Zwaar ongeval in Kapellen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Zwaar ongeval in Kapellen

Bericht door Adler »

Deze nacht zou er een zwaar ongeval gebeurd zijn met een auto met 4 jongeren die zich heeft vastgereden op een overweg.
Er zijn bussen tussen Kapellen en Essen.
Volgens de berichtgeving op NWS zou het op deze overweg zijn:

https://goo.gl/maps/gaSRRtncm3KkeVJfA

https://goo.gl/maps/vjsXzhqtrAje6it76

(Ik woon daar heel dicht bij.)

De bestuurder van de auto had gedronken.
Je moet wel heel dronken zijn om je daar vast te rijden.
Die gaat een serieuze rekening gepresenteerd krijgen: een halve dag geen passagiers- en goederentreinen, de kosten van alle bussen, schade aan de goederentrein en infrastructuur,...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Zwaar ongeval in Kapellen

Bericht door Adler »

Volgens de website van de VRT:

De bestuurder van de auto had gedronken, het parket zegt dat hij een positieve ademtest heeft afgelegd en zich weerspannig gedroeg.
Net nadat de mannen bevrijd werden uit de auto, wilden ze op de vlucht gaan.
Maar de politie kon hen meteen inrekenen. Uiteindelijk werd er niemand opgepakt. De bestuurder kreeg een proces verbaal.

Volgens Tom De Gent van de lokale politiezone Noord waren de mannen de weg kwijt: "Uit de eerste verklaringen kunnen we concluderen dat zij waarschijnlijk geprobeerd hebben om terug te draaien op de spoorweg. Waarschijnlijk hebben ze daarbij de bocht te ruim genomen en zijn ze zo vast komen te zitten. Het lijkt er sterk op dat ze de weg aan het zoeken waren."


Eerst geholpen worden en dan nog eens op de vlucht slaan.
Het waren 4 Kroaten die van een café kwamen.
Volgens het parket hebben ze mogelijks bij het oversteken van de overweg in plaats van de weg te volgen, de sporen gevolgd.
De sporen kruisen daar de weg onder een kleine hoek.
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Zwaar ongeval in Kapellen

Bericht door dantjebram72 »

Infrabel heeft fotos op zijn Facebook pagina gezet:
Bijlagen
70200766_2373242386064445_3342512487990820864_n.jpg
70200766_2373242386064445_3342512487990820864_n.jpg (41.5 KiB) 9177 keer bekeken
70998278_2373242402731110_2921257865056354304_n.jpg
70998278_2373242402731110_2921257865056354304_n.jpg (44.54 KiB) 9177 keer bekeken
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Zwaar ongeval in Kapellen

Bericht door Adler »

Die auto ziet er lief uit.
Die machinist zal ook wel geschrokken zijn.
Het waren dus wel geen jongeren zoals eerst gemeld.
Het waren 4 mannen van resp. 39, 48, 39 en 28 jaar van Kroatische oorsprong.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Zwaar ongeval in Kapellen

Bericht door dentheo »

Volgens facebook waren er mensen van Infrabel aan het werk in de buurt en hebben zij de passagiers uit de wagen geholpen.
Dan verbaast het mij wel, dat zij met hun "interne communicatie middelen" er niet in geslaagd zijn de trein nog tegen te houden...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Zwaar ongeval in Kapellen

Bericht door Adler »

dentheo schreef: 26 sep 2019, 11:11 Volgens facebook waren er mensen van Infrabel aan het werk in de buurt en hebben zij de passagiers uit de wagen geholpen.
Dan verbaast het mij wel, dat zij met hun "interne communicatie middelen" er niet in geslaagd zijn de trein nog tegen te houden...
Ja ze zijn daar kabels aan het leggen.
Maar het kan een kwestie van een paar minuten geweest zijn, dan is dat wel te begrijpen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Zwaar ongeval in Kapellen

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Volgens facebook waren er mensen van Infrabel aan het werk in de buurt en hebben zij de passagiers uit de wagen geholpen.
Dan verbaast het mij wel, dat zij met hun "interne communicatie middelen" er niet in geslaagd zijn de trein nog tegen te houden...
Dat is een keuze die je moet maken: ga je die mensen uit hun auto halen of begin je rond te bellen?
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Zwaar ongeval in Kapellen

Bericht door railtravelmanager »

en gezien AM 75 in het filmpje rijdt met rode sluitlichten vooraan :D

https://www.hln.be/in-de-buurt/kapellen ... ~ab7059ce/
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: Zwaar ongeval in Kapellen

Bericht door Papanero »

Een vraagje toch bij het zien van het filmpje, en foto's ergens op een website: waarom worden de witte strepen langsheen de rijbaan niet doorgetrokken op de overweg ? Dat zou de zichtbaarheid, zeker bij zo'n schuine oversteek toch heel wat verbeteren, lijkt mij.

