dienstregeling binnenland december 2019

Alles over reizigerstreinen in België.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door BlackEagle »

In het verleden zijn er kaarten gemaakt met een overzicht van alle gecadanseerde treinverbindingen in België, door Arne Nys in 2014 en door de NMBS zelf in 2017. Met de invoering van het nieuwe vervoersplan 2020-2023 zullen die kaarten snel verouderen. Omdat ik deze spoorkaarten veel gebruik en graag een up-to-date kaart wou hebben, ben ik dan maar zelf begonnen met het maken van een spoorkaart, geïnspireerd in de eerste plaats op de oorspronkelijke kaart van Arne Nys, en voorlopig op basis van de dienstregeling van juni 2020. Het gaat nog maar om een eerste versie waar mogelijk nog foutjes in zitten, maar voorlopig ben ik al wel vrij tevreden over het resultaat.

Opmerkingen en feedback van forumleden wordt zeker geapprecieerd!
Afbeelding
Laatst gewijzigd door BlackEagle op 13 sep 2020, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door jan_olieslagers »

Als ge dat vanaf nul hebt opgemaakt dan is er veel werk ingegaan, proficiat!
Wat wordt er bedoeld met gecadanseerde treinverbindingen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Steven »

Alle verbindingen die op vaste uren rijden, kortweg alle IC, L, S treinen die elk uur op het zelfde moment in een bepaald station vertrekken, P treinen vallen hier uit de boot en internationaal verkeer kan gecadanseerd zijn maar is het daarom niet. De Benelux is dat wel, Eurostar heeft het dan weer niet.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door trainlovertje »

BlackEagle schreef: 12 sep 2020, 15:43 In het verleden zijn er kaarten gemaakt met een overzicht van alle gecadanseerde treinverbindingen in België, door Arne Nys in 2014 en door de NMBS zelf in 2017. Met de invoering van het nieuwe vervoersplan 2020-2023 zullen die kaarten snel verouderen. Omdat ik deze spoorkaarten veel gebruik en graag een up-to-date kaart wou hebben, ben ik dan maar zelf begonnen met het maken van een spoorkaart, voorlopig op basis van de dienstregeling van juni 2020. Het gaat nog maar om een eerste versie waar mogelijk nog foutjes in zitten, maar voorlopig ben ik al wel vrij tevreden over het resultaat.

Opmerkingen en feedback van forumleden wordt zeker geapprecieerd!
Schitterend gemaakt! Met welk programma heb je dat gedaan?
Ik heb de kaart grondig bekeken (en zo ook nagekeken :wink: ) en merkte twee kleine foutjes: de S4 en de S9 stoppen niet in Haren en de L-trein Arlon - Virton - Libramont rijdt sinds een aantal jaar geleden om het uur ipv om de twee uur.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Steve »

Inderdaad een erg mooi resultaat, erg professioneel. Goed idee ook om de frequentie aan te geven door de dikte van de lijnen. Ik zie dat je ook een paar verbindingen op die manier gebundeld hebt (bv. Oostende-Eupen en Kortrijk-Welkenraedt): daar valt zeker iets voor te zeggen gezien hun gemeenschappelijke trajet, maar qua leesbaarheid zorgt het er wel voor dat je ze niet meer van elkaar kunt onderscheiden, je weet dus niet of de lijn uit Eupen naar Oostende of Kortrijk gaat. Je zou ook kunnen denken dat het om een trein gaat die gesplitst/samengevoegd wordt.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door BlackEagle »

