dienstregeling binnenland december 2019

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door jan_olieslagers »

@overweg13: inderdaad is de hoeveelheid informatie ("wanneer rijdt welke trein van waar naar waar") zo omvattend dat ze niet in haar geheel overzichtelijk weer te geven is. Daarom ofwel een gedetailleerd beeld in afzonderlijke tabellen, ofwel een globaal overzicht van wat er zoal is, maar zonder alle details te proberen weergeven. Het globale beeld zal vermoedelijk toch al zeer behoorlijk in uw kop zitten, dus voor u zal deze tekening niet zoveel practische waarde hebben, misschien.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door pietje »

Als de NMBS nu eens een rechttoe-rechtaan dienstregeling zou brengen, zonder speciallekes en uitzonderingen, dan zou zo'n kaart voor vele reizigers een fantastich hulpmiddel zijn.
Maar als je leest dat er op een bepaalde verbinding 1 trein in de spits niet stopt, terwijl de rest van de dag diezelfde verbinding wel, dan wordt het ingewikkeld.
In een ander draadje las ik van een S-trein die in 1 richting wel stopt in een halte, maar in de tegenrichting niet.
Zulke zaken maken de dienstregeling onbegrijpelijk en dit soort kaarten (bijna) onmogelijk om zowel correct als volledig te zijn.

Niettegenstaande deze bemerkingen vind ik deze kaart een prachtig resultaat van wat mij een echt monnikenwerk lijkt.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door overweg13 »

pietje schreef: 20 sep 2020, 17:44
Niettegenstaande deze bemerkingen vind ik deze kaart een prachtig resultaat van wat mij een echt monnikenwerk lijkt.
Voor alle duidelijkheid: ik vind dat ook. De reacties op wat ik geschreven heb, zijn trouwens erg ter zake en vatten bovendien erg goed het gevoel dat ik had toen ik schreef wat ik schreef. Ik worstel namelijk zelf wat met de vraag wat ik uiteindelijk vind van de kaart. Maar het staat echt wel buiten kijf dat dit een zeer gewaardeerd monnikenwerk is.
Met vriendelijke groet

overweg13
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door trainlovertje »

pietje schreef: 20 sep 2020, 17:44 Als de NMBS nu eens een rechttoe-rechtaan dienstregeling zou brengen, zonder speciallekes en uitzonderingen, dan zou zo'n kaart voor vele reizigers een fantastich hulpmiddel zijn.
Maar als je leest dat er op een bepaalde verbinding 1 trein in de spits niet stopt, terwijl de rest van de dag diezelfde verbinding wel, dan wordt het ingewikkeld.
In een ander draadje las ik van een S-trein die in 1 richting wel stopt in een halte, maar in de tegenrichting niet.
Zulke zaken maken de dienstregeling onbegrijpelijk en dit soort kaarten (bijna) onmogelijk om zowel correct als volledig te zijn.
Voor die uitzonderingen kiest NMBS absoluut niet zelf. Het probleem is dat Infrabel niet genoeg rijpaden kan aanbieden om alle treinen op alle (gewenste) stations te kunnen laten stoppen. NMBS zelf zou niet liever willen dat die treinen zonder speciallekes en uitzonderingen zouden kunnen rijden.
Dat de S9 richting Leuven niet stopt in Herent, heeft te maken met de werf t.h.v. de R0 in Zaventem.
Dat de IC (ex-IR) Antwerpen - Brussel nu 1x per uur stopt in Schaarbeek en 1x per uur in Vilvoorde heeft eveneens te maken met een werf, namelijk die aan het station van Vilvoorde.
Dat de S5 nu niet meer in Weerde stopt, heeft eveneens te maken met een werf, namelijk die aan de Vierendeelbrug in Mechelen.
Al deze uitzonderingen zijn daarom slechts tijdelijk, totdat de spoorwerken zijn afgerond.

