dienstregeling binnenland december 2019
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Is al lange tijd algemeen geweten, maar ik blijf het herhalen:
* welke idioot haalt het in z'n hoofd om I10-rijtuigen in te zetten voor P-treinen? I10 kan toch evengoed dienen voor IC-treinen tijdens de daluren?
* welke idioot zet Desiro ML in op IC-diensten - waarvoor ze helemaal niet geschikt zijn, wel voor L- en S-diensten - terwijl er regelmatig IC-waardig materieel doodleuk in de stelplaatsen staat te staan? En neen, niet voor onderhoud.
* welke idioot haalt het in z'n hoofd om I10-rijtuigen in te zetten voor P-treinen? I10 kan toch evengoed dienen voor IC-treinen tijdens de daluren?
* welke idioot zet Desiro ML in op IC-diensten - waarvoor ze helemaal niet geschikt zijn, wel voor L- en S-diensten - terwijl er regelmatig IC-waardig materieel doodleuk in de stelplaatsen staat te staan? En neen, niet voor onderhoud.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Ben je zeker dat het I10-rijtuigen zijn? Want I10 en M4 1ste klas trekt zeer hard op elkaar, alleen is de I10 wat hoger dan M4...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Daar is niets idioot aan, het is gewoon een kwestie van besparingen. Een Desiro kost veel minder dan een reeks 3000 en vereist geen rangeerpersoneel. Veel geld bespaard zonder één trein minder.LML schreef:Is al lange tijd algemeen geweten, maar ik blijf het herhalen:
* welke idioot haalt het in z'n hoofd om I10-rijtuigen in te zetten voor P-treinen? I10 kan toch evengoed dienen voor IC-treinen tijdens de daluren?
* welke idioot zet Desiro ML in op IC-diensten - waarvoor ze helemaal niet geschikt zijn, wel voor L- en S-diensten - terwijl er regelmatig IC-waardig materieel doodleuk in de stelplaatsen staat te staan? En neen, niet voor onderhoud.
Idem voor die I10: die hebben geen stuurstanden dus moet je die treinen omzetten met een rangeerder, dat wil je maar één keer per dag doen en niet ieder uur.
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Klopt volledig! Stond aangepast in PassengersWeb!
Enig weetje, die pendelen de rest van de dag op Brussel - Antwerpen en keerde savonds terug naar Mol.
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Er staat toch nergens dat dit nog enkel over de Luik-Luxemburg gaat?Shrek schreef: ↑17 dec 2019, 18:58Daar is niets idioot aan, het is gewoon een kwestie van besparingen. Een Desiro kost veel minder dan een reeks 3000 en vereist geen rangeerpersoneel. Veel geld bespaard zonder één trein minder.LML schreef:Is al lange tijd algemeen geweten, maar ik blijf het herhalen:
* welke idioot haalt het in z'n hoofd om I10-rijtuigen in te zetten voor P-treinen? I10 kan toch evengoed dienen voor IC-treinen tijdens de daluren?
* welke idioot zet Desiro ML in op IC-diensten - waarvoor ze helemaal niet geschikt zijn, wel voor L- en S-diensten - terwijl er regelmatig IC-waardig materieel doodleuk in de stelplaatsen staat te staan? En neen, niet voor onderhoud.
Idem voor die I10: die hebben geen stuurstanden dus moet je die treinen omzetten met een rangeerder, dat wil je maar één keer per dag doen en niet ieder uur.
LML heeft gelijk:
- Desiro's in het weekend op Oostende-Antwerpen zouden "gemakkelijk" vervangen kunnen worden door b.v. MR96
- Desiro's Brussel-Dinant idem
- Desiro's Antwerpen-Charleroi idem
- Desiro's Hasselt-Antwerpen (gelukkig maar 1 of 2 omlopen) idem
- ...
Het is lachen met je reizigers en je personeel (1 toilet per 3 rijtuigen in een trein richting kust...)
