frequentie Kortrijk-Zottegem-Brussel.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

L-trein Kortrijk-Oudenaarde-Gent

11:02 Kortrijk
11:10 Vichte
11:16 Anzegem
11:23 Oudenaarde (Aansluiting naar Brussel om 11:32 en naar Ronse om 11:36)

L-trein Ronse-Oudenaarde-Gent

11:14 Ronse
11:25 Oudenaarde (Aansluiting naar Brussel om 11:32 en naar Kortrijk om 11:35)

WORDEN GEKOPPELD IN OUDENAARDE

11:33 Oudenaarde
11:37 Eine
11:42 Zingem
11:46 Gavere-Asper
11:50 Eke-Nazareth
11:55 De Pinte
12:03 Gent Sint-Pieters

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

L-trein Gent-Oudenaarde-Kortrijk/Ronse

10:57 Gent Sint-Pieters
11:05 De Pinte
11:10 Eke-Nazareth
11:15 Gavere-Asper
11:29 Zingem
11:24 Eine
11:27 Oudenaarde (Aansluiting naar Brussel om 11:32)

WORDT ONTKOPPELD IN OUDENAARDE

L-trein Gent-Oudenaarde-Kortrijk

11:35 Oudenaarde
11:42 Anzegem
11:48 Vichte
11:56 Kortrijk

L-trein Gent-Oudenaarde-Ronse

11:36 Oudenaarde
11:47 Ronse

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

IC-trein 1 Kortrijk-Zottegem-Brussel

11:12 Kortrijk
11:32 Oudenaarde (Aansluiting naar Ronse om 11:36)
11:38 Sint-Denijs-Boekel
11:41 Munkzwalm
11:47 Zottegem
12:05 Denderleeuw
12:20 Brussel-Zuid

IC-trein 2 Kortrijk-Zottegem-Brussel

11:40 Kortrijk
12:00 Oudenaarde
12:15 Zottegem (Aansluiting naar Gent om 12:21 en naar Geraardsbergen om 12:41)
12:33 Denderleeuw
12:48 Brussel-Zuid

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

IC-trein 1 Brussel-Zottegem-Kortrijk

10:34 Brussel-Zuid
10:53 Denderleeuw
11:10 Zottegem (Aansluiting naar Gent om 11:21 en naar Geraardsbergen om 11:41)
11:17 Munkzwalm
11:21 Sint-Denijs-Boekel
11:28 Oudenaarde (Aansluiting naar Gent om 11:33, naar Anzegem/Vichte om 11:35 en naar Ronse om 11:36)
11:45 Kortrijk

IC-trein 2 Brussel-Zottegem-Kortrijk

11:04 Brussel-Zuid
11:23 Denderleeuw
11:39 Zottegem
11:57 Oudenaarde
12:14 Kortrijk

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

VERTREKTIJDEN OUDENAARDE

11:28 IC Kortrijk
11:32 IC Brussel
11:33 S51 Gent Sint-Pieters-Eeklo
11:35 L Kortrijk
11:36 S51 Ronse
11:57 IC Kortrijk
12:00 IC Brussel

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

REISTIJDEN

* Anzegem naar Gent Sint-Pieters daalt van 56' naar 47' (9 minuten minder) (zonder overstap)
* Vichte naar Gent Sint-Pieters daalt van 1u02' naar 53' (9 minuten minder) (zonder overstap)
* Gent Sint-Pieters naar Anzegem daalt van 57' naar 45' (12 minuten minder) (zonder overstap)
* Gent Sint-Pieters naar Vichte daalt van 1u03' naar 51' (12 minuten minder) (zonder overstap)

* Anzegem naar Brussel Zuid daalt van 1u13' naar 1u04' (9 minuten minder) (met overstap van 9' in Oudenaarde)
* Vichte naar Brussel Zuid daalt van 1u19' naar 1u10' (9 minuten minder) (met overstap van 9' in Oudenaarde)
* Brussel Zuid naar Anzegem daalt van 1u15' naar 1u08' (7 minuten minder) (met overstap van 7' in Oudenaarde)
* Brussel Zuid naar Vichte daalt van 1u21' naar 1u14' (7 minuten minder) (met overstap van 7' in Oudenaarde)

