Overname EBP Brussel-zuid

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4143
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door Steve » 06 sep 2019, 08:42

Nog een paar: 7015-7016 en terugritten 8015-8016 rijden na Bockstael naar Schuman en Luxemburg in plaats van Noord, Centraal en Zuid. 7092 en 8094 rijden niet, 8092 vertrekt ook uit Luxemburg en Schuman.


JPV
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door JPV » 06 sep 2019, 08:47

Steve schreef:
06 sep 2019, 08:42
Nog een paar: 7015-7016 en terugritten 8015-8016 rijden na Bockstael naar Schuman en Luxemburg in plaats van Noord, Centraal en Zuid. 7092 en 8094 rijden niet, 8092 vertrekt ook uit Luxemburg en Schuman.
Heb je toevallig een lijst van P-ritten die allemaal door Brussel gaan en ik nog niet gechecked heb? Ik zou het lijstje graag zo snel mogelijk volledig controleren, zodat ik het kan delen met de collega's.

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4143
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door Steve » 06 sep 2019, 08:59

Hier kun je Brussel-Centraal (Bruxelles-Centraal) selecteren en dan krijg je alle treinen te zien die er passeren. Ze zijn gerangschikt op hun treinnummer, dus alle P-treinen (met nummers 7xxx en 8xxx) staan onderaan: http://www.beluxtrains.net/indexnl.php? ... rchstation

Een aantal P-treinen worden commercieel gezien trouwens als S-trein gebrandmerkt (inclusief diegene die ik hierboven opgenoemd heb), maar in werkelijkheid zijn het wel degelijk P-treinen. Het feit dat ze net als alle andere P-treinen afgeschaft of omgeleid worden (in tegenstelling tot de "echte" S-treinen) zegt genoeg.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9312
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door Shrek » 06 sep 2019, 10:19


JPV
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door JPV » 06 sep 2019, 10:32

het volledige lijstje (50 treinen in totaal):

