Pagina 2 van 7

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Geplaatst: 30 sep 2019, 20:35
door dekooiker
Dat nuanceert de zaak.
In de veronderstelling dat het louter diende om te tellen zou ik het zotte kosten durven noemen.

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Geplaatst: 05 okt 2019, 11:34
door Davy
Ik zit momenteel in IC2832, van de luchthaven naar Knokke met 2 stellen MS96. Deze zit afgeladen vol, het gangpad staat ook vol met mensen.

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Geplaatst: 05 okt 2019, 11:46
door trainlovertje
Davy schreef: 05 okt 2019, 11:34 Ik zit momenteel in IC2832, van de luchthaven naar Knokke met 2 stellen MS96. Deze zit afgeladen vol, het gangpad staat ook vol met mensen.
Een goede zaak dat de reizigerstellingen vandaag van start zijn gegaan dan :wink:

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Geplaatst: 05 okt 2019, 12:22
door dentheo
Ik heb altijd van mensen bij OV gehoord dat het personeel meer kost dan de trein zelf.
Dan zie ik geen reden om op zaterdag niet met iets langere treinen te rijden.

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Geplaatst: 05 okt 2019, 12:31
door Davy
Denk dat dit toch komt omdat de NMBS, hoewel het al wat is verbeterd, nog steeds teveel denkt dat de treinreiziger de pendelaar van en naar kantoor is en scholieren. Het dringt nog niet volledig door dat ook in het weekend treinen drukker worden, zelfs al is het geen mooi weer voor bv. de Kust...

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Geplaatst: 05 okt 2019, 16:44
door Steven
Dat ligt dan ook weer aan de politiek, die stellen een beheerscontract op. Dat is dus gericht op de doorsnee pendelaar met een 9-5 job. De overheid heeft weinig ambitie en interesse in de vrijetijdspendelaar.

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Geplaatst: 05 okt 2019, 16:56
door CursorX
Davy schreef: 05 okt 2019, 11:34 Ik zit momenteel in IC2832, van de luchthaven naar Knokke met 2 stellen MS96. Deze zit afgeladen vol, het gangpad staat ook vol met mensen.
Dat is al jaren zo, onze depot doet die trein en geloof me, er is al heel vaak nota gemaakt van overbezetting op deze trein, zowel in de week als in het weekend, maarja...

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Geplaatst: 05 okt 2019, 17:41
door overweg13
Die extra reizigers moeten ergens zitten. Je merkt het ook met de uitdeinende ochtend- en avondspitsen. Vanaf 16:00 wordt alles op alles gezet en rond 18:00 stopt het dan, maar eigenlijk volstaan sommige van de huidige samenstellingen tussen 15:00 en 16:00 en zeker tussen 18:00 en 19:00 niet meer. Succes heeft zijn prijs. Ook tussen 9:00 en 9:30 zie je nog erg volle treinen.

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Geplaatst: 05 okt 2019, 17:49
door groentje
Steven schreef: 05 okt 2019, 16:44 Dat ligt dan ook weer aan de politiek, die stellen een beheerscontract op. Dat is dus gericht op de doorsnee pendelaar met een 9-5 job. De overheid heeft weinig ambitie en interesse in de vrijetijdspendelaar.
Dat de politiek weinig interesse heeft voor een modal shift, en met het openbaar vervoer vooral probeert om de files te verlichten, is een spijtig feit, maar het antwoord van de NMBS kan echt wel beter. Er wordt te vaak onaangepast en te beperkt materieel ingezet op momenten dat het echt wel ter beschikking is. Genoeg M6 in de bundels in het weekend om niet meer met Desiro of erger, Varkensneuzen te rijden, hoor. Die blijven ook vaak to 's avonds rijden, terwijl beter materieel aan de kant gaat. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze nog altijd verplicht worden om die Desiro's zoveel mogelijk km te laten rijden voor de garantie...

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Geplaatst: 18 jan 2020, 14:44
door Zwoopaman
Het lijkt er op dat men gehoor heeft gegeven aan de klachten over L12 in het weekend. Als we train map mogen geloven rijden er op dit moment 3 van de 4 samenstellingen met 2 x MR75.

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Geplaatst: 18 jan 2020, 17:53
door BlackEagle
Inderdaad. Ik dacht oorspronkelijk dat het een tijdelijke versterking voor de feestdagen was, maar het lijkt erop dat er permanent zo gereden wordt sinds de dienstregelingwijziging van december. Toch een verademing voor de regelmatige reizigers. 20% reizigerswinst (oktober 2018 vs oktober 2017, intussen waarschijnlijk nog meer) moet je érgens steken he :D

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Geplaatst: 19 jan 2020, 17:45
door AlexNL
Adler schreef: 30 sep 2019, 10:55
De sensoren die gebruikt worden voor de gewichtsmetingen zijn dezelfde sensoren die ook gebruikt worden om goederenwagons te wegen en waren dus al aanwezig.
In het geval van NS gaat het om metingen per rijtuig, de hardware daarvoor is aanwezig in de trein. De sensoren zitten in de draaistellen, en de gewichten van ledige rijtuigen zijn bekend in de computersystemen. Men kan dus aan de hand van het extra gewicht grofweg bepalen hoeveel reizigers er in een rijtuig aanwezig zijn.

Dat levert dan bijvoorbeeld dit plaatje op: Afbeelding De eerste twee rijtuigen zijn relatief leeg, terwijl de achterste twee rijtuigen een stuk voller zitten.

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Geplaatst: 01 feb 2020, 09:59
door Zwoopaman
Blijkbaar was het toch iets tijdelijk op lijn 12. Vandaag alle 4 de samenstellingen met 1 stel MR75.

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Geplaatst: 01 feb 2020, 10:18
door ostbahnhof
onbegrijpelijk
😥

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Geplaatst: 01 feb 2020, 17:24
door Tram44
Op lijn 25 is het dit en vorig weekend ook extra drummen. Door werken wordt de Benelux omgeleid via Heist en de boog van Leuven en rijdt de IC naar Hasselt niet tussen Antwerpen en Brussels Airport. Tussen Mechelen is de capaciteit daardoor veel lager dan normaal maar dat betekent helaas niet dat de IC's Antwerpen-Charleroi/Brussel-Zuid worden versterkt.