* Sint-Denijs-Boekel naar Kortrijk daalt van 31' naar 24' (7 minuten minder) (zonder overstap)
* Munkzwalm naar Kortrijk daalt van 35' naar 28' (7 minuten minder) (zonder overstap)
* Kortrijk naar Sint-Denijs-Boekel daalt van 32' naar 26' (6 minuten minder) (zonder overstap)
* Kortrijk naar Munkzwalm daalt van van 35' naar 29' (6 minuten minder) (zonder overstap)

* Sint-Denijs-Boekel naar Brussel Zuid daalt van 55' naar 42' (13 minuten minder) (zonder overstap)
* Munkzwalm naar Brussel Zuid daalt van 52' naar 39' (13 minuten minder) (zonder overstap)
* Brussel Zuid naar Sint-Denijs-Boekel daalt van 57' naar 47' (10 minuten minder) (zonder overstap)
* Brussel Zuid naar Munkzwalm daalt van 53' naar 43' (10 minuten minder) (zonder overstap)

* Sint-Denijs-Boekel naar Gent Sint-Pieters daalt van 1u15' naar 42' (33 minuten minder) (met overstap van 5' in Oudenaarde)
* Munkzwalm naar Gent Sint-Pieters daalt van 1u19' naar 46' (33 minuten minder) (met overstap van 5' in Oudenaarde)
* Gent Sint-Pieters naar Sint-Denijs-Boekel daalt van 1u16' naar 41' (35 minuten minder) (met overstap van 5' in Oudenaarde)
* Gent Sint-Pieters naar Munkzwalm daalt van 1u19' naar 44' (35 minuten minder) (met overstap van 5' in Oudenaarde)

* Sint-Denijs-Boekel naar Ronse daalt van 1u10' naar 23' (47 minuten minder) (met overstap van 8' in Oudenaarde)
* Munkzwalm naar Ronse daalt van 1u14' naar 27' (47 minuten minder) (met overstap van 8' in Oudenaarde)
* Ronse naar Sint-Denijs-Boekel daalt van 1u11' naar 24' (47 minuten minder) (met overstap van 7' in Oudenaarde)
* Ronse naar Munkzwalm daalt van 1u14' naar 27' (47 minuten minder) (met overstap van 7' in Oudenaarde)

BlackEagle
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door BlackEagle » 22 jul 2019, 11:31

Portbou schreef:
21 jul 2019, 21:51
Zelf ben ik te weinig bekend in de regio van lijn 89 om zinnige feedback te geven.

Maar heeft er nu echt niemand op het forum iets van commentaar op het uitgebreid uitgewerkte voorstel van user Spoorlijn 89 ? Dat nota bene op uitdrukkelijke uitnodiging hier gepost werd ?

Spoorlijn 89 schreef:
16 jul 2019, 13:54
Bedankt! :) Dit is het plan (voor de leesbaarheid heb ik de uurregeling uitgewerkt met een voorbeeld van rond 11u/12u):

- De S3-verbinding Dendermonde-Brussel-Zottegem effectief niet verder laten rijden dan Zottegem. Momenteel rijdt die in werkelijkheid met hetzelfde materiaal verder naar Munkzwalm, Sint-Denijs-Boekel, Oudenaarde, Anzegem, Vichte en Kortrijk. Dit na stilstand van 18 minuten in Zottegem. In de omgekeerde richting blijft de trein vanuit Kortrijk, Vichte, Anzegem, Oudenaarde, Sint-Denijs-Boekel en Munkzwalm eveneens 17 minuten staan in Zottegem om vervolgens verder te rijden als S3-verbinding naar Brussel-Dendermonde.

- Bij verdubbelde frequentie IC Kortrijk-Zottegem-Brussel: 1 IC met de huidige haltes (Kortrijk, Oudenaarde, Zottegem, Denderleeuw, Brussel) en 1 IC met bediening van Sint-Denijs-Boekel en Munkzwalm (Kortrijk, Oudenaarde, Sint-Denijs-Boekel, Munkzwalm, Zottegem, Denderleeuw, Brussel). Reizigers in Sint-Denijs-Boekel en Munkzwalm krijgen hiermee elk uur een snelle, rechtstreekse trein naar Brussel en een snelle, rechtstreekse trein naar Kortrijk.