trainlovertje schreef: 12 sep 2020, 19:41
Schitterend gemaakt! Met welk programma heb je dat gedaan?
InkScape, het beste freeware alternatief voor Illustrator dat ik kon vinden.
Ik heb de kaart grondig bekeken (en zo ook nagekeken :wink: ) en merkte twee kleine foutjes: de S4 en de S9 stoppen niet in Haren en de L-trein Arlon - Virton - Libramont rijdt sinds een aantal jaar geleden om het uur ipv om de twee uur.
Bedankt voor het nazicht, hier had ik inderdaad overgekeken bij het nagaan van de dienstregelingen. Komt mee in de volgende versie!
Inderdaad een erg mooi resultaat, erg professioneel. Goed idee ook om de frequentie aan te geven door de dikte van de lijnen. Ik zie dat je ook een paar verbindingen op die manier gebundeld hebt (bv. Oostende-Eupen en Kortrijk-Welkenraedt): daar valt zeker iets voor te zeggen gezien hun gemeenschappelijke trajet, maar qua leesbaarheid zorgt het er wel voor dat je ze niet meer van elkaar kunt onderscheiden, je weet dus niet of de lijn uit Eupen naar Oostende of Kortrijk gaat. Je zou ook kunnen denken dat het om een trein gaat die gesplitst/samengevoegd wordt.
Bedankt! Gebundelde trajecten zijn er enkel op de plaatsen waar er sprake is van een echte halfuurdienst, dus bv. niet tussen Brugge en Kortrijk. Dat weergeven primeerde voor mij op het nadeel dat je beschrijft. Vandaar dat ik ook een index van alle verbindingen heb toegevoegd, zodat je steeds kan gaan nakijken welke verbinding van waar naar waar rijdt.
Visueel is er ook een verschil tussen een gesplitste verbinding (in de praktijk enkel in Mol) en een halfuurcadans. Dat ga ik nog toevoegen aan de legende.
Een extra voordeel aan het bundelen van de lijnen met halfuurdienst is dat de map wat compacter wordt, wat zeker rond Brussel belangrijk was.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door jan_olieslagers »

Ik snapte maar niet hoe anderen er in slaagden om de kleine letterkes gelezen te krijgen - in mijn browser (Firefox op Ubuntu) was het prentje niet aanklikbaar of zoombaar. Uiteindelijk heb ik het bestand gedownload naar mijn eigen PC en toen kon ik er alle kanten mee uit. Voor wie het interesseert: de link is https://imgur.com/gallery/FKpGBdX

Schoonheidsfoutje: de naam van "Louvain la Neuve" ontbreekt.
Wat niets afdoet van mijn bewondering!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Steve »

Nog een paar correcties (die het bundelen van lijnen in een aantal gevallen helaas nog moeilijker maken - lastige afweging tussen leesbaarheid en juistheid):

- Wat is precies het criterium om een bepaalde halte in het vet te zetten?
- Etterbeek wordt onterecht getoond als halte op de IC naar Luxemburg.
- Zelfde opmerking voor Merelbeke, Melle, Schellebelle, Serskamp en Erembodegem, die allemaal slechts door een van beide IC's bediend worden (maar niet steeds dezelfde).
- Idem voor de tragere IC's tussen Brussel en Antwerpen: de ene stopt in Vilvoorde, de andere in Schaarbeek (tijdelijk maar wel voor langere tijd).
- En ook Angleur (enkel bediend door de IC Kortrijk - Welkenraedt).
- Halle wordt niet bediend door Doornik - Brussels Airport en slechts door één van de gebundelde IC's richting Mons (die naar Quiévrain).
- Het niet-bedienen van Weerde door de S5 is tijdelijk ivm werkzaamheden, weliswaar voor langere duur. Is het de bedoeling die tijdelijke situatie weer te geven, dan zou je de S5 eigenlijk als de S7 moeten tekenen (via Muizen) maar zonder tussenliggende haltes.
- Herent wordt (om zeer twijfelachtige redenen) niet meer richting Leuven bediend door de S9 sinds de laatste aanpassing van de dienstregeling, enkel nog richting Eigenbrakel.
- De S1 en S8 hebben niet elk halfuur dezelfde haltes, sommige stations worden slechts om het uur bediend over (bv. Buda, Kapellekerk, Ukkel-Stalle, De Hoek en Holleken op de S1, Watermaal en Profondsart op de S8).
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door BlackEagle »

Iedereen bedankt voor de waardevolle feedback! Ik heb een aantal aanpassingen gedaan, waaronder extra symbolen om de stoppatronen duidelijker te maken (wat meer uitleg in volgende post).

