Pagina 1 van 2

Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Geplaatst: 30 nov 2019, 17:18
door Dieselfreak
Toen ik vandaag in Gent-Sint-Pieters de trein van 13:06 naar Kortrijk nam, gebeurde het weer, tussen Gent en De Pinte: ineens remde de trein bruusk tot die volledig stilstond, en minder dan een minuut daarna vertrok hij weer, zonder verdere problemen. Nu komt zoiets wel vaker voor, heb het de laatste weken verschillende keren meegemaakt. Hoe kun je zoiets eigenlijk verklaren? Normaalgezien worden de stopseinen toch zo ingesteld dat het tot stilstand komen van de trein geleidelijk gaat, en niet zo abrupt? Of is dat in zo'n geval meestal omdat er iets onverwachts opduikt (spoorlopers, vee,...) waardoor de machinist zich genoodzaakt ziet zo hard mogelijk te remmen?

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Geplaatst: 30 nov 2019, 18:48
door JHS2013
Kan een veelvoud van redenen hebben. Alarmoproep, te late punting, ingreep van de AWI (de driestandenpedalen zijn zeker als beginnend TB nog weleens moeilijk juist te bedienen).

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Geplaatst: 30 nov 2019, 19:32
door Wout912
Ik heb dit de laatste tijd ook al een paar keer meegemaakt op korte tijd. Laatste keer was met de IC-trein Antwerpen-Centraal - Charleroi (weekend) net na het vertrek vanuit Mechelen-Nekkerspoel naar Mechelen. Ik had toen het gevoel dat het inderdaad een automatische ingreep was van de AWI en geen manueel tussenkomen. De desiro remde inderdaad ook zeer bruusk met doorslippende wielen. Na een zeer korte stilstand en enkele 'zuchten' van de trein vertrok hij gewoon weer richting Mechelen.

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Geplaatst: 30 nov 2019, 20:43
door Paul
Het zal wel iets met ETCS of TBL te maken hebben zeker? Iets te snel gereden bij naderen gesloten sein? (Ik gok maar wat :wink: )

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Geplaatst: 30 nov 2019, 21:37
door Dieselfreak
Ik had nog nooit van "AWI" gehoord. Enig zoekwerk leerde me dat dit staat voor "Automatische WaakInrichting", ofwel "dodemanspedaal/dodemansknop". Die laatste term is me al sinds jaar en dag bekend. Kan iemand me het begrip "punting" duidelijk uitleggen?

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Geplaatst: 30 nov 2019, 22:18
door nick
Dieselfreak schreef:Ik had nog nooit van "AWI" gehoord. Enig zoekwerk leerde me dat dit staat voor "Automatische WaakInrichting", ofwel "dodemanspedaal/dodemansknop". Die laatste term is me al sinds jaar en dag bekend. Kan iemand me het begrip "punting" duidelijk uitleggen?
Bij bepaalde seinbeelden en snelheidsborden moet de bestuurder een knop indrukken om aan het controlesysteem duidelijk te maken dat hij het gezien heeft. Drukt hij niet dat volgt er een noodremming.


Of bedoel je punting bij de dodemansknop? Daar moet de bestuurder reageren vanaf de zoemer af gaat. In principe elke 60'' maar bepaalde handelingen kunnen dat tussendoor terug verlengen.

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Geplaatst: 30 nov 2019, 23:40
door Asterix
Er is in zo een geval ook een verschil tussen een dienstremming en een noodremming.

De uitleg laat ik over aan de bestuurders.

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Geplaatst: 01 dec 2019, 07:24
door CursorX
Tussen Gent en De Pinte ligt een proefkrokodil, dus een plaats waar je als bestuurder verplicht moet punten, een knop ingedrukt houden als het ware. Dit kan je voor leken best omschrijven als een plaats waar de goede werking van dit systeem gecontroleerd wordt. Dat kan nogal eens worden vergeten of net te laat gedaan worden, allemaal geen ramp, dat gebeurt al eens, maar natuurlijk is het niet heel comfortabel.