- Vichte en Anzegem terug laten bedienen door een L-trein Kortrijk-Oudenaarde-Gent, met koppeling aan de L-trein vanuit Ronse in Oudenaarde. Reizigers in Vichte en Anzegem krijgen hiermee een snelle, rechtstreekse trein naar Gent. Reizigers naar Brussel kunnen in Oudenaarde overstappen op 1 van de 2 IC's van de verdubbelde frequentie Kortrijk-Zottegem-Brussel.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

L-trein Kortrijk-Oudenaarde-Gent

11:02 Kortrijk
11:10 Vichte
11:16 Anzegem
11:23 Oudenaarde (Aansluiting naar Brussel om 11:32 en naar Ronse om 11:36)

L-trein Ronse-Oudenaarde-Gent

11:14 Ronse
11:25 Oudenaarde (Aansluiting naar Brussel om 11:32 en naar Kortrijk om 11:35)

WORDEN GEKOPPELD IN OUDENAARDE

11:33 Oudenaarde
11:37 Eine
11:42 Zingem
11:46 Gavere-Asper
11:50 Eke-Nazareth
11:55 De Pinte
12:03 Gent Sint-Pieters

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

L-trein Gent-Oudenaarde-Kortrijk/Ronse

10:57 Gent Sint-Pieters
11:05 De Pinte
11:10 Eke-Nazareth
11:15 Gavere-Asper
11:29 Zingem
11:24 Eine
11:27 Oudenaarde (Aansluiting naar Brussel om 11:32)

WORDT ONTKOPPELD IN OUDENAARDE

L-trein Gent-Oudenaarde-Kortrijk

11:35 Oudenaarde
11:42 Anzegem
11:48 Vichte
11:56 Kortrijk

L-trein Gent-Oudenaarde-Ronse

11:36 Oudenaarde
11:47 Ronse

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

IC-trein 1 Kortrijk-Zottegem-Brussel

11:12 Kortrijk
11:32 Oudenaarde (Aansluiting naar Ronse om 11:36)
11:38 Sint-Denijs-Boekel
11:41 Munkzwalm
11:47 Zottegem
12:05 Denderleeuw
12:20 Brussel-Zuid

IC-trein 2 Kortrijk-Zottegem-Brussel

11:40 Kortrijk
12:00 Oudenaarde
12:15 Zottegem (Aansluiting naar Gent om 12:21 en naar Geraardsbergen om 12:41)
12:33 Denderleeuw
12:48 Brussel-Zuid

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

IC-trein 1 Brussel-Zottegem-Kortrijk

10:34 Brussel-Zuid
10:53 Denderleeuw
11:10 Zottegem (Aansluiting naar Gent om 11:21 en naar Geraardsbergen om 11:41)
11:17 Munkzwalm
11:21 Sint-Denijs-Boekel
11:28 Oudenaarde (Aansluiting naar Gent om 11:33, naar Anzegem/Vichte om 11:35 en naar Ronse om 11:36)
11:45 Kortrijk

IC-trein 2 Brussel-Zottegem-Kortrijk

11:04 Brussel-Zuid
11:23 Denderleeuw
11:39 Zottegem
11:57 Oudenaarde
12:14 Kortrijk

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

VERTREKTIJDEN OUDENAARDE

11:28 IC Kortrijk
11:32 IC Brussel
11:33 S51 Gent Sint-Pieters-Eeklo
11:35 L Kortrijk
11:36 S51 Ronse
11:57 IC Kortrijk
12:00 IC Brussel

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

REISTIJDEN

* Anzegem naar Gent Sint-Pieters daalt van 56' naar 47' (9 minuten minder) (zonder overstap)
* Vichte naar Gent Sint-Pieters daalt van 1u02' naar 53' (9 minuten minder) (zonder overstap)
* Gent Sint-Pieters naar Anzegem daalt van 57' naar 45' (12 minuten minder) (zonder overstap)
* Gent Sint-Pieters naar Vichte daalt van 1u03' naar 51' (12 minuten minder) (zonder overstap)

* Anzegem naar Brussel Zuid daalt van 1u13' naar 1u04' (9 minuten minder) (met overstap van 9' in Oudenaarde)
* Vichte naar Brussel Zuid daalt van 1u19' naar 1u10' (9 minuten minder) (met overstap van 9' in Oudenaarde)
* Brussel Zuid naar Anzegem daalt van 1u15' naar 1u08' (7 minuten minder) (met overstap van 7' in Oudenaarde)
* Brussel Zuid naar Vichte daalt van 1u21' naar 1u14' (7 minuten minder) (met overstap van 7' in Oudenaarde)

