Pagina 1 van 3

koninklijke trein

Geplaatst: 15 okt 2019, 20:50
door ostbahnhof
welk type loc trok vandaag de koninklijke trein naar Luxemburg?

Re: koninklijke trein

Geplaatst: 15 okt 2019, 21:25
door Steve
Per definitie een HLE 13, de enige NMBS-locreeks die momenteel in Luxemburg toegelaten is.

Re: koninklijke trein

Geplaatst: 15 okt 2019, 22:01
door Adler
Blijft die trein in Luxemburg tot ze donderdag terugkeren ?
Was er ook een "angstlok" mee om het met een mooi Duits woord te zeggen ?

Nogal raar dat de VRT dit een "gewone" trein noemt.
Men bedoelt natuurlijk dat het geen speciale koninklijke rijtuigen zijn zoals men in andere landen heeft zoals in Nederland.
Ook al waren het dan allemaal eerste klas rijtuigen die wel speciaal zullen gepoetst zijn voor de gelegenheid..
Belga noemde het trouwens een "speciale regeringstrein".

Re: koninklijke trein

Geplaatst: 15 okt 2019, 22:05
door Steve
Volgens wat ik links en rechts gelezen heb, is de trein tussendoor naar Schaarbeek teruggegaan (heel ecologisch!) en reed er ook een "veegloc" enige afstand voorop.

Re: koninklijke trein

Geplaatst: 15 okt 2019, 22:57
door wdew
Ik was tot mijn opruststelling gedurende 20 jaar organisator en begeleider van de koninklijk treinen.
Er bestaat nog steeds een (oude) instructie koninklijke treinen, en die is nooit herzien of ingetrokken.
Volgens die nota moet er steeds een trein vooraf rijden, en ook een reservetrein volgen.
Ik weet niet of er deze maal een volgtrein ingezet is.
Ik weet wel van internationale contacten dat in Frankrijk, als de president zich verplaatst een helikopter boven de trein volgt.
Ze hebben dat voorgesteld voor de koninklijke opening-Eurostar (Brussel-Londen) en koninklijke opening-Thalys (Brussel-Parijs), maar wij hebben dat geweigerd.
Maar voor beide vermelde openingstreinen werd er wel een trein vooraf en een volgtrein ingezet.
Tussen de voortrein en de volgtrein is geen andere trein toegelaten dan de koninklijke trein.

Re: koninklijke trein

Geplaatst: 15 okt 2019, 23:39
door dentheo
Volgens de foto zaten er ook verschillende types rijtuigen in.
Bij het instappen ging van één de deur naar het midden van het rijtuig, bij het andere (eurofima ?) naar de kop ?

Re: koninklijke trein

Geplaatst: 16 okt 2019, 06:46
door Adler
wdew schreef: 15 okt 2019, 22:57 Ik was tot mijn opruststelling gedurende 20 jaar organisator en begeleider van de koninklijk treinen.
Bedankt voor de informatie.
Ik herinner me dat de VRT (toen nog BRT of BRTN) of VTM jaren geleden een serie had over de NMBS, ik ben de titel vergeten.
Een van die uitzendingen ging over de begeleiding van prominenten, zoals leden van de koninklijke familie, die met de trein reisden.
In Brussel-Zuid is (of was) zelfs een speciale wachtruimte.
Misschien was u dan ook wel in die uitzending.

Re: koninklijke trein

Geplaatst: 16 okt 2019, 07:34
door b-loc
Maandag 14 oktober zijn 2 dezelfde proper gewassen treinen gekoppeld van Oostende naar Schaarbeek gereden.
1348 + I6B m + I6A m + 2 I11A + I11BDx + 1346 + I6B m + I6A m + 2 I11A + I11BDx