Dat de IC Brussels Airport - Doornik niet in Halle zou stoppen op bepaalde momenten... Wel, daar had ik nog nooit eerder van gehoord en ik vind ook nergens terug dat dat het geval is. Iemand die exacte treinnummers heeft? Deze trein heeft bij mijn weten altijd in Halle gestopt
umbusko
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 jul 2020, 21:15
Locatie: Maastricht/Nijmegen (NL)

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door umbusko »

Mooie kaart! :D Ik heb nog enkele (kleine) opmerkingen:
  • Er staat "Erquelinees" in plaats van "Erquelinnes". (Beide kaarten.)
  • Er staat "Kievit" in plaats van "Kiewit". (Beide kaarten.)
  • "Maastricht Randwyck" dient zonder koppelteken geschreven te worden. (Beide kaarten.)
  • BlackEagle schreef: 12 sep 2020, 21:56 Gebundelde trajecten zijn er enkel op de plaatsen waar er sprake is van een echte halfuurdienst, dus bv. niet tussen Brugge en Kortrijk. Dat weergeven primeerde voor mij op het nadeel dat je beschrijft. Vandaar dat ik ook een index van alle verbindingen heb toegevoegd, zodat je steeds kan gaan nakijken welke verbinding van waar naar waar rijdt.
    Dat is begrijpelijk en wat mij betreft ook niet storend, maar ik zou alsnog verwachten dat ik een verbinding op de kaart van begin tot eind kan volgen. Van de IC-01 en IC-12 bijvoorbeeld gaat links vanuit de gebundelde lijn de bovenste lijn naar Oostende en de onderste naar Kortrijk, maar rechts vanuit de gebundelde lijn de bovenste lijn naar Welkenraedt en de onderste naar Eupen, terwijl de verbindingen Oostende-Eupen en Kortrijk-Welkenraedt zijn. De kaart suggereert dat de lijn uit Oostende (bovenste bij samenvoegen in de bundel) naar Welkenraedt loopt (bovenste bij splitsing van de bundel), en die uit Kortrijk naar Eupen. Mijn suggestie zou dus zijn om aan de rechterkant de lijnen Luik-Welkenraedt en Luik-Eupen van positie te verwisselen. (Alleen doordeweekse kaart.) Wellicht geldt dit bij nog meer bundelingen; dat heb ik niet gecheckt.
  • Is er een reden dat de verbindingen Namur - Charleroi - Maubeuge en Mons - Aulnoye-Aymeries niet zijn opgenomen? In verband met het geringe aantal treinen? En voor lijnen met alleen P-treinen, zoals Aalst-Burst, geldt hetzelfde. Als je de P-treinen niet wilt opnemen, zou ik op zijn minst de stations in het grijs aangeven met een dun zwart lijntje: "door passagierstreinen bediende lijn met alleen P-treinen/onregelmatige bediening". Daar kunnen de lijnen naar Maubeuge en Aulnoye-Aymeries dan ook onder vallen. En wellicht kan bijvoorbeeld Aalst-Burst op de weekendkaart dan een dun grijs lijntje krijgen: "door passagierstreinen bediende lijn met alleen P-treinen/onregelmatige bediening en géén bediening in het weekend". Of wel een dun zwart lijntje maar gewoon geen haltebolletjes op de weekendkaart.
  • Ik zou zelf ook Zeebrugge opsplitsen in Zeebrugge-Dorp en Zeebrugge-Strand. Er moet dan natuurlijk wel ergens een voetnoot bij: Strand in de zomer, Dorp in de winter.
  • Ik mis station Mortsel-Deurnesteenweg, voor de S1 op zondag en in het grijs (want niet bediend) op de weekkaart.
  • In de index van verbindingen staat bij IC-14 (weekkaart) "Quévrain" in plaats van "Quiévrain".
  • In de index van verbindingen worden buitenlandse stations niet consequent onderscheiden. Er staat bijvoorbeeld Lille (F) en Roosendaal (NL), maar bij Aachen, Maastricht en Roosendaal staat geen toevoeging. Sowieso zou ik nog eens naar de trajecten kijken: wat doet Bressoux bijvoorbeeld bij de S43, terwijl je Bressoux niet belangrijk genoeg vindt om vetgedrukt te zijn? (Waar ik het overigens mee eens ben. :mrgreen: )
  • BlackEagle schreef: 20 sep 2020, 10:19 het is niet de bedoeling om de exacte route steeds weer te geven als dat minder leesbaar zou zijn.
    Dat vind ik wel jammer, want het is precies waar ik zo'n kaart voor zou gebruiken: om niet alleen erachter te komen wat waar stopt (dat zie je immers ook in de reisplanner), maar vooral ook om de route te zien. Onderdeel daarvan is wat mij betreft ook dat een lijntje "vanuit de juiste kant" het station in komt: voor zover ik kan zien heb je dat wel toegepast.
  • Aangezien "Komen" in Wallonië ligt, zou ik er "Comines" van maken. Al ligt dat lokaal misschien gevoelig.
  • Ik zou zelf Amsterdam t/m Rotterdam een stuk verder naar links opschuiven, zodat er bij een toekomstige versie - mocht het zich ooit voordoen - gemakkelijk een lijn van Roosendaal naar Rotterdam getrokken kan worden. Maar dat hoeft natuurlijk niet.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door overweg13 »

