Capaciteitstekort in het weekend

Alles over reizigerstreinen in België.
BlackEagle
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door BlackEagle » 07 sep 2019, 16:26

Elk weekend is het hetzelfde liedje: op de S32 Roosendaal-Puurs wordt structureel gereden met 1x MS75. Op spoorlijn 12 betekent dat dat de reizigerscapaciteit op de spoorlijn tot amper een kwart van het weekaanbod wordt gereduceerd: normaal rijdt er 2x/u een S32 met afwisselend Desiro en MS75, aangevuld met een lange stam M4 of M6 op de IC Essen-Charleroi.

Het gevolg is dat elke zaterdag die treinen stampvol zitten met mensen die in Antwerpen gaan winkelen, zeker tussen Kapellen en Antwerpen. Je zou denken dat de NMBS dan toch wel zou denken om toch tenminste met twee gekoppelde MS75's te rijden, zoals dat tijdens de spits in de week gebeurt. Maar nee, het blijven vier kleine wagonnetjes waar telkens honderden mensen zich in moeten proppen.

In het vervoersplan 2020 wordt wel overwogen om hier op zaterdag elk halfuur te gaan rijden, maar is het zo moeilijk om in tussentijd dan tenminste twee gekoppelde MS75-stellen in te zetten? Ik heb hier al herhaaldelijk klachtenmails over gestuurd, maar daar komt weinig reactie op...


jan_olieslagers
Berichten: 1388
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door jan_olieslagers » 07 sep 2019, 16:31

Politiek inschakelen.
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

rvdborgt
Berichten: 3181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door rvdborgt » 07 sep 2019, 18:07

BlackEagle schreef:
07 sep 2019, 16:26
Ik heb hier al herhaaldelijk klachtenmails over gestuurd, maar daar komt weinig reactie op...
Niet opgeven en vooral andere reizigers aansporen om hetzelfde te doen want er moeten voldoende klachten zijn voordat iets prioriteit krijgt. Het beste via niet via twitter of Fabecook maar via het klachtenformulier, zodat ze ook echt geregistreerd worden:
https://www.belgiantrain.be/nl/support/ ... n-services

Misschien moet je eens wat foto's van volle coupés en balkons toevoegen?

Groetjes,
Rian

Davy
Berichten: 412
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Davy » 29 sep 2019, 00:10

Vandaag op L12 zelf wel kunnen zien dat de treinen daar serieus vol zitten, net voor de middag het stuk Heide naar Antwerpen gedaan, vanaf Kapellen moesten er mensen rechtstaan. Een uursdienst is daar op zaterdag echt ontoereikend.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6159
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door groentje » 29 sep 2019, 00:30

Op z'n minst zou de capaciteit hoger moeten zijn, één Desiro is onvoldoende...
En dat geldt op wel meer lijnen. In de week rijdt men met stammen van 10 M6 op de IC tussen Charleroi en Antwerpen, met maar liefst 4 series per uur (ook nog de stop-IC). In het weekend moeten 2 Desiro's maar volstaan... Komaan, waarom gaan die M6-en in het weekend aan de kant?

BlackEagle
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door BlackEagle » 29 sep 2019, 10:54

Ook in de week worden er te korte stammen ingezet. S32 479 met aankomst in Antwerpen-Centraal om 8u40 wordt meestal ook maar met één MS75 gereden, terwijl daar ook duidelijk te weinig plaats op is vanaf Kapellen sinds de middelbare school terug begonnen is (heb ook weer een melding gemaakt).

Ik ben benieuwd wat de reizigerstellingen van dit jaar zullen zeggen. Tussen 2017 en 2018 was er een reizigersgroei met 22% in de week op spoorlijn 12, hoofdzakelijk veroorzaakt door de nieuwe halfuurfrequentie van de S32. Benieuwd of die groei zich nog verder heeft doorgezet. Gezien de capaciteitstekorten, vermoed ik van wel.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Shrek » 29 sep 2019, 11:09

Er is wel een groot verschil tussen capaciteitstekorten in de week of in het weekend. In de week is quasi al het rollend materieel al in gebruik en zit het in strakke rotatieschema's. Dan is het echt niet eenvoudig om zomaar ergens te gaan verlengen.

In het weekend is het een heel ander verhaal: het grootste deel van het materieel staat gewoon stil in de bundels. Een trein wat langer maken is dan, bij wijze van spreken, kinderspel.

Het is dus vooral in het weekend dat er snel zou kunnen ingegrepen worden :wink:

CursorX
Berichten: 145
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door CursorX » 29 sep 2019, 11:37

Ik heb ook al gemerkt dat men er niet flexibel mee wil omgaan.. Enkele jaren geleden bestuurde ik 1 mw41 van Geraardsbergen naar Gent en omgekeerd, enkele ritten op die dag. Door allerlei evenementen en accidenten (werken op L50a, persoonsongeval op L50, en evenementen te Gent) wist ik dat het extreem druk zou worden op de trein. Ik heb dan ook onmiddellijk gevraagd de trein te verlengen met 1 of meerdere mw41. Dit kon absoluut niet volgens de instanties want er was geen materiaal voor handen. Het was weekend en de bundel te Gent stond er vol mee... maar enfin, lang verhaal kort, in Zottegem heb ik minstens 200 man moeten laten staan en ook aan alle lokale haltes tussen Zottegem en Gent kon niemand meer mee...

dekooiker
Berichten: 1458
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door dekooiker » 29 sep 2019, 12:20

Misschien speelt de starheid van overheidsinstellingen inderdaad mee maar ook nog dit: er moet personeel zijn om die stellen aan het perron te brengen.
Bij de eerste treinen zou het in principe nog mogelijk moeten zijn om de samenstelling te vergroten maar door de dag zou het kunnen dat zoiets niet (meer) mogelijk is.
Besparingen weet u wel, men slaat er ons mee om de oren en iedereen weet het.
Keerzijde is dat zulke tekorten bij onvoorziene omstandigheden dan standaard zijn.
De trein.
Alleen voor durvers.

trainlovertje
Berichten: 849
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door trainlovertje » 29 sep 2019, 12:55

BlackEagle schreef:Ik ben benieuwd wat de reizigerstellingen van dit jaar zullen zeggen.
In Antwerpen centraal zullen de reizigerstellingen dit jaar in ieder geval foutloos verlopen, ik ben namelijk een van de tellers :mrgreen: Sinds een aantal jaren gebruikt NMBS hier jobstudenten voor en dus heb ik me maar weer eens opgegeven...

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 4839
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01
Locatie: Kapellen

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Adler » 29 sep 2019, 13:42

trainlovertje schreef:
29 sep 2019, 12:55
BlackEagle schreef:Ik ben benieuwd wat de reizigerstellingen van dit jaar zullen zeggen.
In Antwerpen centraal zullen de reizigerstellingen dit jaar in ieder geval foutloos verlopen, ik ben namelijk een van de tellers :mrgreen: Sinds een aantal jaren gebruikt NMBS hier jobstudenten voor en dus heb ik me maar weer eens opgegeven...
Moet je dan tellen hoeveel reizigers op - en afstappen van elke trein ?
Dat lijkt me toch heel moeilijk als het druk is.

trainlovertje
Berichten: 849
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door trainlovertje » 29 sep 2019, 20:52

Adler schreef:
29 sep 2019, 13:42
trainlovertje schreef:
29 sep 2019, 12:55
BlackEagle schreef:Ik ben benieuwd wat de reizigerstellingen van dit jaar zullen zeggen.
In Antwerpen centraal zullen de reizigerstellingen dit jaar in ieder geval foutloos verlopen, ik ben namelijk een van de tellers :mrgreen: Sinds een aantal jaren gebruikt NMBS hier jobstudenten voor en dus heb ik me maar weer eens opgegeven...
Moet je dan tellen hoeveel reizigers op - en afstappen van elke trein ?
Dat lijkt me toch heel moeilijk als het druk is.
Dat is de bedoeling, maar niet altijd mogelijk, daarom zijn die cijfers nooit helemaal juist, maar ze geven wel een idee over de bezetting van treinen.

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 4839
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01
Locatie: Kapellen

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Adler » 30 sep 2019, 07:44

trainlovertje schreef:
29 sep 2019, 20:52
Adler schreef:
29 sep 2019, 13:42
trainlovertje schreef:
29 sep 2019, 12:55

In Antwerpen centraal zullen de reizigerstellingen dit jaar in ieder geval foutloos verlopen, ik ben namelijk een van de tellers :mrgreen: Sinds een aantal jaren gebruikt NMBS hier jobstudenten voor en dus heb ik me maar weer eens opgegeven...
Moet je dan tellen hoeveel reizigers op - en afstappen van elke trein ?
Dat lijkt me toch heel moeilijk als het druk is.
Dat is de bedoeling, maar niet altijd mogelijk, daarom zijn die cijfers nooit helemaal juist, maar ze geven wel een idee over de bezetting van treinen.
Bij de NS meet men op bepaalde trajecten het gewicht van de treinen met sensoren en kan men zo een schatting maken van het aantal passagiers. Later wil men ook de gegevens van het klimaatsysteem in treinen die de CO2 meten gebruiken om nog beter te bepalen hoeveel mensen er in een treinstel zijn.

dekooiker
Berichten: 1458
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door dekooiker » 30 sep 2019, 10:31

Die tellingen, daar zie ik het nut van in.
Maar treinen gaan wegen en CO² meten: waar zijn we dan mee bezig en wat mag dàt kosten?
Dat geld kunnen we zeker beter besteden en helpt de essentie van de zaak niet vooruit.
De slinger slaat weer eens door boven de Moerdijk...
De trein.
Alleen voor durvers.

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 4839
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01
Locatie: Kapellen

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Adler » 30 sep 2019, 10:55

dekooiker schreef:
30 sep 2019, 10:31
Die tellingen, daar zie ik het nut van in.
Maar treinen gaan wegen en CO² meten: waar zijn we dan mee bezig en wat mag dàt kosten?
Dat geld kunnen we zeker beter besteden en helpt de essentie van de zaak niet vooruit.
De slinger slaat weer eens door boven de Moerdijk...
Die metingen worden gebruikt om via een app in real-time aan te geven in welke rijtuigen nog de meeste zitplaatsen vrij zijn.
Maar kunnen dus even goed gebruikt worden voor de doeleinden waarvoor ook de NMBS tellingen doet.
De sensoren die gebruikt worden voor de gewichtsmetingen zijn dezelfde sensoren die ook gebruikt worden om goederenwagons te wegen en waren dus al aanwezig.
En de CO2 wordt toch ook al gemeten om de klimaatregeling te sturen, dus ook geen extra kost voor apparatuur.

Er worden trouwens nog andere methodes gebruikt om het aantal reizigers in een trein te tellen.
Zo kan men bv. in elk rijtuig een locator node installeren. Dit is een klein toestelletje dat alle WLAN signalen opvangt van de smartphones, dit gebeurt volledig anoniem. Al die gegevens kunnen naar een databank gezonden worden en op die manier kan men ook real-time aangeven op een app waar de meeste vrije zitplaatsen zijn of tellingen doen.
https://cdn.infsoft.com/www/images/use- ... erkehr.pdf

Plaats reactie