Pagina 5 van 6

Re: werken: langs de spoorlijn: de grote werken in Brussel Zuid

Geplaatst: 02 nov 2019, 16:08
door Terminus
stefanic schreef: 26 sep 2019, 09:11
Vanuit Lokeren wordt tot Dendermonde gereden, en dan verder naar Mechelen (beide weekends)
De L-trein Kortrijk-gent-Mechelen is beperkt tot Dendermonde
Was het doortrekken van de Kortrijk-Dendermonde tot Lokeren niet logischer? Nu zit je met een frontwissel in Dendermonde.

Volgens de app is dit gedaan om de reizigers uit Lokeren/Zele richting Brussel te bedienen (ze zouden moeten overstappen in Mechelen), maar de optie via Mechelen lijkt me absoluut niet de snelste (+ de trein komt toe in Mechelen als de IC naar Brussel buiten rijdt...)

Re: werken: langs de spoorlijn: de grote werken in Brussel Zuid

Geplaatst: 02 nov 2019, 19:06
door Freken
Terminus schreef: 02 nov 2019, 16:08
stefanic schreef: 26 sep 2019, 09:11
Vanuit Lokeren wordt tot Dendermonde gereden, en dan verder naar Mechelen (beide weekends)
De L-trein Kortrijk-gent-Mechelen is beperkt tot Dendermonde
Was het doortrekken van de Kortrijk-Dendermonde tot Lokeren niet logischer? Nu zit je met een frontwissel in Dendermonde.

Volgens de app is dit gedaan om de reizigers uit Lokeren/Zele richting Brussel te bedienen (ze zouden moeten overstappen in Mechelen), maar de optie via Mechelen lijkt me absoluut niet de snelste (+ de trein komt toe in Mechelen als de IC naar Brussel buiten rijdt...)
De IC uit Lokeren geeft nu wel aansluiting op de S10 tot Jette, die pas om 33 na vertrekt in plaats van 06 na, vanwaar er dan weer verder treinen richting Brussel-Noord rijden (overstap van 5 min in Jette).

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Geplaatst: 03 nov 2019, 15:48
door 4303
trainlovertje schreef: 01 nov 2019, 20:26 Ik heb op een duo klassiekjes gezeten richting Binche vandaag.
In Brussel-Zuid waren enkel de sporen 1 tot 4 en 15 tot 21 niet buiten dienst. Volgend weekend zullen waarschijnlijk de overige sporen buiten dienst zijn denk ik.
Er zou een Eurostar vanop spoor 2 vertrekken vandaag, terwijl deze eigenlijk voorzien was op spoor 3. Misschien problemen met de infrastructuur om spoor 3 te 'isoleren'? En om aan spoor 2 te geraken doet de E* dus waarschijnlijk vanaf Halle een rondje via L26, L161, en L28.
Zou me verbazen dat de Eurostar vanaf spoor 2 vertrok. Alles aan de zuidkant was buiten dienst. Dus onmogelijk om langs daar weg te geraken. Waar heb je dit gezien? Op de app, in het station,...?

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Geplaatst: 03 nov 2019, 18:09
door trainlovertje
4303 schreef: 03 nov 2019, 15:48
trainlovertje schreef: 01 nov 2019, 20:26 Ik heb op een duo klassiekjes gezeten richting Binche vandaag.
In Brussel-Zuid waren enkel de sporen 1 tot 4 en 15 tot 21 niet buiten dienst. Volgend weekend zullen waarschijnlijk de overige sporen buiten dienst zijn denk ik.
Er zou een Eurostar vanop spoor 2 vertrekken vandaag, terwijl deze eigenlijk voorzien was op spoor 3. Misschien problemen met de infrastructuur om spoor 3 te 'isoleren'? En om aan spoor 2 te geraken doet de E* dus waarschijnlijk vanaf Halle een rondje via L26, L161, en L28.
Zou me verbazen dat de Eurostar vanaf spoor 2 vertrok. Alles aan de zuidkant was buiten dienst. Dus onmogelijk om langs daar weg te geraken. Waar heb je dit gezien? Op de app, in het station,...?
Aankondigingsschermen in Brussel-Zuid zelf. De aankomst van E9136 en het vertrek van E9163 zouden van een ander spoor (vermoedelijk 3) naar spoor 2 veranderd zijn. Ik heb dat opgemerkt rond 17u, maar ben niet blijven wachten op de trein zelf.
En de verbinding van lijn 28 naar het Zuidstation was misschien niet buiten dienst, want lijn 28/2 en 28/3 waren dit weekend ook in dienst voor reizigersverkeer.

