dienstregeling binnenland december 2019

Alles over reizigerstreinen in België.
Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Wout912 »

railtravelmanager schreef: 09 okt 2019, 14:39
Wout912 schreef: 07 okt 2019, 19:53 Nog een paar andere opvallende dingen op de as tussen Brussel en Antwerpen:
- De IC-treinen met serienummer 33XX stoppen vanaf december in Schaarbeek (niet meer in Vilvoorde). De treinen met serienummer 31XX blijven hun stop in Vilvoorde behouden en stoppen dan niet in Schaarbeek. Eindelijk een iets snellere verbinding tussen Antwerpen en Schaarbeek dus.
- Beide S1-treinen (zowel de 17XX als 19XX) stoppen in Brussel-Congres waar dit nu enkel de 17XX is. Ook de iets langere stilstanden in Mechelen zijn serieus verkort. (de 17XX nog maar 2 of 3 minuten, de 19XX (zoals nu) 4 of 5 minuten)

Dit zijn op de as Brussel-Antwerpen volgens mij toch enkele opvallende wijzigingen op weekdagen.
op de website NMBS staan er geen treinen IC Antwerpen-Schaarbeek hoor :o bron https://www.belgiantrain.be/nl weet dus niet waar je deze informatie haalt ?
Steve schreef: 09 okt 2019, 16:30 Ik zie zelfs helemaal geen treinen na 14/12, dus het lijkt erop dat de nieuwe dienstregeling weer weggehaald is.
Goedenavond
Ondertussen is de dienstregeling ingaande vanaf december 2019 opnieuw beschikbaar op de website van de NMBS. Er wordt wel degelijk aangegeven dat de IC-treinen Antwerpen-Brussel 33XX zullen stoppen in Schaarbeek en niet meer in Vilvoorde.
Schaarbeek 2.JPG
Schaarbeek 1.JPG
Bezoek ook mijn fotopagina op Flickr: https://www.flickr.com/photos/woutverelst/
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Ducktape »

Ik voorspel voor perronvoorbijrijdingen de eerste dagen/weken. Dit is vragen om problemen.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Davy »

Is er al iets bekend qua materieelverschuivingen?

Wat ik al heb gehoord en/of gelezen is dat de Desiro's uit Turnhout verdwijnen en vervangen worden door Varkensneuzen, en de IC Liers Luxemburg verdwijnen de getrokken combinaties en komen er Desiro's in de plaats.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door kika »

Ducktape schreef: 11 okt 2019, 14:54 Ik voorspel voor perronvoorbijrijdingen de eerste dagen/weken. Dit is vragen om problemen.
Was dat eind jaren 90, rond de eeuwwisseling niet ook 1 van de treinen tussen Brussel en Antwerpen die in Schaarbeek ipv Vilvoorde stopte? Of laten mijn herinneringen me daar in de steek?
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Ducktape »

kika schreef: 15 okt 2019, 13:56
Ducktape schreef: 11 okt 2019, 14:54 Ik voorspel voor perronvoorbijrijdingen de eerste dagen/weken. Dit is vragen om problemen.
Was dat eind jaren 90, rond de eeuwwisseling niet ook 1 van de treinen tussen Brussel en Antwerpen die in Schaarbeek ipv Vilvoorde stopte? Of laten mijn herinneringen me daar in de steek?
Bij de eeuwwisseling was ik 6 jaar oud, dus op die vraag ga ik je niet kunnen antwoorden :P
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door overweg13 »

Ik was toen al wat ouder en heb er de spoorboekjes tussen 1995 en 2005 eens op nageslagen: ik vind geen IC's of IR's die wel in Schaarbeek en niet in Vilvoorde stoppen. In feite stopte er geen enkele in Schaarbeek.
Met vriendelijke groet

overweg13
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door stefanic »

overweg13 schreef: 15 okt 2019, 18:05 Ik was toen al wat ouder en heb er de spoorboekjes tussen 1995 en 2005 eens op nageslagen: ik vind geen IC's of IR's die wel in Schaarbeek en niet in Vilvoorde stoppen. In feite stopte er geen enkele in Schaarbeek.
Feit dat die IC22 (33xx treinnummers) zal stoppen in Schaarbeek en niet in Vilvoorde is het gevolg van het feit dat vanaf december in Vilvoorde perron 1 en 2 aan de beurt zijn voor hun upgrade. Er kunnen daar dan geen treinen stoppen (wegens te kort resterend perron voor te lange treinen). De andere betrokken treinen, de IC11 Turnhout-Binche en de andere IC Antwerpen-Brussel IC31 kunnen omgeleid worden naar perron 3/4, maar met de IC22 (treinen 33xx) lukt dat helaas niet wegens versnijdingen met andere treinen.
Daar tevens de dienstregeling niet kan aangepast in Mechelen of Brussel-Noord moet de tijd van die stilstand in Vilvoorde dus ergens 'verloren' worden. Daar 'slenteren' niet mag van Infrabel, is het dus momenteel een stop in Schaarbeek geworden. Dit is dus geen aanpassing ten gevolge reizigersbehoeften, hertekening transportplan of wat dan ook, maar enkel en puur een gevolg van de diverse werven op het net.
spoorwegrealist
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door jan_olieslagers »