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Geplaatst: 01 dec 2019, 08:35
door Dieselfreak
Asterix schreef: 30 nov 2019, 23:40 Er is in zo een geval ook een verschil tussen een dienstremming en een noodremming.

De uitleg laat ik over aan de bestuurders.
Die keer gisteren had toch veel weg van een noodremming. Het was beslist niet comfortabel, ik vreesde weer dat er iets serieus mis was gegaan.

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Geplaatst: 01 dec 2019, 11:17
door Steven
Bij een noodremmen loopt de Leiding Automatische Rem (LAR) volledig leeg. Bij een dienstregeling zal de LAR nooit leeglopen. Het leeglopen van de LAR mag men pas opheffen NA stilstand van de trein. Dan mag men deze leiding terug vullen om de remmen te lossen en de rit te hervatten (indien toegelaten door de regels uiteraard).

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Geplaatst: 01 dec 2019, 22:08
door fabke
Richting Gent moet men meerdere malen kort na elkaar "punten" , als men dit vergeet of te laat doet volgt het leeglopen van de LAR dus een noodremming. Op dat stuk tussen De Pinte en Gent Sint Pieters mag men max 160 rijden (refertesnelheid) , net voor Gent krijg je een GrGH sein dus punten , een snelheidsvermindering naar 90 , meer dan 50km/u verschil tov die 160 , dus punten en nog eens die proefkrokodil , niet eenvoudig voor bvb een beginnend treinbestuurder dus dit zou wel eens de reden kunnen zijn. De MW41's met ETCS hebben ook wel eens problemen wat resulteert in een remming of wat uiteraard ook nog kan is een slechte handeling met de AW pedaal.

In uw geval , van Gent naar Kortrijk , ligt ook een proefkrokodil waar men moet "punten" , dit zou dus wel eens de reden kunnen zijn :wink:

Een proefkrokodil is lager opgesteld dan de gewone krokodillen en test of de metalen (voel)borstels onder de trein nog voldoende lang zijn , her en der zijn deze terug te vinden , oa ook op de lijn 89 , op/afwaarts van Zottegem :wink:

Na die (nood)remming moet de LAR weer volledig gevoed worden tot 5bar wat enkele minuten in beslag kan nemen alvorens men terug kan vertrekken.

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Geplaatst: 02 dec 2019, 09:44
door HLE 2302
fabke schreef: 01 dec 2019, 22:08 Richting Gent moet men meerdere malen kort na elkaar "punten" , als men dit vergeet of te laat doet volgt het leeglopen van de LAR dus een noodremming. Op dat stuk tussen De Pinte en Gent Sint Pieters mag men max 160 rijden (refertesnelheid) , net voor Gent krijg je een GrGH sein dus punten , een snelheidsvermindering naar 90 , meer dan 50km/u verschil tov die 160 , dus punten en nog eens die proefkrokodil , niet eenvoudig voor bvb een beginnend treinbestuurder dus dit zou wel eens de reden kunnen zijn. De MW41's met ETCS hebben ook wel eens problemen wat resulteert in een remming of wat uiteraard ook nog kan is een slechte handeling met de AW pedaal.

In uw geval , van Gent naar Kortrijk , ligt ook een proefkrokodil waar men moet "punten" , dit zou dus wel eens de reden kunnen zijn :wink:

Een proefkrokodil is lager opgesteld dan de gewone krokodillen en test of de metalen (voel)borstels onder de trein nog voldoende lang zijn , her en der zijn deze terug te vinden , oa ook op de lijn 89 , op/afwaarts van Zottegem :wink:

Na die (nood)remming moet de LAR weer volledig gevoed worden tot 5bar wat enkele minuten in beslag kan nemen alvorens men terug kan vertrekken.
Ook GrGV aan de aankondiging van 90 daar. :D