* Sint-Denijs-Boekel naar Kortrijk daalt van 31' naar 24' (7 minuten minder) (zonder overstap)
* Munkzwalm naar Kortrijk daalt van 35' naar 28' (7 minuten minder) (zonder overstap)
* Kortrijk naar Sint-Denijs-Boekel daalt van 32' naar 26' (6 minuten minder) (zonder overstap)
* Kortrijk naar Munkzwalm daalt van van 35' naar 29' (6 minuten minder) (zonder overstap)

* Sint-Denijs-Boekel naar Brussel Zuid daalt van 55' naar 42' (13 minuten minder) (zonder overstap)
* Munkzwalm naar Brussel Zuid daalt van 52' naar 39' (13 minuten minder) (zonder overstap)
* Brussel Zuid naar Sint-Denijs-Boekel daalt van 57' naar 47' (10 minuten minder) (zonder overstap)
* Brussel Zuid naar Munkzwalm daalt van 53' naar 43' (10 minuten minder) (zonder overstap)

* Sint-Denijs-Boekel naar Gent Sint-Pieters daalt van 1u15' naar 42' (33 minuten minder) (met overstap van 5' in Oudenaarde)
* Munkzwalm naar Gent Sint-Pieters daalt van 1u19' naar 46' (33 minuten minder) (met overstap van 5' in Oudenaarde)
* Gent Sint-Pieters naar Sint-Denijs-Boekel daalt van 1u16' naar 41' (35 minuten minder) (met overstap van 5' in Oudenaarde)
* Gent Sint-Pieters naar Munkzwalm daalt van 1u19' naar 44' (35 minuten minder) (met overstap van 5' in Oudenaarde)

* Sint-Denijs-Boekel naar Ronse daalt van 1u10' naar 23' (47 minuten minder) (met overstap van 8' in Oudenaarde)
* Munkzwalm naar Ronse daalt van 1u14' naar 27' (47 minuten minder) (met overstap van 8' in Oudenaarde)
* Ronse naar Sint-Denijs-Boekel daalt van 1u11' naar 24' (47 minuten minder) (met overstap van 7' in Oudenaarde)
* Ronse naar Munkzwalm daalt van 1u14' naar 27' (47 minuten minder) (met overstap van 7' in Oudenaarde)
Ik ben ook niet zo bekend met de regio, maar ik wil wel een poging doen.

- Je gaat ervan uit dat de twee extra stops in Munkzwalm en Sint-Denijs-Boekel geen effect hebben op de dienstregeling (je neemt de huidige dienstregeling van de IC Oostende-Brussels Airport over). De dienstregeling van de L-trein Kortrijk-Zottegem is echter vier minuten langer (16min ipv 12min) tussen Oudenaarde en Zottegem. Bovendien wordt die gereden met Desiro's, het snelst optrekkende materiaal dat de NMBS ter beschikking heeft. Je kan ervan uitgaan dat het tijdsverlies met de zware M6-stammen van de IC Oostende-Brussels Airport die tijdens de spits worden ingezet nog langer zal zijn, want die trekken veel trager op.

- Ik vind in de routeplanner ook IC-treinen Brugge-Kortrijk die worden doorgetrokken als L-trein Kortrijk-Zottegem, niet enkel S3's.

- Een aantal van de verbeteringen die je aanbrengt, zouden ook realiseerbaar zijn door de dienstregeling van de huidige L-trein wat korter op de IC te zetten en er inderdaad een 'onafhankelijke' trein van te maken om de stiptheid te garanderen. Gezien de huidige rittijd van 41 minuten zouden twee Desiro's voldoende zijn om deze te rijden. (Aankomst in Zottegem van de L is nu op .35 en de IC op .45, de L zou je met vijf minuten kunnen verlaten om de overstaptijden te verkorten. In Kortrijk gaat dan de aansluiting met Poperinge verloren (tenzij je deze trein laat wachten), maar heb je wel een kortere overstaptijd naar Brugge en Gent. In jouw voorstel heb je trouwens ook slechtere aansluitingen in Kortrijk als je van Anzegem of Vichte komt (14min ipv 3min overstap naar Poperinge, 20min ipv 9min naar Brugge, 21min ipv 10min naar Gent (natuurlijk minder belangrijk in jouw voorstel))

Spoorlijn 89
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jul 2019, 10:56

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Spoorlijn 89 » 30 jul 2019, 11:35

Bedankt voor de feedback!