dat vanaf december in Vilvoorde perron 1 en 2 aan de beurt zijn voor hun upgrade
Wat vermoedelijk ook inhoudt de nieuwe voetgangerstunnel onder de sporen? Hoeveel jaar zijn ze daar nu al aan bezig..?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door groentje »

stefanic schreef: 16 okt 2019, 17:55
overweg13 schreef: 15 okt 2019, 18:05 Ik was toen al wat ouder en heb er de spoorboekjes tussen 1995 en 2005 eens op nageslagen: ik vind geen IC's of IR's die wel in Schaarbeek en niet in Vilvoorde stoppen. In feite stopte er geen enkele in Schaarbeek.
Feit dat die IC22 (33xx treinnummers) zal stoppen in Schaarbeek en niet in Vilvoorde is het gevolg van het feit dat vanaf december in Vilvoorde perron 1 en 2 aan de beurt zijn voor hun upgrade. Er kunnen daar dan geen treinen stoppen (wegens te kort resterend perron voor te lange treinen). De andere betrokken treinen, de IC11 Turnhout-Binche en de andere IC Antwerpen-Brussel IC31 kunnen omgeleid worden naar perron 3/4, maar met de IC22 (treinen 33xx) lukt dat helaas niet wegens versnijdingen met andere treinen.
Daar tevens de dienstregeling niet kan aangepast in Mechelen of Brussel-Noord moet de tijd van die stilstand in Vilvoorde dus ergens 'verloren' worden. Daar 'slenteren' niet mag van Infrabel, is het dus momenteel een stop in Schaarbeek geworden. Dit is dus geen aanpassing ten gevolge reizigersbehoeften, hertekening transportplan of wat dan ook, maar enkel en puur een gevolg van de diverse werven op het net.
Interessant, maar eigenlijk wel een goed initiatief. Schaarbeek verdient een betere bediening dan het vandaag heeft, met Trainworld, Dockx en Schaarbeek zelf is er vandaag toch wel het één en ander te beleven bij het station. Zeker richting Antwerpen is de huidige bediening eigenlijk ondermaats. Een van de ex-IR-treinen is wellicht de beste kandidaat om daar iets aan te doen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Steve »

groentje schreef: 16 okt 2019, 19:08
stefanic schreef: 16 okt 2019, 17:55
overweg13 schreef: 15 okt 2019, 18:05 Ik was toen al wat ouder en heb er de spoorboekjes tussen 1995 en 2005 eens op nageslagen: ik vind geen IC's of IR's die wel in Schaarbeek en niet in Vilvoorde stoppen. In feite stopte er geen enkele in Schaarbeek.
Feit dat die IC22 (33xx treinnummers) zal stoppen in Schaarbeek en niet in Vilvoorde is het gevolg van het feit dat vanaf december in Vilvoorde perron 1 en 2 aan de beurt zijn voor hun upgrade. Er kunnen daar dan geen treinen stoppen (wegens te kort resterend perron voor te lange treinen). De andere betrokken treinen, de IC11 Turnhout-Binche en de andere IC Antwerpen-Brussel IC31 kunnen omgeleid worden naar perron 3/4, maar met de IC22 (treinen 33xx) lukt dat helaas niet wegens versnijdingen met andere treinen.
Daar tevens de dienstregeling niet kan aangepast in Mechelen of Brussel-Noord moet de tijd van die stilstand in Vilvoorde dus ergens 'verloren' worden. Daar 'slenteren' niet mag van Infrabel, is het dus momenteel een stop in Schaarbeek geworden. Dit is dus geen aanpassing ten gevolge reizigersbehoeften, hertekening transportplan of wat dan ook, maar enkel en puur een gevolg van de diverse werven op het net.
Interessant, maar eigenlijk wel een goed initiatief. Schaarbeek verdient een betere bediening dan het vandaag heeft, met Trainworld, Dockx en Schaarbeek zelf is er vandaag toch wel het één en ander te beleven bij het station. Zeker richting Antwerpen is de huidige bediening eigenlijk ondermaats. Een van de ex-IR-treinen is wellicht de beste kandidaat om daar iets aan te doen.
... maar toch heb ik een donkerbruin vermoeden dat de stop even vlot weer verdwenen zal zijn als hij gekomen is zodra de situatie in Vilvoorde weer normaal is. Dat er intussen wellicht een schare trouwe gebruikers zal zijn ontstaan in Schaarbeek (die naar Mechelen en Antwerpen een grote tijdswinst boeken), zal daarbij wellicht weinig meer dan een detail zijn. Maar ik hoop natuurlijk dat ik me vergis.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door rvdborgt »

