dienstregeling binnenland december 2019

Alles over reizigerstreinen in België.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door LML »

Is al lange tijd algemeen geweten, maar ik blijf het herhalen:
* welke idioot haalt het in z'n hoofd om I10-rijtuigen in te zetten voor P-treinen? I10 kan toch evengoed dienen voor IC-treinen tijdens de daluren?
* welke idioot zet Desiro ML in op IC-diensten - waarvoor ze helemaal niet geschikt zijn, wel voor L- en S-diensten - terwijl er regelmatig IC-waardig materieel doodleuk in de stelplaatsen staat te staan? En neen, niet voor onderhoud.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door LML »

Elgar schreef: 17 dec 2019, 07:34 P7208 (Mol - Brussel) rijdt nu ook met een stam bestaande uit I10 + M4-rijtuigen. Deze stopt niet meer in Vilvoorde.
Ben je zeker dat het I10-rijtuigen zijn? Want I10 en M4 1ste klas trekt zeer hard op elkaar, alleen is de I10 wat hoger dan M4...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Shrek »

LML schreef:Is al lange tijd algemeen geweten, maar ik blijf het herhalen:
* welke idioot haalt het in z'n hoofd om I10-rijtuigen in te zetten voor P-treinen? I10 kan toch evengoed dienen voor IC-treinen tijdens de daluren?
* welke idioot zet Desiro ML in op IC-diensten - waarvoor ze helemaal niet geschikt zijn, wel voor L- en S-diensten - terwijl er regelmatig IC-waardig materieel doodleuk in de stelplaatsen staat te staan? En neen, niet voor onderhoud.
Daar is niets idioot aan, het is gewoon een kwestie van besparingen. Een Desiro kost veel minder dan een reeks 3000 en vereist geen rangeerpersoneel. Veel geld bespaard zonder één trein minder.
Idem voor die I10: die hebben geen stuurstanden dus moet je die treinen omzetten met een rangeerder, dat wil je maar één keer per dag doen en niet ieder uur.
260689
Berichten: 3319
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door 260689 »

LML schreef: 17 dec 2019, 18:26
Elgar schreef: 17 dec 2019, 07:34 P7208 (Mol - Brussel) rijdt nu ook met een stam bestaande uit I10 + M4-rijtuigen. Deze stopt niet meer in Vilvoorde.
Ben je zeker dat het I10-rijtuigen zijn? Want I10 en M4 1ste klas trekt zeer hard op elkaar, alleen is de I10 wat hoger dan M4...
Klopt volledig! Stond aangepast in PassengersWeb!
Enig weetje, die pendelen de rest van de dag op Brussel - Antwerpen en keerde savonds terug naar Mol.
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Terminus »

Shrek schreef: 17 dec 2019, 18:58
LML schreef:Is al lange tijd algemeen geweten, maar ik blijf het herhalen:
* welke idioot haalt het in z'n hoofd om I10-rijtuigen in te zetten voor P-treinen? I10 kan toch evengoed dienen voor IC-treinen tijdens de daluren?
* welke idioot zet Desiro ML in op IC-diensten - waarvoor ze helemaal niet geschikt zijn, wel voor L- en S-diensten - terwijl er regelmatig IC-waardig materieel doodleuk in de stelplaatsen staat te staan? En neen, niet voor onderhoud.
Daar is niets idioot aan, het is gewoon een kwestie van besparingen. Een Desiro kost veel minder dan een reeks 3000 en vereist geen rangeerpersoneel. Veel geld bespaard zonder één trein minder.
Idem voor die I10: die hebben geen stuurstanden dus moet je die treinen omzetten met een rangeerder, dat wil je maar één keer per dag doen en niet ieder uur.
Er staat toch nergens dat dit nog enkel over de Luik-Luxemburg gaat?
LML heeft gelijk:
- Desiro's in het weekend op Oostende-Antwerpen zouden "gemakkelijk" vervangen kunnen worden door b.v. MR96
- Desiro's Brussel-Dinant idem
- Desiro's Antwerpen-Charleroi idem
- Desiro's Hasselt-Antwerpen (gelukkig maar 1 of 2 omlopen) idem
- ...

