Airco
Geplaatst: 29 jul 2019, 13:09
(dit heeft evenzeer betrekking op internationaal reizigersverkeer, maar er moest nu eenmaal gekozen worden)
Met al de ellende die we tijdens de hittegolf gezien hebben, was Jan en Alleman aan het roepen dat er enkel nog treinen met airco horen te circuleren. Nu ben ik een aloud en hartstochtelijk tegenstander van airco, en ga dus maar even in de tegenaanval, wel beseffende dat ik veel tegenwind zou kunnen krijgen.
* tegen airco: omdat het een gruwelijke energievreter is. Een auto met actieve airco begint typisch 10% meer brandstof te verbruiken, en dus ook 10% meer CO2 te blazen, dat willen we toch niet meer anno 2019? Ok, in een trein zal het meerverbruik niet zo groot zijn, maar toch is het meerverbruik. En alweer kunnen de treinenbouwers iets bijleren van de autobouwers: die hebben reeds lang geleerd om op de kleintjes te letten.
*tegen airco: omdat het ongezond is, tenzij de volledige leefomgeving er mee is uitgerust. Zoniet stelt men mensen bloot aan stevige thermoshocks. Horror! In het stokoude huis waar ik woon is het warm dezer dagen, maar niet ondraaglijk; en als ik erop let om buiten te gaan aan de schaduwkant dan lukt dat best. Als ik daarentegen mijn kantoorgebouw uit (of in) ga dan krijg ik keer op keer een stevige klop van de thermohamer.
*relativering: in een _rijdende_ trein is er volop rijwind beschikbaar; met een beetje warmtewisselaar moet daarmee de binnentemperatuur best controleerbaar zijn, zolang de trein rijdt. En treinen zijn sowieso bedoeld om te rijden, niet om stil te staan. Dat geldt dan vooral voor treinen die snel rijden en/of zelden stoppen. Dus in de eerste plaats de Thalys/Eurostar/ICE maar ook de M96 en de I10/I11, alle typisch langeafstandsmateriaal. Voor Desiro's zou ik dat nog kunnen relativeren, maar ironisch hebben die nu net een zeer krachtige airco, in feite veel te krachtig voor mijn smaak.
* relativering: ja, als de trein onverhoopt toch komt stil te staan dan is er wel een potentieel probleem. Maar om nu alle passagiersmateriaal vol te stoppen met airco enkel omdat er een probleem zou kunnen zijn? Dat is ook geen efficiënte inzet van de schaarse investeringsbudgetten. Kan het lastenboek niet vermelden dat er een noodplan moet zijn voor koeling/verluchting bij langdurige stilstand, bv. met luiken in de vloer en het dak? Aangevuld met krachtige schaduwgordijnen of zo? Dubbeldeksmateriaal heeft daar wel een beetje een nadeel, jawel...
* relativering: zoals reeds opgemerkt is het, bij onvoorziene stilstand, vooral problematisch dat de erg stroeve procedures de reizigers veel te lang opgesloten laten. NMBM zou de vergunnende overheid een "Service Level Agreement" (SLA) moeten opleggen waarbij gestrande treinreizigers niet langer dan xxx minuten mogen "opgesloten" blijven; bij overschrijding gelden boetes (naar de vergunner) én schadevergoedingen (naar de reizigers). Maar ik vrees dat het Belgische spoor nog lang niet rijp is voor het concept van een SLA, men beperkt zich al te graag tot "we kunnen toch maar ons best doen" oftewel "best effort". Zodat het onbestraft blijft als er geen evacuatielocomotief beschikbaar is, nochtans absoluut totaal onaanvaardbaar voor mij. Zoiets kan gebeuren, jawel, maar het moet dan wel flink geld kosten, anders blijft het gebeuren.
Met al de ellende die we tijdens de hittegolf gezien hebben, was Jan en Alleman aan het roepen dat er enkel nog treinen met airco horen te circuleren. Nu ben ik een aloud en hartstochtelijk tegenstander van airco, en ga dus maar even in de tegenaanval, wel beseffende dat ik veel tegenwind zou kunnen krijgen.
* tegen airco: omdat het een gruwelijke energievreter is. Een auto met actieve airco begint typisch 10% meer brandstof te verbruiken, en dus ook 10% meer CO2 te blazen, dat willen we toch niet meer anno 2019? Ok, in een trein zal het meerverbruik niet zo groot zijn, maar toch is het meerverbruik. En alweer kunnen de treinenbouwers iets bijleren van de autobouwers: die hebben reeds lang geleerd om op de kleintjes te letten.
*tegen airco: omdat het ongezond is, tenzij de volledige leefomgeving er mee is uitgerust. Zoniet stelt men mensen bloot aan stevige thermoshocks. Horror! In het stokoude huis waar ik woon is het warm dezer dagen, maar niet ondraaglijk; en als ik erop let om buiten te gaan aan de schaduwkant dan lukt dat best. Als ik daarentegen mijn kantoorgebouw uit (of in) ga dan krijg ik keer op keer een stevige klop van de thermohamer.
*relativering: in een _rijdende_ trein is er volop rijwind beschikbaar; met een beetje warmtewisselaar moet daarmee de binnentemperatuur best controleerbaar zijn, zolang de trein rijdt. En treinen zijn sowieso bedoeld om te rijden, niet om stil te staan. Dat geldt dan vooral voor treinen die snel rijden en/of zelden stoppen. Dus in de eerste plaats de Thalys/Eurostar/ICE maar ook de M96 en de I10/I11, alle typisch langeafstandsmateriaal. Voor Desiro's zou ik dat nog kunnen relativeren, maar ironisch hebben die nu net een zeer krachtige airco, in feite veel te krachtig voor mijn smaak.
* relativering: ja, als de trein onverhoopt toch komt stil te staan dan is er wel een potentieel probleem. Maar om nu alle passagiersmateriaal vol te stoppen met airco enkel omdat er een probleem zou kunnen zijn? Dat is ook geen efficiënte inzet van de schaarse investeringsbudgetten. Kan het lastenboek niet vermelden dat er een noodplan moet zijn voor koeling/verluchting bij langdurige stilstand, bv. met luiken in de vloer en het dak? Aangevuld met krachtige schaduwgordijnen of zo? Dubbeldeksmateriaal heeft daar wel een beetje een nadeel, jawel...
* relativering: zoals reeds opgemerkt is het, bij onvoorziene stilstand, vooral problematisch dat de erg stroeve procedures de reizigers veel te lang opgesloten laten. NMBM zou de vergunnende overheid een "Service Level Agreement" (SLA) moeten opleggen waarbij gestrande treinreizigers niet langer dan xxx minuten mogen "opgesloten" blijven; bij overschrijding gelden boetes (naar de vergunner) én schadevergoedingen (naar de reizigers). Maar ik vrees dat het Belgische spoor nog lang niet rijp is voor het concept van een SLA, men beperkt zich al te graag tot "we kunnen toch maar ons best doen" oftewel "best effort". Zodat het onbestraft blijft als er geen evacuatielocomotief beschikbaar is, nochtans absoluut totaal onaanvaardbaar voor mij. Zoiets kan gebeuren, jawel, maar het moet dan wel flink geld kosten, anders blijft het gebeuren.