trainlovertje schreef: 20 sep 2020, 18:50

Dat de IC Brussels Airport - Doornik niet in Halle zou stoppen op bepaalde momenten... Wel, daar had ik nog nooit eerder van gehoord en ik vind ook nergens terug dat dat het geval is. Iemand die exacte treinnummers heeft? Deze trein heeft bij mijn weten altijd in Halle gestopt
Ze stoppen wel degelijk allemaal in Halle: van E 1904 tot E 1921 en van E1926 tot E 1943. Mogelijk ligt aan de bron van het foutje de lijnfolder van lijn 96, waar men deze treinen gewoon "vergeten" was. Dat is ondertussen trouwens rechtgezet.
Met vriendelijke groet

overweg13
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door BlackEagle »

Bedankt iedereen om nogmaals voor de feedback en positieve reacties! Heb deze allemaal verwerkt, ik antwoord op een aantal suggesties in de volgende post.

Dit zal de laatste versie van deze kaart worden, vanaf nu werk ik aan een update voor december 2020.

Hierbij de kaarten:

Week:
Afbeelding Weekend:
Afbeelding
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door trainlovertje »

Vorige keer was het me niet opgevallen, maar op de kaart van de weekdienst staat dat er één van beide IC-treinen tussen Brussel-Zuid en Namen halt houdt in Etterbeek. Dat is niet het geval. Wel is het zo dat alle IC-treinen van/naar de luchthaven er stoppen (Dinant/Charleroi - BRU).
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door BlackEagle »

rvdborgt schreef: 20 sep 2020, 11:58 Hm... Noorderkempen en Bressoux zijn bv. niet vet. Ofwel: wat is je definitie van "Internationale trein" want de gewone definitie (een trein die de grens overschrijdt) lijkt niet van toepassing te zijn.

Groetjes,
Rian
Ik bedoelde eigenlijk Thalys/Eurostar/TGV/ICE. De S43 is een lokale trein die de grens oversteekt, maar zelfs niet als IC geklassificeerd kan worden door de vier lokale stops tussen Luik en Maastricht. Noorderkempen is weeral een uitzondering die de regel bevestigt: een station dat wel door een echte internationale trein (de Benelux) bediend wordt, maar eigenlijk een regionaal station is.
overweg13 schreef: 20 sep 2020, 19:06
trainlovertje schreef: 20 sep 2020, 18:50