P 7300: Landen -> Brussel-Zuid (6:54 in Bru-Centraal) : Rijdt niet
P 7800: Quiévrain -> Schaarbeek (7:00 in Bru-Centraal) : Braine-Le-Compte -> Brussel-West -> Thurn en Taxis -> Schaarbeek
S7092: Dendermonde -> Brussel-Zuid (7:08 in Bru-Centraal) : Rijdt Niet
P 7001: Oostende -> Schaarbeek (7:11 in Bru-Centraal) : Gent-Sint-Pieters -> Jette -> Bockstael -> Schaarbeek
P 7721: Tamines -> Schaarbeek (7:12 in Bru-Centraal) : Braine-L'Alleud -> Merode -> Meiser -> Bordet
P 7952: Kortrijk -> Schaarbeek (7:15 in Bru-Centraal) : Denderleeuw -> Brussel-West -> Thurn en Taxis -> Schaarbeek
P 7006: De Panne -> Schaarbeek (7:24 in Bru-Centraal) : Gent-Sint-Pieters -> Brussel-West -> Thurn en Taxis -> Schaarbeek
P 7302: Landen -> Brussel-Zuid (7:33 in Bru-Centraal) : Rijdt niet
P 7011: Kortrijk -> Schaarbeek (7:37 in Bru-Centraal) : Liedekerke -> Jette -> Bockstael -> Schaarbeek
S7015: Aalst -> Brussel-Zuid (7:44 in Bru-Centraal) : Bockstael -> Brussel-Schuman -> Brussel-Luxembourg
P 7722: Châtelet -> Schaarbeek (7:47 in Bru-Centraal) : Braine-L'Alleud -> Brussel-Zuid
P 7208: Mol -> Brussel-Zuid (7:56 in Bru-Centraal) : Mol -> Schaarbeek
S7953: Zottegem -> Schaarbeek (7:56 in Bru-Centraal) : Liedekerke > Brussel-West -> Thurn en Taxis -> Schaarbeek
P 7445: Visé -> Brussel-Centraal -> Braine-Le-Compte (8:14 in Bru-Centraal) : Rijdt niet
P 7601: Namur -> Brussel-Zuid (8:16 in Bru-Centraal) : Brussel-Schuman -> Schaarbeek
P 7723: Châtelet -> Schaarbeek (8:19 in Bru-Centraal) : Ukkel-Kalevoet -> Brussel-Zuid
P 7803: Quevy -> Schaarbeek (8:27 in Bru-Centraal) : Braine-Le-Compte -> Brussel-West -> Thurn en Taxis -> Schaarbeek
P 7954: Kortrijk -> Brussel-Zuid via Jette (8:29 in Bru-Centraal) : Rijdt niet
P 7515: Moeskroen -> Schaarbeek (8:35 in Bru-Centraal) : Enghien -> Brussel-West -> Thurn en Taxis -> Schaarbeek
P 7013: Sint-Niklaas -> Schaarbeek (8:37 in Bru-Centraal) : Melle -> Denderleeuw -> Jette -> Bockstael -> Schaarbeek
S7016: Aalst -> Brussel-Zuid (8:44 in Bru-Centraal) : Bockstael -> Brussel-Schuman -> Brussel-Luxembourg
P 7602: Rochefort-Jemelle -> Brussel-Zuid (8:45 in Bru-Centraal) : Brussel-Schuman -> Schaarbeek
P 7724: Châtelet -> Schaarbeek (8:46 in Bru-Centraal) : Braine-L'Alleud -> Merode -> Meiser -> Bordet
S7574: Geraardsbergen -> Schaarbeek (8:50 in Bru-Centraal) : Halle -> Meiser -> Bordet
P 7014: Gent-Sint-Pieters -> Schaarbeek (9:07 in Bru-Centraal) : Rijdt niet
P 8600: Brussel-Zuid -> Namur (15:45 in Bru-Centraal) : Schaarbeek -> Brussel-Schuman
P 8012: Schaarbeek -> Gent-Sint-Pieters (15:49 in Bru-Centraal) : Rijdt niet
P 8301: Brussel-Zuid -> Hasselt (15:52 in Bru-Centraal) : Rijdt niet
P 8952: Schaarbeek -> Brugge (15:53 in Bru-Centraal) : Schaarbeek -> Bockstael-Jette -> Denderleeuw
P 8800: Schaarbeek -> Saint-Ghislain (15:57 in Bru-Centraal) : Bordet -> Meiser -> Braine-Le-Compte
P 8008: Schaarbeek -> Poperinge (16:02 in Bru-Centraal) : Denderleeuw -> Gent-Sint-Pieters
P 8208: Brussel-Zuid -> Mol (16:05 in Bru-Centraal) : Schaarbeek -> Vilvoorde
P 8601: Brussel-Zuid -> Rochefort-Jemelle (16:13 in Bru-Centraal) : Schaarbeek -> Brussel-Schuman
S8015: Brussel-Zuid -> Aalst (16:16 in Bru-Centraal) : Brussel-Luxembourg -> Brussel-Schuman -> Bockstael
P 8011: Schaarbeek -> Kortrijk (16:24 in Bru-Centraal) : Schaarbeek -> Bockstael -> Jette -> Liedekerke
S8092: Brussel-Zuid -> Dendermonde (16:30 in Bru-Centraal) : Brussel-Luxembourg -> Brussel-Schuman -> Bockstael
S8574: Schaarbeek -> Geraardsbergen (16:34 in Bru-Centraal) : Bordet -> Meiser -> Halle
P 8741: Schaarbeek -> Binche (16:42 in Bru-Centraal) : Schaarbeek -> Thurn en Taxis -> Brussel-West -> Halle
P 8722: Schaarbeek -> Tamines (16:49 in Bru-Centraal) : Bordet -> Meiser -> Braine-L'Alleud
S8954: Schaarbeek -> Kortrijk (17:02 in Bru-Centraal) : Schaarbeek -> Bockstael -> Jette -> Liedekerke
S8016: Brussel-Zuid -> Aalst (17:09 in Bru-Centraal) : Brussel-Luxembourg -> Brussel-Schuman -> Bockstael
P 8515: Mouscron (17:22 in Bru-Centraal) : Schaarbeek -> Thurn en Taxis -> Brussel-West -> Enghien
S8094: Brussel-Zuid -> Dendermonde (17:27 in Bru-Centraal) : Rijdt Niet
P 8002: Schaarbeek -> Oostende (17:36 in Bru-Centraal) : Schaarbeek -> Bockstael-Jette -> Denderleeuw -> Gent
P 8007: Schaarbeek -> De Panne (17:39 in Bru-Centraal) : Schaarbeek -> Bockstael-Jette -> Denderleeuw -> Gent
P 8724: Schaarbeek -> Châtelet (17:49 in Bru-Centraal) : Bordet -> Meiser -> Braine-L'Alleud
P 8955: Brussel-Zuid -> Kortrijk via Jette (17:49 in Bru-Centraal) : Rijdt niet
P 8446: Braine-Le-Compte -> Brussel-Centraal -> Visé (17:52 in Bru-Centraal) : Rijdt niet
P 8903: Schaarbeek -> Kortrijk (17:55 in Bru-Centraal) : Schaarbeek -> Thurn en Taxis -> Liedekerke
P 8304: Brussel-Zuid -> Landen (18:05 in Bru-Centraal) : Rijdt niet

