Detail: IC van L26 naar luchthaven.

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Detail: IC van L26 naar luchthaven.

Bericht door jan_olieslagers »

Als ik het allemaal goed begrijp: de IC's uit Charleroi en Dinant komen uit het Zuiden langs L26, worden dan eventjes op L36 gezet om vanuit het zuiden de luchthaven binnen te komen. Ze vertrekken dan terug noordwaarts om met een wijdse Diabolo-krul terug zuidwaarts op L26 te komen. Toch?

Maar ik vraag me af hoe ze, bij het aankomen, de kruising maken van L26 naar L36. Er is een vertakkingsboog die direct op het meest noordelijke spoor van L36 komt, maar die kruist gelijkgronds het zuidwaartse verkeer vanuit Vilvoorde naar L26, en dat is nogal wat tegenwoordig.

Per alternatief zou men dergelijke treinen op tegenspoor kunnen zetten juist voor de kruising/aansluiting L26/L36, en dan in tegenspoor kunnen houden tot aan de aftakking naar de luchthaven; maar zou dat niet nog veel meer hinder teweegbrengen?

Kortom, wat is de weg van de minste ellende?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Detail: IC van L26 naar luchthaven.

Bericht door trainlovertje »

In het weekend rijdt de trein van Eigenbrakel naar Leuven alleszins via dat alternatieve traject dat je voorstelt, omdat er geen andere mogelijkheid is om de luchthaven aan te doen zonder er kop te maken.
En zelf vraag me ik ook af waarom die treinen niet vaker die alternatieve weg nemen, want ze staan vaak hun tijd te verdoen op L36/3 om in te kunnen voegen op L36 vooraleer ze de luchthaven kunnen bereiken...
Lorre
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jul 2015, 01:21
Locatie: Hoeleden

Re: Detail: IC van L26 naar luchthaven.

Bericht door Lorre »

Ik denk dat er gewoon geen andere oplossing is die beter gaat gaan. Op L26 rijden er gewoon te veel treinen en ook te dicht op elkaar. Dus is de kruising via L36/3 de minst hinderlijke. Vaak staan we ook met de S9 naar Leuven voor Haren te wachten om een S7 naar Halle voor te laten.
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Detail: IC van L26 naar luchthaven.

Bericht door Tram44 »

Als ik me niet vergis, wordt er tijdens de ochtend en avond anders gereden:

's ochtends vanuit Haren via Diegem naar de luchthaven en dan terug via de Diabolo en boog naar lijn 26

namiddag: vanaf Haren op tegenspoor tot aftakking naar Diabolo en dan via de luchthaven en Diegem terug naar Haren.

Op die manier wordt lijn 36 door deze treinen telkens in de tegenpiekrichting bereden. Nadeel is wel dat je Diegem (belangrijke werkgelegenheidspool) zo niet goed kan bedienen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Detail: IC van L26 naar luchthaven.

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 15 sep 2019, 14:42 Als ik het allemaal goed begrijp: de IC's uit Charleroi en Dinant komen uit het Zuiden langs L26, worden dan eventjes op L36 gezet om vanuit het zuiden de luchthaven binnen te komen. Ze vertrekken dan terug noordwaarts om met een wijdse Diabolo-krul terug zuidwaarts op L26 te komen. Toch?

Maar ik vraag me af hoe ze, bij het aankomen, de kruising maken van L26 naar L36. Er is een vertakkingsboog die direct op het meest noordelijke spoor van L36 komt, maar die kruist gelijkgronds het zuidwaartse verkeer vanuit Vilvoorde naar L26, en dat is nogal wat tegenwoordig.

Per alternatief zou men dergelijke treinen op tegenspoor kunnen zetten juist voor de kruising/aansluiting L26/L36, en dan in tegenspoor kunnen houden tot aan de aftakking naar de luchthaven; maar zou dat niet nog veel meer hinder teweegbrengen?