Re: koninklijke trein

Geplaatst: 16 okt 2019, 08:20
door Adler
Als ik dit hier allemaal lees , vind ik die treinreis alles behalve duurzaam en een promotie voor de trein.
2 of 3 treinen, die dan nog eerst leeg van Oostende naar Brussel moeten rijden, tussendoor leeg terugkomen van Luxemburg naar Brussel en vv.
Om nog te zwijgen van alle voorbereidingen die dit vergt, er voor zorgen dat die treinen piekfijn in orde zijn, alle voorbereidingen in het station, vrijmaken van alle veiligheidspersoneel en begeleiders,etc.
Dit moet een klein fortuin kosten aan de NMBS.
De opmerking van de woordvoerder ven de NMBS: "We zijn blij dat het koningshuis die keuze heeft gemaakt. De NMBS wil graag meewerken aan het beter verbinden van de Europese hoofdsteden, daarom is dit een belangrijk signaal" , vind ik ook nogal cynisch eerlijk gezegd.
In de loop der jaren heeft de NMBS er alles aan gedaan om het reizen in Europa zo onaantrekkelijk mogelijk te maken in het voordeel van het vliegtuig en de auto.
Men heeft alle nachttreinen afgeschaft, alle Eurocity treinen afgeschaft en alle autoslaaptreinen afgeschaft.
Dan moet men nu niet afkomen met "een belangrijk signaal".
Twee voorbeelden:
Brussel-Kopenhagen: vandaag doet men daar 12 tot 13 uur over met minstens 2 keer overstappen.
Brussel-Wenen: meer dan 12 uur met 3 keer overstappen.
Vroeger had men rechtstreekse Eurocity en nachttreinen tussen die steden.
Allemaal afgeschaft wegens niet rendabel.
Wie gaat nu nog 12 of 13 uur op een trein zitten met alle tussenstops erbij, als men met het vliegtuig er maar een uur over doet en vaak nog veel goedkoper dan met de trein ?
Enkel nog treinliefhebbers denk ik.

Re: koninklijke trein

Geplaatst: 16 okt 2019, 08:56
door Shrek
Daar heb je geen gelijk hoor. Als het hele gevolg (toch zo'n 200 man) met autocolonnes gaat moeten er even goed tientallen mensen aan de slag om alles voor te bereiden, dat moet ook stevig beveiligd worden, daar worden ook lege kilometers mee gereden. Door zowel de nuttige als de "onnuttige" kilometers met treinen ipv met autos te doen wordt er weldegelijk minder co2 uitgestoten.
Bovendien is de rit Brussel-Luxemburg een verbinding waarvoor jij en ik ook tickets kunnen kopen, hiervoor promotie maken is dus zeker geen valse reclame, hier is niets cynisch aan.

Re: koninklijke trein

Geplaatst: 16 okt 2019, 10:17
door Steve
Wat is trouwens precies de reden dat de trein een "kameel" was met twee stuurrijtuigen en locs? Snel kunnen splitsen bij panne/oponthoud?

Re: koninklijke trein

Geplaatst: 16 okt 2019, 10:19
door traxie
Ik ben toch ook blij met het initiatief. Dat er een veegtrein is en dat de rijtuigen niet heel de tijd in Luxemburg staan is ook te verantwoorden. Dat het allemaal de schuld is van de NMBS dat vele internationale treinen zijn afgeschaft is te kort door de bocht. De internationale treinen mogen geen geld kosten en dat ondertussen de kosten van het hele traject in rekening worden gebracht helpt ook niet echt. De Vauban en de Iris nog niet zo lang geleden was een mooi voorbeeld, zowel België, Luxemburg als Zwitserland waren vragende partij om hem te behouden, maar Frankrijk natuurlijk niet want die hadden een nieuwe hsl aangelegd. Het gevolg kennen we allemaal.
Er waren vroeger bv de TEE's die al met stellen reden, maar waren van die doorgaande EC's niet gewoon rijtuigen die gerangeerd werden?
In oost-europa zijn er in elk geval een paar voorbeelden waar langeafstandstreinen het grootste deel van de tijd gewoon enkele doorgaande rijtuigen zijn die aan andere treinen worden gekoppeld. Als het systeem van de doorgaande treinen veranderd (stellen ipv rijtuigen) dan kan je er natuurlijk geen stellen meer aankoppelen. Maar zoals ik al schreef in het topic van de nieuwe nachttrein naar Brussel zouden doorgaande rijtuigen naar Kopenhagen misschien wel haalbaar zijn.

Het artikel van vrt nws vermelde ook de oudere koninklijke trein, best een leuk artikel als ik minister zou worden, bestel ik terstond een nieuwe :p