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Geplaatst: 02 dec 2019, 18:50
door fabke
HLE 2302 schreef: 02 dec 2019, 09:44
fabke schreef: 01 dec 2019, 22:08 Richting Gent moet men meerdere malen kort na elkaar "punten" , als men dit vergeet of te laat doet volgt het leeglopen van de LAR dus een noodremming. Op dat stuk tussen De Pinte en Gent Sint Pieters mag men max 160 rijden (refertesnelheid) , net voor Gent krijg je een GrGH sein dus punten , een snelheidsvermindering naar 90 , meer dan 50km/u verschil tov die 160 , dus punten en nog eens die proefkrokodil , niet eenvoudig voor bvb een beginnend treinbestuurder dus dit zou wel eens de reden kunnen zijn. De MW41's met ETCS hebben ook wel eens problemen wat resulteert in een remming of wat uiteraard ook nog kan is een slechte handeling met de AW pedaal.

In uw geval , van Gent naar Kortrijk , ligt ook een proefkrokodil waar men moet "punten" , dit zou dus wel eens de reden kunnen zijn :wink:

Een proefkrokodil is lager opgesteld dan de gewone krokodillen en test of de metalen (voel)borstels onder de trein nog voldoende lang zijn , her en der zijn deze terug te vinden , oa ook op de lijn 89 , op/afwaarts van Zottegem :wink:

Na die (nood)remming moet de LAR weer volledig gevoed worden tot 5bar wat enkele minuten in beslag kan nemen alvorens men terug kan vertrekken.
Ook GrGV aan de aankondiging van 90 daar. :D
GrGH zeker :wink:

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Geplaatst: 02 dec 2019, 19:24
door CursorX
fabke schreef: 02 dec 2019, 18:50
HLE 2302 schreef: 02 dec 2019, 09:44
fabke schreef: 01 dec 2019, 22:08 Richting Gent moet men meerdere malen kort na elkaar "punten" , als men dit vergeet of te laat doet volgt het leeglopen van de LAR dus een noodremming. Op dat stuk tussen De Pinte en Gent Sint Pieters mag men max 160 rijden (refertesnelheid) , net voor Gent krijg je een GrGH sein dus punten , een snelheidsvermindering naar 90 , meer dan 50km/u verschil tov die 160 , dus punten en nog eens die proefkrokodil , niet eenvoudig voor bvb een beginnend treinbestuurder dus dit zou wel eens de reden kunnen zijn. De MW41's met ETCS hebben ook wel eens problemen wat resulteert in een remming of wat uiteraard ook nog kan is een slechte handeling met de AW pedaal.

In uw geval , van Gent naar Kortrijk , ligt ook een proefkrokodil waar men moet "punten" , dit zou dus wel eens de reden kunnen zijn :wink:

Een proefkrokodil is lager opgesteld dan de gewone krokodillen en test of de metalen (voel)borstels onder de trein nog voldoende lang zijn , her en der zijn deze terug te vinden , oa ook op de lijn 89 , op/afwaarts van Zottegem :wink:

Na die (nood)remming moet de LAR weer volledig gevoed worden tot 5bar wat enkele minuten in beslag kan nemen alvorens men terug kan vertrekken.
Ook GrGV aan de aankondiging van 90 daar. :D
GrGH zeker :wink:
Nee, verticaal. 9 wordt aangekondigd met een bord, verticaal is er omdat het sein 2 seinen verder de inrit van Gent is en meestal nog dicht staat.

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Geplaatst: 02 dec 2019, 20:50
door fabke
CursorX schreef: 02 dec 2019, 19:24
fabke schreef: 02 dec 2019, 18:50
HLE 2302 schreef: 02 dec 2019, 09:44

Ook GrGV aan de aankondiging van 90 daar. :D
GrGH zeker :wink:
Nee, verticaal. 9 wordt aangekondigd met een bord, verticaal is er omdat het sein 2 seinen verder de inrit van Gent is en meestal nog dicht staat.
Ah ok ben mee , ik bedoelde dat je bij de inrit van De Pinte richtig Oudenaarde een GrGH kreeg om die wissel te nemen aan 90 :wink:

Richting Gent heb je idd naast die snelheidsvermindering naar 90 en die krokodil een sein dat GrGV geeft , dus 3x punten op zeer korte afstand :?