Pagina 1 van 2

Problemen treinen warm weer.

Geplaatst: 28 jul 2019, 23:00
door dentheo
Ik heb dit draadje geopend omdat men onder infra over treinen begint, terwijl het daar over bovenleiding en infra moet gaan.

Zijn er bepaalde types van treinen die bij dit weer duidelijk in de fout gingen ?
Koelingproblemen van tractie , omvormers of andere electronica op de baan in storing gingen zodat de trein moest blijven staan.
Ik heb hier nog niet over treinstoringen gelezen de Eurostar en Thalys dat waren toch infraproblemen.

Re: Problemen treinen warm weer.

Geplaatst: 29 jul 2019, 03:53
door groentje
De batterijen bij de hle21?+M6 hadden het moeilijk, wellicht door de airco die non-stop draaide. Verschillende 15** kwamen daardoor in de problemen. Ook de MW41 is a uitgebreid besproken. Airco werkte gewoon niet meer.

Re: Problemen treinen warm weer.

Geplaatst: 29 jul 2019, 06:56
door CursorX
Naar horen zeggen hadden ook de voettredes van desiro's het moeilijk. Die zouden random tegenwerken bij het sluiten van de deuren.

Re: Problemen treinen warm weer.

Geplaatst: 29 jul 2019, 10:31
door LML
Zoals inderdaad al gezegd: oververhitting van de motoren en slecht/niet werkende airco bij de MW41'ers (grootste reden: diesel in hun tank die tot meer dan 30° opwarmde wegens de hitte van de voorbije week).

Re: Problemen treinen warm weer.

Geplaatst: 29 jul 2019, 10:48
door Dieselfreak
LML schreef: 29 jul 2019, 10:31 Zoals inderdaad al gezegd: oververhitting van de motoren en slecht/niet werkende airco bij de MW41'ers (grootste reden: diesel in hun tank die tot meer dan 30° opwarmde wegens de hitte van de voorbije week).
Is diesel dus niet meer geschikt als brandstof voor motoren als de temperatuur ervan boven de 30 graden komt? Hoe gaat dat dan in streken waar temperaturen van 40°C en meer wel vaker voorkomen? Of kunnen de verbrandingsmotoren in die streken wél draaien op diesel van 30+ °C?

Re: Problemen treinen warm weer.

Geplaatst: 29 jul 2019, 11:19
door LML
Dieselfreak schreef: 29 jul 2019, 10:48
LML schreef: 29 jul 2019, 10:31 Zoals inderdaad al gezegd: oververhitting van de motoren en slecht/niet werkende airco bij de MW41'ers (grootste reden: diesel in hun tank die tot meer dan 30° opwarmde wegens de hitte van de voorbije week).
Is diesel dus niet meer geschikt als brandstof voor motoren als de temperatuur ervan boven de 30 graden komt? Hoe gaat dat dan in streken waar temperaturen van 40°C en meer wel vaker voorkomen? Of kunnen de verbrandingsmotoren in die streken wél draaien op diesel van 30+ °C?
Ik ben geen kenner, maar de NMBS heeft het zekere voor het onzekere genomen. In landen waar temperaturen boven de 40° normaal zijn, zal niet direct de diesel hiervoor geschikt gemaakt zijn, maar wel de motoren/tractievoertuigen op diesel.

Re: Problemen treinen warm weer.

Geplaatst: 29 jul 2019, 11:52
door Asterix
CursorX schreef: 29 jul 2019, 06:56 Naar horen zeggen hadden ook de voettredes van desiro's het moeilijk. Die zouden random tegenwerken bij het sluiten van de deuren.
Dit was voor mij inderdaad het grootste probleem. Gelukkig steevast met beperkte impact.

Re: Problemen treinen warm weer.

Geplaatst: 29 jul 2019, 13:32
door Ducktape
De voettredes van Desiro's gaven idd heel veel fouten van zodra het warmer werd, maar voor de rest hebben ze het goed doorstaan.

Re: Problemen treinen warm weer.

Geplaatst: 29 jul 2019, 17:45
door dentheo
De MW41: kan men dan niet de airco afschakelen om de motortemperatuur te drukken en de trein netjes in het station binnen brengen ?

Zoiets als verwarming opengooien als vroeger een choke bleef hangen.... :D :D

Re: Problemen treinen warm weer.

Geplaatst: 29 jul 2019, 17:46
door dentheo
Asterix schreef: 29 jul 2019, 11:52
CursorX schreef: 29 jul 2019, 06:56 Naar horen zeggen hadden ook de voettredes van desiro's het moeilijk. Die zouden random tegenwerken bij het sluiten van de deuren.
Dit was voor mij inderdaad het grootste probleem. Gelukkig steevast met beperkte impact.
Eindcontacten die bleven hangen, te "scherp" afgeregeld ? Dan valt de trein niet uit neem ik aan ?

Re: Problemen treinen warm weer.

Geplaatst: 29 jul 2019, 19:15
door Steven
Zolang dat bij die desiro maar een paar deuren zijn niet. Maar als je meer dan 3 deuren op rij moet afzonderen....

Re: Problemen treinen warm weer.

Geplaatst: 29 jul 2019, 19:28
door CursorX
dentheo schreef: 29 jul 2019, 17:45 De MW41: kan men dan niet de airco afschakelen om de motortemperatuur te drukken en de trein netjes in het station binnen brengen ?

Zoiets als verwarming opengooien als vroeger een choke bleef hangen.... :D :D
Zelfs met de airco aan heb ik temperaturen van 40 graden en meer gezien in die mw41 laatste week, zowel in de stuurpost als bij de reizigers. Compleet onverantwoord dus.

Re: Problemen treinen warm weer.

Geplaatst: 29 jul 2019, 19:38
door jan_olieslagers
Wraakroepend inderdaad.

Wie heeft dat lastenboek opgemaakt? Wordt die persoon ooit op het matje geroepen?

Of voldoet het materiaal niet aan het lastenboek? Wordt dan de fabrikant op het matje geroepen?

Ik vrees dat de antwoorden "nee" en "nee" luiden. In dat geval zou ik toch echt graag de verantwoordelijken op het matje zien geroepen worden - maar ook dat zal wel niet gebeuren, lijkt me.

Re: Problemen treinen warm weer.

Geplaatst: 30 jul 2019, 08:32
door profke
jan,

als het allemaal zo simpel is,

schrijf hieronder eventjes op aan welke voorwaarden (naast de belangrijkste: betaalbaar) een trein moet voldoen,
houd rekening met de klimaat omstandigheden zoals ze zich over 20 jaar zullen voordoen
houd ook rekening met de visie die de politiek en de nmbs zelf hebben over de methode van exploitatie vandaag over 20 jaar.

Besef dat normaal treinen 40 jaar meegaan, dus die 20 jaar stemt enkel overeen met de leeftijd van de MW op dit moment, niet met het gevraagde "net voor ze uit dienst gaan".

Re: Problemen treinen warm weer.

Geplaatst: 30 jul 2019, 09:10
door traxie
Ivm de dieseltemperatuur van de mw41. Er was een koeling van de diesel voorzien op de mw, maar die is er indertijd uit gehaald door de nmbs. De transmissie kan je door de rijstijl veel minder belasten, niet remmen op de motor en de tractie beperken, dat kan zonder extra vertraging te maken. Daarnaast heb ik het idee dat sommige airco's uitschakelen als ze de gevraagde temperatuur niet kunnen halen terwijl je beter een rijtuig hebt aan 27 graden dan een van 45. Ze zouden zichzelf dus moeten regelen om zeker te blijven werken.