Pagina 1 van 2

TBL1+ NG en seinen.

Geplaatst: 24 okt 2019, 20:26
door Steven
Die tbl1+ng gaat op alle desiros komen. Dus op zichzelf niets speciaal.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 15 nov 2019, 20:19
door Asterix
Steven schreef: 24 okt 2019, 20:26 Die tbl1+ng gaat op alle desiros komen. Dus op zichzelf niets speciaal.
Heb je hier wat meer informatie over? Wat houdt die 'TBL1+ NG' in? Is dit TBL 1++ of nog iets anders? Wat is het verband met ETCS?

TBL1+ NG

Geplaatst: 15 nov 2019, 20:35
door dentheo
Misschien heeft de Belgische STM standaard TBL+ aan boord ? Shrek ?

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 15 nov 2019, 23:05
door Steven
Asterix schreef: 15 nov 2019, 20:19
Steven schreef: 24 okt 2019, 20:26 Die tbl1+ng gaat op alle desiros komen. Dus op zichzelf niets speciaal.
Heb je hier wat meer informatie over? Wat houdt die 'TBL1+ NG' in? Is dit TBL 1++ of nog iets anders? Wat is het verband met ETCS?
Tbl1+ng legt een remcurve op (niet zichtbaar. Waarbij je moet afremmen naar Max 70 km/u en dit ten laatste op 300m van het sein. De trein controleert dus onzichtbaar de snelheid van de trein. Doch ook die Max 40 op 300m voor het sein blijft bestaan voor tbl1+ aangezien het baken een snelheidscontrole oplegt aan de trein. Deze aanpassing is dus materieel gebonden en staat los van curves opgelegd door etcs.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 16 nov 2019, 10:14
door Asterix
En wat als je op 300 meter van het sein 68 km/u rijdt?

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 16 nov 2019, 10:40
door Steven
Dan zal het ibg baken er voor zorgen dat je alsnog een noodremming krijgt want dat doet een effectieve controle of je Max snelheid kleiner is dan 40. Het grote verschil zit hem er in dat je met de huidige tbl1+ nog steeds max snelheid kan rijden tot een meter voor het ibg baken. Met TBL1+ng gaat men het gevaar weer verkleinen. Je krijgt nu dus de verplichting te remmen als je een sein met 2 gele lichten passeert.

Re: TBL1+ NG

Geplaatst: 16 nov 2019, 15:35
door Shrek
TBL1+ NG is een aanpassing aan de STM-software van de TBL1+STM. Deze gebruikt de karige TBL1+info die de trein van de infra krijgt een beetje efficiënter. Bij passage van een dubbel geel sein kan hierdoor een heel rudimentaire remcurve gegeven worden, vergelijkbaar met het vroegere memor2+ dat Luxemburg gebruikte.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 16 nov 2019, 15:48
door Shrek

Steven schreef:
Tbl1+ng legt een remcurve op (niet zichtbaar. Waarbij je moet afremmen naar Max 70 km/u en dit ten laatste op 300m van het sein. De trein controleert dus onzichtbaar de snelheid van de trein. Doch ook die Max 40 op 300m voor het sein blijft bestaan voor tbl1+ aangezien het baken een snelheidscontrole oplegt aan de trein. Deze aanpassing is dus materieel gebonden en staat los van curves opgelegd door etcs.
Het punt waar je de 70km/h moet hebben is niet gerefereerd tegenover het volgende sein maar tegenover het gepasseerde sein. TBL1+ heeft immers (in tegenstelling tot ETCS) geen flauw idee waar het volgende sein zich bevindt.

Re: TBL1+ NG

Geplaatst: 16 nov 2019, 21:19
door Asterix
Okee, duidelijk.

Misschien leuk om hier eens een lijstje te posten met de verschillende systemen, hun kenmerken en onderlinge verschillen? Ik denk dat veel liefhebbers door de bomen het bos niet meer zien. TBL1++ is ook weer iets nieuws.

Re: TBL1+ NG

Geplaatst: 17 nov 2019, 01:05
door Steven
TBL1++ bestaat al enkele jaren hoor.

Re: TBL1+ NG

Geplaatst: 17 nov 2019, 09:16
door jan_olieslagers
Ik denk dat veel liefhebbers door de bomen het bos niet meer zien.
Dankje, voor deze liefhebber geldt dat zeker. In feite probeer ik het zelfs niet meer te begrijpen, maar mits een duidelijk overzicht met wat achtergrond erbij zou ik misschien terug kunnen aanpikken.

Re: TBL1+ NG

Geplaatst: 17 nov 2019, 12:09
door Steven
TBL 1 = oud veiligheidssysteem dat enkel controle deed op het passeren van een gesloten sein, werkt met oude TBL bakens.
TBL 1+ = systeem dat werkt met eurobakens (compatibel met etcs) controleert of de trein niet voorbij het gesloten sein gaat. Ook doet deze een controle op 300m van het sein of de trein zijn snelheid kleiner is dan 40 km/u
TBL 1++ = idem als het vorige maar met als extra dat als er meerdere seinen zijn met 2 gele lichten dat er een bestendige controle is op v<40 daar waar de gewone TBL 1+ dat niet doet.
TBL 1+NG = idem aan TBL1+ Maar met een onzichtbare ingebouwde remcurve naar 70 km/u die de bestuurder verplicht te remmen bij het passeren van 2 gele lichten.
TBL 2 = is stuurpostsignalisatie die verdwenen is, was actief op lijn 2 en heel kort op lijn 96N. Deze werkte met TBL-bakens die iets iets langer waren dan de TBL 1 bakens.
TVM = stuurpostsignalisatie van de sncf die actief is op lijn 1.
ETCS = stuurpostsignalisatie en bestaat in level 1 (informatie via bakens in het spoor naar de trein dus puntgewijs) en level 2 (informatie via de GSMr, permanente informatie tussen trein en infra).

Re: TBL1+ NG

Geplaatst: 17 nov 2019, 19:24
door dekooiker
Is er zicht op hoelang TVM nog blijft?

Re: TBL1+ NG

Geplaatst: 17 nov 2019, 20:45
door Shrek
dekooiker schreef:Is er zicht op hoelang TVM nog blijft?
Dat zal waarschijnlijk ergens eind jaren '20 in België verdwijnen.

Re: TBL1+ NG

Geplaatst: 18 nov 2019, 09:52
door dentheo
Welke van die veiligheidssystemen worden door STM "vertaald" naar ETCS (is misschien niet juiste woordkeuze)