Verstuurd met Tapatalk

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Zwaar ongeval in Kapellen

Bericht door Adler »

Papanero schreef: 26 sep 2019, 14:40 Een vraagje toch bij het zien van het filmpje, en foto's ergens op een website: waarom worden de witte strepen langsheen de rijbaan niet doorgetrokken op de overweg ? Dat zou de zichtbaarheid, zeker bij zo'n schuine oversteek toch heel wat verbeteren, lijkt mij.

Verstuurd met Tapatalk
Ik weet niet of dit veel zou geholpen hebben.
Dit is een kaarsrechte goed verlichte weg.
Ik begrijp niet hoe je daar midden op de overweg plots links kan afslaan en de sporen volgen tenzij je stomdronken bent.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Zwaar ongeval in Kapellen

Bericht door DR-fan »

Papanero schreef: 26 sep 2019, 14:40 Een vraagje toch bij het zien van het filmpje, en foto's ergens op een website: waarom worden de witte strepen langsheen de rijbaan niet doorgetrokken op de overweg ? Dat zou de zichtbaarheid, zeker bij zo'n schuine oversteek toch heel wat verbeteren, lijkt mij.

Verstuurd met Tapatalk
Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de panelen tussen en naast de rails werden vervangen door Infrabel en dat de gemeente of het Gewest de lijnen nog niet heeft aangebracht (of het de moeite niet vindt).
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Zwaar ongeval in Kapellen

Bericht door profke »

https://www.google.com/maps/place/Kalmt ... d4.4436172

Op deze foto (en google is meestal niet ZOO snel) met updaten liggen die strepen er nochtans ook niet...

en volgens streetview in 2018 ook niet
https://www.google.com/maps/@51.3477733 ... 312!8i6656
https://www.google.com/maps/@51.3481175 ... 312!8i6656
een navigatiesysteem dat "sla hier links af" zegt, en een effectief parallel lopende straat... er kan voor minder iets mislopen.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Zwaar ongeval in Kapellen

Bericht door jan_olieslagers »

Niets wijst erop dat de bestuurder stomdronken was, integendeel de politie meldt dat hij "licht ge-intoxiceerd" was - daarvoor volstaan drie pintjes, dacht ik.

Aub geen voorbarige conclusies. Wie zonder zonden is werpe de eerste steen! Zelf heb ik al spookrijder gespeeld in de voorsteden van Barcelona en Bratislava, telkens op ingewikkelde verkeerswisselaars met semi-autostrades. Wie weet wat er echt gebeurd is? Zolang het onderzoek niet is afgerond zullen we dat niet weten, en daarna misschien ook nog niet. Ik vind het goedkoop en zielig gemakkelijk om die autobestuurder te liggen kleineren - in plaats van content te zijn dat allen het overleefd hebben, en de lof te zingen van degenen die - mogelijks met gevaar voor zichzelf - die kerels uit die auto gehaald hebben.

Bovenal bevestigt dit alleen maar
* gelijkgrondse overwegen dienen afgeschaft, absoluut, totaal, overal
* shit happens - en dat zal nooit veranderen
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Zwaar ongeval in Kapellen

Bericht door Adler »

jan_olieslagers schreef: 26 sep 2019, 17:22 Niets wijst erop dat de bestuurder stomdronken was, integendeel de politie meldt dat hij "licht ge-intoxiceerd" was - daarvoor volstaan drie pintjes, dacht ik.

Aub geen voorbarige conclusies. Wie zonder zonden is werpe de eerste steen! Zelf heb ik al spookrijder gespeeld in de voorsteden van Barcelona en Bratislava, telkens op ingewikkelde verkeerswisselaars met semi-autostrades. Wie weet wat er echt gebeurd is? Zolang het onderzoek niet is afgerond zullen we dat niet weten, en daarna misschien ook nog niet. Ik vind het goedkoop en zielig gemakkelijk om die autobestuurder te liggen kleineren - in plaats van content te zijn dat allen het overleefd hebben, en de lof te zingen van degenen die - mogelijks met gevaar voor zichzelf - die kerels uit die auto gehaald hebben.

Bovenal bevestigt dit alleen maar
* gelijkgrondse overwegen dienen afgeschaft, absoluut, totaal, overal
* shit happens - en dat zal nooit veranderen
Ik lees nu dat ze bestuurlijk werden aangehouden voor ontnuchtering, dat gebeurt niet bij 2 pintjes.
Ik heb geen enkel begrip voor dronken bestuurders, die dan nog op de vlucht slaan nadat hun leven was gered door mensen van Infrabel en dan nog weerspannig doen als ze worden tegengehouden door de politie.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Zwaar ongeval in Kapellen

Bericht door Adler »

In het voorjaar van 2020 start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de heraanleg van de ‘schuine’ spooroverweg op de Kalmthoutsesteenweg (N122) in Kapellen. Er komt een overzichtelijkere aansluiting van de De Pretlaan op de Kalmthoutsesteenweg, een dubbelrichtingsfietspad en nieuwe oversteken voor fietsers, zodat die niet meer over de schuinliggende rails moeten rijden.
763.jpg
763.jpg (31.37 KiB) 8995 keer bekeken
Plaats reactie