Nog een aanvulling: vandaag waren er al andere sporen in dienst in het Zuidstation die dat vrijdag niet waren. En lijn 28/3 kan ik eindelijk ook van mijn lijstje schrappen :)

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Geplaatst: 03 nov 2019, 21:10
door 4303
Alle Eurostar treinen zijn wel degelijk vanaf spoor 3 vertrokken. De aankondigingsschermen tonen inderdaad spoor 2. De reden daarvoor is simpel. Moest men op de schermen spoor 3 zetten, waar zouden de reizigers dan naartoe gaan? Juist naar spoor 3. Maar spoor 3 is hermetisch afgesloten... en dan staan de reizigers daar... Ze kondigen spoor 2 aan, zodat iedereen langs de terminal binnenkomt en zo ook passeert aan alle controles. :D goed gezien niet? :wink:

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Geplaatst: 03 nov 2019, 22:30
door trainlovertje
Ah ja, zo ver had ik niet nagedacht. Maar eigenlijk, hoe geraken de reizigers dan van de terminal naar spoor 3?

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Geplaatst: 03 nov 2019, 23:49
door Steven
Spoor 3 kan aan de terminal toegevoegd worden met rolluiken. Nadien doet men dan de schuifdeur open zodat de reizigers naar een afgesloten spoor 3 gaan. Kijk maar eens goed rond.

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Geplaatst: 04 nov 2019, 07:42
door Shrek
Vandaag is de eerste dag met het buitenrooster op EBP, alles lijkt zonder grote problemen te werken.

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Geplaatst: 04 nov 2019, 08:54
door dentheo
Steven schreef: 03 nov 2019, 23:49 Spoor 3 kan aan de terminal toegevoegd worden met rolluiken. Nadien doet men dan de schuifdeur open zodat de reizigers naar een afgesloten spoor 3 gaan.
Daar ben ik met de Eurostar uit Londen aangekomen , Eurostar die doorreed naar Amsterdam...is waarschijnlijk zijn standaard perron.

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Geplaatst: 04 nov 2019, 10:52
door Steven
Spoor 3 is inderdaad de standaard voor de Eurostar van/naar Amsterdam

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Geplaatst: 04 nov 2019, 18:37
door trainlovertje
Steven schreef: 03 nov 2019, 23:49 Spoor 3 kan aan de terminal toegevoegd worden met rolluiken. Nadien doet men dan de schuifdeur open zodat de reizigers naar een afgesloten spoor 3 gaan. Kijk maar eens goed rond.
Waar staat die schuifdeur dan precies? Dat is me echt nooit opgevallen.

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Geplaatst: 05 nov 2019, 01:37
door Steven
Nabij de roltapijt die naar spoor 3 gaat en de lift aldaar.

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Geplaatst: 08 nov 2019, 08:15
door Ruben
Weet er eigenlijk iemand of er wat volk zit op de omgeleide treinen, dus reizigers die bv. afstappen in Brussel-West? Of nemen die gewoon een andere trein die door de NZV rijdt?
Eigenlijk een goede test om te zien in welke mate lijn 28 een succesvol alternatief voor de NZV kan zijn...

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Geplaatst: 08 nov 2019, 10:09
door Steve
In het algemeen zit er zeer weinig volk op die treinen, slechts een fractie van de normale bezetting. Er is dus een grote verschuiving naar de IC's en andere treinen die de normale route blijven volgen, temeer daar de routeplanner er rekening mee houdt en dus niet snel een van die omgeleide treinen zal voorstellen als je een van de NZV-stations als bestemming opgeeft.

Lijn 28 is zuiver spoortechnisch misschien een goed alternatief (hoewel er aan beide uiteinden veel bovengrondse kruisingen zijn met andere lijnen, zeker daar waar je lijn 50 kruist in het noorden), maar is dat absoluut niet voor de gemiddelde reiziger. We zijn nog steeds heel ver van een tariefintegratie met de MIVB, voor veel bestemmingen is er een vrij grote extra reistijd (makkelijk 15 minuten extra in vergelijking met een rechtstreekse trein) en de metro's zitten op die delen ook al overvol tijdens de spits.

De omleidingen langs lijn 26/161 zijn iets succesvoller. De stations Luxemburg en Schuman liggen een stuk dichter in de buurt van de meest gezochte eindbestemmingen en zijn ook een stuk beter ingericht op grote reizigersstromen.

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Geplaatst: 08 nov 2019, 17:40
door trainlovertje
P8724 gisteren in Merode gezien, 25-tal opstappers.
P8903 in het begin van de werken genomen, 15-tal opstappers In Brussel-West, er zaten wel al wat reizigers op uit Thurn&Taxi's en Schaarbeek.