dienstregeling binnenland december 2019

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Shrek »

Alle reacties over ETCS zijn verplaatst naar het ETCS-topic, hier kan het nu probleemloos verdergaan over de dienstregeling.
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Larch »

stefanic schreef: 18 okt 2019, 06:51 Tja dat traag rijden is ook gevolg van invoering ETCS, en van het steeds strenger worden van de veiligheidsnormen, om risico op seinvoorbijrijdingen zo dicht mogelijk bij 0% te brengen.
Vroeger als je als bestuurder aan een dubbelgeel sein kwam, wist je: op dit moment staat het volgende sein op rood, en ging je wat trager rijden. Zag je dan in de verte dat dat sein alweer op dubbelgeel of zelfs groen sprong, kon je terug versnellen. Dit kan met de huidige versie ETCS niet meer. NU is het: ah, je komt aan een dubbel geel sein? Je rijdt 40km/u tot aan het volgende sein, dat ondertussen misschien al terug groen staat, en dat je dat al kan zien 1km voor je er bent. Neen 40km/u tot aan dat sein, en dan pas mag je weer optrekken. Je rijdt 1km te snel? ETCS grijpt in en je hebt een noodstop. Vandaar dat vele bestuurders nu al bij het zien van dubbelgeel extra vertragen, in de hoop dat het nog groen springt voor ze dat sein passeren, en ze terug naar lijnsnelheid kunnen gaan...
Enfin, een treinbestuurder zal het allemaal wel beter kunnen uitleggen.
Met een volgende versie ETCS is dat probleem weer van de baan, want dan kan het systeem verder kijken ipv enkel weet te hebben van het seinbeeld dat je net gepasseerd bent.
Feit is ook dat voor een treinverbinding de dienstregeling de hele dag hetzelfde is, ongeacht of je nu met loc+9xM6 (spits) of met een Desiro rijdt (daluren). Dienstregeling wordt dus opgemaakt voor het zwaarste/logste materieel, en in de daluren, met een snel optrekkende Desiro sta je dan natuurlijk te snel in je volgende halte, waar je dan extra lang stilstaat. Variabele dienstregeling maken om dat op te lossen? Dan ga je natuurlijk een ander aansluitingsverhaal krijgen in de spits en buiten de spits. Is dat te verkiezen?
Ja dat is te verkiezen. Men wil al langer via een variabele prijs de reizigers van piekuurtreinen lokken naar daluurtreinen. Waarom niet via een betere reistijd reizigers lokken naar de daluurtreinen. Deze oefening is natuurlijk complex (kruisingen), maar als een trein 9 op 10 keer wegens drukte zijn uurregeling niet haalt tijdens de spits en 9 op 10 keer veel te lang moet stilstaan op een stopplaats tijdens de daluren, dan moet dit wel kunnen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door groentje »

Larch schreef: 19 okt 2019, 20:54...
Ja dat is te verkiezen. Men wil al langer via een variabele prijs de reizigers van piekuurtreinen lokken naar daluurtreinen. Waarom niet via een betere reistijd reizigers lokken naar de daluurtreinen. Deze oefening is natuurlijk complex (kruisingen), maar als een trein 9 op 10 keer wegens drukte zijn uurregeling niet haalt tijdens de spits en 9 op 10 keer veel te lang moet stilstaan op een stopplaats tijdens de daluren, dan moet dit wel kunnen.
Je gaat wel behoorlijk vlot over de leesbaarheid van een dienstregeling die een strakke cadansering biedt. Deze cadansering zorgt er in theorie ook voor dat er altijd aansluiting is in dezelfde richting, wat bij grote afwijkingen niet langer het geval is. Ik heb het dan niet over kleine afwijkingen van misschien een minuutje links en rechts, natuurlijk, maar een leesbaar en te herhalen systeem lijkt mij wel genoeg voordelen te bieden om het niet zomaar overboord te gooien. Het gaat niet zozeer om de individuele trein, maar om het samenhangend netwerk waar je kan vertrouwen op de aansluitingen in het volgende station. Als je 15' ipv 10' moet wachten omdat je trein eerder aankomt of je aansluiting zo ruim zit dat ze later kunnen vertrekken, wat heb je dan gewonnen?
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Larch »

Ik volg je argument naar leesbaarheid, maar stel vast dat er nu ook al afgeweken wordt....
Niet iedereen heeft een aansluiting nodig en een aansluiting van 15 minuten is minder stresserend dan een van 10 minuten.

Ik stel gewoon vast dat tijdens de spits sommige reistijden niet realistisch zijn, met alle gevolgen van dien (gemiste aansluitingen, in de weg rijden van andere treinen) en buiten de spits er soms heel traag gereden wordt of overbodige lange stilstanden zijn in stopplaatsen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Shrek »

Larch schreef: 20 okt 2019, 01:42 Ik volg je argument naar leesbaarheid, maar stel vast dat er nu ook al afgeweken wordt....
Niet iedereen heeft een aansluiting nodig en een aansluiting van 15 minuten is minder stresserend dan een van 10 minuten.

