Pagina 1 van 2

Toekomstige renovaties en revisies

Geplaatst: 14 aug 2019, 22:02
door Davy
Wat staat er de komende jaren nog op de planning?

Bijvoorbeeld de MS96, zijn daar plannen voor om deze te renoveren? Het rijdt ondertussen ook al meer dan 20 jaar rond...

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Geplaatst: 15 aug 2019, 10:56
door LML
Allicht ook de I11-rijtuigen (zelfde periode als de Deense neuzen/rubber neuzen), de MW41 (oudste stellen worden volgend jaar ook 20).

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Geplaatst: 15 aug 2019, 12:02
door Davy
De MW41 zijn ze dacht ik mee bezig, er rijden in ieder geval een paar stellen rond die een kleine zichtbare vernieuwing hebben gekregen met o.a. LED-sluitseinen en binnenin een ander kleur van vloerbekleding.

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Geplaatst: 15 aug 2019, 12:09
door BlackEagle
Dat wordt dan eerder een 'kleine' verbouwing/revisie, genre MS86?

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Geplaatst: 15 aug 2019, 12:59
door Shrek
Ook de I11 en MS96 krijgen een revisie waarin onder meer de LED-matrixen vervangen worden door gewone schermen.

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Geplaatst: 15 aug 2019, 23:20
door HVHTB
Een aantal jaar geleden is men begonnen met het reviseren van AM96 en I11. Bij AM96 zijn de gereviseerde stellen te onderscheiden van de oude door de extra klasse-aanduidingen (op enkele plaatsen een wit cijfer op de zwarte band van de ramen). De gereviseerde I11'en zijn minder goed te onderscheiden van de oude. De veranderingen zijn dus zeer klein, maar ik denk sowieso niet dat ze aan dat materiaal veel willen veranderen.

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Geplaatst: 15 aug 2019, 23:59
door Shrek
Sowieso heeft de NMBS de gewoonte materieel pas te gaan renoveren na een jaar of 30, daar zitten ze nog niet aan.

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Geplaatst: 16 aug 2019, 08:46
door Dieselfreak
HVHTB schreef: 15 aug 2019, 23:20 Een aantal jaar geleden is men begonnen met het reviseren van AM96 en I11. Bij AM96 zijn de gereviseerde stellen te onderscheiden van de oude door de extra klasse-aanduidingen (op enkele plaatsen een wit cijfer op de zwarte band van de ramen). De gereviseerde I11'en zijn minder goed te onderscheiden van de oude. De veranderingen zijn dus zeer klein, maar ik denk sowieso niet dat ze aan dat materiaal veel willen veranderen.
Ik hoop echt dat ze daar niet veel aan zullen veranderen, ik vind ze het best zoals ze nu zijn. Momenteel zijn de AM96 en de I11 bijna het enige materieel wat ik nog gezellig vind, het laatste wat ik zou willen is dat die óók dat grijze ziekenhuisinterieur krijgen dat nu al bijna 20 jaar de standaard is. :x

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Geplaatst: 19 aug 2019, 23:51
door rvdborgt
HVHTB schreef: 15 aug 2019, 23:20 Een aantal jaar geleden is men begonnen met het reviseren van AM96 en I11. Bij AM96 zijn de gereviseerde stellen te onderscheiden van de oude door de extra klasse-aanduidingen (op enkele plaatsen een wit cijfer op de zwarte band van de ramen). De gereviseerde I11'en zijn minder goed te onderscheiden van de oude. De veranderingen zijn dus zeer klein, maar ik denk sowieso niet dat ze aan dat materiaal veel willen veranderen.
Blijkbaar niet inderdaad. Het was me eerlijk gezegd nog niet opgevallen dat I11 en MS96 al werden gereviseerd. De doorgezeten stoelen worden blijkbaar ook niet vervangen?
Dit is overigens materieel van 20 tot 25 jaar oud. Blijkbaar heeft bij de NMBS zich ook niemand afgevraagd of er sindsdien iets aan de eisen gewijzigd is en of er vanuit personeel of reizigers bepaalde wensen zijn. Anders zouden er wel wijzigingen zijn, zoals het vervangen van de 2 ontoegankelijke en zuinige fietsplaatsen door een multifunctionele ruimte. Maar nee, blijkbaar is het de wens van de NMBS dat iedere zomer de balkons de I11's vol staan met fietsen.

Groetjes,
Rian

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Geplaatst: 21 aug 2019, 07:26
door groentje
Qua sfeer zijn de MS96 en I11 inderdaad zeker nog aanvaardbaar, maar er zijn toch echt wel wat verbeterpunten te vinden. Stopcontacten, om maar iets te noemen. En sommige stoelen hebben meer dan een nieuwe bekleding nodig. En voldoet het gehandicaptentoilet nog aan de normen? Ook een algemene opfrissing kan geen kwaad. Ik ben dus toch wat teleurgesteld in de modernisering. Voor de MW41 moeten ze voor mij niet teveel moeite doen, die houden het volgens mij geen 10 jaar meer uit ..

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Geplaatst: 21 aug 2019, 11:14
door Steven
Een revisie is niet het zelfde als een modernisering. Hoe jammer dat voor sommige punten ook mag zijn. Voor mij kunnen de i11 en MR96 er verder wel mee door. Nog steeds de betere stoelen om op te zitten.

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Geplaatst: 21 aug 2019, 14:16
door railtravelmanager
AM75 de Varkensneuzen stonden vroeger een deel in Gentbrugge nu is het daar leeg precies, zijn er stellen naar de sloper ? of andere werkplaats voor modernisering ?

Erwin

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Geplaatst: 21 aug 2019, 15:59
door Steve
In Schaarbeek staat er alvast een heel aantal.

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Geplaatst: 21 aug 2019, 18:24
door rvdborgt
Steve schreef: 21 aug 2019, 15:59 In Schaarbeek staat er alvast een heel aantal.
Mijn indruk is dat er stellen verplaatst zijn van Gentbrugge naar Schaarbeek. Aan de kant van Merelbeke staan/stonden ook stellen maar die kant zie ik zelden dus daar kan ik geen uitspraken over doen.

Groetjes,
Rian

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Geplaatst: 19 feb 2020, 06:40
door wuitz
Ondertussen is er een eerste gereviseerd M6 rijtuig aan het rondrijden, het buitendisplay is verwijderd, enkele ramen hebben een klapvenster gekregen en stopcontacten aan elke afdeling. Verder nog wat technische aanpassingen om ze compatibel te maken met de M7.