Daarnaast heb ik ook een kaart van de weekendbediening gemaakt. Zoals steeds worden opmerkingen en feedback ten zeerste geapprecieerd.

Week: Afbeelding Weekend: Afbeelding
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door BlackEagle »

Steve schreef: 12 sep 2020, 22:25 Nog een paar correcties (die het bundelen van lijnen in een aantal gevallen helaas nog moeilijker maken - lastige afweging tussen leesbaarheid en juistheid):

- Wat is precies het criterium om een bepaalde halte in het vet te zetten?
Mijn eigen inschatting van de belangrijkste stations :D Omdat we in België met een soort 'verwaterd' IC-systeem zitten, is dat geen afdoende criterium (anders moest Wervik bv. ook in het vet). Ik heb wel gehanteerd dat een station minstens door élke IC die er passeert bediend moet worden (met Halle als uitzondering die de regel bevestigt, en Geraardsbergen als enige niet-IC station maar wel kruispunt van vier spoorlijnen). Voor het overige heb ik een beetje een afweging gemaakt ahv de reizigerscijfers. Voor internationale treinen zijn het steeds de stations waar altijd gestopt wordt.
- Etterbeek wordt onterecht getoond als halte op de IC naar Luxemburg.
- Zelfde opmerking voor Merelbeke, Melle, Schellebelle, Serskamp en Erembodegem, die allemaal slechts door een van beide IC's bediend worden (maar niet steeds dezelfde).
- Idem voor de tragere IC's tussen Brussel en Antwerpen: de ene stopt in Vilvoorde, de andere in Schaarbeek (tijdelijk maar wel voor langere tijd).
- En ook Angleur (enkel bediend door de IC Kortrijk - Welkenraedt).
Heb nu een halve cirkel toegevoegd als symbool om dat duidelijker te maken.
- Halle wordt niet bediend door Doornik - Brussels Airport en slechts door één van de gebundelde IC's richting Mons (die naar Quiévrain).
Halle wordt blijkbaar enkel niet-bediend door de IC-06A tijdens de spits... Ik heb er nu een 'onregelmatige bediening' van gemaakt.
- Het niet-bedienen van Weerde door de S5 is tijdelijk ivm werkzaamheden, weliswaar voor langere duur. Is het de bedoeling die tijdelijke situatie weer te geven, dan zou je de S5 eigenlijk als de S7 moeten tekenen (via Muizen) maar zonder tussenliggende haltes.
Hier heb ik gekozen om dit niet te doen: de huidige intekening is eigenlijk ook correct (Mechelen-Eppegem zonder tussenstops) en het is niet de bedoeling om de exacte route steeds weer te geven als dat minder leesbaar zou zijn. Tijdelijke situaties worden meegenomen als ze in een officiële dienstregeling verschijnen (hier dus gebaseerd op de dienstregeling van juni 2020).
- Herent wordt (om zeer twijfelachtige redenen) niet meer richting Leuven bediend door de S9 sinds de laatste aanpassing van de dienstregeling, enkel nog richting Eigenbrakel.
Heb hier ook een apart symbool (pijltje) voor gemaakt.
- De S1 en S8 hebben niet elk halfuur dezelfde haltes, sommige stations worden slechts om het uur bediend over (bv. Buda, Kapellekerk, Ukkel-Stalle, De Hoek en Holleken op de S1, Watermaal en Profondsart op de S8).
Aangepast tot halve cirkels, ook Kijkuit, Antwerpen-Noorderdokken en Marchienne-au-Pont hadden dit issue.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door trainlovertje »

Weekendkaart:
IC Antwerpen - Luchthaven - Leuven - Hasselt stopt ook in Wezemaal
De haltes Erembodegem, Serskamp, Schellebelle, Melle en Merelbeke worden aangeduid als 'onregelmatig stoppatroon', terwijl het eigenlijk dezelfde situatie is als op weekdagen.
Bij Braine-l'Alleud is een rondje te veel blijven staan :mrgreen:
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door rvdborgt »