- Het klopt dat IC's Brugge-Kortrijk worden doorgetrokken naar Vichte, Anzegem, Oudenaarde en verder naar Zottegem. Ook in de omgekeerde richting rijden Desiro's van de S3-verbinding Brussel-Zottegem na Kortrijk door naar Brugge. Regelmatig staat het in Oudenaarde zelfs al zo op de halteschermen van de Desiro: trein naar Brugge met haltes in Anzegem, Vichte, Kortrijk, Ingelmunster, etc.

- De dienstregeling met extra stops in Sint-Denijs-Boekel en Munkzwalm zou inderdaad met nog een aantal minuten moeten opgeschoven worden.

- Misschien zouden zowel de IC-trein 1 Brussel-Zottegem-Kortrijk als de IC-trein 2 Brussel-Zottegem-Kortrijk uit mijn voorstel nog enkele minuten vervroegd kunnen worden. Als beide IC's na Kortrijk doorrijden naar Brugge kunnen reizigers uit Anzegem en Vichte in Kortrijk sneller overstappen richting Brugge met IC2.

- Bijkomend voordeel van de verbinding Kortrijk-Gent via Oudenaarde zou kunnen zijn dat er voor reizigers in Kortrijk naar Gent meteen een duidelijk alternatief voor handen is bij incidenten op de lijn via Waregem.

- De aansluiting in Kortrijk naar Poperinge zou inderdaad wat toenemen, maar dat zou een stap vooruit zijn, want ik hoor van reizigers uit Anzegem dat ze die nu vaak missen door de korte overstaptijd van 3 minuten.

Tram44
Berichten: 103
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Tram44 » 03 aug 2019, 21:16

De plannen voor 2020-2023 bevatten interessante voorstellen en ambities maar lijn 25 is daarin een notoir manco.

Uit een grafiek in de presentatie van de NMBS blijkt nochtans dat het marktaandeel van de trein tussen Antwerpen en Brussel vrij laag is (56 % tegenover 78 % tussen Gent en Brussel). Dat is ook niet onlogisch als je de evolutie van het aanbod bekijkt: een basisdienst van 2 volwaardige IC's met alleen een stop in Berchem en Mechelen en 2 IR's met extra stops in Mortsel, Nekkerspoel en Vilvoorde, exact evenveel als in de jaren 1980, zij het dat een M6 in de spits natuurlijk meer capaciteit biedt dan destijds de Benelux (toen zonder omweg via de luchthaven) of de combinatie van 2 of 3 AM75. Daar komt nog bij dat de trage IC's een bovenmatig hoge uitval kennen.

Tussen Mechelen en Antwerpen en tussen Brussel en Mechelen wordt dat aanbod nog versterkt door resp. de treinen Brussels Airport - Antwerpen (2/u) en Brussel - Turnhout/Mol (1 à 2/u) maar wie van Antwerpen naar Brussel wil, heeft daar niet echt iets aan en heeft eigenlijk maar één snelle reismogelijkheid om het half uur, tegenover gemiddeld om de 7 à 8 vanuit Gent of Leuven (IC + P-treinen) in de spits en om de 15 tijdens de daluren.

In het weekend was het aanbod op lijn 25 voor 2015 zelfs beter met twee volwaardige IC's tussen de grootste steden van het land, terwijl er vandaag op zaterdag en zondag alleen IR's rijden en één IC met een omweg via de luchthaven.

De infrastructuur heeft natuurlijk zijn beperkingen maar een visie op een beter aanbod kan een eerste aanzet zijn om ook daar iets aan te doen. Het is dan ook jammer dat er voor deze as alleen gekeken wordt naar een 3e S1/uur.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9466
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Shrek » 03 aug 2019, 22:13

In het weekendkan er niet meer rijden wegens de Infrabel-eis dat of L25 of L27 buiten dienst moet kunnen zijn.
In de week zijn er in de NZV gewoon geen rijpaden meer over.

Plaats reactie