CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door Adler »

Gisteren was er een hoorzitting in de commissie Mobiliteit met Luc Lallemand en Sophie Dutordoir.
Een opmerkelijke uitspraak van Lallemand:
“Een trein is niet gemaakt om vijftien mensen te vervoeren van het ene dorp naar het andere. Persoonlijk ken ik geen beter voorbeeld van verspilling van overheidsgeld.”
Misschien moet de NMBS eens naar Nederland kijken.
Daar rijden geen bijna lege treinen, zelfs in het weekend.
Men moet niet komen klagen dat er weinig mensen de trein nemen als men er niets aan doet om dit aantrekkelijker te maken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door Shrek »

Naar Nederland kijken is hier geen goed idee, de Nederlandse spoorwegen hebben het immers veel makkelijker om hun treinen te vullen: door het ruimtelijke ordeningsbeleid is de bevolkingsdichtheid rond de stations in Nederland een keer of 3-4 hoger dan in België. Hierdoor zijn er vanzelf 3-4 keer meer reizigers voor hetzelfde aantal stations of treinen.
In België is het veel moeilijker om reizigers uit hun auto te sleuren, gewoon al om die reden.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door Adler »

Shrek schreef: 21 nov 2019, 09:31 Naar Nederland kijken is hier geen goed idee, de Nederlandse spoorwegen hebben het immers veel makkelijker om hun treinen te vullen: door het ruimtelijke ordeningsbeleid is de bevolkingsdichtheid rond de stations in Nederland een keer of 3-4 hoger dan in België. Hierdoor zijn er vanzelf 3-4 keer meer reizigers voor hetzelfde aantal stations of treinen.
In België is het veel moeilijker om reizigers uit hun auto te sleuren, gewoon al om die reden.
Sorry, daar heeft het dus niets mee te maken.

Ik heb zelf geen eigen auto, dus ik doe alles met het openbaar vervoer.
Ik zal u eens 1 voorbeeld geven waarom mensen in Belgie niet de trein nemen en in Nederland wel.
Enkele weken geleden moest ik op een zondag naar Genk.
Van Heide naar Genk met de trein kost me dit 3.06 uur met 21 min wachten in Antwerpen en 49 min(!) wachten in Hasselt.

Afgelopen zondag ben ik met de trein naar Delfzijl geweest,helemaal in het noorden van Nederland.
Tweemaal overgestapt met wachttijden van 4 resp. 6 min.

In Nederland heb je op bijna alle lijnen om het half uur een trein, zelfs in het weekend en op de regionale lijnen.
Op de hoofdlijnen zelfs nog frekwenter, ook in het weekend.
Hoe wil je hier meer mensen op de trein krijgen als je bijna een uur moet wachten op een aansluiting?

En dan wil ik het nog eens over de prijs hebben.
Ik betaal 24 euro per maand voor een NS Weekend Vrij abonnement.
Daarmee kan ik onbeperkt reizen met alle treinen in Nederland in het weekend en met 40% korting tijdens de week in de daluren.

Voor het korte stukje van Heide naar Roosendaal betaal ik voor een weekendbiljet 8.60 euro.
Dus als ik dit 8 keer per maand wil doen betaal ik voor dat kort stukje meer dan 4 keer zoveel als voor de honderden kilometers die ik kan doen in Nederland voor 24 euro per maand.

NS heeft tal van voordelige abonnementen zoals NS Flex terwijl de NMBS geen enkel commercieel inzicht heeft.
Dat is de reden waarom de treinen in Nederland altijd goed bezet zijn , ook in het weekend.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door Steven »

In NL mag de bevolkingsdichtheid rond stations dan groter zijn, ook de infra rond de stations is er beter. Grote fietsenstallingen met beter fietspaden. De perrons zijn er allemaal op dezelfde hoogte. Er is normaal voldoende schuilmogelijkheid op elk perron. Dat kan je zelfs niet zeggen van de stations die bij ons in de dichtsbewoonde regio van Vlaanderen staan. Van sommige stations kan je u zelfs de vraag stellen of reizigers er welkom zijn.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door trainlovertje »

Adler schreef: 21 nov 2019, 10:19 Sorry, daar heeft het dus niets mee te maken.
Daar heeft het net wel mee te maken. Net omdat er in Nederland zoveel mensen dicht bij elkaar wonen kan je meer treinen inleggen die goed gevuld geraken en zijn de wachttijden uiteraard minder lang.