Het is lachen met je reizigers en je personeel (1 toilet per 3 rijtuigen in een trein richting kust...)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Shrek »

Terminus schreef: 17 dec 2019, 19:34 Er staat toch nergens dat dit nog enkel over de Luik-Luxemburg gaat?
LML heeft gelijk:
- Desiro's in het weekend op Oostende-Antwerpen zouden "gemakkelijk" vervangen kunnen worden door b.v. MR96
- Desiro's Brussel-Dinant idem
- Desiro's Antwerpen-Charleroi idem
- Desiro's Hasselt-Antwerpen (gelukkig maar 1 of 2 omlopen) idem
- ...
Het is lachen met je reizigers en je personeel (1 toilet per 3 rijtuigen in een trein richting kust...)
"Gemakkelijk" is toch wat kort door de bocht. Er staan in Antwerpen een heleboel M6 afgesteld in het weekend, maar M6 vereist dubbel zoveel treinbegeleiders, dat is een zeer grote kost. MS96 zijn er volgens mij helemaal niet zoveel op overschot in het weekend, waar staan er dan veel van die stellen afgesteld?
Het enige treintype dat in de betrokken stelplaatsen ruim voorhandig is zijn volgens mij klassiekjes en varkens, maar die worden door de reizigers veel minder geapprecieerd dan de Desiro's, dus terecht dat die in het weekend op stal blijven.

Ik zie echt niet veel plaatsen waar er makkelijk iets aan gedaan kan worden hoor.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 17 dec 2019, 20:49
Terminus schreef: 17 dec 2019, 19:34 Er staat toch nergens dat dit nog enkel over de Luik-Luxemburg gaat?
LML heeft gelijk:
- Desiro's in het weekend op Oostende-Antwerpen zouden "gemakkelijk" vervangen kunnen worden door b.v. MR96
- Desiro's Brussel-Dinant idem
- Desiro's Antwerpen-Charleroi idem
- Desiro's Hasselt-Antwerpen (gelukkig maar 1 of 2 omlopen) idem
- ...
Het is lachen met je reizigers en je personeel (1 toilet per 3 rijtuigen in een trein richting kust...)
"Gemakkelijk" is toch wat kort door de bocht. Er staan in Antwerpen een heleboel M6 afgesteld in het weekend, maar M6 vereist dubbel zoveel treinbegeleiders, dat is een zeer grote kost. MS96 zijn er volgens mij helemaal niet zoveel op overschot in het weekend, waar staan er dan veel van die stellen afgesteld?
Het enige treintype dat in de betrokken stelplaatsen ruim voorhandig is zijn volgens mij klassiekjes en varkens, maar die worden door de reizigers veel minder geapprecieerd dan de Desiro's, dus terecht dat die in het weekend op stal blijven.
Dat hangt er maar van af denk ik. Ik merk dat ik bepaald niet de enige ben (ook onder de gewone reizigers) die de Desiro's helemaal niet kan waarderen op IC-verbindingen. Dan nog liever een gerenoveerd varkentje, daar heb je tenminste nog een tafeltje om iets op te zetten (mijn laptop bv.). Ik vermijd daarom ook de Desiro's Gent - Leuven via Mechelen als het enigszins kan (en dat lukt gelukkig beter sinds er meer IC's via Brussel rijden). De M4 was me daar ook liever.
Verder: als je in het weekend een trein met 3 Desiro's op Antwerpen - Oostende of Antwerpen - Charleroi rijdt, dan kun je net zo goed met 5 of 6 M6'en rijden. De reizigers zijn daar in ieder geval tevredener over. En als je dat te duur vindt, vraag je dan eens af, wanneer je dan wel IC-materieel zou inzetten en of je je klanten eigenlijk wel belangrijk vindt.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Adler »

Shrek schreef: 17 dec 2019, 18:58 Daar is niets idioot aan, het is gewoon een kwestie van besparingen. Een Desiro kost veel minder dan een reeks 3000 en vereist geen rangeerpersoneel. Veel geld bespaard zonder één trein minder.
Idem voor die I10: die hebben geen stuurstanden dus moet je die treinen omzetten met een rangeerder, dat wil je maar één keer per dag doen en niet ieder uur.
Dat rangeerpersoneel is toch vast in dienst en die hebben toch een vast loon ?
Of worden die nu ook afgedankt voor besparingen ?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Steve »

Wat zal dan bovendien het argument zijn als de M7 straks massaal ingestroomd is? Zullen die buiten de spits dan ook massaal aan de kant blijven staan omdat een Desiro goedkoper in te zetten is?
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Terminus »

Shrek schreef: 17 dec 2019, 20:49
Terminus schreef: 17 dec 2019, 19:34 Er staat toch nergens dat dit nog enkel over de Luik-Luxemburg gaat?
LML heeft gelijk:
- Desiro's in het weekend op Oostende-Antwerpen zouden "gemakkelijk" vervangen kunnen worden door b.v. MR96
- Desiro's Brussel-Dinant idem
- Desiro's Antwerpen-Charleroi idem
- Desiro's Hasselt-Antwerpen (gelukkig maar 1 of 2 omlopen) idem
- ...
Het is lachen met je reizigers en je personeel (1 toilet per 3 rijtuigen in een trein richting kust...)
"Gemakkelijk" is toch wat kort door de bocht. Er staan in Antwerpen een heleboel M6 afgesteld in het weekend, maar M6 vereist dubbel zoveel treinbegeleiders, dat is een zeer grote kost. MS96 zijn er volgens mij helemaal niet zoveel op overschot in het weekend, waar staan er dan veel van die stellen afgesteld?
Het enige treintype dat in de betrokken stelplaatsen ruim voorhandig is zijn volgens mij klassiekjes en varkens, maar die worden door de reizigers veel minder geapprecieerd dan de Desiro's, dus terecht dat die in het weekend op stal blijven.

Ik zie echt niet veel plaatsen waar er makkelijk iets aan gedaan kan worden hoor.
Ga eens kijken in de bundels van Oostende in het weekend, Antwerpen, Gent (IC Gent-Brussel-LOkeren eveneens met MR08)...

Hoe kom je trouwens aan dubbel zoveel treinbegeleiders...?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Steven »

Vanwege de trappen in een dubbeldekstrein tracht men daar inderdaad steeds 2 treinbegeleiders in te zetten omdat het werk fysiek zoveel lastiger is. Op een desiro heb je geen trappen te doen of binnendeuren te bedienen. Scheelt fysiek wel wat.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Zwoopaman »

Desiro's zijn volgens mij zuiniger in verbruik en ook het betrouwbaarste van alle treintypes bij de NMBS. Dit zal waarschijnlijk ook meespelen.

Het is mij trouwens opgevallen dat er tijdens de week een extra omloop van de Roosendaal - Puurs met 2 MR75's rijdt. Van de 4 in totaal nu dus 2 met dubbele stellen.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door rdv »

Steven schreef:Vanwege de trappen in een dubbeldekstrein tracht men daar inderdaad steeds 2 treinbegeleiders in te zetten omdat het werk fysiek zoveel lastiger is. Op een desiro heb je geen trappen te doen of binnendeuren te bedienen. Scheelt fysiek wel wat.
Ik zie toch regelmatig maar een tbg in een stam M6. Zeker in stammen met 5 wagons.
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Davy »

Is het bij de NMBS eigenlijk vastgelegd wanneer een trein met 1 of met meerdere TB's moet rijden?
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door traxie »

Davy schreef:Is het bij de NMBS eigenlijk vastgelegd wanneer een trein met 1 of met meerdere TB's moet rijden?
Moet? Nooit bij mijn weten, één is reglementair volddoende
Plaats reactie