Re: dienstregeling binnenland december 2019
"Gemakkelijk" is toch wat kort door de bocht. Er staan in Antwerpen een heleboel M6 afgesteld in het weekend, maar M6 vereist dubbel zoveel treinbegeleiders, dat is een zeer grote kost. MS96 zijn er volgens mij helemaal niet zoveel op overschot in het weekend, waar staan er dan veel van die stellen afgesteld?Terminus schreef: ↑17 dec 2019, 19:34 Er staat toch nergens dat dit nog enkel over de Luik-Luxemburg gaat?
LML heeft gelijk:
- Desiro's in het weekend op Oostende-Antwerpen zouden "gemakkelijk" vervangen kunnen worden door b.v. MR96
- Desiro's Brussel-Dinant idem
- Desiro's Antwerpen-Charleroi idem
- Desiro's Hasselt-Antwerpen (gelukkig maar 1 of 2 omlopen) idem
- ...
Het is lachen met je reizigers en je personeel (1 toilet per 3 rijtuigen in een trein richting kust...)
Het enige treintype dat in de betrokken stelplaatsen ruim voorhandig is zijn volgens mij klassiekjes en varkens, maar die worden door de reizigers veel minder geapprecieerd dan de Desiro's, dus terecht dat die in het weekend op stal blijven.
Ik zie echt niet veel plaatsen waar er makkelijk iets aan gedaan kan worden hoor.
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Dat hangt er maar van af denk ik. Ik merk dat ik bepaald niet de enige ben (ook onder de gewone reizigers) die de Desiro's helemaal niet kan waarderen op IC-verbindingen. Dan nog liever een gerenoveerd varkentje, daar heb je tenminste nog een tafeltje om iets op te zetten (mijn laptop bv.). Ik vermijd daarom ook de Desiro's Gent - Leuven via Mechelen als het enigszins kan (en dat lukt gelukkig beter sinds er meer IC's via Brussel rijden). De M4 was me daar ook liever.Shrek schreef: ↑17 dec 2019, 20:49"Gemakkelijk" is toch wat kort door de bocht. Er staan in Antwerpen een heleboel M6 afgesteld in het weekend, maar M6 vereist dubbel zoveel treinbegeleiders, dat is een zeer grote kost. MS96 zijn er volgens mij helemaal niet zoveel op overschot in het weekend, waar staan er dan veel van die stellen afgesteld?Terminus schreef: ↑17 dec 2019, 19:34 Er staat toch nergens dat dit nog enkel over de Luik-Luxemburg gaat?
LML heeft gelijk:
- Desiro's in het weekend op Oostende-Antwerpen zouden "gemakkelijk" vervangen kunnen worden door b.v. MR96
- Desiro's Brussel-Dinant idem
- Desiro's Antwerpen-Charleroi idem
- Desiro's Hasselt-Antwerpen (gelukkig maar 1 of 2 omlopen) idem
- ...
Het is lachen met je reizigers en je personeel (1 toilet per 3 rijtuigen in een trein richting kust...)
Het enige treintype dat in de betrokken stelplaatsen ruim voorhandig is zijn volgens mij klassiekjes en varkens, maar die worden door de reizigers veel minder geapprecieerd dan de Desiro's, dus terecht dat die in het weekend op stal blijven.
Verder: als je in het weekend een trein met 3 Desiro's op Antwerpen - Oostende of Antwerpen - Charleroi rijdt, dan kun je net zo goed met 5 of 6 M6'en rijden. De reizigers zijn daar in ieder geval tevredener over. En als je dat te duur vindt, vraag je dan eens af, wanneer je dan wel IC-materieel zou inzetten en of je je klanten eigenlijk wel belangrijk vindt.
Groetjes,
Rian
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Dat rangeerpersoneel is toch vast in dienst en die hebben toch een vast loon ?Shrek schreef: ↑17 dec 2019, 18:58 Daar is niets idioot aan, het is gewoon een kwestie van besparingen. Een Desiro kost veel minder dan een reeks 3000 en vereist geen rangeerpersoneel. Veel geld bespaard zonder één trein minder.