Ik stel gewoon vast dat tijdens de spits sommige reistijden niet realistisch zijn, met alle gevolgen van dien (gemiste aansluitingen, in de weg rijden van andere treinen) en buiten de spits er soms heel traag gereden wordt of overbodige lange stilstanden zijn in stopplaatsen.
En toch is het huidige systeem veruit het beste hoor. Iedereen weet dat de trein in zijn station om x na het uur is, als je daarvan afwijkt wordt het heel ingewikkeld om de trein te nemen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door kika »

Kan me voorstellen dat het over X jaar wel bespreekbaar wordt, omdat er steeds meer mensen met internet in hun broekzak onderweg zijn en dan last-minute hun reis kunnen plannen. Persoonlijk vind ik het erg fijn in de ochtendstress te weten dat ik een trein om 7:16 kan nemen met overstap of een rechtstreeks om 7:26. Of in de avond: ik kan nog even kletsen want de volgende komt toch pas over 34 minuten/langer doorwerken/... Ik vermoed dat zelfs vandaag al het argument leesbaarheid van de dienstregeling nog maar minimaal meespeelt, opmaken van de gele affiches zullen vast geen 10 FTE's zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef:
dat vanaf december in Vilvoorde perron 1 en 2 aan de beurt zijn voor hun upgrade
Wat vermoedelijk ook inhoudt de nieuwe voetgangerstunnel onder de sporen? Hoeveel jaar zijn ze daar nu al aan bezig..?
Men heeft gekozen voor een aanpak die geen langdurige afsluiting van de sporen vereist, daardoor is het heel normaal dat zo'n werf lang duurt. Mocht L25 afsluiten een optie zijn dan zou dat op enkele maanden in orde geweest zijn.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 23 okt 2019, 08:49 [Men heeft gekozen voor een aanpak die geen langdurige afsluiting van de sporen vereist, daardoor is het heel normaal dat zo'n werf lang duurt. Mocht L25 afsluiten een optie zijn dan zou dat op enkele maanden in orde geweest zijn.
Nou nou, ik meen dat men het aan Antwerpen Dam ooit op één dag gedaan heeft, inschuiven zijdelings...maar misschien heeft men daaruit geleerd dat het niet zo eenvoudig is..
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
Shrek schreef: 23 okt 2019, 08:49 [Men heeft gekozen voor een aanpak die geen langdurige afsluiting van de sporen vereist, daardoor is het heel normaal dat zo'n werf lang duurt. Mocht L25 afsluiten een optie zijn dan zou dat op enkele maanden in orde geweest zijn.
Nou nou, ik meen dat men het aan Antwerpen Dam ooit op één dag gedaan heeft, inschuiven zijdelings...maar misschien heeft men daaruit geleerd dat het niet zo eenvoudig is..
Zoiets vereist dan weer een langdurige afsluiting van een deel van alle perrons tegelijk, ook dat was in Vilvoorde geen optie.
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Larch »

En toch is het huidige systeem veruit het beste hoor. Iedereen weet dat de trein in zijn station om x na het uur is, als je daarvan afwijkt wordt het heel ingewikkeld om de trein te nemen
In theorie wel.
In praktijk kan het wel eens anders zijn.
Het ballonetje dat ik op laat is van toepassing op P treinen die nooit op tijd zijn (onrealistische tijden voor reizigers bewegingen) en klokvaste treinen 's ochtends vroeg (voor de spits) en 's avonds laat (na de spits) op die lijnen waar er wel erg veel marge is (een snellere reistijd zou ook een stimulans kunnen zijn om de spits te ontlasten)
Dat systeem wordt al toegepast in omgekeerde zin (op sommige plaatsen vertrekt de klokvaste trein vroeger om in de spits het risico op conflict bij kruisingen te verkleinen) dus ik zie niet in waarom het niet in de andere richting zou kunnen werken.

Het argument dat je dan langer moet wachten op je aansluiting vind ik bedenkelijk.
1.Niet iedereen heeft een aansluiting nodig.
2.Diegene die verder reist, heeft meer kans zijn aansluiting daadwerkelijk te halen (en reist dus met minder stress)

Ik zie ook wel die voordelen van klokvaste verbindingen, maar aangezien in de spits zoveel meer reizigers reizen (en bovendien soms allemaal langs een deur de trein op of af willen stappen) dan in de daluren is de theoretische uurregeling verre van realiteit, wat dan vertragingen veroorzaakt, die dan conflicten bij kruisingen veroorzaakt enz. enz.
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door wva »

Vandaag nog eens met de trein naar Brussel geweest, op de terugweg zag ik dat de trein van 13h12 in Brussel Centraal richting Luxemburg aangekondigd werd als P trein. Wat is daar de reden van?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door overweg13 »

Deze razend interessante treinen rijden niet volgens een vaste cadans en hebben een treinnummer dat begint met 76. Dat zal wel de reden zijn, al gedragen ze zich natuurlijk als een echte snelle IC. Anderzijds rijden ze ook niet allemaal tijdens de vakantie.
Met vriendelijke groet

overweg13
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Davy »

Maar wat is eigenlijk het nut van deze wat vreemde P-trein?
Heb hem.zelf al eens genomen, heel erg druk is deze niet. Persoonlijk ben ik trouwens van mening dat alle IC's op deze route wel zo mogen rijden...
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door wva »

Davy schreef: 19 nov 2019, 19:50 Maar wat is eigenlijk het nut van deze wat vreemde P-trein?
Heb hem.zelf al eens genomen, heel erg druk is deze niet. Persoonlijk ben ik trouwens van mening dat alle IC's op deze route wel zo mogen rijden...
Ook nu zat er, ter hoogte van Brussel Centraal, niet veel volk op.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door kika »

Is dat niet gewoon de tegentrein van P7630 die om 10:31 mensen aflevert in de Europese wijk? :mrgreen:
Plaats reactie