stefanic schreef: 16 okt 2019, 17:55 Daar tevens de dienstregeling niet kan aangepast in Mechelen of Brussel-Noord moet de tijd van die stilstand in Vilvoorde dus ergens 'verloren' worden. Daar 'slenteren' niet mag van Infrabel, is het dus momenteel een stop in Schaarbeek geworden.
Is dat nieuw of afhankelijk van de lijn? Ik bedoel, op lijn 12 is voor de stoptreinen slenteren al jaren standaard, zoveel buffertijd hebben die.

Groetjes,
Rian
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door CursorX »

rvdborgt schreef: 16 okt 2019, 19:43
stefanic schreef: 16 okt 2019, 17:55 Daar tevens de dienstregeling niet kan aangepast in Mechelen of Brussel-Noord moet de tijd van die stilstand in Vilvoorde dus ergens 'verloren' worden. Daar 'slenteren' niet mag van Infrabel, is het dus momenteel een stop in Schaarbeek geworden.
Is dat nieuw of afhankelijk van de lijn? Ik bedoel, op lijn 12 is voor de stoptreinen slenteren al jaren standaard, zoveel buffertijd hebben die.

Groetjes,
Rian
Zelfs met sommige ic treinen is dit zo... ik ben blij dat ze er bv voor Oostende-Eupen een paar minuten afdoen vanaf december, kunnen we tenminste weer doorrijden.
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door brouckie »

stefanic schreef: 16 okt 2019, 17:55 Daar 'slenteren' niet mag van Infrabel, ...
:lol: :lol:
Waarom laten ze hun seinen dan nodeloos op rood staan? Of past dat soort 'slenteren' beter in hun kraam? :wink:
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Tram44 »

Slenteren mag niet, humm op lijn 26 doen we niets anders, zeker tussen Vilvoorde en Haren, tenzij men een lijnsnelheid van 40 km/u normaal vindt. De Josafattunnel is oorspronkelijk ontworpen voor V90 maar er wordt in de praktijk de helft van die snelheid gereden.

Tussen Brussel en Antwerpen rijden we trager dan in 1935... In Antwerpen kruipt men vanaf de zijsporen op -2 aan 20 km/u naar het einde van het perron.

Er zal allemaal wel een uitleg voor zijn maar ik op een Belgische trein nog maar zelden het gevoel dat het een beetje vooruit gaat. De invoering van Desiro's - met een beter optrekvermogen - heeft op dat vlak geen enkele winst opgeleverd, jammer.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door stefanic »

Tja dat traag rijden is ook gevolg van invoering ETCS, en van het steeds strenger worden van de veiligheidsnormen, om risico op seinvoorbijrijdingen zo dicht mogelijk bij 0% te brengen.
Vroeger als je als bestuurder aan een dubbelgeel sein kwam, wist je: op dit moment staat het volgende sein op rood, en ging je wat trager rijden. Zag je dan in de verte dat dat sein alweer op dubbelgeel of zelfs groen sprong, kon je terug versnellen. Dit kan met de huidige versie ETCS niet meer. NU is het: ah, je komt aan een dubbel geel sein? Je rijdt 40km/u tot aan het volgende sein, dat ondertussen misschien al terug groen staat, en dat je dat al kan zien 1km voor je er bent. Neen 40km/u tot aan dat sein, en dan pas mag je weer optrekken. Je rijdt 1km te snel? ETCS grijpt in en je hebt een noodstop. Vandaar dat vele bestuurders nu al bij het zien van dubbelgeel extra vertragen, in de hoop dat het nog groen springt voor ze dat sein passeren, en ze terug naar lijnsnelheid kunnen gaan...
Enfin, een treinbestuurder zal het allemaal wel beter kunnen uitleggen.
Met een volgende versie ETCS is dat probleem weer van de baan, want dan kan het systeem verder kijken ipv enkel weet te hebben van het seinbeeld dat je net gepasseerd bent.
Feit is ook dat voor een treinverbinding de dienstregeling de hele dag hetzelfde is, ongeacht of je nu met loc+9xM6 (spits) of met een Desiro rijdt (daluren). Dienstregeling wordt dus opgemaakt voor het zwaarste/logste materieel, en in de daluren, met een snel optrekkende Desiro sta je dan natuurlijk te snel in je volgende halte, waar je dan extra lang stilstaat. Variabele dienstregeling maken om dat op te lossen? Dan ga je natuurlijk een ander aansluitingsverhaal krijgen in de spits en buiten de spits. Is dat te verkiezen?
spoorwegrealist
Plaats reactie