Dat de IC Brussels Airport - Doornik niet in Halle zou stoppen op bepaalde momenten... Wel, daar had ik nog nooit eerder van gehoord en ik vind ook nergens terug dat dat het geval is. Iemand die exacte treinnummers heeft? Deze trein heeft bij mijn weten altijd in Halle gestopt
Ze stoppen wel degelijk allemaal in Halle: van E 1904 tot E 1921 en van E1926 tot E 1943. Mogelijk ligt aan de bron van het foutje de lijnfolder van lijn 96, waar men deze treinen gewoon "vergeten" was. Dat is ondertussen trouwens rechtgezet.
Het bleek inderdaad een fout in het spoorboekje van juni te zijn, dus heb het terug gewijzigd.
umbusko schreef: 20 sep 2020, 19:04 Mooie kaart! :D Ik heb nog enkele (kleine) opmerkingen:
BlackEagle schreef: 12 sep 2020, 21:56 Gebundelde trajecten zijn er enkel op de plaatsen waar er sprake is van een echte halfuurdienst, dus bv. niet tussen Brugge en Kortrijk. Dat weergeven primeerde voor mij op het nadeel dat je beschrijft. Vandaar dat ik ook een index van alle verbindingen heb toegevoegd, zodat je steeds kan gaan nakijken welke verbinding van waar naar waar rijdt.
Dat is begrijpelijk en wat mij betreft ook niet storend, maar ik zou alsnog verwachten dat ik een verbinding op de kaart van begin tot eind kan volgen. Van de IC-01 en IC-12 bijvoorbeeld gaat links vanuit de gebundelde lijn de bovenste lijn naar Oostende en de onderste naar Kortrijk, maar rechts vanuit de gebundelde lijn de bovenste lijn naar Welkenraedt en de onderste naar Eupen, terwijl de verbindingen Oostende-Eupen en Kortrijk-Welkenraedt zijn. De kaart suggereert dat de lijn uit Oostende (bovenste bij samenvoegen in de bundel) naar Welkenraedt loopt (bovenste bij splitsing van de bundel), en die uit Kortrijk naar Eupen. Mijn suggestie zou dus zijn om aan de rechterkant de lijnen Luik-Welkenraedt en Luik-Eupen van positie te verwisselen. (Alleen doordeweekse kaart.) Wellicht geldt dit bij nog meer bundelingen; dat heb ik niet gecheckt.
Goed punt, dit heb ik in de mate van het mogelijke proberen rechtzetten.
[*]Is er een reden dat de verbindingen Namur - Charleroi - Maubeuge en Mons - Aulnoye-Aymeries niet zijn opgenomen? In verband met het geringe aantal treinen? En voor lijnen met alleen P-treinen, zoals Aalst-Burst, geldt hetzelfde. Als je de P-treinen niet wilt opnemen, zou ik op zijn minst de stations in het grijs aangeven met een dun zwart lijntje: "door passagierstreinen bediende lijn met alleen P-treinen/onregelmatige bediening". Daar kunnen de lijnen naar Maubeuge en Aulnoye-Aymeries dan ook onder vallen. En wellicht kan bijvoorbeeld Aalst-Burst op de weekendkaart dan een dun grijs lijntje krijgen: "door passagierstreinen bediende lijn met alleen P-treinen/onregelmatige bediening en géén bediening in het weekend". Of wel een dun zwart lijntje maar gewoon geen haltebolletjes op de weekendkaart.
Namur-Maubeuge en Mons-Aymeries zijn inderdaad enkel rare ‘internationale’ P-treinen die aansluiting geven op de Intercités naar Parijs. Dus vandaar niet opgenomen.

Het niet-opnemen van P-treinen is een bewuste keuze: dat zou de kaart nog complexer maken en weinig meerwaarde bieden. Vandaar mijn keuze om de kaart te beperken tot de gecadanceerde verbindingen (+internationale verbindingen die niet noodzakelijk elk uur hoeven te rijden maar ook geen spitstreinen zijn). Aalst-Burst had bv. heel wat ruimte op de kaart gekost. En wat met een station als Aarsele bv? Bediend door P-treinen tijdens de spits, maar gepasseerd door de IC’s tijdens de daluren… Op bepaalde vlakken heb ik dus gekozen voor een vereenvoudiging van de werkelijkheid, omdat het héél moeilijk zou zijn om het volledige P-netwerk op te nemen en ik geen selectie wilde maken.
[*]Ik zou zelf ook Zeebrugge opsplitsen in Zeebrugge-Dorp en Zeebrugge-Strand. Er moet dan natuurlijk wel ergens een voetnoot bij: Strand in de zomer, Dorp in de winter.
Dit heb ik wel toegevoegd als voetnoot (hoofdnoot eigenlijk), maar met behoud van ‘Zeebrugge’ als benaming.
[*]Ik mis station Mortsel-Deurnesteenweg, voor de S1 op zondag en in het grijs (want niet bediend) op de weekkaart.
Wederom een moeilijkheid want inderdaad een probleem: het verschil in bedieningspatroon op zaterdag (L27, Mortsel en Mortsel-Liersesteenweg) en zondag (L25, Mortsel-Deurnesteenweg en Mortsel-Oude-God) van de S1… Ook is het te argumenteren dat stations Mortsel en Mortsel-Deurnesteenweg eigenlijk één station zijn, de perrons raken elkaar bijna (cfr. de vroegere situatie van Voroux en Voroux-Goreux). Ook hier heb ik me beholpen met een voetnoot.
[*]In de index van verbindingen worden buitenlandse stations niet consequent onderscheiden. Er staat bijvoorbeeld Lille (F) en Roosendaal (NL), maar bij Aachen, Maastricht en Roosendaal staat geen toevoeging. Sowieso zou ik nog eens naar de trajecten kijken: wat doet Bressoux bijvoorbeeld bij de S43, terwijl je Bressoux niet belangrijk genoeg vindt om vetgedrukt te zijn? (Waar ik het overigens mee eens ben. :mrgreen: )
Heb Bressoux verwijderd (ten voordele van Liège-Saint-Lambert) en nu consequent de landsuffix toegevoegd. Daardoor heb ik op de weekendkaart ook nog een ander foutje ontdekt: de L-12 rijdt niet over de grens in het weekend, dus heb ik die van de kaart gehaald.
[*]Aangezien "Komen" in Wallonië ligt, zou ik er "Comines" van maken. Al ligt dat lokaal misschien gevoelig.
Dat heb ik nu ook gecorrigeerd. Ter verduidelijking: mijn ‘taalpolitiek’ is om elk station slechts in één taal weer te geven, Nederlands voor Vlaanderen, Frans voor Wallonië, Nederlands voor Brussel (gezien het een Nederlandstalige kaart is en Brussel officieel tweetalig is zonder voorkeur voor een taal zoals de faciliteitengemeenten). Ook buitenlandse stations zijn in hun respectievelijke landstaal weergegeven.
[*]Ik zou zelf Amsterdam t/m Rotterdam een stuk verder naar links opschuiven, zodat er bij een toekomstige versie - mocht het zich ooit voordoen - gemakkelijk een lijn van Roosendaal naar Rotterdam getrokken kan worden. Maar dat hoeft natuurlijk niet.
Zoals een of andere politicus ooit zei: je moet de problemen oplossen wanneer ze zich stellen :)

