Overname EBP Brussel-zuid

Alles over reizigerstreinen in België.
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door JPV »

stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: werken: langs de spoorlijn: de grote werken in Brussel Zuid

Bericht door stefanic »

Even correctie van het algemeen overzicht (waarvan Rian ook al enkele dingen vermeldde)
Asterix schreef: 22 sep 2019, 18:39 Mogelijke alternatieve dienst, nog niet definitief:

Thalys >>> 93xx-94xx >>> Bruxelles - Amsterdam / Bruxelles - Köln - Ruhr ==> 1 rijpad per uur via de lijn 26-161 naar en van Brussel-Zuid

ICE >>> 10 - 19 >>> Bruxelles - Köln - Frankfurt ==> Rijdt normaal
ICE is beperkt tot Brussel-Noord
E* / TGV >>> 91xx - 98xx >>> London / France - Bruxelles-Midi ==> navette tussen Lille en Brussel via lijn 26-161

Benelux >>> 9200 >>> Brussel-Zuid - Amsterdam ==> Rijdt normaal

IC 01 >>> 500 >>> Oostende - Eupen ==> Omleiden via L 50 met stop te Denderleeuw en Schaarbeek
IC 03 >>> 1500 >>> Blankenberge - Genk ==> Omleiden via L 50 met stop te Denderleeuw en Schaarbeek
IC 06 >>> 1900 >>> Tournai - Brussels Airport-Zaventem ==> Beperkt tot Halle
IC 06 >>> 3700 >>> Mons - Brussels Airport-Zaventem ==> Beperkt tot Halle
IC 11 >>> 3400 >>> Binche - Schaarbeek ==> Via lijn 26 - lijn 161 tot Schaarbeek
IC 16 >>> 2100 >>> Bruxelles-Midi – Luxembourg ==> Rijdt normaal (eventueel beperkt tot Brussel-Noord)
Inderdaad beperkt tot Brussel-Noord

IC 17 >>> 2500 >>> Bruxelles-Midi - Dinant ==> Rijdt normaal (eventueel beperkt tot Brussel-Noord)
Inderdaad beperkt tot Brussel-Noord

IC 20 >>> 2200 >>> Gent - Aalst - Brussel - Dendermonde - Lokeren ==> Omleiden via lijn 50A en 28 en frontkering in Brussel-Zuid en -Noord (relatie wordt geknipt) met stop in Brussel-West op L 28
Neen, IC20 rijdt inderdaad via L28 maar is beperkt tot Brussel-Noord
Vanuit Lokeren wordt tot Dendermonde gereden, en dan verder naar Mechelen (beide weekends)
De L-trein Kortrijk-gent-Mechelen is beperkt tot Dendermonde
Tussen Dendermonde en Jette rijdt tijdens het eerste overnameweekend een S-pendel
Tijdens het 2e weekend zijn er werken in Dendermonde en rijdt deze pendel enkel tussen jette en Opwijk, met vervangbussen tussen Opwijk en Dendermonde.

IC 22 >>> 3300 >>> Brussel-Zuid - Antwerpen ==> Rijdt normaal en verzekert pendel Brussel-Zuid - Leuven met stop in Schaarbeek
IC 23 >>> 2300 >>> Oostende - Brussels-Airport-Zaventem ==> Via Denderleeuw op L.50 + pendel naar FBN met aanpassing van treinnummer tussen FBNL-FBMZ
Oostende->Luchthaven keert in Brussel Noord (met aanpassisng treinnummer) en rijdt dan door de luchthaven weer via L36 naar NZV tot in Brussel-Zuid, waar gekeerd wordt. vandaar gaat het dan via L50 weer naar Denderleeuw, Kortrijk en Oostende.
Dit alles is een gevolg van het feit dat in Brussel-Zuid slechts 7 sporen beschikbaar zijn voor de binnenlandse treinen, en we dus wat moeten spelen om keertijden te beperken. Vandaar bv. ook dat IC22 ipv gewoon te keren in Brussel-Zuid, nog even naar Leuven rijdt

IC 23 A >>> 2800 >>> Knokke - Gent - Brussels-Airport-Zaventem ==> Afgeschaft en wordt pendel Knokke- Brugge
IC 29 >>> 3600 >>> De Panne - Gent - Aalst - Landen ==> Via Denderleeuw op L.50 en frontkering te FBN, FBNL en FLD
Gewoon kering in FBN, en dan via L25N door Luchthaven naar Landen (normale reisweg)

IC 31 >>> 3100 >>> Charleroi - Brussel - Antwerpen ==> Omleiden via L 28 met stop in Schaarbeek
neen, Beperkt tot Brussel-Noord

S1 >>> 1750 >>> Antwerpen-Centraal - Brussel-Zuid ==> Gekoppeld met S1 (195x) tot Antwerpen - Nijvel via L 28 met stop in Brussel-West op L 28
S1 >>> 1950 >>> Brussel - Nijvel ==> Gekoppeld met S1 (175x) tot Antwerpen - Nijvel via L 28 met stop in Brussel-West op L 28
De combinatie van beide S1-treinen rijdt door tot Charleroi

S2 >>> 3750 >>> Braine-Le-Comte – Leuven ==> Opsplitsen : Leuven - Brussel-Zuid en Braine-le-Comte - Halle en verlengen tot FBNL via L26/L161 en verder tot NZV + eventueel nog stops in Zaventem + Diegem. Deel Leuven - Brussel-Zuid rijdt via L 26
Stuk Braine-Halle rijdt via L26/161/26 naar FBNL via noordzijde, en keert dan via L36 terug tot in NZV en Brussel-Zuid. Stuk Leuven-NZV rijdt gewoon L36 en is beperkt in Brussel-Noord

S6 >>> 1550 >>> Denderleeuw - Geraardsbergen - Enghien - Schaarbeek ==> vanaf Halle via L 26/L161 tot FBNL???
via L26/161 tot Schaarbeek

S8 >>> 6550 >>> Ottignies-Bruxelles Midi ==> Rijdt normaal (of beperkt tot Brussel-Noord indien niet mogelijk)
rijdt tot Brussel-Zuid

S10 >>> 2050 >>> Aalst – Brussel-Zuid ==> Via Denderleeuw op L 50 en beperkt tot Brussel-Noord
S10 >>> 3850 >>> Brussel-Zuid - Dendermonde via L28 en beperkt tot Dendermonde - Brussel-West ==> uitwijken in Klein Eiland
neen dit gedeelte rijdt enkel tussen Dendermonde en Jette (1e weekend) of Opwijk-Jette (2e weekend): zie bij IC20
Grote knoop is L50 tussen Jette en Y-Zennebrug, waar erg veel treinen bijeen komen. Vandaar dat we relaties moesten beperken (S10 reed in een eerdere versie van het plan inderdaad door tot Klein-Eiland)
Ook L161 zal erg druk worden met elk uur in beide richtingen 7 binnenlandse treinverbindingen en 2 Internationale rijpaden (Thalys/TGV)

BUS 3850 >>> Halle - Brussel-Zuid ==> Bediening stopplaatsen tussen Halle en Brussel-Zuid
Er rijdt ook nog een snelbus Halle-Brussel-Zuid

En inderdaad zoals reeds vermeld wordt de IC27 vanuit Braine-l'Alleud verlengd tot Charleroi (gezien wegvallen van de IC31 Antw-Charleroi ten zuiden van Brussel
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door Steven »

Gisteren was ik op daguitstap. Daarbij liepen jobstudenten door de trein met volgende folder.

PS: sorry voor de lage resolutie
Bijlagen
2FC076BD-479E-4283-9302-F7FBE54341D0.jpeg
7DDAE0C6-6D9C-4801-819B-E09EC42556E8.jpeg
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door Steve »

Een idee in welke trein je die gekregen hebt?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door Steven »

Op deze pagina krijg je een overzicht per lijn. Ik vind dat ze het duidelijk hebben opgesteld. Treinen zijn aan te klikken en je ziet dan de aanpassing.
https://www.belgiantrain.be/nl/news/wor ... sels-south
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door Steven »

Steve schreef: 04 okt 2019, 18:34 Een idee in welke trein je die gekregen hebt?
Dat was tussen Ath en Brussel Zuid.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door Steve »

Steven schreef: 04 okt 2019, 18:35
Steve schreef: 04 okt 2019, 18:34 Een idee in welke trein je die gekregen hebt?
Dat was tussen Ath en Brussel Zuid.
En dus wel degelijk op een van de betrokken P-treinen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door Steven »

Neen dat was een IC trein. Want de mensen die in de ene richting een p trein gebruiken doen dat niet noodzakelijk in beide richtingen. Dus deel je best op zoveel mogelijk treinen folders uit. Laat het een mooie extra zijn naast website, affiches, tv journaal.... en alle andere kanalen samen.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door AlexNL »

Hoe komen de TGVs eigenlijk op HSL1 als ze via L161 en L26 rijden? Ik heb op verschillende kaarten gekeken (zelfs luchtfoto's op Google Maps) en ik zie zo snel geen enkele verbinding tussen L26 en L1. Heb ik een wissel over het hoofd gezien, of rijden de treinen een omweg via L94 om uiteindelijk tussen Silly en Ath de HSL1 op te rijden?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef:Hoe komen de TGVs eigenlijk op HSL1 als ze via L161 en L26 rijden? Ik heb op verschillende kaarten gekeken (zelfs luchtfoto's op Google Maps) en ik zie zo snel geen enkele verbinding tussen L26 en L1. Heb ik een wissel over het hoofd gezien, of rijden de treinen een omweg via L94 om uiteindelijk tussen Silly en Ath de HSL1 op te rijden?
Ath zelf komen ze niet, ze passeren wel Edingen en Silly.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door Davy »

Is er al iets bekend over de samenstellingen van extra of omgeleide treinen tijdens de 2 lange weekends?
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door Papanero »

De S1 1778 (Antwerpen-Charleroi via lijn 28) bestaat uit 1 Desiro. Net met 4' vertraging aangekomen aan Tour&Taxis.

Idem de S1 1759 in de andere richting. +3'.

Verstuurd met Tapatalk


Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door Davy »

De IC's Schaarbeek Binche rijden hun planmatige omlopen met o.a. ook een oude Varkensneus.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door rvdborgt »

Papanero schreef: 01 nov 2019, 08:53 De S1 1778 (Antwerpen-Charleroi via lijn 28) bestaat uit 1 Desiro. Net met 4' vertraging aangekomen aan Tour&Taxis.

Idem de S1 1759 in de andere richting. +3'.
De 1750 's rijden allemaal met vertraging omdat de geplande dienstregeling op lijn 28 onhaalbaar is. Zo zou Brussel-West - Vorst-Oost 3 minuten duren maar in werkelijkheid is dat 6. Op overstaps van 5 minuten in Brussel-West, die de planner natuurlijk geeft, kun je niet rekenen. Zie verder "vertragingsattest": http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... ttest.aspx

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door trainlovertje »

Ik heb op een duo klassiekjes gezeten richting Binche vandaag.
In Brussel-Zuid waren enkel de sporen 1 tot 4 en 15 tot 21 niet buiten dienst. Volgend weekend zullen waarschijnlijk de overige sporen buiten dienst zijn denk ik.
Er zou een Eurostar vanop spoor 2 vertrekken vandaag, terwijl deze eigenlijk voorzien was op spoor 3. Misschien problemen met de infrastructuur om spoor 3 te 'isoleren'? En om aan spoor 2 te geraken doet de E* dus waarschijnlijk vanaf Halle een rondje via L26, L161, en L28.
Plaats reactie