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9312
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Afschaffing P-treinen brussel-zuid

Bericht door Shrek » 06 sep 2019, 10:38

rvdborgt schreef:
Shrek schreef:
05 sep 2019, 17:46
Het klopt dat 2 maand op voorhand communiceren vrij laat is, maar dat is een evenwichtsoefening: hoe langer op voorhand je communiceert hoe groter de kans dat er alsnog iets misloopt. Nu is men wel zeker dat alle voorbereidende werken op tijd klaar gaan zijn en alles zoals gepland kan doorgaan, pakweg een half jaar geleden moest er nog zo veel gebeuren dat de kans dat er nog iets mid liep reëel was. De hele overname in EBP een half jaar uitstellen is dan ook weer geen optie omdat er ook nog werven kort ná dit project gepland moeten worden.
Het is inderdaad een evenwichtoefening maar dat de genoemde werkzaamheden zullen doorgaan, is blijkbaar al lang beslist. De alternatieve dienstregelingen voor de 2 lange weekends zitten immers al weken in de planners. Daarover was hier eerder ook al een draadje.
De vraag is dus eerder, wat er zo anders is aan de werkzaamheden op werkdagen dat Infrabel die pas zo laat aan de NMBS liet weten? Want het is daardoor dat de alternatieve dienstregelingen voor de werkdagen er pas op de 24e zullen zijn.

Groetjes,
Rian
Op werkdagen wordt er niet veel gewerkt, enkel 's nachts een beetje. Het probleem op de werkdagen is dat bepaalde sporen en wissels buiten dienst zijn (gedesactiveeerd het ene lange weekend en pas actief bij het volgende). Het niet beschikbaar zijn van deze elementen maakt dat er minder capaciteit is.

rvdborgt
Berichten: 3061
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Afschaffing P-treinen brussel-zuid

Bericht door rvdborgt » 06 sep 2019, 11:07

Shrek schreef:
06 sep 2019, 10:38
rvdborgt schreef:
Shrek schreef:
05 sep 2019, 17:46
Het klopt dat 2 maand op voorhand communiceren vrij laat is, maar dat is een evenwichtsoefening: hoe langer op voorhand je communiceert hoe groter de kans dat er alsnog iets misloopt. Nu is men wel zeker dat alle voorbereidende werken op tijd klaar gaan zijn en alles zoals gepland kan doorgaan, pakweg een half jaar geleden moest er nog zo veel gebeuren dat de kans dat er nog iets mid liep reëel was. De hele overname in EBP een half jaar uitstellen is dan ook weer geen optie omdat er ook nog werven kort ná dit project gepland moeten worden.
Het is inderdaad een evenwichtoefening maar dat de genoemde werkzaamheden zullen doorgaan, is blijkbaar al lang beslist. De alternatieve dienstregelingen voor de 2 lange weekends zitten immers al weken in de planners. Daarover was hier eerder ook al een draadje.
De vraag is dus eerder, wat er zo anders is aan de werkzaamheden op werkdagen dat Infrabel die pas zo laat aan de NMBS liet weten? Want het is daardoor dat de alternatieve dienstregelingen voor de werkdagen er pas op de 24e zullen zijn.
Op werkdagen wordt er niet veel gewerkt, enkel 's nachts een beetje. Het probleem op de werkdagen is dat bepaalde sporen en wissels buiten dienst zijn (gedesactiveeerd het ene lange weekend en pas actief bij het volgende). Het niet beschikbaar zijn van deze elementen maakt dat er minder capaciteit is.
Dat was echter een antwoord op een vraag die ik niet had gesteld. Mijn vraag was, hoe het komt dat de werkzaamheden die op werkdagen worden uitgevoerd zoveel later aan de NMBS zijn gecommuniceerd dan de werkzaamheden die tijdens de 2 lange weekends worden gedaan.

