dienstregeling binnenland december 2019

Alles over reizigerstreinen in België.
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: dienstregeling binnenland december 2019p

Bericht door Elgar »

LML schreef: 17 dec 2019, 18:26
Elgar schreef: 17 dec 2019, 07:34 P7208 (Mol - Brussel) rijdt nu ook met een stam bestaande uit I10 + M4-rijtuigen. Deze stopt niet meer in Vilvoorde.
Ben je zeker dat het I10-rijtuigen zijn? Want I10 en M4 1ste klas trekt zeer hard op elkaar, alleen is de I10 wat hoger dan M4...
Wel beste lml ... het verschil tussen I10 en een M4 speelt zich niet alleen uiterlijk ... innerlijk bevestigde het me het “vermoeden” dat het wel degelijk I-10-ruitijden betrof door de 2 + 1 opstelling van de stoelen in 1ste klasse.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: dienstregeling binnenland december 2019p

Bericht door LML »

Elgar schreef: 18 dec 2019, 23:18
LML schreef: 17 dec 2019, 18:26
Elgar schreef: 17 dec 2019, 07:34 P7208 (Mol - Brussel) rijdt nu ook met een stam bestaande uit I10 + M4-rijtuigen. Deze stopt niet meer in Vilvoorde.
Ben je zeker dat het I10-rijtuigen zijn? Want I10 en M4 1ste klas trekt zeer hard op elkaar, alleen is de I10 wat hoger dan M4...
Wel beste lml ... het verschil tussen I10 en een M4 speelt zich niet alleen uiterlijk ... innerlijk bevestigde het me het “vermoeden” dat het wel degelijk I-10-ruitijden betrof door de 2 + 1 opstelling van de stoelen in 1ste klasse.
Wel beste Elgar,.. 't was maar een vraag/vastselling hé...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Steve »

Wordt er nu weer met MS80 naar Maastricht gereden? Train Map suggereert van wel, maar er staat tegelijkertijd bij "dat de samenstelling nog in real-time bevestigd moet worden".
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Cherrytrain »

Steve schreef: 20 dec 2019, 20:00 Wordt er nu weer met MS80 naar Maastricht gereden? Train Map suggereert van wel, maar er staat tegelijkertijd bij "dat de samenstelling nog in real-time bevestigd moet worden".
Ja, sinds eind november zie ik een mix van MS80 en Klassieke motorstellen naar Maastricht tuffen.
simpel en meedogenloos :!:
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Terminus »

Steve schreef: 18 dec 2019, 08:40 Wat zal dan bovendien het argument zijn als de M7 straks massaal ingestroomd is? Zullen die buiten de spits dan ook massaal aan de kant blijven staan omdat een Desiro goedkoper in te zetten is?
Ik heb me nog eens verder geïnformeerd over de materieelinzet en kreeg als bijkomend argument dat treinbestuurders die net uit opleiding zijn (soms?) enkel MR08 (Desiro) kennen en pas later voor het andere materieel opgeleid worden. Eerst MR08, na enige tijd bollen de andere motorstellen en pas na een jaar gesleept materieel. Dan lijkt het me inderdaad interessant voor de planners van de bestuurders dat (zeker in het weekend) er zoveel mogelijk met MR08 rijdt...

En dan vrees ik dat we ook in het volgende transportplan nog MR08 op IC-diensten mogen verwachten...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Steven »

Zover ik begrepen heb zouden de desiro x aantal km moeten halen. Contract met Siemens. Dan begrijp ik het massaal inzetten van dat materieel wel. Het zal dus pas eind 2020 met het nieuwe plan, waar er extra S treinen komen, een verschuiving geven.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Terminus »

En klopt het argument dat beginnende treinbestuurders eerst MR08 aanleren en dan geleidelijk aan ander materieel?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Steven »

Een treinbestuurder leert aan wat nodig is. In heel wat depots zijn beginnersreeksen. Dat is een reeks diensten met kleine lijnkennis en kleine materieelkennis. De Desiro is daar meestal standaard in, maar doorgaans komen daar nog 2 a 3 andere types bij kijken. Zoals een break of sprinter of een 800.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door HLE 2302 »

Terminus schreef: 30 dec 2019, 15:50 En klopt het argument dat beginnende treinbestuurders eerst MR08 aanleren en dan geleidelijk aan ander materieel?
In de fundamentele opleiding is 1 type krachtvoertuig voorzien. Dat is tegenwoordig de MR08. Wanneer de treinbestuurder zijn werk aanvat in zijn aangesteld depot krijgt hij onmiddellijk bijkomende opleidingen materieel. Het hangt af van depot tot depot wat. In de depots van TCT Kortrijk-kust leert de bestuurder ook onmiddellijk locomotieven en stuurrijtuigen. Ik denk dat enkel in Brussel Zuid en Antwerpen Centraal geen gesleept materiaal aangeleerd word in eerste instantie.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Ducktape »

In Antwerpen wordt er idd geen gesleept materieel aangeleerd aan iemand die net geslaagd is. Standaard bij ons is de Desiro, Sprinter, Break, 800 en Klassiek. Dat op zich is ook al een hele boterham voor een beginnende bestuurder.

Of je gesleept aangeleerd krijgt hangt af van de reeks die je aanvraagt. Er zijn reeksen die geen gesleept kennen, er zijn er die dat wel kennen. Dan komt de HLE18, 21 en 27 aan bod samen met de stuurrijtuigen M4, M5 en M6. De DMT wordt dan ook pas aangeleerd. Bij mij persoonlijk zat er ongeveer 3 maanden tussen de laatste opleiding van stelletjes en de opleidingen van gesleept. Het hangt er een beetje vanaf hoe dringend het is.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door BlackEagle »

Vraagje:

Ik ben een kaart aan het maken van de huidige bedieningen (2019) om te kunnen vergelijken met het voorgestelde vervoerplan 2020, gezien de NMBS hier geen volledige kaart meer heeft van vrijgegeven. Ik merkte echter op dat ten opzichte van de oude kaatr uit 2017, Weerde niet meer bediend wordt door de S5. Is dit een tijdelijke situatie door werken, of is dat permanent?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door trainlovertje »

BlackEagle schreef: 07 mei 2020, 19:58 Vraagje:

Ik ben een kaart aan het maken van de huidige bedieningen (2019) om te kunnen vergelijken met het voorgestelde vervoerplan 2020, gezien de NMBS hier geen volledige kaart meer heeft van vrijgegeven. Ik merkte echter op dat ten opzichte van de oude kaatr uit 2017, Weerde niet meer bediend wordt door de S5. Is dit een tijdelijke situatie door werken, of is dat permanent?
Tijdelijk. Wegens werken aan de Vierendeelbrug in Mechelen worden de S5-treinen omgeleid via lijn 27B. Omdat er in Weerde geen perron is langs die spoorlijn, kan de S5 er ook niet stoppen.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door jan_olieslagers »

Stop hij dan in de plaats wel in Muizen en/of Hofstade?

(en, vergeef me de luiheid om het zelf op te zoeken, waar is de Vierendeelbrug?)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Hobbes »

Een vierendeelbrug is een type brug, en de bruggen aan de inrit/uitrit van het station van Mechelen zijn van dat type.

Internet:

De vierendeelbrug is een variant van de vakwerkbrug. Deze bruggen hebben een zogenaamd vierendeelvakwerk of vierendeelligger dat bestaat uit een onder- en bovenrand waartussen de verticale stijlen buigvast zijn verbonden, de gebruikelijke diagonale verbindingen ontbreken in dit type ligger.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door overweg13 »

En Vierendeel was de ingenieur.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie