Overname EBP Brussel-zuid

Alles over reizigerstreinen in België.
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

werken: langs de spoorlijn: de grote werken in Brussel Zuid

Bericht door desperado »

Sorry for posting in English and for errors in my use of Flemish vs French place names.

Corrections and improvements are very welcome.

Some of the timetables are in the journey planner for the first two weekends in November when the lines south of Brussel-Zuid are shut for engineering work. Many trains from the south either terminate at Halle or run via line 26 and B-Luxemburg. Thalys and Eurostar also go via line 26.

B-West has 2 trains per hour in each direction;
- IC22?? from Gent to B-Nord calling at stations between Gent and Liedekerke - will this use line 28/2?
- Hourly S1 diverted between Vorst-Oost and Schaerbeek via Brussel-West, Simonis, Thurn En Taxis - will this be the first time passenger trains use the bridge from line 124 to line 28?

B-Zuid has the following regular departures each hour - all trains starting/finishing here except for the S1.
xx14 L to Braine-Le-Comte via Brussels-Airport, Brussel-Schuman, Halle
xx20 S1 to Nivelles - this one runs through the engineering work (no corresponding northbound working)
xx26 IC23?? to Oostende via line 50 and Kortrijk (no corresponding arrival)
xx26 IC33?? to Antwerpen-Centraal
xx44 IC92?? to Amsterdam CS
xx48 S8 to Ottignies
xx48 IC128?? to Leuven

B-Zuid has the following regular arrivals each hour.
xx08 IC127?? from Brussels-Airport (no corresponding departure)
xx12 S8 from Ottignies
xx12 IC128?? from Leuven
xx16 IC92?? from Amsterdam CS
xx18 S1 from Brussel-Noord
xx33 IC33?? from Antwerpen-Centraal
xx46 L from Braine-Le-Comte

Regards
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jan_olieslagers »

desperado schreef: 08 jul 2019, 11:48 Sorry for posting in English and for errors in my use of Flemish vs French place names.

Corrections and improvements are very welcome.

Some of the timetables are in the journey planner for the first two weekends in November when the lines south of Brussel-Zuid are shut for engineering work. Many trains from the south either terminate at Halle or run via line 26 and B-Luxemburg. Thalys and Eurostar also go via line 26.

B-West has 2 trains per hour in each direction;
- IC22?? from Gent to B-Nord calling at stations between Gent and Liedekerke - will this use line 28/2?
- Hourly S1 diverted between Vorst-Oost and Schaerbeek via Brussel-West, Simonis, Thurn En Taxis - will this be the first time passenger trains use the bridge from line 124 to line 28?

B-Zuid has the following regular departures each hour - all trains starting/finishing here except for the S1.
xx14 L to Braine-Le-Comte via Brussels-Airport, Brussel-Schuman, Halle
xx20 S1 to Nivelles - this one runs through the engineering work (no corresponding northbound working)
xx26 IC23?? to Oostende via line 50 and Kortrijk (no corresponding arrival)
xx26 IC33?? to Antwerpen-Centraal
xx44 IC92?? to Amsterdam CS
xx48 S8 to Ottignies
xx48 IC128?? to Leuven

B-Zuid has the following regular arrivals each hour.
xx08 IC127?? from Brussels-Airport (no corresponding departure)
xx12 S8 from Ottignies
xx12 IC128?? from Leuven
xx16 IC92?? from Amsterdam CS
xx18 S1 from Brussel-Noord
xx33 IC33?? from Antwerpen-Centraal
xx46 L from Braine-Le-Comte

Regards
Dus sommige S1 nog door de Noord-Zuidverbinding, maar andere langs L28, en die bedienen dan noch Brussel-Noord noch Brussel-Zuid?
En ook de Thalys langs L26, niet in Brussel-Zuid, niet in Brussel-Noord, het wordt dan druk in Luxemburg en Schuman. Maar de Eurostar heeft toch douanefaciliteiten nodig, die enkel beschikbaar zijn in Brussel-Zuid?

Regarding your language: that is quite ok with me, and your spelling is excellent! The "worst" I could find is the "Schaerbeek" spelling which is how the Francophones spell it - trying to alienate those locality names from current Dutch, as I understand it - Dutch spelling is Schaarbeek. I'd never have mentioned this if you hadn't raised the point yourself. There are many things much worse! No worries!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door desperado »

jan_olieslagers schreef: 08 jul 2019, 12:02 Dus sommige S1 nog door de Noord-Zuidverbinding, maar andere langs L28, en die bedienen dan noch Brussel-Noord noch Brussel-Zuid?
En ook de Thalys langs L26, niet in Brussel-Zuid, niet in Brussel-Noord, het wordt dan druk in Luxemburg en Schuman. Maar de Eurostar heeft toch douanefaciliteiten nodig, die enkel beschikbaar zijn in Brussel-Zuid?
Thalys and Eurostar both still start/finish in B-Zuid but when you look at the map on the journey planner, departures from Zuid go via (not calling) B-Noord, B-Schuman and line 26.

I think Eurostar will have to use the new facility at Zuid to access P3/4 from the Eurostar departure area.

Jon
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door rvdborgt »

desperado schreef: 08 jul 2019, 12:18 Thalys and Eurostar both still start/finish in B-Zuid but when you look at the map on the journey planner, departures from Zuid go via (not calling) B-Noord, B-Schuman and line 26.

I think Eurostar will have to use the new facility at Zuid to access P3/4 from the Eurostar departure area.
Eurostar zou op 3 van de 6 dagen met werkzaamheden spoor 3 kunnen gebruiken; op de 3 andere dagen kan Eurostar niet rijden. Voor Thalys en TGV zouden er alle 6 dagen 2 paden per uur zijn van Brussel-Zuid via Brussel-Noord, Halle, Edingen en verder.

Groetjes,
Rian
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Jan-Mark »

Dit alles overigens in verband met de naderende overname van het buitenrooster van FBMZ op EBP, waarmede 's lands grootste seinhuis (B.1 FBMZ) volledig op EBP overgezet zal zijn.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jan_olieslagers »

en wat is dan wel het "buitenrooster"?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Jan-Mark »

Het rooster ten zuiden van FBMZ
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door JPV »

Dit moet je lezen:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190905_04593498

Wie het schema heeft, mag dat hier graag delen.

Een dagelijkse P-pendelaar Ieper/Brussel-zuid


Laatst gewijzigd door JPV op 05 sep 2019, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Afschaffing P-treinen brussel-zuid

Bericht door dekooiker »

Haha niks minder dan een schandaal!
Hoe Treintrambus beter zou moeten weten en het niet doet.
De overname op EBP zal inderdaad wat hinder geven.
En blijkbaar vrij lang, maar heb je al eens grote werken aan een autosnelweg geweten die op een maand klaar waren?
De trein.
Alleen voor durvers.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Afschaffing P-treinen brussel-zuid

Bericht door jan_olieslagers »

Ik kon het artikel niet lezen wegens allerhande "voorwaarden". Maar worden die treinen echt afgeschaft? Aan de context te oordelen worden ze opgeschort voor de duur van de werken, toch? Daarvoor staan we natuurlijk nog altijd niet te juichen, uiteraard; maar als de dienst dient ingeperkt dan lijken de P-treinen mij nog het minst ongelukkige slachtoffer.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: Afschaffing P-treinen brussel-zuid

Bericht door JPV »

jan_olieslagers schreef:Ik kon het artikel niet lezen wegens allerhande "voorwaarden". Maar worden die treinen echt afgeschaft? Aan de context te oordelen worden ze opgeschort voor de duur van de werken, toch? Daarvoor staan we natuurlijk nog altijd niet te juichen, uiteraard; maar als de dienst dient ingeperkt dan lijken de P-treinen mij nog het minst ongelukkige slachtoffer.
"Maar een tiental piekuurtreinen zal niet rijden, terwijl een dertigtal andere piekuurtreinen zal worden omgeleid naar een ander Brussels station, of niet het hele traject zal afleggen"

Ik heb er overigens alle begrip voor, je kan idd niet altijd werken zonder hinder. Ik wil het echter wel zo vlug als mogelijk weten en dan is 1 maand op voorhand dit communiceren wel ietsje te laat :). Kwestie van verlofaanvragen en telewerk te regelen.

Verstuurd vanaf mijn motorola one vision met Tapatalk

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Afschaffing P-treinen brussel-zuid

Bericht door Shrek »

Uiteraard worden er geen treinen definitief afgeschaft, ze worden enkel tijdens de duur van de werken niet ingelegd.
Het klopt dat 2 maand op voorhand communiceren vrij laat is, maar dat is een evenwichtsoefening: hoe langer op voorhand je communiceert hoe groter de kans dat er alsnog iets misloopt. Nu is men wel zeker dat alle voorbereidende werken op tijd klaar gaan zijn en alles zoals gepland kan doorgaan, pakweg een half jaar geleden moest er nog zo veel gebeuren dat de kans dat er nog iets mid liep reëel was. De hele overname in EBP een half jaar uitstellen is dan ook weer geen optie omdat er ook nog werven kort ná dit project gepland moeten worden.
Ik ben wel benieuwd naar de creatieve oplossingen om de treinen gedurende die weken te laten rijden (wanneer meerdere sporen en wissels niet beschikbaar zijn).
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: Afschaffing P-treinen brussel-zuid

Bericht door JPV »


Merci voor de reactie.
Shrek schreef: De hele overname in EBP een half jaar uitstellen is dan ook weer geen optie omdat er ook nog werven kort ná dit project gepland moeten worden.
wat is overname in EPB? Kan je een uitleg/link geven wat dit inhoudt?
Ik ben wel benieuwd naar de creatieve oplossingen om de treinen gedurende die weken te laten rijden (wanneer meerdere sporen en wissels niet beschikbaar zijn).
dus correct om te veronderstellen dat de ganse Noord-Zuid verbinding nog meer op zijn capaciteitsgrenzen zal zitten en een klein probleem (persoon op het spoor, stilstaande trein,...) voor een opeenstapeling van vertragingen kan zorgen? Of ben ik te pessimistisch?



Verstuurd vanaf mijn motorola one vision met Tapatalk

jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Afschaffing P-treinen brussel-zuid

Bericht door jan_olieslagers »

wat is overname in EPB? Kan je een uitleg/link geven wat dit inhoudt?
Om een exacte omschrijving heb ik al meermaals gevraagd, zonder ooit een echt omvattend antwoord te krijgen.

Mijn interpretatie van het weinige dat ik mocht vernemen: EBP staat voor Elektronisch Bedienings Paneel of iets in dier voege, de omschakeling daarnaartoe is slechts een onderdeel van een veel ruimere omschakeling die reeds jaren aan de gang is. EBP wordt toegepast in de seinhuizen, en stuurt de wissels en seinen aan. Tussen EBP en wissels/seinen staan ofwel ouderwetse relais, in groten getale, ofwel iets moderners waarvan de naam me nu even ontgaat. Die laatste overgang probeert men te doen samengaan met de overgang naar EBP, die op zich geen grote ingreep is; het afschaffen van de relaiszalen daarentegen is een stevige boterham.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Afschaffing P-treinen brussel-zuid

Bericht door Shrek »

JPV schreef: 05 sep 2019, 18:31 wat is overname in EPB? Kan je een uitleg/link geven wat dit inhoudt?
Gedurende die periode wordt de hele seininrichting (seinen, wisselmotoren, spoorstroomkringen, assentellers en het seinhuis) omgebouwd van analoge technologie naar digitale technologie. Het grootste deel van de elementen ligt al klaar in de buurt van zijn uiteindelijke positie, maar het aansluiten en testen van het geheel blijft een titanenwerk.
JPV schreef: 05 sep 2019, 18:31 dus correct om te veronderstellen dat de ganse Noord-Zuid verbinding nog meer op zijn capaciteitsgrenzen zal zitten en een klein probleem (persoon op het spoor, stilstaande trein,...) voor een opeenstapeling van vertragingen kan zorgen? Of ben ik te pessimistisch?
Aan de noord-zuid verbinding zelf gebeurt er eigenlijk niets, dat is 2 jaar geleden al omgezet. Nu gaat het om het stuk ten zuiden van het zuidstation. In de wisselroosters daar zullen er sporen en wissels tijdelijk niet bruikbaar zijn waardoor er minder treinen kunnen wegrijden naar de bundels van Vorst.
Plaats reactie