Voor zij die graag nog gedetailleerdere en accurater kaarten willen, kan ik verwijzen naar het fantastische werk van Hilário de Sousa, die zeer gedetailleerde kaarten heeft van het treinnet in de Benelux (http://hilario.bambooradical.com/benelux/index.html).
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door BlackEagle »

trainlovertje schreef: 04 okt 2020, 17:39 Vorige keer was het me niet opgevallen, maar op de kaart van de weekdienst staat dat er één van beide IC-treinen tussen Brussel-Zuid en Namen halt houdt in Etterbeek. Dat is niet het geval. Wel is het zo dat alle IC-treinen van/naar de luchthaven er stoppen (Dinant/Charleroi - BRU).
Je hebt gelijk, ik heb de IC-18 Brussel-Namen-Luik verwisseld met de IC-17 Brussels Airport-Namen-Dinant. De twee halve rondjes moeten één heel rondje zijn. Dat pas ik nu al aan op de kaart voor december.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door CursorX »

Omdat we nog in deze dienstregeling zitten, de ic01 naar Eupen zou de eerste 2 weken van november via Montzen gaan rijden, dus voor diegenen die sight seeing willen doen...
Laatst gewijzigd door CursorX op 14 okt 2020, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door trainlovertje »

CursorX schreef: 14 okt 2020, 17:23 Omdat we nog in deze dienstregeling zitten, de ic01 naar Eupen zou de eerste 2 weken via Montzen gaan rijden, dus voor diegenen die sight seeing willen doen...
Eerste twee weken van november bedoel je denk ik, om even aan te vullen.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door CursorX »

trainlovertje schreef: 14 okt 2020, 18:30
CursorX schreef: 14 okt 2020, 17:23 Omdat we nog in deze dienstregeling zitten, de ic01 naar Eupen zou de eerste 2 weken via Montzen gaan rijden, dus voor diegenen die sight seeing willen doen...
Eerste twee weken van november bedoel je denk ik, om even aan te vullen.
Oei, de maand zat in mijn gedachten maar is nooit tot het toetsenbord geraakt, heb het aangepast :)
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door ostbahnhof »

CursorX schreef: 14 okt 2020, 17:23 Omdat we nog in deze dienstregeling zitten, de ic01 naar Eupen zou de eerste 2 weken van november via Montzen gaan rijden, dus voor diegenen die sight seeing willen doen...
Bedankt voor deze info, ga ik zeker doen 👍
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door jpvdveer »

Inderdaad een zeer goede besteding voor de Hello Belgium ritten van november!
Plaats reactie