Re: TBL1+ NG
Geplaatst: 18 nov 2019, 12:16
TBL 1+ met al zijn varianten zit als stm in de etcs module. TBL2 bestaat niet meer. TVM op thalys heb ik nog niet actief gezien maar zou normaal ook als stm aanwezig moeten zijn.
Verwijst dit dan naar de "krokodil" tussen de sporen, of is dat nog een ouder systeem?TBL 1 = oud veiligheidssysteem dat enkel controle deed op het passeren van een gesloten sein, werkt met oude TBL bakens.
Jawel, vertalen is exact wat een STM-module doet de input van zo'n STM-module kan immers zowat alles zijn (krokodillen, ATB-golven, PZB-magneten,...) en die vertaalt dat naar standaard ETCS-codes (noodrem, waarschuwingstoon, pantograaf naar beneden,...).dentheo schreef:Welke van die veiligheidssystemen worden door STM "vertaald" naar ETCS (is misschien niet juiste woordkeuze)
Op een trein met ETCS zijn alle andere systemen sowieso in STM, hybride constructies zijn er een tijdje geweest maar worden nu niet meer toegelaten in België.Steven schreef:TBL 1+ met al zijn varianten zit als stm in de etcs module. TBL2 bestaat niet meer. TVM op thalys heb ik nog niet actief gezien maar zou normaal ook als stm aanwezig moeten zijn.
Inderdaad, wanneer een ETCS-trein op een spoor rijdt waar geen ETCS ligt gebruikt hij de STM (specific transmission module) om toch aan info te geraken. Uiteraard moet de juiste STM wel aan boord geïnstalleerd zijn, anders kan de trein niet rijden op dat spoor.jan_olieslagers schreef:Moet ik dan begrijpen dat de ETCS-module in de trein in de eerste plaats data binnenkrijgt van de Eurobalises, maar daarnaast ook de info van oudere systemen, via een of meerdere interfaces die dan STM heten? Waarvoor staat nu weer die kreet "STM"?
TBL1 (zonder de +) is een systeem uit de jaren '80, 10 jaar terug kon je die bakens nog op alle hoofdlijnen aantreffen maar vandaag bestaat het enkel nog op L96N. Tegen 2022 zal het volledig verdwenen zijn.jan_olieslagers schreef: En ook:Verwijst dit dan naar de "krokodil" tussen de sporen, of is dat nog een ouder systeem?TBL 1 = oud veiligheidssysteem dat enkel controle deed op het passeren van een gesloten sein, werkt met oude TBL bakens.
Hier moet ik toch een aantal dingen tegenspreken. Ten eerste zijn er bijna geen lijnen meer waar je geen TBL1+ tegenkomt. De laatste gaten worden opgevuld en over afzienbare tijd hebben alle seinen TBL1+ of ETCS.Ducktape schreef:Memor als systeem in de stuurpost bestaat op zich niet meer. Maar het TBL1+ bakje krijgt wel nog Memor signalen binnen als er ergens nog geen TBL1+ ligt. Memor is zoals je zegt het systeem met de krokodillen in het spoor. Op veel lijnen liggen er nog geen eurobakens aan de seinen maar enkel krokodillen, die krokodillen kunnen enkel een gong doen weerklinken bij een groen seinbeeld, of kunnen een noodremming opleggen als we een seinbeeld waar minstens 1 geel licht in zit niet bevestigen.
Bij Memor kan je dus tegen 160 km/h nog steeds los door het rood rijden, zonder dat iets of iemand je gaat tegenhouden. Memor zal je dus enkel vinden op plaatsen waar er quasi geen risico op ongevallen is. Ik zeg quasi, want dat is dus wat er gebeurd is 3 jaar geleden in Hermalle-sous-Huy toen een reizigerstrein achteraan op een goederentrein is ingereden. De bestuurder heeft het dubbele gele sein (uitgerust met TBL1+) -laattijdig- bevestigd maar heeft niet geremd. Het volgende sein (enkel uitgerust met Memor) dat dus op rood stond is hij gepasseerd met een snelheid van 112 km/h zonder dat hij er iets van merkte. De gevolgen kennen we...
Ik had eens gelezen dat Infrabel zei dat 99% van de seinen uitgerust zijn met TBL1+. Maar het gaat enkel over beheerde seinen. Niet beheerde, permissieve seinen hebben vaak nog geen enkele beveiliging tegen seinvoorbijrijdingen als de bestuurder zich niet aan de regels houdt omwille van een of andere reden.
Wat is het verschil tussen een beheerd sein en een onbeheerd sein? Ik vermoed dat ieder sein kan beheerd worden door het seinhuis?Shrek schreef:Hier moet ik toch een aantal dingen tegenspreken. Ten eerste zijn er bijna geen lijnen meer waar je geen TBL1+ tegenkomt. De laatste gaten worden opgevuld en over afzienbare tijd hebben alle seinen TBL1+ of ETCS.Ducktape schreef:Memor als systeem in de stuurpost bestaat op zich niet meer. Maar het TBL1+ bakje krijgt wel nog Memor signalen binnen als er ergens nog geen TBL1+ ligt. Memor is zoals je zegt het systeem met de krokodillen in het spoor. Op veel lijnen liggen er nog geen eurobakens aan de seinen maar enkel krokodillen, die krokodillen kunnen enkel een gong doen weerklinken bij een groen seinbeeld, of kunnen een noodremming opleggen als we een seinbeeld waar minstens 1 geel licht in zit niet bevestigen.
Bij Memor kan je dus tegen 160 km/h nog steeds los door het rood rijden, zonder dat iets of iemand je gaat tegenhouden. Memor zal je dus enkel vinden op plaatsen waar er quasi geen risico op ongevallen is. Ik zeg quasi, want dat is dus wat er gebeurd is 3 jaar geleden in Hermalle-sous-Huy toen een reizigerstrein achteraan op een goederentrein is ingereden. De bestuurder heeft het dubbele gele sein (uitgerust met TBL1+) -laattijdig- bevestigd maar heeft niet geremd. Het volgende sein (enkel uitgerust met Memor) dat dus op rood stond is hij gepasseerd met een snelheid van 112 km/h zonder dat hij er iets van merkte. De gevolgen kennen we...
Ik had eens gelezen dat Infrabel zei dat 99% van de seinen uitgerust zijn met TBL1+. Maar het gaat enkel over beheerde seinen. Niet beheerde, permissieve seinen hebben vaak nog geen enkele beveiliging tegen seinvoorbijrijdingen als de bestuurder zich niet aan de regels houdt omwille van een of andere reden.
De 99,9% gaat niet over het aantal seinen maar over de risicodekking, hierin worden niet enkel beheerde seinen meegenomen, maar alle seinen die een beduidend risico hebben. Zo hebben ook alle niet-beheerde seinen die regelmatig dicht staan al lang TBL1+ gekregen.
Alé kom, er zijn nog zo veel baanvakken waar enkel een krokodil ligt tussen de beheerde seinen in. Op tegenspoor is het vaak nog erger. Op L59 staan er zelfs nog type 1 stopseinen...Shrek schreef: ↑19 nov 2019, 03:16Hier moet ik toch een aantal dingen tegenspreken. Ten eerste zijn er bijna geen lijnen meer waar je geen TBL1+ tegenkomt. De laatste gaten worden opgevuld en over afzienbare tijd hebben alle seinen TBL1+ of ETCS.Ducktape schreef:Memor als systeem in de stuurpost bestaat op zich niet meer. Maar het TBL1+ bakje krijgt wel nog Memor signalen binnen als er ergens nog geen TBL1+ ligt. Memor is zoals je zegt het systeem met de krokodillen in het spoor. Op veel lijnen liggen er nog geen eurobakens aan de seinen maar enkel krokodillen, die krokodillen kunnen enkel een gong doen weerklinken bij een groen seinbeeld, of kunnen een noodremming opleggen als we een seinbeeld waar minstens 1 geel licht in zit niet bevestigen.
Bij Memor kan je dus tegen 160 km/h nog steeds los door het rood rijden, zonder dat iets of iemand je gaat tegenhouden. Memor zal je dus enkel vinden op plaatsen waar er quasi geen risico op ongevallen is. Ik zeg quasi, want dat is dus wat er gebeurd is 3 jaar geleden in Hermalle-sous-Huy toen een reizigerstrein achteraan op een goederentrein is ingereden. De bestuurder heeft het dubbele gele sein (uitgerust met TBL1+) -laattijdig- bevestigd maar heeft niet geremd. Het volgende sein (enkel uitgerust met Memor) dat dus op rood stond is hij gepasseerd met een snelheid van 112 km/h zonder dat hij er iets van merkte. De gevolgen kennen we...
Ik had eens gelezen dat Infrabel zei dat 99% van de seinen uitgerust zijn met TBL1+. Maar het gaat enkel over beheerde seinen. Niet beheerde, permissieve seinen hebben vaak nog geen enkele beveiliging tegen seinvoorbijrijdingen als de bestuurder zich niet aan de regels houdt omwille van een of andere reden.
De 99,9% gaat niet over het aantal seinen maar over de risicodekking, hierin worden niet enkel beheerde seinen meegenomen, maar alle seinen die een beduidend risico hebben. Zo hebben ook alle niet-beheerde seinen die regelmatig dicht staan al lang TBL1+ gekregen.