Idem voor die I10: die hebben geen stuurstanden dus moet je die treinen omzetten met een rangeerder, dat wil je maar één keer per dag doen en niet ieder uur.
Of worden die nu ook afgedankt voor besparingen ?
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Wat zal dan bovendien het argument zijn als de M7 straks massaal ingestroomd is? Zullen die buiten de spits dan ook massaal aan de kant blijven staan omdat een Desiro goedkoper in te zetten is?
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Ga eens kijken in de bundels van Oostende in het weekend, Antwerpen, Gent (IC Gent-Brussel-LOkeren eveneens met MR08)...Shrek schreef: ↑17 dec 2019, 20:49"Gemakkelijk" is toch wat kort door de bocht. Er staan in Antwerpen een heleboel M6 afgesteld in het weekend, maar M6 vereist dubbel zoveel treinbegeleiders, dat is een zeer grote kost. MS96 zijn er volgens mij helemaal niet zoveel op overschot in het weekend, waar staan er dan veel van die stellen afgesteld?Terminus schreef: ↑17 dec 2019, 19:34 Er staat toch nergens dat dit nog enkel over de Luik-Luxemburg gaat?
LML heeft gelijk:
- Desiro's in het weekend op Oostende-Antwerpen zouden "gemakkelijk" vervangen kunnen worden door b.v. MR96
- Desiro's Brussel-Dinant idem
- Desiro's Antwerpen-Charleroi idem
- Desiro's Hasselt-Antwerpen (gelukkig maar 1 of 2 omlopen) idem
- ...
Het is lachen met je reizigers en je personeel (1 toilet per 3 rijtuigen in een trein richting kust...)
Het enige treintype dat in de betrokken stelplaatsen ruim voorhandig is zijn volgens mij klassiekjes en varkens, maar die worden door de reizigers veel minder geapprecieerd dan de Desiro's, dus terecht dat die in het weekend op stal blijven.
Ik zie echt niet veel plaatsen waar er makkelijk iets aan gedaan kan worden hoor.
Hoe kom je trouwens aan dubbel zoveel treinbegeleiders...?
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Vanwege de trappen in een dubbeldekstrein tracht men daar inderdaad steeds 2 treinbegeleiders in te zetten omdat het werk fysiek zoveel lastiger is. Op een desiro heb je geen trappen te doen of binnendeuren te bedienen. Scheelt fysiek wel wat.
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Desiro's zijn volgens mij zuiniger in verbruik en ook het betrouwbaarste van alle treintypes bij de NMBS. Dit zal waarschijnlijk ook meespelen.
Het is mij trouwens opgevallen dat er tijdens de week een extra omloop van de Roosendaal - Puurs met 2 MR75's rijdt. Van de 4 in totaal nu dus 2 met dubbele stellen.
Het is mij trouwens opgevallen dat er tijdens de week een extra omloop van de Roosendaal - Puurs met 2 MR75's rijdt. Van de 4 in totaal nu dus 2 met dubbele stellen.
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Ik zie toch regelmatig maar een tbg in een stam M6. Zeker in stammen met 5 wagons.Steven schreef:Vanwege de trappen in een dubbeldekstrein tracht men daar inderdaad steeds 2 treinbegeleiders in te zetten omdat het werk fysiek zoveel lastiger is. Op een desiro heb je geen trappen te doen of binnendeuren te bedienen. Scheelt fysiek wel wat.
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Is het bij de NMBS eigenlijk vastgelegd wanneer een trein met 1 of met meerdere TB's moet rijden?
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Moet? Nooit bij mijn weten, één is reglementair volddoendeDavy schreef:Is het bij de NMBS eigenlijk vastgelegd wanneer een trein met 1 of met meerdere TB's moet rijden?