TBL1+ NG en seinen.

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20644
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

TBL1+ NG en seinen.

Bericht door Steven » 24 okt 2019, 20:26

Die tbl1+ng gaat op alle desiros komen. Dus op zichzelf niets speciaal.


Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Asterix » 15 nov 2019, 20:19

Steven schreef:
24 okt 2019, 20:26
Die tbl1+ng gaat op alle desiros komen. Dus op zichzelf niets speciaal.
Heb je hier wat meer informatie over? Wat houdt die 'TBL1+ NG' in? Is dit TBL 1++ of nog iets anders? Wat is het verband met ETCS?

dentheo
Berichten: 7788
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

TBL1+ NG

Bericht door dentheo » 15 nov 2019, 20:35

Misschien heeft de Belgische STM standaard TBL+ aan boord ? Shrek ?
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20644
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven » 15 nov 2019, 23:05

Asterix schreef:
15 nov 2019, 20:19
Steven schreef:
24 okt 2019, 20:26
Die tbl1+ng gaat op alle desiros komen. Dus op zichzelf niets speciaal.
Heb je hier wat meer informatie over? Wat houdt die 'TBL1+ NG' in? Is dit TBL 1++ of nog iets anders? Wat is het verband met ETCS?
Tbl1+ng legt een remcurve op (niet zichtbaar. Waarbij je moet afremmen naar Max 70 km/u en dit ten laatste op 300m van het sein. De trein controleert dus onzichtbaar de snelheid van de trein. Doch ook die Max 40 op 300m voor het sein blijft bestaan voor tbl1+ aangezien het baken een snelheidscontrole oplegt aan de trein. Deze aanpassing is dus materieel gebonden en staat los van curves opgelegd door etcs.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Asterix » 16 nov 2019, 10:14

En wat als je op 300 meter van het sein 68 km/u rijdt?

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20644
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven » 16 nov 2019, 10:40

Dan zal het ibg baken er voor zorgen dat je alsnog een noodremming krijgt want dat doet een effectieve controle of je Max snelheid kleiner is dan 40. Het grote verschil zit hem er in dat je met de huidige tbl1+ nog steeds max snelheid kan rijden tot een meter voor het ibg baken. Met TBL1+ng gaat men het gevaar weer verkleinen. Je krijgt nu dus de verplichting te remmen als je een sein met 2 gele lichten passeert.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TBL1+ NG

Bericht door Shrek » 16 nov 2019, 15:35

TBL1+ NG is een aanpassing aan de STM-software van de TBL1+STM. Deze gebruikt de karige TBL1+info die de trein van de infra krijgt een beetje efficiënter. Bij passage van een dubbel geel sein kan hierdoor een heel rudimentaire remcurve gegeven worden, vergelijkbaar met het vroegere memor2+ dat Luxemburg gebruikte.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek » 16 nov 2019, 15:48


Steven schreef:
Tbl1+ng legt een remcurve op (niet zichtbaar. Waarbij je moet afremmen naar Max 70 km/u en dit ten laatste op 300m van het sein. De trein controleert dus onzichtbaar de snelheid van de trein. Doch ook die Max 40 op 300m voor het sein blijft bestaan voor tbl1+ aangezien het baken een snelheidscontrole oplegt aan de trein. Deze aanpassing is dus materieel gebonden en staat los van curves opgelegd door etcs.
Het punt waar je de 70km/h moet hebben is niet gerefereerd tegenover het volgende sein maar tegenover het gepasseerde sein. TBL1+ heeft immers (in tegenstelling tot ETCS) geen flauw idee waar het volgende sein zich bevindt.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: TBL1+ NG

Bericht door Asterix » 16 nov 2019, 21:19

Okee, duidelijk.

Misschien leuk om hier eens een lijstje te posten met de verschillende systemen, hun kenmerken en onderlinge verschillen? Ik denk dat veel liefhebbers door de bomen het bos niet meer zien. TBL1++ is ook weer iets nieuws.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20644
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TBL1+ NG

Bericht door Steven » 17 nov 2019, 01:05

TBL1++ bestaat al enkele jaren hoor.

jan_olieslagers
Berichten: 1388
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: TBL1+ NG

Bericht door jan_olieslagers » 17 nov 2019, 09:16

Ik denk dat veel liefhebbers door de bomen het bos niet meer zien.
Dankje, voor deze liefhebber geldt dat zeker. In feite probeer ik het zelfs niet meer te begrijpen, maar mits een duidelijk overzicht met wat achtergrond erbij zou ik misschien terug kunnen aanpikken.
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20644
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TBL1+ NG

Bericht door Steven » 17 nov 2019, 12:09

TBL 1 = oud veiligheidssysteem dat enkel controle deed op het passeren van een gesloten sein, werkt met oude TBL bakens.
TBL 1+ = systeem dat werkt met eurobakens (compatibel met etcs) controleert of de trein niet voorbij het gesloten sein gaat. Ook doet deze een controle op 300m van het sein of de trein zijn snelheid kleiner is dan 40 km/u
TBL 1++ = idem als het vorige maar met als extra dat als er meerdere seinen zijn met 2 gele lichten dat er een bestendige controle is op v<40 daar waar de gewone TBL 1+ dat niet doet.
TBL 1+NG = idem aan TBL1+ Maar met een onzichtbare ingebouwde remcurve naar 70 km/u die de bestuurder verplicht te remmen bij het passeren van 2 gele lichten.
TBL 2 = is stuurpostsignalisatie die verdwenen is, was actief op lijn 2 en heel kort op lijn 96N. Deze werkte met TBL-bakens die iets iets langer waren dan de TBL 1 bakens.
TVM = stuurpostsignalisatie van de sncf die actief is op lijn 1.
ETCS = stuurpostsignalisatie en bestaat in level 1 (informatie via bakens in het spoor naar de trein dus puntgewijs) en level 2 (informatie via de GSMr, permanente informatie tussen trein en infra).

dekooiker
Berichten: 1458
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: TBL1+ NG

Bericht door dekooiker » 17 nov 2019, 19:24

Is er zicht op hoelang TVM nog blijft?
De trein.
Alleen voor durvers.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TBL1+ NG

Bericht door Shrek » 17 nov 2019, 20:45

dekooiker schreef:Is er zicht op hoelang TVM nog blijft?
Dat zal waarschijnlijk ergens eind jaren '20 in België verdwijnen.

dentheo
Berichten: 7788
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: TBL1+ NG

Bericht door dentheo » 18 nov 2019, 09:52

Welke van die veiligheidssystemen worden door STM "vertaald" naar ETCS (is misschien niet juiste woordkeuze)
Theo
Groeten vanop de Heide

Plaats reactie