BlackEagle schreef: 20 sep 2020, 10:19
Steve schreef: 12 sep 2020, 22:25 - Wat is precies het criterium om een bepaalde halte in het vet te zetten?
Mijn eigen inschatting van de belangrijkste stations :D Omdat we in België met een soort 'verwaterd' IC-systeem zitten, is dat geen afdoende criterium (anders moest Wervik bv. ook in het vet). Ik heb wel gehanteerd dat een station minstens door élke IC die er passeert bediend moet worden (met Halle als uitzondering die de regel bevestigt, en Geraardsbergen als enige niet-IC station maar wel kruispunt van vier spoorlijnen). Voor het overige heb ik een beetje een afweging gemaakt ahv de reizigerscijfers. Voor internationale treinen zijn het steeds de stations waar altijd gestopt wordt.
Hm... Noorderkempen en Bressoux zijn bv. niet vet. Ofwel: wat is je definitie van "Internationale trein" want de gewone definitie (een trein die de grens overschrijdt) lijkt niet van toepassing te zijn.

Groetjes,
Rian
EBFS
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 apr 2020, 14:53

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door EBFS »

Moet het half rondje bij Buda niet staan op de S-verbinding? Nu staat het op een IC.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door overweg13 »

Ik heb lang getwijfeld of ik hier wel wil of mag reageren, want ik sta ook in bewondering voor het geleverde resultaat. Maar ik had meteen de bedenking die ik ook bij gelijkaardige kaarten had die door de NMBS geproduceerd werden (worden?) om hun hele dienstregeling in één keer voor te stellen. Het kan ook aan mij liggen, maar het ontbreekt me aan het enthousiasme om dergelijke kaarten grondig te bestuderen, in het beste geval kijk je waarschijnlijk naar de verbinding(en) die jou in de eerste plaats aanbelang(en)t. Het is vooral de veelheid aan informatie en de manier van voorstellen (kijk maar eens naar de NZV) die er me van weerhoudt om dergelijke kaarten grondig te bestuderen. (Het zal wel niemand verbazen dat ik liever tabel per tabel in het spoorboekje uitpluis.)
Anderzijds merk ik aan de reacties dat sommigen blijkbaar toch veel beter kunnen omgaan met deze informatie dan ik en dat zal dan wel aan mij liggen.
Met vriendelijke groet

overweg13
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door trainlovertje »

overweg13 schreef: 20 sep 2020, 13:33 Ik heb lang getwijfeld of ik hier wel wil of mag reageren, want ik sta ook in bewondering voor het geleverde resultaat. Maar ik had meteen de bedenking die ik ook bij gelijkaardige kaarten had die door de NMBS geproduceerd werden (worden?) om hun hele dienstregeling in één keer voor te stellen. Het kan ook aan mij liggen, maar het ontbreekt me aan het enthousiasme om dergelijke kaarten grondig te bestuderen, in het beste geval kijk je waarschijnlijk naar de verbinding(en) die jou in de eerste plaats aanbelang(en)t. Het is vooral de veelheid aan informatie en de manier van voorstellen (kijk maar eens naar de NZV) die er me van weerhoudt om dergelijke kaarten grondig te bestuderen. (Het zal wel niemand verbazen dat ik liever tabel per tabel in het spoorboekje uitpluis.)
Anderzijds merk ik aan de reacties dat sommigen blijkbaar toch veel beter kunnen omgaan met deze informatie dan ik en dat zal dan wel aan mij liggen.
Voor mij geeft zo een kaart het beste overzicht van het volledige aanbod in België. Het geeft info over rechtstreekse verbindingen en frequenties, maar niet over reistijden, al weet je dat de reistijd korter zal zijn bij lijnen met hogere frequenties, zeker als je dient over te stappen. Dat vind ik hier zo nuttig aan.
Plaats reactie