De reden waarom de wachttijd in Hasselt zo lang is, is omdat de trein naar Genk in Hasselt aansluiting geeft op die andere trein die van Antwerpen komt (via de luchthaven) en niet op de trein die jij nam. Je kan die onmogelijk allebei aansluiting laten geven op de trein naar Genk, want ze komen allebei uit Aarschot en dus van dezelfde spoorlijn. Nu is het probleem dat jij die andere trein niet in Antwerpen had kunnen nemen, want die sluit dan weer niet aan op de trein uit Roosendaal. Zulke slechte aansluitingen komen nu eenmaal voor als er op meerdere delen van je traject maar 1 trein per uur rijdt. Overigens gok ik dat er vanaf 2020 in het weekend een 2e trein per uur komen tussen Roosendaal en Puurs, zie https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191120_04727093
En nog een tip: in Hasselt had je bus 45 kunnen nemen naar Genk, dan was je een half uurtje eerder in Genk.

NS heeft tal van voordelige abonnementen zoals NS Flex terwijl de NMBS geen enkel commercieel inzicht heeft.
Je mag de NMBS dan wel incompetent vinden op dat vlak, het probleem is dat ze van de overheid geen vrijheid krijgt in het opstellen van hun tarieven en formules. Ik weet zeker dat als ze die vrijheid wel hadden ze meer dagkaarten en dergelijke op de markt zouden brengen.
Daarnaast gaat de vergelijking met het weekendbiljet naar Roosendaal niet op, want daar zit een grenstoeslag bij. Ook de NS vraagt die toeslag en heeft volgens mij geen enkel ticket naar Heide dat zo goedkoop is als het Belgische weekendbiljet.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door Adler »

Het voorbeeld naar Genk is maar 1 voorbeeld.
Ik kan er minstens nog zo tien geven
Maar als je het niet wil begrijpen waarom er niemand de trein neemt in Belgie kan ik er ook niet aan doen.
Afgelopen zondag waren er bussen tussen Roosendaal en Kapellen omdat er werken waren aan de spoorlijn.
Zowel bij de heen- als terugreis zaten er welgeteld 3 mensen op die bus.
Heel de dag van 6 uur 's morgens tot middernacht bussen laten rijden voor 3 mensen.
Dat is de situatie met het openbaar vervoer in Belgie.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door traxie »

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door Adler »

trainlovertje schreef: 21 nov 2019, 11:29
Je mag de NMBS dan wel incompetent vinden op dat vlak, het probleem is dat ze van de overheid geen vrijheid krijgt in het opstellen van hun tarieven en formules.
Het enige wat de beheersovereenkomst oplegt is het minimum aantal treinen op elke lijn.
De NMBS is voor de rest een zelfstandige onderneming met een eigen Raad van Bestuur die alle vrijheid heeft om voordelige formules aan te bieden.
Wat kan de regering er tegen hebben dat de NMBS meer inkomsten zou hebben ?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door overweg13 »

Spijtig genoeg kan geen twee of drie keer bedanken voor je post.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door overweg13 »

trainlovertje schreef: 21 nov 2019, 11:29
Je mag de NMBS dan wel incompetent vinden op dat vlak, het probleem is dat ze van de overheid geen vrijheid krijgt in het opstellen van hun tarieven en formules. Ik weet zeker dat als ze die vrijheid wel hadden ze meer dagkaarten en dergelijke op de markt zouden brengen.
Daarnaast gaat de vergelijking met het weekendbiljet naar Roosendaal niet op, want daar zit een grenstoeslag bij. Ook de NS vraagt die toeslag en heeft volgens mij geen enkel ticket naar Heide dat zo goedkoop is als het Belgische weekendbiljet.
Wie heeft formules als abonnementen voor één week, halveprijskaarten, MultiPass, alternatieve terugreis e.d. onder het mom van vereenvoudiging, afgeschaft? Ik denk dat de NMBS daar helemaal alleen verantwoordelijk voor is. Dat heeft 0,0 % te maken met wat de regering, al dan niet via het beheerscontract, oplegt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door Adler »