Kortom, wat is de weg van de minste ellende?
Het alternatief is zeker niet beter, de wissel om terug op normaalspoor te komen ligt pas in de luchthaventunnel, op dat stukje tegenspoor heb je dan al in de weg gereden van de IC's naar Blankenberge en Doornik (voor de trein die om .45 aankomt) of enkele andere IC's voor die van .15.

De enige goeie oplossing hier is een ongelijkvloerse kruising maken, zeg maar een tunnel die begint ergens aan de MIVB-stelplaats en weer bovenkomt aan de brug van de Haachtsesteenweg over L36.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Detail: IC van L26 naar luchthaven.

Bericht door Asterix »

Tram44 schreef: 16 sep 2019, 19:14 Als ik me niet vergis, wordt er tijdens de ochtend en avond anders gereden:

's ochtends vanuit Haren via Diegem naar de luchthaven en dan terug via de Diabolo en boog naar lijn 26

namiddag: vanaf Haren op tegenspoor tot aftakking naar Diabolo en dan via de luchthaven en Diegem terug naar Haren.

Op die manier wordt lijn 36 door deze treinen telkens in de tegenpiekrichting bereden. Nadeel is wel dat je Diegem (belangrijke werkgelegenheidspool) zo niet goed kan bedienen.
Waar haalt u dat?
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Detail: IC van L26 naar luchthaven.

Bericht door Tram44 »

Zo heb ik het al eens meegemaakt maar het blijkt inderdaad niet systematisch te zijn.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Detail: IC van L26 naar luchthaven.

Bericht door Asterix »

jan_olieslagers schreef: 15 sep 2019, 14:42 Als ik het allemaal goed begrijp: de IC's uit Charleroi en Dinant komen uit het Zuiden langs L26, worden dan eventjes op L36 gezet om vanuit het zuiden de luchthaven binnen te komen. Ze vertrekken dan terug noordwaarts om met een wijdse Diabolo-krul terug zuidwaarts op L26 te komen. Toch?

Maar ik vraag me af hoe ze, bij het aankomen, de kruising maken van L26 naar L36. Er is een vertakkingsboog die direct op het meest noordelijke spoor van L36 komt, maar die kruist gelijkgronds het zuidwaartse verkeer vanuit Vilvoorde naar L26, en dat is nogal wat tegenwoordig.

Per alternatief zou men dergelijke treinen op tegenspoor kunnen zetten juist voor de kruising/aansluiting L26/L36, en dan in tegenspoor kunnen houden tot aan de aftakking naar de luchthaven; maar zou dat niet nog veel meer hinder teweegbrengen?
trainlovertje schreef: 15 sep 2019, 22:42 In het weekend rijdt de trein van Eigenbrakel naar Leuven alleszins via dat alternatieve traject dat je voorstelt, omdat er geen andere mogelijkheid is om de luchthaven aan te doen zonder er kop te maken.
En zelf vraag me ik ook af waarom die treinen niet vaker die alternatieve weg nemen, want ze staan vaak hun tijd te verdoen op L36/3 om in te kunnen voegen op L36 vooraleer ze de luchthaven kunnen bereiken...

Jullie bedoelen twee verschillende zaken.
Daarenboven los je het ophouden van tegemoetkomend verkeer niet op door een trein op tegenspoor naar dat verkeer toe te sturen. Integendeel zelfs.

Lorre schreef: 16 sep 2019, 18:54 Ik denk dat er gewoon geen andere oplossing is die beter gaat gaan. Op L26 rijden er gewoon te veel treinen en ook te dicht op elkaar. Dus is de kruising via L36/3 de minst hinderlijke. Vaak staan we ook met de S9 naar Leuven voor Haren te wachten om een S7 naar Halle voor te laten.

Dat moet de slechtste kruising op het hele Brusselse net zijn. Die S9 is ook de meest ellendige trein in het Brusselse: hij verliest niet alleen minuten aan de inrit van Etterbeek om de IC uit Dinant naar de luchthaven voorrang te verlenen (die dan weer achter de reeks 3950 op de lijn 161 zit), hij valt ook altijd slecht op de lijn 26 en de lijn 36. In de richting van Braine-l'Alleud is het ook erg.
Die verbinding is een voorbeeld van een rijpad dat wordt verkocht maar waarmee er in praktijk enkel maar miserie is.