Re: koninklijke trein

Geplaatst: 16 okt 2019, 10:44
door Adler
Shrek schreef: 16 okt 2019, 08:56 Daar heb je geen gelijk hoor. Als het hele gevolg (toch zo'n 200 man) met autocolonnes gaat moeten er even goed tientallen mensen aan de slag om alles voor te bereiden, dat moet ook stevig beveiligd worden, daar worden ook lege kilometers mee gereden. Door zowel de nuttige als de "onnuttige" kilometers met treinen ipv met autos te doen wordt er weldegelijk minder co2 uitgestoten.
Bovendien is de rit Brussel-Luxemburg een verbinding waarvoor jij en ik ook tickets kunnen kopen, hiervoor promotie maken is dus zeker geen valse reclame, hier is niets cynisch aan.
De woordvoerder van de NMBS had het over verbindingen tussen Europese hoofdsteden,
De enige goede treinverbindingen tussen Brussel en Europese hoofdsteden die je nu hebt is met de buurlanden en Londen en dan houdt het op.
Zoals ik al zei, zijn alle andere rechtstreekse verbindingen (nachttreinen, Eurocity's, autoslaaptreinen) afgeschaft omdat men al het geld heeft gestoken in de peperdure HSL lijnen naar Parijs, Amsterdam en Keulen.
Waarom heeft koning Filip dan niet de trein genomen voor zijn bezoek aan Denemarken ?
De regering heeft onlangs zelfs nog 2 nieuwe zeer dure Falcon 7X privéjets gehuurd voor 10 jaar voor de ministers en de koninklijke familie.
Die kosten 10 miljoen euro per jaar. Die gebruiken ze ook om op vakantie te gaan.
Ik vind al die aandacht voor die ene keer dat hij de trein neemt naar Luxemburg dus wat hypocriet.
Ik denk niet dat daardoor nu het klimaat gaat gered worden.

Re: koninklijke trein

Geplaatst: 16 okt 2019, 12:27
door Adler
traxie schreef: 16 okt 2019, 10:19 Dat het allemaal de schuld is van de NMBS dat vele internationale treinen zijn afgeschaft is te kort door de bocht.
Ik ben akkoord met u dat de schuld niet enkel bij de NMBS ligt.
Men heeft in veel landen waanzinnig hoge prijzen aangerekend voor de rijpaden waardoor het onmogelijk was om nog uit de kosten te komen.
Tegelijkertijd heeft men belachelijk lage prijzen aangerekend voor vliegtuigtickets waardoor veel luchtvaartmaatschappijen in moeilijkheden zitten of al failliet zijn zoals Thomas Cook.
En nu kan men onmogelijk nog terug.
En de koning die voor 1 keer in zijn leven de trein neemt, gaat daar niet veel aan veranderen vrees ik.
Morgen gaat hij toch weer op vakantie met de privéjet van de regering waarvoor wij betalen.

Re: koninklijke trein

Geplaatst: 16 okt 2019, 14:08
door Shrek
Adler schreef:
Shrek schreef: 16 okt 2019, 08:56 Daar heb je geen gelijk hoor. Als het hele gevolg (toch zo'n 200 man) met autocolonnes gaat moeten er even goed tientallen mensen aan de slag om alles voor te bereiden, dat moet ook stevig beveiligd worden, daar worden ook lege kilometers mee gereden. Door zowel de nuttige als de "onnuttige" kilometers met treinen ipv met autos te doen wordt er weldegelijk minder co2 uitgestoten.
Bovendien is de rit Brussel-Luxemburg een verbinding waarvoor jij en ik ook tickets kunnen kopen, hiervoor promotie maken is dus zeker geen valse reclame, hier is niets cynisch aan.
De woordvoerder van de NMBS had het over verbindingen tussen Europese hoofdsteden,
De enige goede treinverbindingen tussen Brussel en Europese hoofdsteden die je nu hebt is met de buurlanden en Londen en dan houdt het op.
Zoals ik al zei, zijn alle andere rechtstreekse verbindingen (nachttreinen, Eurocity's, autoslaaptreinen) afgeschaft omdat men al het geld heeft gestoken in de peperdure HSL lijnen naar Parijs, Amsterdam en Keulen.
Waarom heeft koning Filip dan niet de trein genomen voor zijn bezoek aan Denemarken ?
De regering heeft onlangs zelfs nog 2 nieuwe zeer dure Falcon 7X privéjets gehuurd voor 10 jaar voor de ministers en de koninklijke familie.
Die kosten 10 miljoen euro per jaar. Die gebruiken ze ook om op vakantie te gaan.
Ik vind al die aandacht voor die ene keer dat hij de trein neemt naar Luxemburg dus wat hypocriet.
Ik denk niet dat daardoor nu het klimaat gaat gered worden.
Brussel is heel goed verbonden met Parijs, Amsterdam, Londen en Luxemburg. Dat mag gerust eens in de kijker gezet worden.
Dan vind ik het net logischer dat ze deze trip met de trein doen dan iets speciaal in te leggen naar Denemarken, daar geraak je immers als gewone sterveling niet met een rechtstreekse trein.
Bovendien is CO2 een kwalitatief probleem, alle beetjes helpen, ook al is het maar naar Luxemburg. Een autoreis vervangen door een treinreis is altijd goed, ook al gaat je geplande vliegreis erna nog wel door.
En al de rest van je uitleg doet niet terzake. De koning heeft in België niet de macht om nieuwe vaste treinverbindingen in te leggen, meer dan het goede voorbeeld geven kan hij niet doen.