De trein is altijd een beetje reizen

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

De trein is altijd een beetje reizen

Bericht door Adler »

Ik kwam vandaag met de trein van Rotterdam.
Bij aankomst in Roosendaal was op de monitors aangegeven dat er tussen Roosendaal en Essen een storing was aan de overwegen die nog minstens 2 uur zou duren, verder geen enkele andere mededeling.
Nog een geluk dat ik buiten het station ging zien, want daar stond een vervangbus te wachten.
Dus met de bus naar Essen als enige passagier want de andere reizigers wisten natuurlijk niets af van die bus en die chauffeur had ook niet veel zin om nog te wachten.
Aangekomen in Essen, een compleet verlaten station.
De trein naar Antwerpen was blijkbaar al 2 minuten vertrokken zonder te wachten op die bus.
Uiteindelijk heb ik de bus genomen van de Lijn, anders kon ik nog eens een uur wachten.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: De trein is altijd een beetje reizen

Bericht door Zwoopaman »

Dat is het resultaat als men de onderstationschef in Essen afschaft. Dan blijft er niemand over om het een beetje in goede baan te leiden.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: De trein is altijd een beetje reizen

Bericht door Adler »

Zwoopaman schreef: 08 sep 2019, 09:40 Dat is het resultaat als men de onderstationschef in Essen afschaft. Dan blijft er niemand over om het een beetje in goede baan te leiden.
Inderdaad, men denkt alles van op afstand te kunnen regelen, maar dat gaat niet.
Zelfde situatie in Roosendaal,totaal verlaten station.
Maar zelfs zonder personeel in die stations, had men een paar zaken beter kunnen regelen.
Als men op de schermen een boodschap kan zetten dat er geen treinen rijden, waarom kon men daar dan niet bijzetten dat er een vervangbus was ?
Omdat ik de situatie in Roosendaal wat ken, ben ik zelf gaan kijken op de plaats waar die bussen normaal staan, maar niet iedereen weet dit.
En men had ook het personeel van de trein van Essen naar Antwerpen kunnen verwittigen om te wachten op die bus.
Het is eigenlijk steeds hetzelfde bij dergelijke banale incidenten.
Ik begrijp niet dat men voor dergelijke zaken geen checklists heeft.
Nu neemt blijkbaar iemand een beslissing en worden andere diensten daar niet van verwittigd.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: De trein is altijd een beetje reizen

Bericht door profke »

Adler schreef: 07 sep 2019, 21:03 Dus met de bus naar Essen als enige passagier want
<knip>
De trein naar Antwerpen was blijkbaar al 2 minuten vertrokken zonder te wachten op die bus.
dat was blijkbaar de juiste keuze: een trein met , vermoedelijk, meerdere passagiers, laten wachten op 1 enkeling... dat kan alleen rendabel zijn als er op die trein ook maximum al 1 passagier zat.
;-)
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: De trein is altijd een beetje reizen

Bericht door Adler »

profke schreef: 09 sep 2019, 09:13
Adler schreef: 07 sep 2019, 21:03 Dus met de bus naar Essen als enige passagier want
<knip>
De trein naar Antwerpen was blijkbaar al 2 minuten vertrokken zonder te wachten op die bus.
dat was blijkbaar de juiste keuze: een trein met , vermoedelijk, meerdere passagiers, laten wachten op 1 enkeling... dat kan alleen rendabel zijn als er op die trein ook maximum al 1 passagier zat.
;-)
De treinbegeleider van die trein kon toch onmogelijk weten hoeveel reizigers er met die bus afkwamen ?
Er konden even goed 50 mensen op die bus gezeten hebben.
Als je mijn vorige bericht beter had gelezen dan had je geweten dat er in Roosendaal geen enkele mededeling was, noch op de monitors, noch mondeling, dat er een vervangbus was.
Er waren ongetwijfeld nog veel meer passagiers geweest op die bus als dat wel was meegedeeld.
Maar niet iedereen gaat onmiddellijk gaan zoeken buiten het station naar die bus.
Bovendien stond er op die bus niets aangeduid en moest men het allemaal maar zelf uitzoeken.
En wat voor zin heeft het een vervangbus te organiseren en betalen als men aan het einde van de rit toch de aansluitende trein niet laat wachten ?
En het ging hier niet om tientallen minuten maar om 2 minuten.

Ik vind uw opmerking ook totaal ongepast.
Sedert wanneer is 1 reiziger minder belangrijk dan 5 of 20 ?
Ik heb gisteren zelf nog gezien dat de treinbegeleider een overvolle trein in Heide nog verschillende minuten heeft laten wachten omdat 1 enkele reiziger nog van ver kwam aangelopen van de andere kant van het spoor (en dus te laat was).
Gelukkig hebben niet alle treinbegeleiders dezelfde mentaliteit als u.
Paul
Berichten: 1284
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: De trein is altijd een beetje reizen

Bericht door Paul »

Lieve help, Adler, de emoji onder het bericht van profke maakt toch duidelijk dat het niet serieus bedoeld was...
Kunnen we dan niet meer tegen een grapje op dit forum?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: De trein is altijd een beetje reizen

Bericht door profke »

tot nader bericht ben ik gewoon een treinreiziger...
mijn werk-activiteiten beperken zich tot een van die andere "logge, geldvragende mastodonten die met hun klanten niets inzitten".
Bij de meesten beter gekend als "een bank".

Verder was dit inderdaad een kwinkslag. Grappig bedoeld, dus.

Maar ik wilde wel 2 puntjes aanhalen:
1-) als de signalisatie in Roosendaal niet afwist van die bus, hoe moest deze signalisatie in Essen het dan wel weten? dromen kan steeds, maar het was in deze te verwachten.
2-) de discussie over de "belangrijkheid" om te wachten op een aansluiting ten opzichte van de verloren tijd van hen die al in het aansluiting-gevende treinstel/bus zitten ga ik hier echt niet opnieuw voeren. Er is simpelweg geen mogelijkheid om voor iedereen goed te doen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: De trein is altijd een beetje reizen

Bericht door Adler »

profke schreef: 09 sep 2019, 12:39
1-) als de signalisatie in Roosendaal niet afwist van die bus, hoe moest deze signalisatie in Essen het dan wel weten? dromen kan steeds, maar het was in deze te verwachten.
Ik weet niet wie die bussen heeft besteld, de NMBS of de NS.
Het waren in elk geval Belgische bussen van de firma Muys.
Maar wie er ook voor gezorgd heeft, is het dan zo moeilijk om dit door te geven aan alle diensten die dit zouden moeten weten ?
Nogmaals eens een voorbeeld van de totale non-communicatie bij het spoor bij de meest banale incidenten.
Wat gaat er dan gebeuren als er eens een serieus accident gebeurd ?
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: De trein is altijd een beetje reizen

Bericht door Lynx »

Er is in de verstoringsinformatie van NS ongeveer na een uur gemeld dat er bussen zouden rijden. Dat komt overeen met de gebruikelijke aanrijtijd van bussen.
Pas als bevestigd wordt dat de bussen daadwerkelijk rijden zal dit ook in de reisinformatie opgenomen worden. Wellicht dat je dus net (een van) de eerste rit(ten) hebt gehad en de info kort daarna is geüpdatet.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: De trein is altijd een beetje reizen

Bericht door Adler »

Lynx schreef: 09 sep 2019, 15:29 Er is in de verstoringsinformatie van NS ongeveer na een uur gemeld dat er bussen zouden rijden. Dat komt overeen met de gebruikelijke aanrijtijd van bussen.
Pas als bevestigd wordt dat de bussen daadwerkelijk rijden zal dit ook in de reisinformatie opgenomen worden. Wellicht dat je dus net (een van) de eerste rit(ten) hebt gehad en de info kort daarna is geüpdatet.
Dat is mogelijk, maar weet je ook door wie (NS of NMBS) die bussen zijn besteld ?
Als het door NS is gebeurd, is dat dan ook gemeld aan de NMBS ?
Bij thuiskomst , ruim 3 uur na de eerste melding van de storing, vond ik ook op de website van de NMBS wel een bericht van de storing en het wegvallen van de treinverbinding, maar niets over vervangbussen.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: De trein is altijd een beetje reizen

Bericht door Lynx »

Ik heb geen flauw idee wie er verantwoordelijk is voor de bussen op dat stuk.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: De trein is altijd een beetje reizen

Bericht door Zwoopaman »

De bussen werden ingelegd door de NS. NMBS was hiervan op de hoogte. Het is natuurlijk wel moeilijk om in te schatten hoe laat die bus exact aankomt in Essen. 2 min wachten zou niet heel erg zijn voor het verdere verloop van de rit aangezien je die vertraging wel kan inhalen. Maar als het 10 min of meer duurt bestaat de kans dat reizigers dan hun aansluitingen missen in Antwerpen.
rvdborgt
Berichten: 4311
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: De trein is altijd een beetje reizen

Bericht door rvdborgt »

Zwoopaman schreef: 09 sep 2019, 18:20 De bussen werden ingelegd door de NS. NMBS was hiervan op de hoogte. Het is natuurlijk wel moeilijk om in te schatten hoe laat die bus exact aankomt in Essen. 2 min wachten zou niet heel erg zijn voor het verdere verloop van de rit aangezien je die vertraging wel kan inhalen. Maar als het 10 min of meer duurt bestaat de kans dat reizigers dan hun aansluitingen missen in Antwerpen.
Dat is inderdaad ongeveer de tijd die je op dat stukje kunt inhalen...

Groetjes,
Rian
Plaats reactie