Groetjes,
Rian

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9312
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Afschaffing P-treinen brussel-zuid

Bericht door Shrek » 06 sep 2019, 11:39

rvdborgt schreef:
Shrek schreef:
06 sep 2019, 10:38
rvdborgt schreef: Het is inderdaad een evenwichtoefening maar dat de genoemde werkzaamheden zullen doorgaan, is blijkbaar al lang beslist. De alternatieve dienstregelingen voor de 2 lange weekends zitten immers al weken in de planners. Daarover was hier eerder ook al een draadje.
De vraag is dus eerder, wat er zo anders is aan de werkzaamheden op werkdagen dat Infrabel die pas zo laat aan de NMBS liet weten? Want het is daardoor dat de alternatieve dienstregelingen voor de werkdagen er pas op de 24e zullen zijn.
Op werkdagen wordt er niet veel gewerkt, enkel 's nachts een beetje. Het probleem op de werkdagen is dat bepaalde sporen en wissels buiten dienst zijn (gedesactiveeerd het ene lange weekend en pas actief bij het volgende). Het niet beschikbaar zijn van deze elementen maakt dat er minder capaciteit is.
Dat was echter een antwoord op een vraag die ik niet had gesteld. Mijn vraag was, hoe het komt dat de werkzaamheden die op werkdagen worden uitgevoerd zoveel later aan de NMBS zijn gecommuniceerd dan de werkzaamheden die tijdens de 2 lange weekends worden gedaan.

Groetjes,
Rian
Dat zal hoogstwaarschijnlijk zijn omdat men nog lang heeft zitten zoeken naar mogelijkheden om toch nog zoveel mogelijk stukken spoor in dienst te houden waardoor er meer treinen dan initieel voorzien kunnen blijven rijden.

dekooiker
Berichten: 1421
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door dekooiker » 08 sep 2019, 11:21

En net dat moet men dringend afleren.
Altijd maar blijven rijden en daardoor problemen en risico's zoeken.
Aanvaard eens dat het soms niet anders kan dat een lijn dicht gaat en ook als dat de NZV is.
Zelfs al valt er een bom op Brussel dan gaat het leven elders gewoon door.

Beperk de treinen tot Noord of Zuid en daarmee klaar.
Metro, bus, tram: zo geraak je er uiteindelijk ook en dan is het maar een paar dagen met (nog) langere reistijden.
Ook geen geklaag over contracten met de spoorwegondernemingen (NMBS dus): onderhoud en zeker implementatie van nieuwe technologie heeft een zekere prioriteit.
De trein.
Alleen voor durvers.

rvdborgt
Berichten: 3061
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door rvdborgt » 08 sep 2019, 16:53

dekooiker schreef:
08 sep 2019, 11:21
En net dat moet men dringend afleren.
Altijd maar blijven rijden en daardoor problemen en risico's zoeken.
Aanvaard eens dat het soms niet anders kan dat een lijn dicht gaat en ook als dat de NZV is.
Zelfs al valt er een bom op Brussel dan gaat het leven elders gewoon door.

Beperk de treinen tot Noord of Zuid en daarmee klaar.
Metro, bus, tram: zo geraak je er uiteindelijk ook en dan is het maar een paar dagen met (nog) langere reistijden.
Ook geen geklaag over contracten met de spoorwegondernemingen (NMBS dus): onderhoud en zeker implementatie van nieuwe technologie heeft een zekere prioriteit.
Zo simpel is dat niet. Als je alle treinen in Brussel-Noord of Brussel-Zuid wilt laten eindigen, kun je maar half zoveel treinen rijden: kerende treinen nemen immers veel meer capaciteit in beslag. Hoe dacht je dat te organiseren voor een periode van enkele weken op werkdagen? Moeten we dan ook maar accepteren dat er maar half zoveel mensen naar Brussel kunnen komen voor hun werk?

Groetjes,
Rian

jan_olieslagers
Berichten: 1312
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door jan_olieslagers » 08 sep 2019, 17:40

Gaat de overheid ook niet minder "tussenkomen" als er minder treinen rijden? Als de treinen er toch staan, en de lonen en andere kosten lopen sowieso ook, dan kan ik wel begrijpen dat men probeert zoveel mogelijk inkomen te verwerven.
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

am62
Berichten: 799
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door am62 » 08 sep 2019, 18:35

dekooiker schreef:
08 sep 2019, 11:21
En net dat moet men dringend afleren.
Altijd maar blijven rijden en daardoor problemen en risico's zoeken.
Aanvaard eens dat het soms niet anders kan dat een lijn dicht gaat en ook als dat de NZV is.
Zelfs al valt er een bom op Brussel dan gaat het leven elders gewoon door.

Beperk de treinen tot Noord of Zuid en daarmee klaar.
Metro, bus, tram: zo geraak je er uiteindelijk ook en dan is het maar een paar dagen met (nog) langere reistijden.
Ook geen geklaag over contracten met de spoorwegondernemingen (NMBS dus): onderhoud en zeker implementatie van nieuwe technologie heeft een zekere prioriteit.
En uiteraard geen aandacht besteden aan de mensen die Brussel als overstapstation hebben.

profke
Berichten: 581
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Afschaffing P-treinen brussel-zuid

Bericht door profke » 09 sep 2019, 09:26

Shrek schreef:
06 sep 2019, 11:39
rvdborgt schreef:
Shrek schreef:
06 sep 2019, 10:38
Op werkdagen wordt er niet veel gewerkt, enkel 's nachts een beetje. Het probleem op de werkdagen is dat bepaalde sporen en wissels buiten dienst zijn (gedesactiveeerd het ene lange weekend en pas actief bij het volgende). Het niet beschikbaar zijn van deze elementen maakt dat er minder capaciteit is.
Dat was echter een antwoord op een vraag die ik niet had gesteld. Mijn vraag was, hoe het komt dat de werkzaamheden die op werkdagen worden uitgevoerd zoveel later aan de NMBS zijn gecommuniceerd dan de werkzaamheden die tijdens de 2 lange weekends worden gedaan.

Groetjes,
Rian
Dat zal hoogstwaarschijnlijk zijn omdat men nog lang heeft zitten zoeken naar mogelijkheden om toch nog zoveel mogelijk stukken spoor in dienst te houden waardoor er meer treinen dan initieel voorzien kunnen blijven rijden.
mijn vermoeden is dat het het stuk in het vet was dat onder-bestudeerd was.
er wordt GEWERKT in het weekend, maar de hele WEEK heb je er last van.
dit zou verklaren waarom de weekends WEL , maar de weekdagen NIET zo snel zichtbaar werden. "einde werken op zondagavond 2400" is wel begrepen, maar de "dus maandag tem vrijdag is wissel x niet bruikbaar" niet.

Bart3049
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2014, 01:41

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door Bart3049 » 10 sep 2019, 10:16

De TGV-bestuurders van Brussel-Zuid die op Rijsel en Charles-de-Gaulle rijden, doen momenteel lijnstudie voor de omleiding tijdens de werken.
Reisweg: eraf in Soignies om via Edingen en Halle op de lijn 26 te rijden om zo via Brussel-Noord het eindpunt in Brussel-Zuid te bereiken.
De ICE is dan weer beperkt tot het Noord! Wat er gebeurd met het ICE-stel dat s'nachts overnacht in Vorst is mij nog niet bekend.

TGV-stellen (en waarschijnlijk ook Thalys) op de lijn 26, de fotografen langs het traject zullen waarschijnlijk talrijk zijn.

Jan-Mark
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door Jan-Mark » 10 sep 2019, 12:39

Je bedoelt Silly in plaats van Soignies?

Plaats reactie