Er zijn verschillende factoren die de kruising aan Y. Harenheide bemoeilijken:

- de kruising is in theorie al slecht ingepland
- in de laatste halte opwaarts van de kruising (Bordet) is er geen AVG. Het is dus raden wanneer de trein gaat aanzetten
- het is een lang stuk vanaf Bordet tot een volledige uitwijk op de lijn 36/3, die situatie wordt dan nog eens verergerd als de bestuurder in Bordet is vertrokken op 2G omdat het sein dat de vertakkingen afdekt nog dicht staat. Dat sein staat dan dicht om tot het laatste ogenblik te kunnen anticiperen op het lossen door B.5 Mechelen van de S7 in Vilvoorde.
- het kan zijn dat de vertakking bezet blijft als de trein niet meteen kan invoegen op de lijn 36. Ook dat is weer een gecompliceerd verhaal want het is een totale andere verkeersstroom beheerd door een andere blokpost (B.9 Hasselt) en door een andere tafel op Traffic Control. Die S7 komt ook opeens uit een andere actiezone (Vilvoorde, beheerd door B.5 Mechelen).
- indien de S7 voorrang wordt verleend, pakt ook die altijd 2 minuten vertraging aan die vertakking (dat is één van de grote mysteries) en sukkelt die op zijn gemakje in de wissels (eigenlijk 3 vertakkingen naast mekaar) naar Haren waardoor de S9 gemakkelijk in totaal 3 à 4 minuten extra vertraging oploopt. Dat heeft dan weer gevolgen voor het drukke verkeer op de lijn 36.

En dat dus elk uur opnieuw...
Lorre
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jul 2015, 01:21
Locatie: Hoeleden

Re: Detail: IC van L26 naar luchthaven.

Bericht door Lorre »

Misschien zou de S9 dan makkelijk via Schaarbeek-station en L161 naar Brussel-Schuman kunnen rijden. Ik ken als bestuurder het verkeer op lijn 161 niet zo goed. Ik kom daar zelf eigenlijk nooit buiten het stukje Schuman-Etterbeek. Lijn 26 is daarentegen een heel gekend stuk voor mij. Zowel de S5, S7 en S9 doen we vaak, wekelijks wel één van deze treinen op het programma. En eigenlijk is er met elk van die treinen wel iets. Wij hebben als bestuurders dan ook de indruk dat lijn 26 overbezet is. Het stukje Haren-Evere zien we soms aan elk station op dit traject een trein staan. Want de stations liggen zo dicht bij elkaar dat we ze in één stuk kunnen waarnemen vanuit de stuurcabine. Wat voor ons dus niet anders is dan 2 geel rijden, sectie tot sectie. Het is zeer lang geleden dat ik nog eens meer groene seinen dan 2 gele seinen heb gezien op dat stuk bijzonder. En dit kan soms tot in Sint-Job duren. Wanneer 1 trein vertraging heeft, loopt het voor de anderen in het honderd. Het is volgens mij niet enkel een probleem aan vertakking Harenheide, het is lijn 26 in het algemeen.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Detail: IC van L26 naar luchthaven.

Bericht door BlackEagle »

Lorre schreef: 30 sep 2019, 00:49 Misschien zou de S9 dan makkelijk via Schaarbeek-station en L161 naar Brussel-Schuman kunnen rijden.
Dat is eigenlijk ook nog wel een interessant traject voor een S-verbinding. Het zou inderdaad toch al een stuk van de capaciteit van L26 tussen Meiser en Haren weghalen. Alternatief zou je IC-17 of IC-27 via dit traject kunnen sturen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Detail: IC van L26 naar luchthaven.

Bericht door Steven »

Als je van de luchthaven naar Schaarbeek en zo naar lijn 161 gaat moet je zowel lijn 25 (beide richtingen) als lijn 27 naar Brussel kruisen. Niet echt ideaal om daar te kruisen op de al zo drukke 25.
Plaats reactie