Voor wie de hoorzitting wil volgen van gisteren:

http://www.dekamer.be/kvvcr/media3/inde ... anguage=nl
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door Steven »

overweg13 schreef: 21 nov 2019, 12:13
trainlovertje schreef: 21 nov 2019, 11:29
Je mag de NMBS dan wel incompetent vinden op dat vlak, het probleem is dat ze van de overheid geen vrijheid krijgt in het opstellen van hun tarieven en formules. Ik weet zeker dat als ze die vrijheid wel hadden ze meer dagkaarten en dergelijke op de markt zouden brengen.
Daarnaast gaat de vergelijking met het weekendbiljet naar Roosendaal niet op, want daar zit een grenstoeslag bij. Ook de NS vraagt die toeslag en heeft volgens mij geen enkel ticket naar Heide dat zo goedkoop is als het Belgische weekendbiljet.
Wie heeft formules als abonnementen voor één week, halveprijskaarten, MultiPass, alternatieve terugreis e.d. onder het mom van vereenvoudiging, afgeschaft? Ik denk dat de NMBS daar helemaal alleen verantwoordelijk voor is. Dat heeft 0,0 % te maken met wat de regering, al dan niet via het beheerscontract, oplegt.
En wie zit er in die delen van de NMBS dat over dergelijke zaken beslist? de stromannetjes en vrouwen uit verschillende politieke partijen, wees dus maar zeker dat er onrechtstreekse invloed is vanuit de politiek in dergelijke beslissingen. Meer dan dat je ooit voor mogelijk houd. Die mensen krijgen een agenda opgelegd vanuit hun partij hoor. Partijen gaan daar geen mensen plaatsen als dat geen impact zou hebben, in tegendeel.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door trainlovertje »

Adler schreef: 21 nov 2019, 11:54
trainlovertje schreef: 21 nov 2019, 11:29
Je mag de NMBS dan wel incompetent vinden op dat vlak, het probleem is dat ze van de overheid geen vrijheid krijgt in het opstellen van hun tarieven en formules.
Het enige wat de beheersovereenkomst oplegt is het minimum aantal treinen op elke lijn.
De NMBS is voor de rest een zelfstandige onderneming met een eigen Raad van Bestuur die alle vrijheid heeft om voordelige formules aan te bieden.
Wat kan de regering er tegen hebben dat de NMBS meer inkomsten zou hebben ?
De beheersovereenkomst is veel meer dan dat, zoek dat maar eens op. En de raad van bestuur van de NMBS is dan ook gewoon 'de overheid', iedereen is gelinkt aan een politieke partij.
En wat die vervangbussen betreft: dat is in andere landen ook zo. Vorige week de vervangbus genomen tussen Lindau en Friedrichtshafen, een lijn waar minstens 2 treinen per uur per richting reden. Op die vervangbus zat ook nauwelijks volk. Over Nederland kan ik niet spreken, daar heb ik nog nooit een vervangbus genomen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door Adler »

trainlovertje schreef: 21 nov 2019, 13:14
De beheersovereenkomst is veel meer dan dat, zoek dat maar eens op. En de raad van bestuur van de NMBS is dan ook gewoon 'de overheid', iedereen is gelinkt aan een politieke partij.
Geef dan eens het artikel waarin zou staan dat de NMBS alle voordelige formules die in het verleden bestonden (zie o.a. bericht van overweg13) moest afschaffen en geen andere mocht invoeren.
Sophie Dutordoir zegt in de hoorzitting dat de NMBS tijdens de spitsuren 5,2 maal zoveel reizigers vervoert dan in de daluren en tijdens het weekend.
Zij wijt dit ondermeer aan een andere cultuur dan in de buurlanden.
Dat is natuurlijk een gemakkelijke uitleg om er niets te moeten aan doen.
Momenteel volstaat de dotatie van de staat juist om alle lonen te betalen en de inkomsten van de reizigers om Infrabel te betalen.
Al de rest zoals de elektriciteitsfactuur van 80 miljoen euro zijn schulden.
Dat kan toch zo niet blijven duren.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door dekooiker »

Ik denk dat u dan een belangrijk gegeven mist. Het is geen reden om niets te doen, het is vooral een reden om de tarieven 'flexibel' te maken, wat in feite neerkomt op een platte tariefverhoging. Reken maar dat de tarieven in de daluren niet zullen dalen. Wat de titel van dit onderwerp betreft kan het niet duidelijker zijn: er is gewoon meer geld nodig. Je kan nooit verkocht krijgen dat bedrijfswagens - nota bene de heilige privé - evenveel geld kosten als het treinvervoer van NMBS.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie